MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Piros-kék podcast és ami mögötte van

Már megszokhattuk, hogy az élet olyan rohamléptekkel halad körülöttünk, ha egy napig nem figyelünk, máris rengeteg mindenről lemaradhatunk. Elsőre kaotikusnak tűnhet, de közelebbről vizsgálva hatalmas előnyökkel jár ez a jelenség. A nyomtatott sajtónál megkérdőjelezhetetlenül gyorsabb és naprakészebb az online média, a hagyományos televíziózás már idejétmúltnak tűnhet a videómegosztó weboldalak választéka mellett, a rádiózásra pedig árnyékot vet a sokszínű, internetes podcast műsorok végtelen sora. A megfelelő tartalomhoz csak tudnunk kell mit keresünk, mire vagyunk kíváncsiak.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság is elindította podcast műsorát, amit az érdeklődőknek főként a meghívott szaktekintély vendégek, a velük elemzett, híres bűnesetek bennfentes részletei és a bűn- és balesetmegelőzés legaktuálisabb kérdései miatt érdemes hétről hétre követni. A BRFK fontosnak tartja, hogy kövesse a legújabb kommunikációs trendeket. Céljuk az, hogy minél szélesebb körben eljussanak az emberekhez és közelebb vigyék hozzájuk a rendőri hivatást. Az új műsor már most nagyon kedvelt és magas nézettséggel rendelkezik, emellett pedig offline is elérhető, illetve reklámmentes. Ahhoz pedig, hogy ezeket az epizódokat ilyen környezetben és ilyen minőségben lehessen elkészíteni, a BRFK saját, mindent megoldó csapatának sok egyéb mellett olyan audió eszközökre is szüksége volt, amikkel hosszútávon meg tudnak majd felelni a technikai kihívásoknak.

Ennek a podcastnak a hangtechnikai agyaként egy Tascam Mixcast 4 keverőpult található, amiről könnyedén lehet vezérelni a beérkező mikrofonok jelét, a résztvevők fejhallgatóinak hangerejét, egy betelefonáló vendég hangját és a bejátszott effekteket, háttérzenéket is. Mindemellett pedig egyetlen gombnyomással rögzíteni is lehet a műsort, amit akár a Tascam saját Podcast Editor szoftverével is szerkeszteni lehet. A Budapesti zsaruk eddigi podcast adásaiban az alap felállás a műsorvezető és a vendég beszélgetése volt, igény esetén azonban könnyedén kibővíthető ez a létszám a kérdezőn kívül egy időben három személyesen jelen lévő vendégre és egy betelefonálóra is. Az eddig forgatott epizódokban a résztvevők több okból nem használtak fejhallgatókat, két fős beszélgetés során egy studióban jól lehet hallani egymást, sokkal inkább a felvétel minőségét biztosítja a technika. Azonban a későbbiekben egy hosszabb videófelvétel elemzésénél például, ahol fontos, hogy mindenki a neki megfelelő hangerőn hallja ki a részleteket, a függetlenül szabályozható fejhallgató kimenetek hasznos extraként szolgálnak majd. A keverőpultnál ülő technikus a műsort élőben követi és monitorozza egy fejhallgatóval, hogy azonnal tudjon reagálni minden történésre. A pult rengeteg hasznos visszajelzést közöl a színes érintőkijelzőjén, alkalom adtán egy köhögésnél vagy erősebb hangvételnél azonnal finomítható a kompresszorbeállítás is, hogy a műsor további részében ez már ne okozhasson meglepetést. Az eltérő hangkerekterrel rendelkező vendégekhez gyárilag létrehozott presetek közül is lehet választani, de a hozzáértők egyéni beállításokkal tudják a legpontosabban a résztvevő hangjához igazítani az adott csatornát, ahogy az a BRFK-nál is működik. Jó eredményhez azonban elkerülhetetlen, hogy már a forrásnál jó minőségben rögzítsük a hangot, ezért is esett a választás az Audio-Technica AT2040 dinamikus, podcast mikrofonjaira, melyek részletgazdagon továbbítják a pult felé a legapróbb hangokat is. Laikusként tarthatnánk attól, hogy így nem csak a beszélő hangját, de még az asztali állványok rezgését és a sarokban hálót szövő pók hangját is hallani fogjuk. Az igazság viszont az, hogy ezek a mikrofonok beépített pop filtereik és rezgéscsillapító kengyeleik segítségével ki tudnak szűrni megannyi nem kívánatos zajt, hiperkardioid karakterisztikájuk miatt pedig irányítottak, így megmarad a tiszta emberi hang végeredményként.

Azonban a Mixcast 4 keverőpult és az AT2040 mikrofonok kombinációjának meggyőző eredményét akusztikai megoldások is segítik ebben a stúdióban. A többrétegű hangszigetelés és egyben a karakteres dizájn a Hang Stop cég segítségével jöhetett létre, a műsorban látható és hallható minőség részletes akusztikai mérések és gondos kivitelezés eredménye. A háttérben többek között szürke Isotex felületen kék Soundaq hangelnyelő csíkok alkotnak hő- és hangszigetelő réteget a szoba falán, így biztosítják a bent keletkező káros zajok, például légkondícionáló hangjának elnyelését és a teljes frekvenciatartományon történő jelentős csillapítást. Ilyen környezetben fontos, hogy a szobába ne szűrődhessenek be külső zajok és az ajtón kívülre se jusson semmi a benti hangokból.

A hetente friss epizóddal jelentkező sorozatot meghallgatva már értheti mindenki, milyen nagy szerepe van egy akusztikai felmérésnek, a gondos kivitelezésnek és a minőségi audió eszközöknek abban, hogy az élvezhető tartalomhoz méltó lehessen a hangminőség is.

Zagyva Tamás
Audmax kft.


 

2022. augusztus 4. 17:02

Minden jog fenntartva. 2022 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA