A kétszeres Fonogram-nyertes rapper bepillantást enged alkotási folyamatába és elkalauzol minket házi stúdiójába is.
A kezdetek:
Deniz az általános iskola alsó tagozatába járt, amikor a Rapülők és társai aranykorukat élték. Zenei stílusuk és szövegeik annyira rabul ejtették őt, hogy hatásukra otthon egy kazettás magnóval „stúdiózgatni” kezdett, dalszövegeket írt és vett fel. A zenélés végig kísérte általános- és középiskolás éveit, másra nem is szentelt túl sok időt és figyelmet. A főiskola sem volt tudatos választás eredménye. Média szakon diplomázott az egri főiskolán, ahol főként videó és audio technológiával foglalkozott a tananyag.
A dalszövegekről:
Ahogy teltek az évek, korábbi kritikus hangvétele és szókimondó stílusa is oldódott, formálódott. Deniz számára a zene mindig is több volt, mint szórakoztatás. Szövegeiben a tartalomra koncentrál, szerzeményeivel nem titkolt célja karakteres dallamok társaságában elgondolkodtatni a hallgatót. Az évek során több száz rajongói tetoválásról is kapott fotót, melyeken dalszövegeinek részletei láthatóak. Ez is jól példázza, milyen nagy felelősség minden előadó számára, miket mondanak el dalaikkal. Deniz több zenei producerrel dolgozik együtt, szerzeményei pedig a kiválasztott zenei témákra épülő ötletelés után születnek meg. Végül arra íródik komplett szöveg, amelyik elég erős ahhoz, hogy inspiráljon benne egy gondolatmenetet. A hip-hop kifejezetten szövegcentrikus műfaj, éppen ezért indult el ebben annak idején, mert volt és a mai napig van is mondanivalója. Mára sajnálatos módon felhígult a hip-hop stílus és nagyon kevés dal mozgatja meg annyira a hallgatót, mint tizenévvel korábban.
Szerencsére a hazai közönség rendkívül vevő a minőségre, így Deniznek pár évvel ezelőttig a gyakorlásra is alig maradt szabadideje a rendezvényekkel telezsúfolt naptárában. A COVID óta viszont lecsökkentek a fellépések, így öröm az ürömben, hogy végre teret kaphattak a zenekari próbák is.
Kapcsolat az Audmax céggel:
Márkus Gergő, az Audmax kft kereskedelmi vezetője volt egy időben a zenekar billentyűse, majd ő hangosított a koncerteken. Évekkel később útjaik ugyan elváltak, de a jó kapcsolat továbbra is megmaradt köztük. Ennek a kapcsolatnak köszönhetően ismerkedett meg Deniz komolyabban az Audio-Technica és a Genelec márkák termékeivel is.
2006-ban jelent meg az első lemeze, ekkor még csak underground körökben vált ismertté. Soha nem tartozott nagy kiadókhoz, fokozatosan, saját útját építgetve jutott el odáig, hogy aztán önálló kiadót alapított. Leginkább a művészi szabadság miatt őrizte meg függetlenségét, nem állt mögötte soha management vagy major kiadó. Már az első lemezét is otthon rögzítette a kisszobában, mert azt tapasztalta, a megírt szövegeket azonnal rögzítve sokkal jobban át tudja élni, mint mikor heteket kell várni egy stúdiós időpontra.
Ő így vall erről:
Deniz: Ha otthon stúdiózom, maga a felvétel sokkal jobb, érzem a saját hangsúlyaimon, hogy amikor friss a dal, akkor nagyon eredeti, nagyon őszinte, de ha hetekkel később kerülök be egy stúdióba, akkor már csak egy jó iparos-munka. Ezt próbáltam kiváltani azzal, hogy itthon kialakítottam egy nekem megfelelő stúdiót, ahol egy boxerben állok a mikrofon mögött és akár éjjel kettőkor is bármit felvehetek, ha olyanom van.
Ehhez milyen berendezéseket használsz otthon?
Deniz: Alapvetően Apple felhasználó vagyok, Apple Logic rendszerrel dolgozom. Hét-nyolc éve Universal Audiozok, azt a hangkártyát használom, ami meggyőzően modellezi a különféle mikrofon előfokokat, saját DSP-je révén pedig maga processzálja a felvételeket, így tehermentesíti a rögzítést végző számítógépet. Ezzel rengeteg más eszközt kivált és fantasztikus a hangja. Már régóta nagy szerelmese vagyok a Genelec monitor hangfalaknak. Akárhol, akármilyen stúdióban is jártam, megfogott a Genelec hangzása és tér-érzete. Emiatt kerestem meg Márkus Gergőt és az Audmax céget, mint a Genelec hazai forgalmazóját. Együtt választottuk ki a 8330A típust, mert a GLM rendszer a mérőmikrofonja segítségével a szobám előnytelen akusztikáját ellensúlyozva állítja be monitorsugárzóimat és a lehető legoptimálisabb lehallgatói környezetet biztosítja számomra otthon is. Amikor Márkus Gergő megérkezett hozzám a monitorokkal és a mérés után meghallgattuk rajta az első zenét, csak azt az egyetlen egy kérdést tettem fel: eddig mi a szart hallgattam? De tényleg! Voltak félkész demók, azokat konkrétan újra kellett keverni, mert a teljes hangkép megváltozott. A zenében lévő arányok, a hangszínek, egyszerűen minden. A Genelec úgy tökéletes, ahogy van. Még az anyaghasználata is zseniális. Ahogy nemrég hallottam az Audmaxnál, a Genelec nemrég kifejlesztette az Aural ID szolgáltatását is, ami a szobai akusztikai környezetet reprodukálja fejhallgatónkra kalibrálva. Ehhez első lépésként a fülünket kell feltérképeznie telefonos applikációja segítségével, hogy pontos és személyre szabott eredmény születhessen. Az ilyen újdonságoktól én mindig elájulok! Visszatérve: a múlt év óta itthon egy Slate ML-1 mikrofont használok, az szintén egy digitális cucc, amitől először picit ódzkodtam, de végül bevált. Ez is modellezi a különböző mikrofonokat, például a Sony C-800-at, amit Amerikában az összes rapper használ. Ez az itthoni set-up.
Színpadon milyen berendezéseket használsz?
Deniz: Audio-Technika ATW 3000 vezeték nélküli szettet egy 6100-as kapszulával. Előtte Sennheiser rendszerem volt és Shure-okat is próbálgattam, de számomra az Audio-Technika jön be a legjobban. Olyan jó a súlyelosztása is, amivel egyből kézre áll és kényelmes a színpadon. Egy másfél órás koncert esetében ez nagyon nem mindegy. Egyszerűen jó fogni és vezetéknélküli mikrofonként maximálisan biztosítja a színpadi szabad mozgásomat. Másrész ez messze a legkevésbé gerjedékeny. Ezzel a 6100-as kapszulával olyan hangot állít elő nekem, amit vakteszteken is mutogattunk embereknek és mindig ez a modell győzött.
Azt hogyan oldod meg, hogy te otthon a Genelec rendszeren teljesen más minőségben hallod a dalaidat, mint azok a rajongók és felhasználók, akik más eszközökön hallgatják ugyanezt?
Deniz: Régebben jellemzően mást hallottam az otthoni stúdiómban, mint mikor kimentem a kocsimhoz és ott hallgattam meg ugyan azt. Teljesen eltérő volt a hangkép. Ez radikálisan megváltozott a Genelec használata óta. A felvételeimet én keverem, de a végső masteringet erre specializálódott szakemberekre bízom. A Genelec óta már más eszközökön is azt hallom, amit a keverésnél, olyan szintre tudom hozni a segítségével mastering előtti felvételeket. Ugyan azok az arányok maradnak, persze nyilván a dinamika és a hangerő más. Gyakran teszteljük a kész felvételeket kis fülhallgatókon, telefonon és laptopon is, de most azt érzem, hogy nincs akkora változás, nem félek attól, hogy újra kellene bármit is keverni.
A koncertezést szereted jobban vagy otthon dalokat írni és felvételeket készíteni?
Deniz: Eléggé introvertált ember vagyok, a dalírás és annak elkészítése foglalkoztatott leginkább, aztán a dalokat útjára engedem. Persze a koncerteket is szeretem. Érdekel, hogy mennyire tetszenek a dalaim az embereknek és eljut-e hozzájuk a dalszövegek üzenete.
Hangsúlyoztad, hogy nem igazán vagy része a „hivatalos” zeneiparnak, viszont kétszer is Fonogram-díjjal értékelték a munkásságokat. Fontosak számodra az ilyen szakmai visszajelzések?
Deniz: Ha jól tudom, a szakmai döntés öt ember szubjektív véleményén alapszik. 2014-ben az Egyetlen című szerzeményem lett az év dala, ami a közönség szavazatai alapján jutott be az esélyesek közé és ez hatalmas dolog! Aztán az is nagyon jól esett, hogy A nép hangja című albumom az év hip-hop albuma díjat nyerte 2016-ban. Azt viszont nem értem, amikor valaki az egész karrierének sikerességét attól teszi függővé, hogy van-e ilyen díja vagy egyáltalán jelölik-e. A saját magamról alkotott képemet ezek a díjak nem befolyásolják.
A koncertjeiden átjön, hogy nagy harmóniában zenéltek együtt a csapatoddal. Jól látom, hogy ez hatalmas biztonságot jelent számodra?
Deniz: Emberileg és szakmailag is nagyon együtt vagyunk. Évek óta barátokként, nagyon szeretünk együtt zenélni. Nálam az emberi tényező a legfontosabb, mert nem mindegy, kivel szeretnék hosszú utakon együtt lenni. Nyilván a COVID miatt mi is nehezebb helyzetben vagyunk, sokkal kevesebb a fellépési lehetőség, így a zenekarom tagjai máshol is session-zenészkednek, sőt, most éppen keverő hangtechnikust keresünk, mert több hónapja nincsen fix emberük erre a posztra.
Sokat dolgozol együtt Orsovai Renivel, a Nene kiváló énekesnőjével. Mikor és hogyan kezdődött a kapcsolatotok?
Deniz: Amikor a zenekarom átalakult, érkezett egy énekesnő, aki aztán anyuka lett és őt váltotta Reni. Vele annyira egymásra találtunk, de mindenki a csapaton belül is, hogy végül maradt fixen. Először vokalista, majd énekesként, aztán már dalokat is írtunk közösen. Manapság a koncertjeinket is úgy hirdetik sokszor, hogy Deniz és Orsovai Reni. Öt éve velünk van és őt is ugyan úgy várják és imádják az emberek.
Manapság mi foglalkoztat? Mire készülsz?
Deniz: Elgondolkodtam egy új lemez készítésén, nagyon sokat vívódtam, minek van értelme és minek nincs. Aztán elvetettem az ötletet, mert manapság az emberek figyelemküszöbe két perc körül ér véget, a szakmai felmérések szerint két perc húsz másodperc a határ. Egy hatvan perces lemezt nem hallgatnak meg, 2022-ben ez egy nem létező jelenség. Így most dalokon dolgozunk, ezeket jelentetjük meg klipeken. Idén megjelent egy három dalból álló minialbumunk, de teljes lemezt nem tervezek, viszont gondolkodom egy válogatásalbumon.
Zagyva Tamás
2022. november 26. 06:21