MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

„Nem sokáig méregettük egymást, azonnal elkezdünk összedolgozni.” - Molnár Tamás, ADAM Audio A7V teszt

Mivel főként dalszerzőként dolgozom és a végleges masterek nem nálam készülnek, korábban nem igazán mélyültem el a referencia monitorok világában. A stúdióm is inkább egy kreatív munkaállomás, mint egy precíziós lehallgató. Az oka annak, hogy új hangfalak után néztem nagyon egyszerű, szó szerint kivégeztem az előzőeket. Azt tudtam, hogy a korábbi 5”-osnál kicsivel nagyobb méret is elbír a szoba és egy kategóriaugrás is már rég időszerű volt. Nem egy laboratóriumban, sokkal inkább egy kényelmes alkotótérben gondolkodtam, szóval nem a többmilliós monitorokat, hanem egy elérhető kategóriát céloztam meg. Mivel az előd A7X-et már több helyen is hallottam és meggyőzőnek tűnt, kíváncsi voltam mit tudhat az új széria.

Már távolról is nagyon tetszett a flexibilis magassugárzó, ami lehetővé teszi azt, hogy akár fekvő helyzetben is használhassam a monitort anélkül, hogy a sugárzási irány torzulna. Mindössze 4 csavart kell megmozdítani ahhoz, hogy a tweetert 90 fokkal elforgatva egy vertikális rendszert kapjak. Mivel akusztikailag kiegyelnlítetlen térben dolgozom óriási előny, hogy a Sonarworks szoba diagnosztikájának EQ paramétereit közvetlenül a hangfal DSP-jébe tölthetem, így anélkül szabhatom a szobámra a monitorokat, hogy VST-t kellene nyitnom az outputra. A 24 bites AD konverter, a 96 kHz-es mintavételezés és a -6dB 41 Hz - 42 kHz mind-mind szenzitív összhangot sugallt, de segített a választásban az is, hogy a méretei magukban hordozzák a viszonylag egyszerű szállítás lehetőségét. Így tehát partnerem lehet akár egy songwriting campen is, ha a zéró diszkomfort az cél. Első ránézésre az A7V kis és közepes stúdiókba készült, optikailag pedig egy modern klasszikus hatását kelti.

Izgatottan tettem fel az elfüstölt hangszóróim helyére az A7V-t és bár sejtettem, hogy azonnal meghazudtolja majd a méreteit, ami ezen a ponton ért, arra nem voltam felkészülve. A konkrét és részletgazdag magasak azonnal lenyűgöztek, a precízen kiegyenlített mélyek pedig iszonyatosan mellbe vágtak. Fizikailag elképzelhetetlennek tűnt, hogy egy ekkora doboz ilyen mélytartományokban is képes megszólalni. Azonnal vérszemet kaptam és hátlapon található gombokkal elkezdtem kipaszírozni belőle az összes alját, hogy így hallgassam újra a kedvenceimet az elemi elektronikától a matek metálig, de tanulságos volt a „Pure” módban (itt van egyenesben minden) belepörgetni a nemrégiben elkészült saját munkáimba is, amiket még a régi hulladék hangfalaimon kezdtem el reszelgetni. Az ordító különbség miatt egy mély döbbenet szállt meg. Szégyelltem, hogy eddig az akusztikailag csillapítatlan szobámra hivatkozva megfosztottam magam ettől az élménytől, miközben teli vigyorral hallgattam, ahogy újjászületnek a régi kedvenceim. Egy olyan új, részletesebb hangábrázolás kaptam az A7V-től, ami egy magasabb élményszintre emeli a lehallgatást, és a kreatív folyamatokra is inspirálóan hat. Azonnal elkezdtem kidolgozni egy új témát, aztán előkerültek a gitárjaim, akikkel megkerestük és meg is találtuk a plafon hangerőket, majd egy korábbi dal hangszerelésével folytattam, szóval nem sokáig méregettük egymást, azonnal elkezdünk összedolgozni. Szokták mondani, hogy minden új hangszerben van legalább egy új dal. Ez bizony hamar kiderült, hogy az új Adam hangfalaimra is igaz. Olyan kreatív löketet adott, ami azóta is visz.

Az én területemen talán az elvakult motiváció folyamatos fenntartása a legnehezebb. Egyszerűen nélkülözhetetlen, hogy időről-időre találjak olyan új dimenziókat, ismeretlen kapukat, amik az asztalhoz szögeznek és megszállottá tesznek. A dalokba egy darabig csak folyamatosan öntöm az ötleteket, később ezeket (ha minden jól alakul) élményekként kapom vissza. Ezek az impressziók visznek tovább, ezek segítenek életben tartani a lelkesedésemet a hangszerelésen át egészen a masterig. Talán mondanom sem kell, milyen kockázattal jár az, ha ezen impulzusok akár csak egy része is a hangfalban marad.

Vége azoknak az időknek, amikor a magasabb szintű lehallgatás csak a nagy stúdiók és a precízen kimért szobák privilégiuma. Ahogy a felvételkészítés és az egyre felhasználóbarátabb daw-ok, úgy ez is rég demokratizálódott. Bár első hallásra szerénytelennek tűnhet, a „new industry standard” címke, én azért nem lepődnék meg, ha évek múltán a legnagyobb 7”-os legendák közt emlegetnék az Adam Audio A7V-t.


2023. február 23. 07:24

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA