Sok-sok éve figyelem már a Warm Audio munkásságát és azt kell mondanom, hogy nem csak a tervezőmérnökök, hanem a marketingesek is igen kiválóak a cégnél. Mindig nagyon résen vannak és pontosan tudják, hogy mikor milyen termékkel kell megjelenniük a piacon. Most sem történt ez másképp, éppen elkapták azt a időszakot, amikor a Tube-Tech CL1B gyártásánál hosszabb ideje tartó alkatrész hiány lépett fel.
Igen, egyáltalán nem titkolta el a cég, hogy ez bizony ,,annak” az ikonikus berendezésnek a kópiája. Megszólalásában épp úgy, mint külsejében teljes mértékben tükrözi azt, amit megannyi lemezen hallottunk már a 90-es évektől.
Ebben a cikkben nem célom, hogy a kompresszorok működését és paramétereit kivesézzem és biztos vagyok benne, hogy a manuált is mindenki el tudja olvasni, sokkal inkább azon tapasztalataimról szeretnék írni, amit leírva sehol nem találni.
Úgy, ahogy a 1176-nak a Distressor, úgy az LA2A-nak a CL1B a svájci bicska verziója. Ezt úgy értem, hogy azt is meg tudod vele csinálni, amit egy LA2A-val, de a sokoldalúsága sok minden másra is alkalmassá teszi. Az egyik legérdekesebb és sokak által nem is jól értelmezett képessége leginkább egy háromállású kapcsolóban rejlik, ami által az attack és a release preset-szerűen tud fix, manuális és fix/manuális lenni. Az első kettő lehetőség, habár viszonylag egyértelmű, az utóbbi mindenképp magyarázatra szorul. A fix lehetőségnél 1ms az attack és 50ms a release, amíg a manuális attack 0,5-300 ms és a release 0,05-10s lehet. Hogy mi mire alkalmas, arra nemsokára vissza is térek, de vizsgáljuk meg a fix/manuális üzemmódot, amit próbálok a lehető leglogikusabban elmagyarázni. A gyors tranzienseket (pl. pergő csattanás, gitár pengetés) a berendezés a fix beállítás értékeivel kezeli, majd a hangok lecsengését a manuális release fogja visszaengedni és az attack ebben az esetben pedig a két üzemmód közötti időablakot jelenti, vagyis hogy a berendezés mennyi idő alatt áll át a fixről a manuális paraméterekre. Ez kicsit bonyolultnak hangzik így, de a valóságban egy nagyon intelligens és ízléses kompresszálást kapunk, ami szinte 2 berendezésként külön tudja kezelni a gyors és lassú információkat. Zeneileg ez jelentheti azt, hogy egy slap basszusgitár játéknál a csattanást gyorsan kisimítja, míg a hangok lecsengését sokkal lomhábban, a fül számára nagyon kellemesen kiegyenlíti. Többek között ez az a funkció, ami messze túlmutat azon, amit a nagyrabecsült elődje, az LA2A képes tenni. Tömören röviden: amíg a régi klasszikus LA2A leginkább énekre vált be a legtöbb stúdióban, addig a WA1B az éneken túl akusztikus gitárra, modern (akár pengetős) basszusgitár játékra, de még a dobok kezelésére is kiválóan alkalmas. A másik két mód igen egyértelműen működik, viszont azt fontos leszögeznem, hogy a fix beállítás az én fülem számára olyan hangzást eredményez, mintha egy csöves 1176-ot hallanék. Tehát nem LA2A sound, még kettes ratio-val sem. Ez annál sokkal gyorsabb, ami dobok esetében nagyon szerethető. A manuális beállítással viszont (attack 10 óránál, release 12 óránál, kettes ratio-val) szinte a saját fülemet is át tudtam verni vele, annyira hozta az LA2A hangzását.
Beszéljünk arról is, mert mindenki leginkább ezt kérdezte tőlem, hogy: mennyire szól ez úgy, mint az ,,eredeti’’. Engem nem azért kértek fel ennek a cikknek a megírására, hogy olyasvalamit reklámozzak, amit nem is használok valójában, hanem azért, mert meghallgattam, hetekig próbálgattam és végül meg is vásároltam ezt a stúdióm számára. Már önmagában az zseniális, amit csinál a berendezés azzal a két csővel, amivel felvértezték anélkül, hogy egy picit is kompresszálnék. Aki valaha kapott olyan ének felvételt, amivel nem volt elégedett 0és több tíz pluginnal megpróbált életet lehelni bele, annak itt van a mentőöv. Ha még egy EQ-t is tudsz elé tenni vasban, akkor szinte nincs az a felvétel, amit ne tudnál vele megmenteni. A lehető legzeneibb módon dúsít ott ahol kell, és úgy ahogy kell, aminek a végén már mindegy is a válasz hogy mennyire hasonlít egy CL1B-re ez a berendezés. Egy rövid mondatban válaszolva: éppen annyira, amennyire kell.
Ahogy a cikk legelején írtam, a Warm Audio nagyon okosan és rafináltan készíti el a kópiáit. Én azt gondolom, hogy minden termékükre úgy kell tekinteni, hogy azok típusneve és megjelenése azt akarja mutatni nekünk, hogy a tervezőket mi is inspirálta valójában. Aki napi szinten dolgozni akar hangmérnökként, producerként és egy a magyarok számára is megfizethető zseniális kópiát keres, annak ez a termék lesz a legjobb választás a stúdiója opto kompresszorának.
Vígh Arnold
Forgalmazó: www.digitalpro.hu
2024. május 16. 08:19