Friss csapat tűnt fel az idén a rockzenei fronton, nem is akármilyen fűszerezésben. A budapesti Ten Big Toys zenekar két férfi és két női taggal meglepő felfogásban játszik groove-os metál stenkkel zúzós rock zenét, ahol rap és ének felváltva kap helyet, és mindezt magyarul. Nemrégiben találkozhattunk velük az Öröm a Zene tehetségkutató színpadain is, többek között az A38 hajóra szervezett döntőben is. A most debütáló zenekar “Tánc” című dala klippel együtt, a Petőfi TV - Én vagyok itt című műsorában debütált, erről és a megjelenés előzményeiről kérdeztük a tagokat.
Kezdjük is az Öröm a Zenével, milyen élmény volt először fellépni úgy, hogy rögtön egy tehetségkutató színpadán kellett teljesíteni?
Orsi: “Mivel a debütáló koncertünket a járvány miatt lemondták, így kerestük az alternatívákat a fellépésre. Az Öröm a zene tehetségkutató sorozat tök jó lehetőség volt erre, így el is indultunk a zalaegerszegi fordulón. Magunk is meglepődtünk, mikor megnyertük, és bejutottunk az országos döntőbe. Rögtön szakmai zsűri, live stream... komoly mélyvíz volt és óriási tapasztalat. Büszke voltam, hogy “null kilométeres” zenekarként, ilyen tréningben lehetett részünk.”
Erika: Zalaegerszegen még izgultunk, ez volt a legeslegeslegelső koncertünk együtt, és alig 3 hónapja ismertük egymást, a dalokat is még kevésszer tudtuk összepróbálni. De az a tapasztalat már rengeteget segített, hogy a döntőn már egy fokkal nyugisabbak legyünk, még felkészültebbek legyünk technikailag is. Hajdu Zoli meg is kérdezte, hogy nem vagyunk-e kicsit túlbiztosítva hahaha. Nem voltunk, inkább csak biztosan nem akartunk hibázni. Az online közvetítés és az emiatti sietős beállás azért rátett az izgalomra, de letoltuk a minikoncertünket.
Ezek szerint a terveitekkel egybevágott minden, az izgalom ellenére. Úgy tudom, hogy a szokásoshoz képest teljesen más felszereléssel játszottatok, - erősítő nélküli megoldások, fülmonitor, timecode - ez mindig is így volt? Mennyire segített vagy akadályozott ez titeket?
Erika: Olyannyira nem volt így, hogy most vissza kell ugranom időben, ugyanis én például négyhúros basszusgitáron kezdtem még a Ten Big Toysban is. Szép lassan állt össze, hogy amit szeretnénk, ahhoz milyen plusz eszközök vagy hangolás kell. Jelenleg már öthúros Warwickon játszom, és emellé jött nekem a Tech21 FlyRig ötlete, amivel egyszerre több célt is elérek, és egyszerű, kicsi, megbízható. Ezek után a non plus ultra volt a fülmonitor, ami főleg a produkció felépítése miatt kell. Némileg szokatlan volt először, de akadályozás helyett inkább egyszerűsített a beállástól a lepakolásig mindent.
Akkor tehát a zenekar indulása idején még ennyire más irányt tűztetek ki? Hogy alakult ki a jelenlegi hangzás és a Ten Big Toys stílus és mi az inspiráció?
Orsi: Két évünkbe telt, mire a Ten Big Toys olyan lett, amilyen most. Sok volt a buktató, és tagcsere is történt ezalatt az idő alatt, de olyan szuper csapat verődött össze a végére, hogy megérte kivárni. Mindig olyan zenekar tagja akartam lenni, ahol az alázat mellett ott az ízlés, és működik a csapatmunka. Ez itt mind megvan. Mindannyiunkat más zenei hatások értek, négy különböző világ vagyunk, de pont ez teszi baromi izgalmassá a dalok írását, és a végeredményt.
Ákos: Energiát szeretnénk közvetíteni úgy, hogy közben bulizásra ösztönzünk.
Mindenki más irányból jött a bandába, és más-más zenei tapasztalattal. Nehéz volt összeilleszteni ezeket az eltéréseket?
Erika: Én nagyon szeretem emlékeztetni magam arra, hogy valójában 4 éve zenélek, és a Ten Big Toys és a többi zenei előzmény mennyire sokat jelent. 2016-ban, a Gitármánia Táborban basszusgitároztam először, nem tudtam, hogy megy ez, semmit sem sejtettem az egészről, aztán ott találtam magam a színpadon más táborozókkal! Iszonyú sokat dobott ez az élmény a továbbiakon, ez volt a szerencsém... Ezzel szemben Ákos és Alex például sokkal tapasztaltabbak, akik koncertkörülmények között, vagy önálló zenészként éveket töltöttek már zenéléssel. Orsi is több zenekarban énekelt már, mielőtt találkoztunk volna. Tehát ha úgy vesszük, elég nagy a különbség zenei múltban a tagok között, viszont itt teljesen új dolgot kellett létrehozni együtt, és mindenkinek megvolt és megvan a maga fejleszteni valója, úgyhogy feladatok szempontjából nincsenek nagy eltérések.
A zenétek nem megszokott elemekből áll össze, és erre még a velős szöveg is rádob. A szövegek kinek az életéből merítenek? Egyáltalán: hogy írtok dalokat?
Orsi: Olyan számokat írunk, amikre mi magunk is szívesen buliznánk. Addig forrasztjuk, hegesztjük, míg egyikünknek sem marad hiányérzete. Akkor tudom, hogy kész egy dal, mikor már rotációban akarom hallgatni, elejétől a végéig érzem a bizsergést, és látom a bulizó embereket magam előtt.
Ákos: Élethelyzetekre reagálunk, gyakran pszichológiai vonatkozásban. Van üzenet, van mondandó, de rád bízzuk, hogy érted és reméljük, hogy tudsz vele azonosulni.
Erika: Több verzió is van, összejövünk, meghallgatunk egy már egyikünk fejében meglévő dalrészletet, vagy riffet, és továbbgondoljuk, mindenki tesz hozzá valamit, ez nagyon izgalmas folyamat általában. De olyan is van, hogy Nóniusz előáll egy vázzal, amit lehet megtölteni, alakítani, kiegészíteni. Van, hogy minden egyszerre történik, egyben jelenik meg a fejben a szöveg a dallam és a hangszerelés.
A “Tánc” című dal egy energiabomba, mit szeretnétek üzenni ezzel a közönségnek?
Orsi: “Nem véletlen esett a Táncra a választásunk, mint debütáló dalra. Témájában arra buzdítunk mindenkit, hogy a jelenlegi sz@r helyzet ellenére érdemes kitekinteni a monitorok mögül, és megélni a valóságot. Az idő érték, és most is ketyeg az óra, hiába állt le a világ.”
Erika: “Én napokat tudnék erről a “most kezdődik” lelkiállapotról mesélni. De azt hiszem, az a lényeg, hogy az az energia, amit átadunk, az brutális és valódi, és mi is felállunk és táncolunk, mert máshogy úgysem lehet kibírni.”
Hogy zajlottak a felvételek?
Alex: “A Tánc, ahogy a többi szám is a Bresaola Studios-ban készült, Nóniusszal. Itt fogjuk a jövőre megjelenő album további dalait is elkészíteni. Minden dalt már a születése pillanatától demóztunk. Volt, amelyik inkább a képernyőn készült el, nem is a próbateremben. Teljesen más kívülről visszahallgatva megítélni a dalainkat, mint amikor a feeling irányítja a döntéseinket. Amikor egy-egy számról úgy gondoltuk, hogy készen van, felvettük “rendesen.”
A videoklipről is mesélnétek? Hogyan lett ilyen színes és vibráló egy rockvideó?
Ákos: „Amennyire a karantén alatt nem lehet virgonc az ember, a klipben pont annyira igyekeztünk azoknak lenni. A dal energiáit képileg is megtámogatva abban bízunk, hogy a kijelzők mögött ülőket is elkapja az az érzet, hogy attól még, hogy nem járkálhatunk kedvünk szerint szórakozni, még érezhetjük jól magunkat.”
Alex: “A Tánc klipje tulajdonképpen csak egy egyszerű imidzs klip, mert csak annyi történik benne, hogy eljátszunk egy számot egy teremben, viszont közben össze-vissza őrültködünk, színes minden, mozgalmasak a vágások, tele van effektekkel, így összességében a videó önmagában is érdekes és szórakoztató tud lenni. Én őszintén szólva nem szoktam klipeket nézni, mert nagyon ritkán tudnak lekötni bármilyen történettel vagy a képi világgal, és úgyis csak a zenére figyelek. Emiatt én azt szeretem a legjobban a klipben, hogy imidzs klip lévén nem is akarja annyira elvonni a figyelmemet a zenéről, viszont a mozgalmassága miatt mégis sikerül neki.“
Orsi: “Rock zenére rock klipet vár az ember, de mi gondoltunk egyet, és megbíztunk egy rap videós stábot erre a feladatra, mert miért ne? Hadd szóljon!”
A stílusról már beszéltünk, de a hangzást hogy alakítottátok ki?
Ákos: “A gitártechnikát tekintve nincs semmi túlgondolva: Ibanez RGDIX7-MPB 7-húros gitárt használok egyesével összeválogatott Ernie Ball húrokkal szerelve, így az érzet maximálisan a kezeimre van kalibrálva, hiszen minden húr pont annyira feszes, amennyire szeretem. Többek között ennek köszönhető, hogy a felvételeken is így hallom vissza leginkább azt a dinamikusságot, amit szeretnék. Ehhez társul egy Laney IRT-Studio fullcsöves fej high-gain csatornája, ahonnan az emulált vonalkimenetet használva szólalok meg. Nincs kisvasút, nincs mikrofon, nincs láda.”
Alex: “A dobhangzás szerintem egészen egyedi lesz a most kijövő számokban. Egy két tamos Yamaha Maple Custom Absolute szettet használtam, Recording Custom alumínium pergővel, amit a stúdióban Nóniusz felszerelt kb. 20 mikrofonnal. Az akusztikus dob hangja mellé a végleges verzióban elektronikus dobminták is kerültek, így a végeredmény úgy szólt, hogy én már el se hittem, hogy ezt tényleg én játszottam fel.”
A többi dalotok is készül? Mire számítsunk tőletek a közeljövőben?
Erika: “Ami fix, hogy dolgozunk a dalainkon, több készen van, több még alakul, a mostani után nem olyan sokkal mutatunk is még újdonságot! Leginkább koncertezni szeretnénk, de az ismert okok miatt még várni kell, úgyhogy addig is az online térben, közösségi média felületein lehet és égetően szükséges is velünk találkozni, és a tervek szerint hallani is lehet majd minket itt-ott. Nemsokára többet is elárulunk erről.”
Ákos: „Kreativitást tekintve van tartalék bőven. Az egységességet szem előtt tartjuk, de úgy, hogy emellett minden dalban legyen váratlan húzás is. Rengeteg stílus inspirál minket, így technikai- és hangulati elemekkel is folyamatosan kísérletezünk. Lesznek meglepő megoldások.”
Orsi: “Két másik számunkra pedig vannak már klip ötletek, ezeket jövőre forgatjuk. És igen, alig várjuk, hogy színpadra állhassunk végre!!! A színes szerkók természetesen maradnak.”
Alex: “Igen.”
Facebook: http://www.facebook.com/tenbigtoys Instagram: http://www.instagram.com/tenbigtoys
2020. december 14. 16:22