MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Molnár Tamás és az AT5047 „klisépusztító”

Tavaly nyáron, a két megszorítás közötti bizonytalanság tavaszán, Molnár Tamás dalszerző, zeneíró felvette velem a kapcsolatot, mikrofon vásárlás ügyében. Természetesen nagyon megörültem, hiszen pontosan látom, hogy a magyar zeneipar - lassan egy éve - hatalmas kihívásokkal néz szembe, és az állami támogatások ellenére is igencsak szomorú a helyzet. Az egyetlen lehetőség a zenészek, zenekarok számára, ha ezt a „kényszerpihenőt” felhasználva új számokat, albumokat, alkotásokat hoznak létre, mely továbbra is kielégíti a hallgatóság zeneéhségét. Be kell látnunk azonban, hogy erre sokaknak nincs már meg a lehetősége, vagy épp a lelki ereje. Amikor elkezdtem beszélgetni Tamással, már konkrét elképzelése volt a kívánt termékről. Nem habozott, az Audio-Technica legkiemelkedőbb, 50-es stúdiómikrofon szériájának High-End zászlóstermékét, az AT5047-et szemelte ki magának. A beszélgetésünk alatt éreztem, hogy nem hajlandó kompromisszumot kötni, olyan elsőrangú technológiát és minőséget szeretne, mely egyedülálló a világon.

Most pedig, közel 5 hónapnyi ismerkedés és használat után, Molnár Tamás beszámolóját olvashatjátok:

„Amikor új helyre költöztettem a stúdiómat tudtam, itt az idő, hogy megtaláljam azt a mikrofont, ami én vagyok. Dalszerzőként főleg ének és gitárfelvételekre kerestem egy olyan kondenzátoros társat, ami a korábbi házistúdiómat egy lényegesen magasabb szintre emeli. Mivel minden árkategóriában óriási a túlkínálat, éreztem, hogy nem lesz egyszerű a választás. Próbáltam olyan „handmade” mikrofonokat, amik a megfizethetetlen klasszikusok élethű másolatai. Bár kétségtelenül prémium anyagokból készült mesteri kópiák ezek, mégis csak az 50-es, 60-as évek technológiáját próbálják megidézni. Legendás, örök etalonnak számító felvételek készültek U47-el, U67-el vagy a C12-vel, de ezek már több mint fél évszázados fejlesztések, amiket 2020-ban már illene leporolni. Engem inkább a progresszív megközelítések vonzanak, így a vintage vonalat elég hamar el is engedtem. Abban is biztos voltam, hogy nem egy egykori hi-endnek számító miksi, gyártósoron készült replikájára vágyom, így aztán a modellezős mikrofonok irányába indultam el. Szimpatikus volt a Slate Digital virtuális rendszere, de mivel UAD Apollot használok, a Slate előfok szimulációi nem igazán tudtak meghatni. A Universal Audio ezeket sokkal meggyőzőbben tudja létrehozni egy olyan rendszerben, amiben már jól kiismerem magam. Ebben az árkategóriában találtam meg a Towsend Labs Sphere L22-t is, ami a Slate-hez hasonló elven, tradicionális stúdiómikrofonok garmadát kínálja, de ez már sztereó rögzítésekre is képes. Tetszett, de rájöttem, semmi szükségem arra, hogy a sztereó akusztikusgitár felvételeket 1 db modellezős mikrofonnal oldjam meg, hiszen van erre alkalmas hangszermikrofonom, amit ilyen esetben csatasorba tudok állítani úgy, hogy az valódi sztereó képet adjon. Egyértelműen növelte a játékteret az, hogy a felvételeket követően is van lehetőség a mikrofonválasztásra, a paraméterek finomhangolására, de beláttam, hogy nekem nem több tucat aránylag jól szimulált stúdiósztenderdre van szükségem, hanem egy olyan mikrofonra, ami kellőképp előremutató, és hosszú távon tudok vele azonosulni. Ekkor jutott eszembe, hogy néhány éve Somogyvári Dani producer barátomtól kölcsönkaptam egy AT5047-et, amibe már akkor beleszerettem. Volt alkalmam újra kipróbálni az Audio-Technica kézzel épített prémium stúdiómikrofonját, és a giga nagy, négy darab négyszögmembránból álló felület, a modern magasak, és az alacsony zajszint, mind-mind szenzitív összhangban hozták pont azt, amit hallani szeretek a hangomból. A kivételesen széles dinamikatartomány és a 142dB-ben maximalizált hangnyomásszint olyan széleskörű felhasználást tesz lehetővé, ami a kondenzátormikrofonok elitjébe emeli az AT5047-et.

A tökéletesen rezgésmentes stúdiókengyellel, keménytáskában érkező mikrofon olyan neutrális zeneiséget nyújt, ami bármely más nagymembránoson túlmutat. Az elmúlt félévben számos felvételt készítettem vele, amik kompromisszummentesen tükrözték az elképzeléseimet. A kedvencem közülük a Koszi Jankával közös „Temegén”, ami nyár óta a Magyar Rádiós Top 40 lista élmezőnyében szerepel. Egy szó, mint száz: a keresés véget ért, köszönöm az Audmax Kft-nek, hogy megszerezhettem az életre szóló eszköztársam.”

Hunyad Attila

www.audmax.hu


2021. február 12. 15:13

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA