Kapott már hideget-meleget ez a Raktárkoncert sorozat. Tény, hogy több hideget… Elég csak a saját Facebook oldalukon, a posztjaik alá írt kommenteket átolvasni. De már hetek óta futnak a pénzügyi vonalat, összefonódásokat bogozó elemzések, találgatások is. Tény, akit beválogattak, azok megelégedettséggel nyilatkoznak, akik kimaradtak a támogatásból, azok meg erősen kritizálnak. Új helyzetben, új, számtalan oldalról támadható szisztéma lett kidolgozva, de valljuk be, rövid idő alatt nem születhetett mindenki megelégedettségére szolgáló verzió! Mindezektől távol tartva magunkat, igyekeztünk egy olyan interjút összehozni, ami belülről, egy közreműködő szemével láttatja a történéseket. A Szörényi 75 produkció koncertjében egy „tribute banda”, a Miskolci Illés Emlékzenekar volt a kísérő csapat, Füvessy Norbert gitárossal beszélgettem az élményeiről, észrevételeiről, következtetéseiről.
Mikor tudtátok meg, hogy benne lesztek ebben a Raktárkoncert sorozatban? Igazából Szörényi Levente volt benne, de titeket választott kísérő zenekarnak, mint évek óta jól prosperáló tribute bandát…
Augusztus közepén hívott Rosta Mária, hogy megkeresték a Zikkurat Színpadi Ügynökséget - az Illés, István… és az Attila… produkciók képviselője-, hogy Szörényi Levente is bekerült ebbe a programba. Ennek a telefonhívásnak az volt a lényege, hogy Levi azt szeretné, hogy mi legyünk a kísérő zenekara ezen a fellépésen. A koncert előtt Szörényi azt nyilatkozta a Borsnak, akik kint voltak a helyszínen, hogy nem is volt kérdés, hogy mi menjünk vele, ezt ő eldöntötte. Szeptember elején lett volna a koncert eredeti időpontja, de akkor indult be a vírus Pesten, így az egész át lett rakva október közepére.
Ami nem lett jobb időpont, mert még rosszabbak lettek a vírus számadatai…
Igen, nem volt jobb helyzet, de ezt előre nem lehetett tudni, igazából szeptemberben is lemehetett volna ez a buli… Mondjuk, ha akkor készül a felvétel, egy másik műsor lett volna, de mivel átment októberre, így maradt idő az átgondolásra és „Szörényi 75” néven futott végül a fellépés.
Igen, ő nyilatkozta is egy előzetes híradásban, a koncert előtt, hogy 75 éves lesz, és ennek apropóján fut ez a műsor.
Ugye, az Illés együttes már nem tud kiállni, az eltávozott tagok miatt. Mi, a Miskolci Illés Emlékzenekar már többször is felléptünk együtt Leventével, így adta magát ez a verzió.
Szörényi Szabolcs, meg Bródy János jöhetett volna még az élők közül Levente mellé, de gondolom, bonyolultabb lett volna őket összeszedni, alkalmassá tenni az előadásra?
Igen, jól látod. Technikai oka volt, hogy ez a racionálisabb verzió ment át. Ez gyakorlatilag úgy történt, hogy Levente és Rosta Mária producer eldöntötték, hogy mi leszünk csak Szörényi mellett.
Az előkészületek, a próbák, egyebek, mennyire voltak szükségesek? Ti több alkalommal játszottatok már együtt Pesten is, Miskolcon is, valamelyest össze vagytok szokva…
Igen, de annyira nem, hogy egy élő tévé felvételt meg lehetett volna csinálni, ezekre hagyatkozva. Előtte mi Pesten próbáltunk Leventével, ráadásul olyan volt a műsor összeállítás, amelyben olyan dalok is szerepeltek, amit még korábban nem játszottunk. Ezért nekünk is muszáj volt próbálni erre a koncertre. Mi felutaztunk Pestre a próbákra, felkészültünk és a koncert napján meg már csak lenyomtuk a begyakorolt műsort.
Illetve én, Alapi Pistivel, Szűcs Totyával is beszéltem, hogy mi volt az Eddán, Skorpión, Dinamiton, meg a Korda koncerten. Ugyanis ők már letudták akkorra a felvételeket és technikai dolgokról tudtak hasznos infókat adni.
Levente mennyire volt „friss”? Kiesett a rutinból, kellett kapaszkodnia, vagy rendben volt a hangja, gitározása?
