MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

HEADLESS PAUL

Évek óta kiemelt figyelemmel kísérem a hazai hangszergyártók, azon belül a gitárépítők egészen lenyűgöző munkásságát. Olyan minden szempontból kompromisszummentes, egyedi alkotások hagyják el a műhelyeiket, melyek simán partiképesek az élvonalban évtizedek óta jelen lévő nagy márkák felső kategóriájával vagy akár a külföldi manufaktúrák termékeivel. 

Ez irányú érdeklődésem kezdete nagyjából húsz évvel ezelőttre datálható. Akkoriban foghattam kézbe Szekeres Tamás extravagáns Amarántját, majd nem sokkal később a Peter Crow Design (PCD) egyik első hangszerét, egy telecaster érdekességet. Mindkettő lenyűgözött, mert a kész hangszereken is érződött az építésük előkészületeinek kezdetétől tartó igény a leendő tulajdonos kívánságainak teljes kielégítésére, látszott a felhasznált anyagok kifogástalansága és a külcsín makulátlanságának érdekében befektetett időt és energiát nem kímélő, hozzáértő munka. Egyértelmű volt, hogy mindez a gyártók önmagukkal szemben támasztott minimális elvárása. Ez a számomra nagyon szimpatikus hozzáállás fokozta a kíváncsiságomat, így azóta további kiváló magyarországi műhelyek alkotásait is figyelem. A teljesség igénye nélkül: Erhard Handmade Instruments, Fibenare Guitars Co., MLP, GV Guitars.

Ugrok egyet az időben előre 2021-be, amikor Erdélyben egymás után játszottunk a Magnával. Misi két teniszütőtokra emlékeztető gitártokkal érkezett a beállásra, bennük egy-egy fej nélküli PCD. Azonnal kölcsön kértem kipróbálásra. Mindkét headless nagyon könnyű, nagyon kényelmes, jól játszható, gyönyörű és zseniálisan szólt. Szóval szerelmes lettem, a harmadik pengetésnél pedig már tudtam, hogy én is szeretnék egy sajátot.

A gyártót, vagyis Petit már ismertem. Időről-időre megkerestem valami őrült gitár tervvel. Ő a kérésemre mindig türelmesen számolta az anyagiakat és válaszolt az agymenéseimre, de konkrét üzlet addig nem köttetett.

Ezúttal viszont konkrét ötlettel, érzelmekkel és komoly szándékkal érkeztem. Egy olyan Goldtop Les Pault kértem, ami ötvözi a modernséget a klasszikus vonásokkal, vagyis a gitár faösszetétel és elektronika tekintetében egyezzen meg a Gibson LP Standard specifikációjával - mindezt úgy, hogy a faanyagok osztályon felüliek legyenek -, de a gitárforma és az ergonómia esetében a Misi gitárjait vegyük kiindulópontnak. Továbbá a kezelőfelület legyen minimalista.

Az elképzelésem némiképp szembe ment Peti ezen modelljének eredeti tervével, hiszen én az általa javasoltnál jóval vastagabb, ezáltal nehezebb testet kértem, ráadásul a bonyolult testforma ellenére elől-hátul bindinggel, koptatóval. A nyaknál a Gibsontól eltérő 25,5”-25” változó skála és kézre igazított profil volt a kívánságom valamint, hogy még véletlenül se érezzem a nyak-test összetételnél található csavarozást. Hosszú órákon át egyeztettünk a hangszer építése előtt és közben a legjelentéktelenebbnek tűnő pontokról is.

Végül a csavarozott test-nyak összetételnek, az olasz manufaktúra satu-húrláb kombójának, a felhasznált anyagoknak és a klasszikus Gibson Paf hangszedőknek köszönhetően megszületett a képeken is látható hangszerem. A kidolgozásba, az anyagokba, a festésbe akarva sem lehetne belekötni. Persze minden másba, ami ízlés és nem minőség kérdése igen. Például a fej hiánya, a test formája és lehetne sorolni. De az ember az ilyesmit a saját elvárásainak megfelelően készítteti el nem pedig a világnak való megfelelési kényszer nyomására.

Hangi adottságait elemezve könnyen tetten érhető Les Paulokra jellemző karakter, fulladás nélkül, gyors és fényes hangindítással. Peti ezért nagyon artikuláltan Headless Paulnak nevezi. Én csak úgy hívom: a Dög.

Hogy miért legyen valakinek egyedi hangszere?

A válasz egyszerű, de ugyanakkor itt fontos megjegyeznem, hogy bár ez az írás kimeríti a reklám fogalmát, elsősorban mégsem annak szánom. Mindössze az eddigi tapasztalataimat szeretném megosztani azokkal, akiket érdekel az ilyesmi.

Ettől nem lesz senki jobb gitáros, de egy precíziós eszköz kerül a hangszeres tulajdonába, ami teljes egészében, minden tekintetben a zenész testi adottságaihoz és a zenész elvárásaihoz van igazítva. Olyan unikum, amit szívesen, könnyedén és büszkén használhat.
A mulatság ugyanakkor, ha lehet így nevezni nem olcsó és nem is azonnali. Nagyjából egy professzionális hangszer árával érdemes kalkulálni, viszont cserébe a professzionalitás mellett személyre szabottságot és jobb minőségű faanyagokat is kapunk, akár olyanokat is, amelyeket a nagy gyártók számára a cites lista elérhetetlenné tesz.

Ilyen aspektusból nézve a közismert márkák hangszerei sokak számára nem kompromisszummentesek, mert mondjuk kényelmesek, de nem úgy szólnak, vagy nem úgy néznek ki, vagy ezek bármelyik variációja.

A másik oldalt vizsgálva pedig látnunk kell, hogy a manufaktúrák hangszerei megrendelésre készülnek, tehát valamennyit várni kell az átvételig, míg a standard modellek általában azonnal átvehetők, ha épp rend van a világban.

Nem csak a hangszer kivitelezése és minősége tekintetében, hanem a várakozási idő esetében is szerencsés voltam, mert a késő nyári rendelésemet nagyon jól dokumentáltság mellett november eleji teljesítés követte. Ugyanis mindkettőnk számára fontos események szabták az elkészülési határidőt, ami köztudottan a legjobb múzsa. Először én használtam a Nemzeti Színházban, majd Peti vitte a Headless Pault kiállításra.
Minden körülmények között jól teljesít. Nagyon örülök, hogy van!

Tari Botond
Foto: Radó Norbert


2022. július 9. 08:29

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA