MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Pro Tools Carbon - Latency nélküli házistúdió a legmagasabb szinten

A Carbon újdonsága, hogy kombinálja a mai modern számítógépek hatalmas processzor-teljesítményét Avid HDX DSP csipekkel a latency nélküli felvétel érdekében. Ráadásul a Pro Tools szoftver automatikusan kapcsolja át felvételkor a sávot és plug-injeit DSP-módra, amikor a latency 1 mS alatt marad. 

A Pro Tools HD rendszerek legismertebb előnye a latency nélküli felvételkészítés lehetősége. Ezeknél a processzálási feladatokat DSP kártyák végezték, de napjaink számítógépeinek teljesítménye annyira megnőtt, hogy önmagukban is alkalmasak az összetett számítási feladatokra. De egy dolghoz nem elég gyorsak: a latency nélküli felvételhez, amire viszont a Pro Tools HDX DSP és FPGA csipjei mindig is tudtak. A Pro Tools Carbon “Hybrid Engine” megoldása tehát egyesíti a nagyteljesítményű számítógépek processzor-erejét a HDX DSP teljesítményével, és az FPGA csip alkalmazásával gyakorlatilag latency nélkül készíthetünk felvételt, akár plug-inek használatával! Ehhez szükség volt arra, hogy az Avid plug-inek mind DSP, mind natív változatban rendlelkezésre álljanak, valamint hogy a hangzás szempontjából teljesen egyenértékűek legyenek, így átkapcsoláskor nem hallunk különbséget. Ezt a “hibrid” technikát tehát a Pro Tools Carbon hangkártya és a Pro Tools szoftver új változata teszi lehetővé. De lássuk a részleteket.

Carbon – 25x32 csatornás hangkártya

A natív rendszereknél, ahogy egyre több a sáv és egyre több a plugin, egyre nagyobb bufferre van szükség annak érdekében, hogy a számítógépnek legyen ideje elvégezni a számításokat. Ez a keverés során nem probléma, de felvételkor hallható késést okoz. A Carbon és az új Pro Tools szoftver használatával bármekkora is egy project, felvételkor, például éneksáv rögzítése esetén, az új hybrid-engine üzemmóddal elég a felvételi sávot DSP-módra kapcsolni és ekkor latency nélkül hallja magát az énekes. Ráadásul a Pro Tools Carbon esetében amint felvételre állítunk egy csatornát, az automatikusan DSP-módra vált.

A nyolc HDX DSP csip és a Pro Tools HDX rendszereknél használatos FPGA csip gyakorlatilag latency nélküli felvételt tesz lehetővé. A hybrid-engine megoldásnak köszönhetően mindez úgy történik, hogy a sáv felvételre kapcsolásakor automatikusan bekapcsol a latency-mentes DSP mód, sőt még a csatorna plug-injeit is átkapcsolja DSP változatra. Az ehhez szükséges DSP és natív változatot is tartalmazó plug-in csomagot megkapja a Carbon felhasználó, tehát az interfészhez nem csak Pro Tools szoftver, de 118 AAX DSP plug-in is tartozik.

Maga a Carbon interfész egy 25x34 csatornás, 192 kHz, 32 bit felbontású hangkártya, amely Cat6 kábellel (AVB protokollal) csatlakozik a számítógéphez. A hangminőség  – az Avid új generációs MTRX hardver-családjánál megismert világszínvonalú mikrofonerősítőihez, AD és DA átalakítóihoz hasonlóan – a piacon hozzáférhető legmagasabb minőségű, köszönhetően a jitter-mentes belső órajel-generátornak, a 32 bites lebegőpontos belső felbontásnak és a csatornánként négy-négy AD-átalakító csipnek.

És most lássuk a szolgáltatásokat: 8 magas minőségű mikrofonbemenet (XLR-Combo, ezeket hangszer-, vagy vonalbemenetként is használhatjuk), 8 analóg vonalbemenet (DB25 csatlakozón), 2 hangszerbemenet (TRS), 16 digitális be-,kimenet két-két ADAT optikai csatlakozón), 8 vonalkimenet (DB25), egy dedikált sztereó monitorkimenet (2xTRS)  és négy, külön-külön programozható fejhallgató kimenet. A nyolc mikrofonbemenet közül négy változtatható impedanciájú, így a lehető legjobban kihasználhatjuk a különleges hangminőségű mikrofonerősítők és AD átalakítók előnyeit. A hátlapi lábkapcsoló-csatlakozó (TRS) programozható módon felvétel-indításra, vagy az előlapba beépített utasító mikrofon be-, kikapcsolására használható.
Az előlapról állíthatjuk az összes funkciót és paramétert: többek között a mikrofonerősítést, a monitor- és fejhallgató kimenetek szintjét. A 8+2 LED-sor választható módon a be-, és kimenti szinteket mutatja, valamint az előlapon találjuk a két hangszer-bemenetet.

Pro Tools 2021.7 szoftver – HDX Hybrid Engine-el felturbózva!

A Pro Tools HDX Hybrid-Engine megoldás persze a már említett módon nem működne AAX DSP pluginek nélkül, ezért a Carbon vásárlói 118 alapvető plugint kapnak, továbbá néhány “bónusz” plugint, mint a HEAT a Melodyne 5, Neve csatorna emuláció (Brainworx Console), MacDSP 6050 Channel strip, BX_masterdesk, néhány Plug-in Alliance szoftvert (Purple Audio MC77, Arturia REV PLATE-140), Native Instruments alap-hangszereket, valamint egy masszív Virtual Instruments csomagot (UVI Falcon, 5.4 GB Sample library).
A Pro Tools új, 2021.7 változata a hybrid-engine üzemmód mellett sok újdonságot kínál, jelentősen megnövelték a csatornaszámot, duplájára nőtt a bemenetek száma, a “sima” Pro Tools-nál is megoldották a plug-in side-chain delay-kompenzációját. Nem mellesleg sokak kérésére a képernyő hagyományos világos kék megjelenésről átkapcsolhatunk a ma divatos sötét háttérre. Szintén tovább finomították a nemrégiben bevezetett “Folder” rendszert, ahol a VCA-csoportokhoz hasonlóan a képernyőn egyetlen folder-sávba rendezhetjük egy-egy adott csoport, pl. dobok, vokálok sávjait, illetve az úgynevezett Routing-Folder esetében a csoport összes sávját azonos Aux és/vagy főkimenetre vezethetjük.

Eddig minden nagyon szép és jó, de mi a rossz hír?

A Carbon “hibája”, hogy a jelenleg csak olyan Macintosh számítógépeken fut, amelyek Ethernet csatlakozója AVB kompatibilis (legalább is mindaddig, amíg az Avid nem fejleszt ki Windows drivert). Jelenleg nem lehet másik Carbon interfésszel láncba kapcsolni, bár árulkodó, hogy a hátlapján két Ethernet csatlakozó található, tehát a lehetőség adott.  A front panel kezelőszerveinek beállítását a Carbon megjegyzi, de szoftveresen nincs mód a beállítások elmentésére. Végül a legrosszabb hír: az Avid Pro Tools Carbon rendszer nem olcsó, 1 459 230 forint – megéri?!

www.digitalpro.hu


 

2021. november 10. 05:18

Minden jog fenntartva. 2021 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA