MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Tíz dobpad mind felett

Már nagyon régóta vártam ezt a pillanatot. Szintik terén mindig is nagy Korgos voltam. De hiányoltam a komplex „MINDENRE IS JÓ" e-drumot. Anno a wavedrum teljesen elvarázsolt érzékenységével és soundjaival, de az egy teljesen más koncepció mentén készült hangszer.

Na de térjünk rá a KORG MPS-10-re, amit megkaptam kipróbálásra. Már a külseje is sugározza, hogy itt valami nagyon mai, modern a készülék. A kijelző eléggé központi helyet kapott a hangszer alsó szegmensében (először féltem, hogy véletlenül szétütöm, de nem így lett). A gombok könnyen kezelhetőek, nagy méretük által nem kell azon gondolkodni, hogy buli közben letegyem-e a verőt vagy ne, mikor presetet kell váltanom.

A gumifelületek valahol a Roland SPD-SX és a Yamaha DTX között vannak érzetre. Kellően kemények, mégis puhák annyira, hogy kényelmes pattan vissza róla a verő. Jó érzés rajta dobolni vagy akár csak kézrendeket gyakorolni.

Miután bekapcsoltam, a legelső leütés után azt éreztem, hogy egy producer által patikamérlegen kimért, brutálisan jó hangzás fogadott. Egyből elkezdtem habzsolni a hangokat. Nem bírtam ki, hogy nem menjek végig azonnal. Meg is lettek a kedvenc hangmintáim már az első körben. Érdemes tudni, hogy a KORG Wavedrumot és a Pearl e-Merge agyát készítő kollektíva felel a fejlesztésért.

Azt vettem észre, hogy előző dobpadomhoz képest finoman játszom rajta. Nem kell agyoncsapni, hogy jó érzettel doboljak rajta. Dinamikailag jól vannak összerakva a készletek.

Elértem az akusztikus dob soundhoz (P30 Standard Kit). Pergőben eléggé kritikus vagyok. Jó- jó, de azért azon még hangolnék egy kicsit. (Végig alapbeállításokról beszélek.) Lábdobban és tamokban nem csalódtam! A tomok kifejezetten markáns kerek hangúak. És jött a cin szekció. Lábcinen általában nincs mit elrontani, jól szól. Beütő nekem minden elektromos dob esetében egy nagy „hiány”. Itt is sem tudják azt hozni, mintha valódi tányért csapkodnék. Na de a Ride! Az valami olyan sound! Hihetetlenül jól szól és érzékeny is. Máshogy ütjük, máshogy szól. Fényes és kerek hangzást hallunk. Amit hiányoltam, hogy volt olyan e-drum nálam, amit ha megütöttem és a verőt rányomtam, akkor le lehetett fogni a cin csengését. Ez végül is nem olyan nagy dolog, de nekem hiányzott. Illetve nem találtam meg a beállítását, de az is lehet, hogy a következő frissítéssel bekerül ez a funkció is. De cserébe van olyan beállítás, ami lenyűgözött. Beleraktak egy olyan funkciót, hogy akár trigger nélkül, két kézzel is könnyedén lehet játszani. Bizonyos szettnél a rideon vagy a lábcinen dinamikától függően megszólal a lábdob is. Így lehet jó grooveokat játszani simán két kézzel. Ez óriási könnyítés szerintem egy ilyen kompakt eszközön. Továbbá, ha megütjük a nyitott lábcint, az addig marad úgy, ameddig a zártra rá nem ütünk.

Már ingerenciám volt triggert rádugni. Elővettem egy másik gyártó elektromos lábdobját. Ilyen esetben mindig félek, mi lesz. Felismeri, nem? Milyen lesz a dinamika? Mennyit kell szívni, hogy jól beállítsam? Az a jó hírem, hogy semmi szívás nem volt. Bedugtam, és egyből hibátlanul működött. Sőt, logikusan a kiosztás is. Az első trigger helyre dugtam be. Mi az, amit elsőre egy dobos erre rádug? Hát persze, hogy a lábdobját! Nagyon jó, hogy ez az alapbeállítás. (Más e-drumon sajnos ez nem így van. Volt, amelyiken egy pergő volt az első. Nagyon sok beállítás után lehetett csak rendes lábdob soundot kihozni, ami dinamikus és jól működik!)

Nos elérkeztem, hogy megfejtsem a loopert. Nagyon- nagyon könnyen kezelhető és egyszerű! Alapbeállítás: elindítod a felvételt, és az első ütés után vesz. Egy ütemre van alapból beállítva. Utána egyből overdub funkció lesz. (Ez azt jelenti, hogy arra a csatornára lehet pluszba játszani). Ez a 4 sáv bőven elég egy elektromos dobra. Nem is gondolom, hogy maximálisan ki fogom tudni használni. De akár fel lehet venni könnyedén egy refrén és egy verse grooveot is. Aztán már el is kaphatjuk a mikrofont és már le is mostuk az énekest a színpadról! Szóval énekesek vigyázzatok, ha a dobosotok egy ilyennel állít be a következő próbára. Viszont, ami nehézséget okozhatott volna, főleg a loopernél, az a tap tempo. Leírásában nem találtam. Azután némi keresgélés után ráakadtam. Ezeket nyomd végig, ha be szeretnéd állítani: Utitly - Function assign… - PadFunction - Tap tempo. Már be is lehet állítani, melyik padon legyen a tappolás. (Magának a takt jelnek is rengeteg beállítása van) Én a lábcinre állítottam be, hiszen ha játszom egy groove-ot, akkor azzal a legjobb a szám tempóját megadni zenélés közben.
Viszont kicsit nehezítette a dolgom, hogy gondoltam, rádugom a looperem midi kábellel. De sajnos nincs rajta midi input. Output van. Tehát működik, csak fordítva. Biztos a gyártó azt gondolta, hogy ez a dob egy igazi vezéregyéniség! – Engem ti nem irányítotok!!! Majd én diktálom a tempót!!!
Ami még nagyon megtetszett a looperben, hogy egy adott presetnél - pl. tabla vagy conga - felveszek egy loopot, utána, miközben megy a felvett anyag, simán váltok presetet anélkül, hogy kikapcsolna. Nagyon jó ötlet, így tényleg nagyon komplex dolgokat lehet létrehozni.

A sound off gomb. Magáért beszél. Vannak presetek, ahol elindulnak rövid dob patternek, loopok. Ha nem szeretnénk, hogy szóljon, csak rányomunk és lőn. Akarom mondani, teljes csönd lesz.

A cc padot nem tudtam még megfejteni. Nagyon jó funkciókkal bír, de sok tapasztalat kell hozzá és a használati útmutató olvasása. Na most én általában nem olvasom el ezeket. Inkább addig nyomom, míg rá nem jövök. Ám itt nem működik. Szóval jó cucc, de több idő kell hozzá. A CC presetek viszont magukért beszélnek; a felső felületsávra fel lehet tenni effektparamétereket, melyek a felület szélességétől függően, mint egy csúszka, úgy működnek. Azaz ahogy haladunk balra vagy jobbra a verővel a padon (padokon), úgy változik az effekt hozzárendelt paramétere. Szűrő, effektmélység, mix stb.

Visszatérnék még kicsit a soundokra. Azóta lepróbáltam több zenével. Nincs olyan mai zene, amihez nem találnánk egy brutál jó soundot benne. A deephousetól a trappen át a D&B-ig minden is van benne. Az akusztikus dob is jó. Ott érzek némi dinamikahiányt, de ez elképzelhető, hogy csak megszokás kérdése.

Amúgy könnyen állítható a padok érzékelése, érzékenysége.

Elkezdtem fejtegetni a master Fx- eket; itt is szinte végtelen a tárház. Nekem a plate nyerte el nagyon a tetszésemet.  Még az egy gombbal MFX-re nem jöttem rá, hogy lehet. Na de holnap is van nap.

Ami még jó, hogy ha ki-be van kapcsolva, akkor az utoljára használt presetnél marad. Nem kell mindig elölről kezdeni.

Nagyon- nagyon sok mindent lehet még vele alkotni.

Szóval lehet még vele hosszú órákat szöszölni, illetve összekötni az editorral. Egy biztos, most megyek gyakorolni, hogy ha ki kell állni vele valahol, akkor ne csak beszélni tudjak róla! Hiszen a kipróbálásra megkapott darab nálam maradt.

Fekete János Jammal

http://www.audmax.hu


2024. május 11. 09:19

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA