Az év 45. hetének zenei megjelenéseit igazi közreműködés cunami jellemezte. Kollaborációban gondolkodott többek között T.Danny, ByeAlex, Király Viktor, Tolvai Reni. valamint a The Biebers.
T. DANNY, SZAKÁCS GERGŐ – AZ ÉLETEM
Bár a két srác a jelenlegi zeneipar legfoglalkoztatottabb, legnépszerű előadói közé tartozik, a hét legnagyobb meglepetését alighanem Szakács Gergő és T.Danny közöse jelentette. „Az Életem” a kissé zűrös éjszakákat, az ahhoz társuló életet állítja fókuszba. A dal zenéjét Závodi Marci, Aranyosi Norbert, szövegét T.Danny álmodta meg, a hozzá forgott baromi frappáns, vicces, filmklasszikust idéző klipet Rádli Bence rendezte.
BELMONDO – KIRÁLYOK KUTYÁI (full album)
Bakelit formájában jelent meg a Belmondo legújabb zenei anyaga, amelyen az utóbbi 2-3 év Czutor szerzeményei és négy vadonatúj dal hallható. Petőfi születésének 200 éves évfordulója előtt tisztelegve a költő három versét is megzenésítette a zenekar, sőt az album címét is („Királyok kutyái”) az egyik Petőfi vers, „A kutyák dala” adta. További érdekesség, hogy két zenei kollaboráció hallható rajta. A lemez első dala („A fákról a formád jut eszembe”) Volosinovszky György színész és a Belmondo közös szerzeménye, előadása. Az utolsó szám pedig egy Müller Péter Sziámival közös darab, a „Lakik bennem egy kisgyerek”.
THE BIEBERS, TROKÁN NÓRI - MÉG MOST IS FÁJ
Trokán Nórával készítette el legújabb közreműködését a The Biebers. A „Még most is fáj” az idő múlásának gyógyító erejét írja le. A dal klipjét ismét Puskás Peti rendezte.
„Szerettem volna egy klipet, ami méltó Trokán Nórihoz és Kulka Jánoshoz. Mérhetetlenül tisztelem Jánost, és bízom benne, hogy azok, akik hiányolják őt a színpadról, a szívükbe zárják ezt a klipet, ha viszontlátják benne. Az egész forgatás alatt ez járt a fejemben, hogy vissza tudjam adni, milyen szeretettel és tisztelettel nézünk fel rá” – árulta el Peti. „Nagyon örültem, amikor felkért. Régre nyúlik vissza a barátságunk, játszottunk már együtt színpadon is, de ilyen műfajú dalban még nem volt alkalmam közreműködni, emiatt is különleges ez nekem. Gyönyörű helyszínen, a szentendrei Daalarna Gardenben forgattunk végig nagyon jó hangulatban, ami pedig még inkább emelte mindezt, az Kulka János volt: óriási megtiszteltetés vele együtt szerepelni.” – tette hozzá Nóra.
HALOTT PÉNZ, BYEALEX - OH IGEN!
A feat cunami egyik darabját egy folytatásos történet jelenti. ByeAlex és a Halott Pénz ugyanis 2021. januárjában adta ki a „Boldog leszek” nagy sikerű szerzeményt, most pedig egy újabb dallal lepték meg közönségüket. Az „Oh igen!” zenéjét Marsalkó Dávid, Somogyvári Dániel, szövegét Marsalkó Dávid, Márta Alex álmodta meg, az i-n a pontot jelentő vokált Csányi Ritának köszönhetjük. A remek klipet a FINAL Productions készítette.
LUKOVICH ANDRÁS, NAGYVÁRADI NELLI - LIVE AT THE ROYAL ALBERT HALL
Legutóbb szeptemberben írtunk Nagyváradi Nelli és Lukovich András közös munkásságáról, amikor kijött a „Mássz ki a fejemből” daluk. Bár Nelli október óta Mexikóban, Tulumban él, a duó nem állt le az alkotással, a napokban kiadták 3 dalból álló, 11 perces kislemezüket „Live at the Royal Albert Hall” címmel.
TOLVAI RENI, LUVOLI – BÁNTASZ
Hamarosan nagylemezzel ajándékozza meg rajongóit Tolvai Reni. A korongon a drámai szerelmes vonal mellett témát jelent a szexualitás, a social média világa, a szülők elvesztése. A hét utolsó napján Reni újabb darabot mutatott meg erről a munkáról, ami egyben egy közreműködés is LuvOlival. A „Bántasz” zenéjét Reni, szövegét Reni mellett Bánki Beni, Fehér Holló, LuvOli alkotta meg, a produceri teendőkért Fehér Holló, Alprite felelt. A klipet leholegacy rendezte, vágta, utómunkálta.
DR BRS, KIRÁLY VIKTOR – ORSIS
Az, hogy DR BRS és Király Viktor kollabban gondolkodik, az nem újdonság. Ezúttal az ezredforduló küszöbének egyik legmeghatározóbb popfelvételét, Tunyogi Orsi „Ha lemegy a nap” slágerét öltöztették új köntösbe, köszönhetően az Artisjus-díjas Molnár Tamás szövegírói képességeinek.
„Atkával 20 éve vagyunk barátok és úgy gondolom, nagyon jól kiegészítjük egymást. Béres egy nagyon határozott ember, míg én egy művészlélek vagyok. Egy szórakozóhelyen ismerkedtünk meg, ahol mindketten pályakezdőként, életünk egyik első fellépését adtuk. A jó viszony már ott elkezdődött, majd mikor DR BRS a DJ pultból kilépett és a pop zene felé vette az irányt, elkezdődtek a közös munkáink is” – árulta el a Király Viktor.
CÉANNE – RUNNING
CéAnne hamarosan megjelenő „Heading Home” nagylemezén az önfejlesztés, az önismeret különböző stádiumait járja körbe. Ennek az anyagnak az egyik nagyon-nagyon jó ízlésű darabja érkezett meg a héten „Running” címen. A dal zenéjét, szövegét egyaránt CéAnne szerezte, a hangszerelésben Ádám Péter, a mix teendőkben Szőke Csaba támogatta, a brutálisan erős vokált a Kaj Betti - Paku Patrícia párosnak köszönhetjük. A fantasztikus klip Kun Ádám kezei közül került ki.
PETER SRÁMEK - SZERESS ISTENEM
Peter Srámek koncertjeinek egyik fontos eleme a héten klipet kapott „Szeress Istenem”, ami egyben „A Király” sorozat filmzenei album egyik legmeghittebb szerzeménye is. A videó érdekessége, hogy abban a fóti templomban rögzítették, mint az évtizedekkel ezelőtti „Nézz le rám, ó Istenem!” Zámbó Jimmy-klipet is. A szám zeneszerzője ezúttal is Csicsák Norbert.
FRANKO – NEMO, KALÓZ FREESTYLE
Magyar nyelvű projekttel állt elő Chris Villon (Bartha Zsombor), ami a FRANKO névre hallgat innentől.
„Magyarul írni más, ez az anyanyelvem, ez vesz körül – jól beszélek angolul, de nyilván magyarul még jobban. Ahogy dolgoztam az albumon, sokszor magam is megleptem, milyen jól lehet játszani ezzel a nyelvvel. A kettőt viszont nem érzem úgy, hogy össze kéne vagy lehetne hasonlítani.” - mondta Zsombi, aki egy alkotói táborban döntötte el, hogy a Chris Villon és a FRANKO megjelenéseket mindenképp külön szálon szeretné kezelni: „A két projekt szétválasztása tudatos döntés, teljesen más a cél a két hangzásvilággal a jövőben. Az anyanyelvemen megnyilvánulni más folyamat, így a végső produktum is más. Nagyobb szabadságot ad nekem, hogy ezeket szétválasztottam – művészi, biznisz és marketing szempontból is így láttam jobbnak, még ha a kezdeteket ez kicsit meg is nehezítheti, a legfontosabb a művészi szabadságom, ezért ezek a lehetséges akadályok egyáltalán nem érdekelnek. A dupla single koncepciója abszolút direkt, de nem ehhez mérten íródtak a dalok – a kettő elkészülte között is van négy hónap. Szeretem a koncepciózus projekteket, szeretek egységet adni a megjelenéseimnek, a hozzájuk tartozó esztétikáknak. Sok dal közül kerültek ezek kiválasztásra, és ez a téma adott egy irányt az egész nyitóprojektnek. Annak is örülök, hogy egyszerre mutatkozom be kollabbal és szólóval. Co Lee a tervek szerint szerepelt volna egy Chris Villon albumon, de már épp írta magyar nyelvű albumát és nem volt angolos flowban, ezért elkezdtünk ezen a vonalon dolgozni – így született meg a Kalóz Freestyle. Eredetileg úgy volt, hogy ez a Cirkadalomon (Cirque de L’Homme – Co Lee album) jelenik meg, de aztán abban maradtunk, hogy legyen ez egy FRANKO-projekt, mert ezt tartottuk akkor a legjobb döntésnek... és most is így gondoljuk." – tette hozzá. Nos, íme a FRANKO világ:
MINIMYST – AQUINCUM
Kiadta második kislemezét az újra aktív Minimyst. Az „Aquincum” őszinte szövegekkel épült fel, az élethez, a világhoz történő mélyebb kötődésről szól.
„Lényeges különbség, hogy a 3 dalt a zenekar tagjai hangszerelték és csak mixingre kértünk fel neves producereket. A Copacabánat és a Mindenem keverését Toldi Mikire bíztuk, a masteringért Szabó Szebasztián felelt, az Aquincum című dalt Somogyvári Dani mixelte és masterelte.” – kezdte a csapat. „A dalszövegek mélyebb, erőteljesebb mondanivalóját az előző kislemezhez képest élőbb hangszereléssel támogattuk meg. Az elektronikát most leginkább díszítésre, atmoszféra teremtésre használtuk, hogy a szövegek az élő hangszerek természetesebb megszólalásában nagyobb fókuszt kapjanak. Ezt a természetességet szerettük volna a lemezen megtartani azzal is, hogy az élő felvételeket csak a legszükségesebb mértékben javítottuk, editáltuk. A dalszerzésen kívül a felvételeket sem engedtük ki a kezünk közül, hiszen világos koncepciónk volt a dalokról a dobfelvételtől kezdve az utolsó pengetésekig. Egyedül a főének felvételét készítettük el külső stúdióban Csészi (Cs.Szabó Zoltán) hangmérnöki segítségével. A címadó dalban a múltunk dallamai között halászunk, Aquincum, mint szimbólum itt Budapest “érzelmi alsóvárosa”, a víz az érzelmeket jelenti, és az érzelmek szintjén történő kapcsolódásokról szól. A sors egy adott helyhez, nemzethez köt minket, de ott van az elvágyódás, a mindent feladás lehetősége, de a sok információ, lehetőség között elveszünk, és már nem is igazán tudjuk, hogy mit szeretnénk, mi tenne minket boldoggá.” – árulták még el.
Írta, összeállította: Hatos Niki
2023. november 19. 08:09