Modern keverő retró köntösben. A 80’-as és 90’-es években virágoztak az asztali felvevők: először szalagra, aztán DAT-magnóra, a modern időkben pedig merevlemezre, de mostanra inkább félvezetőkre rögzítünk. A régi szép időknek az volt az ideája, hogy a koncerten, a próbateremben vagy a garázsban bárki megnyomhatta a Record gombot – és már indult is a demó felvétel! Ha a dal működött és kedvező fogadtatásra talált, akkor pedig irány a stúdió, mert az igazán jó minőségű felvételekhez szükség volt a profi körülményekre. De ahogy telik-múlik az idő úgy az otthon és a próbákon használatos eszközök műszaki színvonala is egyre csak fejlődik, egyre jobb minőségű felvételeket téve lehetővé. Ebben az evolúcióban a japán Tascam gyártó Portastudio felvevői pont egy ilyen minőségi ugrást jelentettek, mert elérhetővé tették egész albumok otthoni elkészültét.
Most pedig ugorjunk időben! A Tascam Model 12 hibrid keverőt elnézve, mintha a 80’-as éveket idéznénk meg! Formavilágában visszaköszön a Portastudio, de korunk elvárásaihoz igazított funkciókkal. A kompakt keverővel nemcsak élő hanggal dolgozhatunk, hanem a csatornák tetején levő kapcsolóval átkapcsolhatjuk a sávot hangkártya módra (12be/10ki), és így az USB-C aljzaton kiküldve zeneszerkesztővel fel is vehetjük a REC állásba kapcsolt sávokat (Mac és Windows platformokon egyaránt), de az MTR (Multitrack, azaz többsávos) állásban viszont SD kártyára tudunk rögzíteni, ha számítógép nélkül dolgoznánk. Röviden tekintsük át, hogy csatornánként milyen funkciókkal reszelhetjük a hangot: az XLR-Jack kombóaljzatokkal mikrofont, vonalszintű jelet vagy gitárt is vehetünk fel (az első és a második sávon inzertpontokkal), a 3-sávos EQ-val hangszínezhetünk (parametrikus középpel) és két AUX-szal operálhatunk, amiből a második az effekt-processzorba (zengetés, modulációs effektek …) küldi a jelet. A Master-szekcióban helyet kapott 3-sávos EQ a fő és a két AUX utakon dolgozik, rendelkezésre áll egy másodlagos SUB group, két fülhallgató-kimenet és Bluetooth 5.0 bejátszó (amit választhatunk a főkimenetre, vagy a 9-10-es csatornára).
A keverő egyszerű DAW-controller is (a Mackie Control és HUI protokoll szerinti): Mute, Solo, Pan, Record, Play, Stop funkciókat támogatja. A csatornák fölötti „REC” gombbal tudod élesíteni azt a sávot a szoftverben amelyik sávra fel szeretnél venni. A zenészek mindig szívesen fogadnak egy plusz MIDI be/ki portot és egy dedikált „Click” sávot TRS-en és a Tascam gondolt rájuk egy VAMP nevű funkcióval, amivel beloopolhatunk a felvett multitrack sávok közül akár 10 – előre beállított régiót.
Palkó Péter
Audmax Kft.
2020. december 4. 11:49