Ő mindig felturbózza magát a koncertekre, látszott rajta, hogy most is készült rá. Ez egyébként megdöbbentő! 75 éves sztár, egy legenda, úgy érkezik a próbákra, meg a koncertekre, hogy nyomtat dalszövegeket, tracklistát, bele rakja egy mappába, és mutatja nekem, hogy „ő készült”... Ha van egy koncert, ő foglalkozik vele. A gitározást sem vette félvállról, a komplett műsort végiggitározta.
Hozta a legendás Ovation gitárját, meg egy akusztikus gitárt is, és végig, az egész műsorban gitározott. Pedig 75 évesen már nem egyszerű, pláne úgy, hogy ő nem mindennap játszik. De nem volt vele semmi probléma. Lehet majd hallani a felvételeken is, éneklésben és gitározásban is nagyon oda tette magát.
Keresztkérdés! A gitár karbantartását ő csinálta meg magának, vagy azt te pofoztad ki?
Az úgy volt, hogy próbán bedugtuk az Ovationt, és nem szólalt meg. Megpróbáltuk helyben orvosolni a dolgot, de nem lehetett. Amúgy eleve a hangszereket, erősítőket is mi szállítottuk a Raktárkoncertre, nálunk lett volna az Ovation is, mikor menni kell a fellépésre.
Mondtam Leventének, hogy Miskolcon, Farkas Robi gitártechnikai zseni majd belenéz másnapra. Akkor már kellett a hangszer, így nekünk egy esténk volt arra, hogy megszólaljon az Ovation. Olyan nagy probléma nem volt vele, meg lehetett csinálni egy este, és másnap már szólt a gitár.
Milyen műsort rakott össze Levente? Gondolom, ő állította össze.
Hát persze. Teljes Illés tracklista volt, illetve egyetlen egy dal a szólólemezéről, ez a „Hej, barátom”…
Ó, a kedvencem tőle, akkor majd megnézem!
Ezt egyébként egyedül adta elő! Akkor mi nem is voltunk a színpadon.
Tehát akusztikusan kíséri magát?
Persze, ezt nem is lehet máshogy.
Mennyit játszottatok? Ugye hozzávetőleg 50 perc mindenkinek a műsora, amit már szerkesztve elérhetővé tesznek.
Hozzávetőleg annyival készültünk, nem volt tartalék, vagy rászámolt plusz dal. Az elején van egy felvezető rész, ahol csak mi játszunk. Ez nekünk azért jó, mert, mint miskolci zenekar, kaptunk egy bizonyos műsoridőt a koncerten belül, ahol saját magunkat is megmutathattuk az országos nyilvánosságnak.
Illés számot játszotok, ti éneklitek, és ott nincs még Levi?
Igen, mi indítjuk a műsort, hogy őt felvezessük. Ez több szám, de nem teljes dalok, hanem egy medley. Ez egy rövid szakasz a koncert elején.
Stábtagot ti vittetek magatokkal? Gondolok arra, hogy saját keverő emberhez ragaszkodott-e Levente, vagy ti vittetek?
Mi nem vittünk, hanem Leviék hoztak. Úgy érkeztek, hogy volt egy szűk stáb, akik a technikai dolgokat intézték, asszisztensek, keverőember, akihez utómunkára is került a hangfelvétel. Szóval, voltak saját emberek is, akikkel a Zikkurat egyébként is dolgozik más produkciókban. Volt egy hangmérnökünk, ő a színpadon a mikrofonokat beállította az erősítőknél, és utána maga a hangfelvétel is hozzá került utómunkára.
Milyen volt a helyszín, illetve a technika, meg a kiszolgáló személyzet?
Itt professzionális körülmény és kiszolgálás volt. Mi, mint zenekar ilyenben még nem vettünk részt! Teljesen első osztályú volt minden. Mikor a kiszolgáló személyzet, a helyszín, csak a produkcióért van, az elég jó szituáció. Mindenre volt idő, bármi bajunk volt, mindent megoldottak, célirányosan ment minden ténykedés.
Mi érkeztünk meg először a helyszínre. Miskolcról korán indultunk, nehogy elkéssünk, mivel nem lehet késni egy ilyen helyzetben. Mindenkitől korábban értünk oda, csak utánunk jöttek be a dolgozók - mint a színházban a műszak, jöttek a világosítók, az operatőrök, a monitorkeverők. A létesítményben mások is dolgoztak, mást is csináltak ott, elég sokan voltak.
Értem. Egy-egy számot rögzítettetek, vagy folyamatában játszottatok, hogy kell ezt elképzelni?
Ezt úgy kell elképzelni, hogy mi egybe lenyomtuk az egészet, ez egy az egyben meg is fog jelenni, tehát itt nem lesz kivágás meg rövidítés. Egyben lenyomtuk a műsort, ami azért is volt jó, mert nem minden raktárkoncert felvételnek volt jó a visszhangja, volt akiknél nagyon sokat kellett leállni, mert problémák voltak... Mi úgy nyomtuk, mint egy koncertet, de közönség nélkül. A közönség az nagyon hiányzott Levinek is, meg nekünk is.
Igen, ezt kérdezni is akartam, hogy: mennyire volt „idétlen” a szitu? Azt a témához hozzátenném, hogy a felvételek időszakában 500 főig engedélyezve voltak a koncertek, tehát, akár a raktárba is be lehetett volna vinni mondjuk 250 hangulatfelelőst - közönséget. Rögtön nem ez a steril hangulat jellemezte volna a koncerteket…
Igen! Levi mondta is, hogy ő nem tudja eljátszani, hogy ott van egy közönség, és ő beszél hozzájuk. Tudod, több raktárkoncertet megnézve látszik, hogy ki, hogy próbálta ezt megoldani. Van, aki úgy, mintha egy teljes értékű koncerten lenne, úgy nyomta le. Hát itt, nálunk ilyen nem volt. Ugye a 70-es, 80-as években a Fonográffal rengeteg tévé felvételt csináltak - közönség nélkül. Rengeteg tévés „videóklip” van, ahol zenélnek, az is ugyanez volt, hogy a kameráknak kellett játszani, de az akkor playblack volt, az nem élőben ment, mint most.
Anno csináltak olyat is, hogy külön tévés rögzített hanggal készült felvétel, nem a lemez anyaga ment alá… Jó, ez most csak részletkérdés...
Igen, régen voltak ilyenek is. Szerintem a mai kor emberének - olvashatjuk a kritikákat a raktárkoncertről - furcsa lehet ez a közönség nélküli szituáció. Pedig régen ez egy teljesen bevált szisztéma volt, hogy közönség nélkül játszottak tévés stúdiókban a zenekarok. Csak már most nincs ilyen tévé műsor. S amikor jön egy ilyen széria, egy ilyen támogatás, akkor sokaknak ez nem tetszik, mert furcsállják a helyzetet.
Igen, elég nagy ellenállás van. Nem feltétlenül ide tartozik, de én hétvégén kiraktam – felmérés jelleggel - Facebookon egy posztot, hogy ki nézi a Raktárkoncerteket, és ki, hogy vélekedik róla. Száz feletti hozzászólás érkezett, és elég tanulságos, hogy kiben milyen reakciók vannak ezzel kapcsolatban. De hivatkozhatunk a Raktárkoncert saját Facebook posztjaira megjelenő hozzászólásokra is...
Igen, én is olvastam a te posztodat, írtam is hozzászólást. Ez most a magán véleményem! Nekünk könnyen jár a szánk, mert mi bekerültünk egy produkcióval a támogatottak közé. Mondhatjuk azt, hogy ebbe a Raktárkoncert sorozatba a zenei élet „krémje” került be. Köztük nagyon sok az olyan, már befutott előadó, akinek már nem létszükség, hogy itt legyen... De beválogattak sok ilyen előadót, mert úgy látszik, hogy volt egy olyan szándék is, hogy egy nemzeti film archívumot akarnak ezzel létrehozni. Egy állami támogatással megvalósult raktárkoncert sorozat keretében, melyben dokumentálják, hogy 2020-ban - a még élő legendák, és a magyar könnyűzene legnagyobb előadói, zenekarai - kik voltak a magyar zenei élet szereplői. Ez bekerül az archívumba és 50 év múlva is meg lehet nézni, hogy Szörényi Levente, vagy a Demjén Ferenc milyen koncertet adott. Ha így nézed, akkor van létjogosultsága a sorozatnak, mert létrehoztak egy olyan archívumot, ami lefedi szinte a teljes élvonalat.
Háromszázra bővítették a támogatott produkciókat, most, október végén ötven körül van, ami már elérhető a mindigTV GO alkalmazásában.
Volt egy másik helyszín is, ahol kevésbé ismert zenekaroknak csinálták a felvételeiket. Az persze, egy másik vonal, amibe tudtommal pályázat útján lehetett bekerülni, nem egy adott ember válogatott, mint a „legendáknál”. Én ezt a koncepciót megértem, hogy így gondolták el a megvalósítást. Azt is megértem, hogy ezt miért nem lehet megnézni-elérni a YouTube-on, meg a tévében. Ez egy jogdíjas dolog… Sokaknak az volt a bajuk-kifogásuk, hogy miért nem lehet megnézni a YouTube-on. Amikor az állam létrehoz egy ilyen támogatási rendszert, és megbízza a Visual Europe-ot és az Antenna Hungáriát lebonyolítóként, és mint megbízó, kifizeti a produkciókat és egyéb költségeket, és ebben a zárt rendszerben leadják ezeket a koncerteket - ami máshol nem is nézhető -, onnantól kezdve, ha mondjuk, leadják a tévében is, megint bele kell nyúlni a zsebbe…
Mert jogdíj köteles.
Igen, mert akkor a zenészeknek, a szerzőknek megint fizetni kell egy csomó pénzt, és így még többe kerülne az egész. Na, ez lenne a tévés verzió... Egy zárt rendszerben maradnak a felvételek, ezt létrehozták, üzemeltetik, és gondolom, ennek a költségei is elszámolásra kerültek a kiírt keretösszegből.
Sokan mondják, hogy idegenkednek a regisztrációtól, meg nem bírnak regisztrálni – jelszó és egyéb problémák miatt nem hagyja a rendszer. Van, aki emiatt feladja a próbálkozást egy idő után. A privát Facebook oldallal mondjuk egyszerű a regisztráció és a későbbi többszöri belépés is…
Igen, hallottam ezekről, de szerintem sokkal nagyobb baj az, hogy okos tévén, egy 500-as nettel nem tudom megnézni a koncerteket, mert szakadozik, megakad! Lebutítom 380-as felbontásra, és akkor is idegesítően szakadozik, és akad az egész, főleg este…
A letöltés lehetősége lenne erre megoldás.
Igen, de csak elmenteni lehet a te fiókodba a felületen, hogy ne kelljen kikeresni legközelebb.
A ti műsorotokból az utómunkában mennyire vettetek, vagy vesztek részt? Az dolgozik a hanggal, akit a helyszínre vittetek keverni?
Ez két részletre volt osztva. Az egyik volt az, hogy amit mi csináltunk, a MIEZ hangsávjait, azt mi Miskolcon javítottuk-véglegesítettük. Manapság ezt már egy házi stúdióban is meg lehet csinálni - nem kellett hozzá óriási infrastruktúra. A komplett anyag keverését Pesten csinálta az, aki a helyszínen is dolgozott velünk. Egyébként már egy hete kész a végleges hanganyag. Szerintem három hét múlva lehet, hogy elérhető is lesz a felületen.
Az interjúnk hamarabb lemegy, gondolom november végére a film is kikerül.
Igen. Lesz egy werkfilm. Úgy kezdődött az egész - nálunk is -, hogy werkfilmet készítettek, mint minden produkcióhoz. Levente nem is volt ott a helyszínen, én a gitárját állítgattam, mikor ezt az anyagot elkezdték forgatni, aztán megérkezett ő is, akkor is filmeztek. Ez jön majd ki először, beharangozóként, és utána lesz majd kirakva maga a koncert.
Beadagolják majd szerintem sorban. Például a Skorpió - amit konkrétan tudok - augusztus végén volt felvéve, és október végén rakták ki.
Gondolom, van egy ütemezési terv. Valami más irányú tapasztalat, meglepő dolog volt még, amit elmondanál?
Hát, figyelj! Nekünk, mint miskolci zenekarnak, azért ez egy nagyon nagy dolog, hogy ebben rész vehettünk és Levi minket kért fel. Azt nyugodtan lehet mondani, hogy ilyen emlékzenekar szinten - mint amit mi is csinálunk - ez a csúcs. Ettől már nincsen feljebb… Az eredeti előadóval dolgoztunk, a „Szörényi 75” jubileumi koncerten, ami gyakorlatilag az egyetlen hivatalos „Szörényi 75” műsor az idén! Máshol nem is lesz ilyen. Ettől feljebb már nem lehet menni. Nekünk ez az év ezzel beérett, a működésünk meg lett koronázva.
Egyébként teljesen szétesett a koncertezés nálunk is a vírus miatt. Leállt a havi Illés klub is Miskolcon, viszont ezzel a Raktárkoncerttel, ez az év hozott nekünk egy olyat, hogy elértük azt a csúcsot, amit már nem lehet túlszárnyalni ezen a szinten.
Fotókat már láttam a koncertről és feltűnt egy basszusgitáros, aki tudtommal nincs a zenekarban és plusz ember.
Igen, a saját, belső problémánkból adódott ez - önhibánkon kívül - hogy Kovács Kálmánnak volt tavaly nyáron egy balesete - kézsérülés. Emiatt fél évig nem is tudott játszani, majd utána elkezdett bal kézzel basszusozni, átfordította a basszusgitárt bal kézzel, mert maradandó károsodást szenvedett és így is megtanulta a műsort. De mivel nem indult be az évünk koncertek terén, a járvány miatt, egy év kihagyás után nem volt még olyan rutin mögötte, hogy bevállaljunk egy ilyen szintű dolgot. Az a döntés született, hogy ő csak vokálozzon most a színpadon. Az játszott helyette basszuson, aki a kieső időszakban is bőgőzött nálunk. Egyébként a baleset utáni időszakban hárman is helyettesítették beugróként, aki éppen ráért, Zselencz László Zsöci, egy pesti és a miskolci gitáros.
Más vendég akkor nem volt a produkcióban?
Nem. A forgatókönyv szerint ez így lett kitalálva, így ment le.
Te belenéztél már valamelyik Raktárkoncertbe?
Persze, párat megnéztem kíváncsiságból. A Skorpiót, Tátrai Bandet...
Vélemény?
Biztos sokan javították utómunkában a hibákat, ami természetes. Viszont a Tátrai Band az szerintem nem nyúlt hozzá! A Charlie nem is tudná újra énekelni, mert olyan az éneklése, hogy azt nem tudja leimitálni, hogy stimmeljen a hang a videóval. Meg Tátrainak sem lehet a gitározását újra venni, hogy szinkronban legyen, olyan finomságokat játszik.
Többen is panaszkodtak, hogy közönség nélkül, PA rendszer nélkül, csak monitorral nehéz koncerthangulatba kerülni. PA nélkül nincs, amiből megjönne a nyomás. Amikor megy kifelé a hang a színpad felől a közönségnek - egy normál koncerten - annak van egy telítése, akkor a feeling megvan... Itt meg csak az az egy darab kis monitor szólt az egész raktárban, ami előtted volt. Ráadásul közönség sincs, így ez szerintem a zenei produkciók minőségére is rányomta a bélyegét.
Nem vagyok videós szakember, de nekem nagyon egyszerűnek, kicsit snassznak tűnik a képi világ. Közeli kamerakép, távoli kameraállás… Kicsit nyersnek hatott így.
Hát, figyelj! Mi a hangot megcsináltuk, onnantól kezdve a tévéseké a pálya, mindent ők vágnak, szerkesztenek. Azt hiszem, hat kamera vette a műsort, és úgy látszik, hogy a „futószalag” technológia miatt, ilyeneket csinálnak. De az nagyon tetszett nekem, hogy a számok között, meg az indításkor, van többféle snitt. Nem úgy lesz „elengedve”, mint egy koncert. A számok végén van ez a raktárkoncertes snitt, amit beraknak, és indul a következő szám. Nálunk is úgy volt a felvétel, hogy befejeztünk egy számot, akkor egy kis szöszmötölés, utána kezdtük a következőt rögzíteni. Logikusan, az üresjáratok ki lesznek vágva. Amikor látod, hogy két szám között bejön egy ilyen snitt, akkor ott volt egy minimális leállás.
Amúgy nem volt egységes menete az egész sorozatnak, sokaknál voltak hosszabb leállások, szünetek. Volt olyan, aki harmincnyolcszor ment neki egy dal felvételének - ezt is hallottuk. Volt olyan, aki nem olyan állapotban ment oda, amilyenben oda kellett volna menni. Volt itt minden...
Nem akarok turkálni a zsebetekben, meg nem is konkrét összeget várok... Gondolom, a „pénzosztásnál” ti alvállalkozók voltatok gyakorlatilag.
Igen. Nem panaszkodhatunk, de a megtiszteltetés nagyobb volumenű volt a mi esetünkben.
PAYA
2020. november 6. 05:37