Rendhagyó termékteszt Fekete "G" Gábor virtuális tollából. Fogadjátok szeretettel! Talán egy kicsit ironikus a cím, de azt gondolom, hogy megvan rá az okom. Nem először írok egy olyan termékről, amit nem sokan használnak a szakmában (még) és értem ezt úgy, hogy bár a nevet hallották már, de valójában mégsem ismerik. Másrészt azért „Déjá vu” érzés, mert mindig küzdöttem a berögzült, néha dogmatikus dolgok ellen: jól bevált, működik, nem érdekel más. Pedig kéne!
Az LD Systems elég rég a piacon van, idén lett kereken 20 éves és mint tudjuk, az Adam Hall Group egyik márkája. Bár tényleg nem volt meghatározó tagja a Pro Audio táborának, de aki nyitott szemmel jár e világban észrevehette, hogy nagy változások voltak az elmúlt években. Új fejlesztés, új szemlélet.
Így jutottam én is arra az elhatározásra, hogy vegyem a bátorságot és ne csak nézzem, hanem hallgassam is… Két hangsugárzót választottam az amúgy nem kis kínálatból, tapasztalataimat itt szeretném megosztani.
A monitor család, a MON G3 SERIES egy teljesen új fejlesztés, mind külső tekintetében, mind belső tartalomban. Ki is lóg a sorból, de a rebelliseknél ez nem meglepő. Négy családtag van, 8”, 10”, 12” és 15”-os koaxiális hangszórókkal szerelve. Én a legkisebbet választottam. Hogy miért? Mert a céljaimnak teljesen megfelel. Egyedül dolgozom mindig, ha zenekarral megyek, tehát a méret és a súly talán az első, ami számít. Másrészt a „lábnyom” is fontos egy átlagos 8 x 6 méteres színpadon, nem preferálom a térdig kitakaró monitorládákat. Szerintem a túlzott mélyfrekvenciás lesugárzás sem lényeges, mert jut bőven a szubokból, annál inkább a közép frekvenciák. Jobban számítanak más, aprónak tűnő dolgok, mint például a kompakt méret a könnyű rakodásért, a kezelhetőség az egyszerű beállításért, a rugalmasság a többcélú felhasználhatóságért. Itt minden egyben van. Bár nincs rajta kimondott hordfül, mégis könnyű belekapaszkodni és akár egy-egy darabbal sétálni az oldalunkon. A beépített DSP már szinte követelmény, négy gyári preset, két be- és kijárat, hangerő és hangszínszabályzás, delay és egy notch filter. Ez utóbbi nem elterjedt, pedig nagyon hasznos a nemkívánt gerjedések ellen és ez is azt mutatja, hogy kimondottan monitornak tervezték (sok vetélytársa nem mondhatja ezt el magáról). Szerintem fontos a PowerCon csatlakozó, én kötelezővé tenném. Bár sok esetben nem számít a fázishelyes bekötés, azért sok bajtól megóvhat és nem fog kiesni használat közben. Nincs ventilátor, nincs sírás. Erős kivitel, nem dülöngél, akkor sem, ha ráállunk, állványra helyezhető és még a magastölcsér is forgatható. Mi kellhet még?
Nézzük egy kicsit részletesebben. A két bemenet, amely lehet jack és XLR is, lehetőséget ad a hangszer és a monitorút keverésére. Otthon akár úgy is gyakorolhatunk, mintha a színpadon lennénk. A háromsávos EQ frekvenciái fixek, 10 dB emelést/vágást engednek, a notch filter 500 Hz és 10 kHz között választható és 12 dB vágást tesz lehetővé. A késleltetést akár 10 méterig tudjuk beállítani, vagyis kis bulikon egy jó „delay torony” alternatíva lehet. Egyébként itt is az LD Systems saját DynX DSP (Gen.2) procija gondoskodik a beállításokról, amelyet egyetlen gombbal tudunk kezelni, nagyon egyszerűen. A design fontos része, hogy mindezeket a láda oldalára és nem a hátuljára tették. Sokkal kulturáltabban néz ki a színpadon a kábelezés és nem kell „felborítani”, hogy hozzáférjünk.
A sokszor használt szlogent most úgy módosítanám, hogy „kicsi a bors, de elég”. Használtam már gitárosnak sztereóban, vokálosnak, illetve főhősnek szólóban. Mindenhol elégnek bizonyult. Már rég nem beszélünk wattokról, mert az a mai világban valójában nem mond sokat. A gyári adat szerint 121 dB hangnyomás csúcsra képes és ez elég egy átlagos színpadon, pontosabban elégnek kéne lennie, de ez egy másik történet.
Szóval igenis használható, hamar megbarátkoztam vele. Láttam már jobbat, de az nem ennyibe került. A Thomann eladási listáján most a 154. helyen áll, de én egyetlen hangsugárzót sem láttam a sorban, amivel kompromisszumok nélkül elcserélném. Aki nem hiszi járjon utána…
2024. június 21. 07:49