MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Lukács Peta és az Audio-Technica Vol.1

Több mint tíz évvel ezelőtt találkoztam először az Audio-Technica termékeivel. Abban az időben rendszeresen írtam teszteket különféle gitározással kapcsolatos cuccokról, így került hozzám több adóvevő rendszerük és mikrofonjuk is. A kezdeti lelkesedésem azóta sem hagyott alább, sőt, az elmúlt években egyre több eszköz lett hű társam a színpadon és a stúdióban egyaránt. Elsőként a színpadi cuccokat szeretném bemutatni, amikkel hosszú évek óta dolgozom, így már meglehetősen sok tapasztalattal rendelkezem velük kapcsolatban.

System10 vezeték nélküli rendszer
    
A vezeték nélküli rendszer mindig kritikus része egy gitáros felszerelésének. Köztudott, hogy a jó gitárhang egyik alapfeltétele a lehető legjobb minőségű “első kábel”, azaz amivel a gitárt összekötjük az első kütyüvel, vagy épp az erősítővel. Lényegében ezt váltjuk ki az adóvevővel, így a megfelelő eszköz kiválasztása komoly mérlegelést igényel. Az egyik legfontosabb kritérium értelemszerűen a hangminőség. Azt kell mondanom, ezen a téren -az új, 2,4GHz-es digitális rendszerek esetében- több gyártó kínál olyan megoldást, ami hallhatóan jobb eredményt produkál, mint egy középkategóriás kábel. A korábbi UHF-es analóg berendezések esetén az volt a tapasztalatom, hogy abszolút igaz a “minél drágább, annál jobb” mondás. A jel-zaj viszony a mai 2,4GHz-es adóvevőkben lényegesen jobb, mint a korábbi -akár számottevően drágább- UHF sávos modellekben. Mindemellett az Audio-Technica System10 rendszerét a megbízhatósága miatt is választottam. Az asztali ATW1101-essel kezdtem, aztán jött a pedálboardba építhető ATW1501 modell, pár éve pedig a rackbe építhető ATW-1301 System10 Pro verziót használom. Összességében többszáz koncertről beszélünk, amik alatt egyetlen másodpercnyi kihagyást sem tapasztaltam. Az adó áramellátásáról két ceruzaelem gondoskodik, amelyekkel 2-3 koncert biztosan lejátszható. Nagyon hasznos szolgáltatás a System10 Pro esetében a vevőegység kijelzőjén is jól látható töltöttségi szint visszajelzés, aminek köszönhetően nem kell folyton azon aggódni, hogy vajon lemegy-e még egy dal elemcsere nélkül.

Mikrofonok

Két mikrofon modellt szeretnék most kiemelni, amiket nagyon szeretek színpadon (is) használni. Az egyik talán különösen meglepő lehet, mivel az ára miatt sokan talán csak egy belépő szintű mikrofonnak tartják, pedig véleményem szerint nagyon nem az. Sok évvel ezelőtt, amikor még nem igazán ismertem az AT márkát, megkeresett Zöld Zsolt (Audmax Kft.) azzal a kéréssel, hogy csináljunk egy “vaktesztet”. Egy akusztikus gitárt vittem magammal, ő pedig 6-8 különböző AT mikrofonnal várt a stúdióban. Egyiket se ismertem, ő pedig direkt nem is mondott róluk semmit. Én gitároztam, ő pedig cserélgette a mikrofonokat. Alapvetően mindegyik tetszett, de kettő olyan volt, amire felkaptam a fejem. Az egyik -nem meglepő módon- egy elég drága modell volt, már nem emlékszem pontosan, melyik. A másik, amit viszont nem engedtem lecserélni hosszú ideig, az AT 2020-as volt. Annyira tetszett, olyan gyönyörű, természetes hangja volt, hogy percekig csak azzal élvezkedtem. Amikor elárulta, hogy mennyibe kerül, azonnal vettem belőle kettőt.. azóta meg még hármat, ha jól emlékszem… Bikini koncerteken a mai napig egy pár AT2020-ast használunk a doboknál overhead gyanánt, de volt idő, amikor a gitáralap elé is ezt tettem.
A másik kedvencem az AE3000. Ez is egy borzasztóan sokoldalú eszköz, ami nagymembrános kondenzátor mikrofon létére elképesztő hangnyomást képes tolerálni, ezért bátran használhatjuk akár dobok mikrofonozására is. Gitárláda hangosítására sokáig az ipari standard-nek számító Shure SM57 vagy Beta57 miksiket használtam, de például stúdióban mindig hiányérzetem volt, ha csak egy mikrofonnal rögzítettük a gitárhangot. Felvételeknél ezért általában tettem mellé egy Sennheiser MD421-est is, így már sokkal kiegyensúlyozottabb lett a hangkép. Történt egyszer, hogy egy stúdiómunkánál három mikrofont is (Beta57, MD421 és AE3000) a láda elé helyeztem, igazából csak kíváncsiságból. Keverésnél aztán elkezdtem ezek arányával játszadozni, hogy megtaláljam a nekem leginkább tetsző, és a zenében leginkább működő hangzást. A vége az lett, hogy az AE3000 hangja maradt, a másik két sáv pedig már a “mute”-é… Amikor épp nem a modellezős cuccommal játszom, kizárólag az AE3000 mikrofont használom gitárhangfal mikrofonozására, mert ez önmagában olyan hangot közvetít, ami szinte semmilyen utólagos korrekciót nem igényel, mégis tartalmaz minden olyan részletet, ami a jó gitárhangzásnál fontos számomra.
 
Megbízhatóság

Rendszeresen koncertező, turnézó zenészként számomra ez az egyik legfontosabb kritérium, aminek meg kell felelnie minden színpadi eszközömnek. Az elmúlt nagyjából egy évtized tapasztalatai alapján bátran kijelenthetem, hogy az Audio-Technica eszközei abszolút “turné-állók”, pedig gyakran nem bánunk velük kesztyűs kézzel…
 
Lukács Peta


2020. november 4. 04:38

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA