MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Think outside the VOX - Szubiektív beszámoló a VOX VH-Q1 fejhallgatóról

Röviden a címválasztásról. A VOX a VH-Q1 fejhallgatót praktikusan gitárosoknak készítette. Az összes általam fellelt anyag alapján leginkább szobagitárosoknak. Otthoni, konzumer felhasználásra. Magyarul otthoni és utcai zenehallgatásra és (otthoni) gitározásra. De a tulajdonságai arra sarkalltak, hogy azonnal kipróbáljam az ajánlottól merőben eltérő körülmények között, rockszínpadon.

Úgy hozta az élet, hogy zene- és hangszer közelben élek sok-sok éve, ebből az utóbbi jópár évben technikusként is dolgozom zenekarokkal és rendezvényeken. Nem kell mondjam, egy rockzenei színpad meglehetősen hangos tud lenni. Manapság is, a rendszeresen koncertező zenekaroknál tapasztalható folyamatok mellett egyaránt. Jellemzően kezdenek eltűnni az erősítők a színpadról, valamint a zenészek elkezdtek fülmonitorokat használni. A színpadok halkabbak lettek. Kivételek persze vannak, de ez természetes, és nem csökkenti ezen írás tárgyának jelentőségét.

A fülmonitor használata vonzza magával az egységes megszólalás iránti vágyat, amit kézenfekvően saját mikrofonparkkal és keverővel lehet egyszerűen kivitelezni. Ezek a színpadon új kihívásokat támasztanak a színpadi technikusok irányába. Tablettel keverni a monitort, azaz az arányokat állítani a fülmonitorokban. Hiszen az applikáció virtuális potmétereinek tologatása csak erre ad módot. Klasszikus monitorkeverésre gyakran nincs mód.

Itt jön képbe egy fejhallgató. Ha úgy van kiépítve a rendszer, hogy az operátor vagy technikus hozzáfér a keverő füleskijáratához és/vagy a fülmonitorok adóihoz, akkor könnyebben megy a klasszikus monitorkeverés. Azaz a színpadon elhelyezett, a legtöbb esetben rackes digitális keverő használatakor nincs mód ládás belehallgatásra. A fülmonitor füles is egy opció, de a kényelmes és számunkra ideálisan szóló darab megtalálása nagy macera. Sokat próbáltam. Van, ami igazán tetszik, de viselése fárasztja a fülemet. Magyarul bitang módon fel tud idegesíteni, így előbb-utóbb kitépem a fülemből.

Sok fejhallgatót próbáltam az évek során, de valahol mind elvérzik. Az általam próbált modellek mindegyike kellően kényelmes volt. Mivel szemüveget viselek, alapvető fontosságú, hogy a szemüvegszár-fülpárna kombó ne nyomja a fülemet. Így csak over-ear modellek jöhetnek szóba.

Mik is a szempontok? Legyen ugye kényelmes. Csillapítsa a színpad és a PA irányából érkező nyomást. Illetve nem utolsó sorban, szóljon jól. A jól szóláson lehet vitatkozni, de a mindenki megtalálja a neki tetsző fülest így vagy úgy.

És itt csavart egyet a sztorin az élet, megjelentek az aktív zajkioltó fülesek. De mi is az aktív zajkioltás és eredetileg mire szánják a gyártók?
Pongyolán fogalmazva, a fejhallgatón elhelyeznek egy mikrofont, egy aktív elektronika az ebből érkező jelet 180 fokos fáziseltolással jeleníti meg a fejhallgatóban. Így a két audió jel kioltja egymást. Ezeket a fejhallgatókat a gyártók alapvetően utazásra szánják, hiszen a repülő/vonat/autó konstans menetzaját könnyen kezeli az elektronika. A hirtelen csúcsokkal és a nagy hangnyomással a fejhallgatók beépített mikrofonja és elektronikája többnyire nem birkózik meg. Így ezek a fülesek, mivel a kezelni nem tudott jelfolyam torzításként jelenik meg, inkább zavaró, mintsem jól használható lenne igazán hangos környezetben, pl. színpadon.

Eddig. Hiszen a VOX, aki gitárerősítőiről és egyéb gitáros elektronikáiról ismert, belépett a konzumer fejhallgatók piacára a VH-Q1 típussal.
Váratlannak és formabontónak nem nevezném ezt a lépést, hiszen jól látható a tendencia, hogy klasszikus hangszeres gyártók saját márkanevük alatt jelennek meg a piacon különféle audio eszközökkel. Home audio és fejhallgató témakörben, vegyes sikerrel.

A VH-Q1 kimondottan gitárosoknak készült, ez nem jelenti azt, hogy bedugja az emberfia a gitárjába és szól a rock. (Az egy másik – a VGH -modellcsalád. Erről lásd Madi cikkét az előző lapszámban.)
A füles kellően nagy és robosztus earcuppal szerelt, picit hasonlít a klasszikus zajvédő fülesekre, amiket a motorsport közvetítésekben is láthatunk. Vastag memóriahabos fülpárnával kerül forgalomba, ami nagyon kényelmes. A fejpánt is hasonló anyaggal párnázott, minkét oldalon egy-egy jellegzetes forgópánttal, így igény szerint „félfülezni” is lehet vele. Bár ennek jelentősége addig van, amíg az ember meg nem szokja az egyéb funkciók használatát. De erről később.

Az elektronika kezelőszervei elsőre ijesztők, miszerint túl sok a gomb, de ezen hamar túl lehet lendülni. A bekapcsoló gomb és a zajkioltás kapcsolója egymás mellett kapott helyt az earcup peremén, jól elkülönülve a többi szabályzótól. Mellette egy hangerő és egy +/-csúszka, melyek csak Bluetooth üzemben használhatóak. Az earcupon található két gomb közül egyik egy Sound Enhancing, a másik az ANC szabályozója. Az ANC három fokozatban állítható, nekem a középső volt a legjobb. A Sound Enhancing leginkább a gyári ajánlott használatkor jön jól, de (és itt a trükk) színpadon is hasznát tudjuk venni. Ezek a szabályzók mind a jobb oldalán vannak a fejhallgatónak. Ha ugyanezt az earcupot tenyérrel megérintjük, az ANC mikrofonjait használva bele tudunk hallgatni a külvilágba, a Sound Enhancing erre kapcsol eltérő EQ-kat. A differenciát az egyes állások között színpadon nem érzékeltem, de hatalmas előny, hogy nem kell lekapni a fülest, ha beszélnek hozzánk.

A fejhallgató mindkét oldalához lehet kábelt csatlakoztatni, így az hagyományos vezetékes fülesként is képes funkcionálni. Jól jön, ha véletlen lemerülne az akksi. Bár erre menet közben kevés az esély, hiszen a gyártó 36 óra üzemidőt ígér az 1200 mA-es lítium polimer akkumulátorral. Nekem nem sikerült lemerítenem. Segítségként bekapcsoláskor bemondja az akkumulátor töltési szintjét.
A vezetékes móddal kombinált ANC módban adja magát a lehetőség, hogy a fülmonitor mixekbe belehallgassak. Működik. Ez számomra nagy öröm.

Koncert végeztével haza a buszba sokkal kevésbé fáradtan ülök be, hiszen a fülem nem kap akkora zajterhelést, ami - mint tudjuk - igen fárasztó. Így alvás helyett van erőm használni a fülest arra, amire szánták. Összepárosítom az iPademmel, és a mellettem hőzöngve zenét hallgató zenekar mellett nyugodtan kikapcsolódok az aktuális sorozatommal, teljes nyugiban.

Hajdu Zoli
Audmax

Fotók: Révész Patrik


2021. október 30. 08:12

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA