Ahány ház, annyi szokás, ahány zenész, annyi hangszer. De mégis mi alapján választják ki a számukra megfelelőt? Szakonyi Milán, már gyerekként elköteleződött a zene iránt, így tőle próbáltam meg rájönni a titokra, hogy mi is tehet egy hangszert különlegessé.
Mióta foglalkozol zenével és hogy jött ez a szerelem?
Már egészen kicsi koromban feltűnt a szüleimnek, hogy fogékony vagyok a zenére. Otthon rengeteg játékhangszerem volt, amiket megállás nélkül nyüstöltem. A családban nem voltak zenészek, de engem ez mégiscsak magával ragadott, így általános iskolás koromban elkezdtem zongorázni. Sajnos nem voltam túl szorgalmas, sosem azt akartam gyakorolni, amit kellett (ezt utólag felnőtt fejjel már nagyon megbántam). Viszont amikor a szüleimtől megkaptam az első szintetizátoromat, akkor kinyílt a világ. Minden porcikáját tanulmányoztam, tudtam fejből a több száz hangszínt, az összes demo számot, mindent! Teljesen magával ragadott az egész. Közben templomi kórusba jártam, ahol először csak énekeltem, aztán a gitárkíséret annyira megtetszett, hogy én is ki akartam próbálni. Itt kezdődött a gitározás iránti érdeklődésem.
Milyen tanulmányokat folytattál, hogy elérd az álmodat?
A gimi mellett is jártam párhuzamosan a keszthelyi zenesuliba zongorázni, de már akkor éreztem, hogy a klasszikus zene nem az én pályám. Az iskolában kiemelten részt vettem az összes műsor, diáknap, ünnep szervezésében, főleg zenei téren. Gimi végén már teljesen biztos voltam benne, hogy a zenével szeretnék foglalkozni, a szüleim pedig mindig támogattak ebben, rendkívül hálás vagyok nekik.
Rátaláltunk a Kőbányai Zenei Stúdióra, és a bemutatkozó szöveg elolvasása után, tudtam, hogy nekem ott a helyem. Ének szakra felvételiztem, fel is vettek, majd belecsöppentem abba a közegbe, ahol igazán otthon éreztem magam. Zenészek mindenütt, hangszerek, bandák. Jó volt az a négy év.
Sok hangszeren játszol, mit tartasz ebből fő mesterségednek?
Ez nehéz kérdés. A zongorát rég tanultam, és nem is gyakoroltam soha igazán tisztességesen, úgyhogy megmaradtam hobbizongoristának, de sokszor jól jön az a tudás, amit elsajátítottam. Gitározni sohasem tanultam, csak magamtól, illetve könyvekből, internetről, úgyhogy eléggé össze-vissza csapongva jutottam el a mostani szintre.
Valószínűleg a szinti miatt vonzódtam mindenféle hangszerhez, hiszen abban a nagybőgőtől a fuvoláig minden hangszín benne volt. A dobok, ütőhangszerek különösen megfogtak, így azokkal is foglalkoztam, egy időben volt elektromos dobcuccom, de most épp egy hibrid cajon szetten nyomom a ,,kettőnégyet”. A basszusgitár a másik nagy kedvencem. Mivel gyakran készítek hangszereléseket, zenei alapokat, vagy egyszemélyes feldolgozásokat, jól jön, hogy valamennyire tudok ezeken a hangszereken játszani, mert össze tudok rakni egy komplett dalt egymagam. Éneket tanultam Kőbányán, szóval elvileg énekesnek mondhatnám magam, de én inkább egyszerűen a zenész szót szoktam alkalmazni.
Sok helyen láthattunk, hallhattunk, miket emelnél ki, mint karriered meghatározó momentumai?
Rengeteg olyan zenei projektben részt vettem, amelyek említésre méltóak, hosszú is lenne felsorolni őket. Amit mindenképpen ki tudnék emelni az az amerikai turné a Balázs Elemér Grouppal. New Yorkban sétálni, nézelődni is óriási élmény, hát még akkor, ha este ott játszol az egyik klubban. Hajdu Klára énekesnő jött akkor velünk, akivel a mai napig duózunk a színpadon és az életben is.
2015-ben jártam a bécsi 60. Eurovíziós Dalfesztiválon, ahol BOGGIE mellett vokáloztunk pár kedves zenésztársammal, akik szintén fantasztikus karriert tudhatnak maguk mögött.
Sajnos a koronavírus a zenészeknek sem kedvezett. Mit tudtál csinálni a karantén időszakában, miben élted ki a kreativitásodat?
A szokásos otthoni munkák mellett - gondolok itt vokál felvételekre, demozásra, cover készítésre - újabban hangszerbemutató videókat készítek. Már másfél éve tart ez a dolog, de még mindig újdonságnak élem meg. A keszthelyi Duo Hangszerbolttal hosszú évek óta kapcsolatban vagyok, és most olyan hangszerekről készítek videót, amelyeket ők forgalmaznak. Többek közt a Baton Rouge gitárok népszerűsítése a cél, hisz Magyarországon nem sokan ismerik őket, pedig van mit mesélni róluk. 8-9 éve, de már az is lehet, hogy hosszabb ideje Baton Rouge gitárokat használok, és a mai napig nagyon szeretem őket, ezért is vállaltam a feladatot, hogy hírét vigyem ezeknek a hangszereknek.
Egy-egy koncert előtt a hangmérnökök mindig dícsérik az akusztikus gitáromat beálláskor, és ez mindig jó érzéssel tölt el. A BR mindenféle zenei stílushoz gyárt akusztikus gitárokat, úgyhogy tényleg mindenki megtalálhatja a hozzá illő darabot. Ezekről készítek a youtube-ra olyan bemutatókat, ahol a gitárok specifikációi mellett hangfelvételekkel, fényképekkel igyekszem a lehető legjobban érzékelhetővé tenni a hangszerek tulajdonságait.
Ezek szerint megtaláltad a márkádat, de azon belül melyik a kedvenc típusod és miért?
A videók készítése miatt az utóbbi időben rengeteg hangszer járt nálam, így nem könnyű választani, mert mindegyik más miatt tetszik. Viszont még így is az általam használt AR101-est mondanám az abszolút kedvencnek. Megjelenésben, hangkarakterben, kialakításban, mindenhogyan passzol az elképzeléseimhez. Ez egy Auditorium cutaway gitár, matt, és pont annyi díszítés van rajta, amennyi kell. Hangerőben nem a leghangosabb, de úgyis elektronikával használom szinte mindig, ami pedig fantasztikusan teszi a dolgát. Az előző BR gitárom egy Suzanna nevű hangszer volt, melyben gyárilag nincs elektronika, viszont külön a kérésemre beletettek csak nekem egy MI-SI rendszert, amit rendkívül megszerettem. Így amikor a mostani hangszerről volt szó, ragaszkodtam hozzá, hogy abban is MI-SI elektronika legyen. Hála a gyártók nyitottságának és segítőkészségének beleszerelték és úgy küldték el nekem. Később derült csak ki számomra, hogy ebben a gitárban gyárilag BR2P elektronika van, ami szintén nagyon jól szól. A cserét mégse bántam meg, hisz így legalább egy kicsit egyedibb lett a hangszerem.
A Baton Rouge folyamatosan készít újabb és újabb modelleket, a legutolsó nagyon kellemes gitárélményem egy csodás OM-méretű hangszer volt, amelynek nemcsak a fedlapja, hanem az oldala és a háta is tömör fából készült, ezáltal elképesztően kerek, meleg hangú, rezonáns hangszer. A gyártó kezei közül kerülnek ki még olyan különlegességek is, mint pl. a bariton gitár, rezonátor ukulele, elektroakusztikus basszusgitár, parlor méretű gitár, stb. Ezek mind-mind izgalmas és inspiráló hangszerek, ezért is szeretem ezt a márkát és használom szívesen bármilyen szituációban.
Mik a jövőbeli terveid?
Hála az égnek azokban a formációkban ahol zenélek, mindig vannak újabb kihívások, így unatkozni semmiképpen nem lesz időm, de lassacskán szeretnék összehozni a saját dalaimból egy olyan anyagot, amit nemcsak a szűk családnak mutatok meg :)
A hangszeres videók gyártásával pedig annyira szeretek foglalkozni, hogy valószínűleg ezután is csinálni fogom őket, és igyekszem a zenésztársadalomhoz közelebb hozni a kedvenc Baton Rouge gitárjaimat.
Pál Enikő
2021. október 25. 06:49