Curta tehetségére először 2018-ban „A Dal” műsorban figyeltem fel, ahol SativuS néven adta elő „Lusta lány” című számát. Zenei munkásságát azonban csak 2020 augusztusa óta követem elszántan, ugyanis ekkor jött ki a Menthával (Hősök) közös „MindigMindig” dal. Legyen szó bármely felállásáról, Curta mindig laza, ugyanakkor összeszedett. Ütős gondolatok, rafkós rímek, pikantéria, stíluskavalkád (időnként például jazz jegyekhez nyúl) jellemzi világát. Ha az ő flowja nem ráz fel, akkor semmi… "Amit mondunk, kettővel mindig oszd el" - így szól annak a dalnak a refrénje, ami a L'SOVIET égisze alatt elsőként jelent meg tavaly októberben. A kollab banda üde színfolt a hazai hiphop szcénában, akik szeptembertől immáron lemezt is felmutató produkciónak vallhatják magukat.
Kérlek, engedd meg, hogy egy klasszik kérdéssel nyissam beszélgetésünket. A te családodban milyen hagyományokról tudhatunk a zenélést illetően? Hogyan jött az életedbe a zene?
Unokatestvérem, Balázs Péter basszusgitáros volt éveken át Deák Bill Gyula zenekarában, ő sok mindenben inspirált, támogatott. Én is jártam zeneiskolába, de egy évet sem bírtam ki, sajnos ott hagytam. Az évek alatt autodidakta módon sajátítottam el ezt-azt, ami szükséges a zenei alkotófolyamataimhoz. A rap, a hip-hop zene egyáltalán nem volt számottevő a családon belül, csak nálam kattant be gyerekként, azóta is rajta maradtam.
A Music Média Magazin olvasói legutóbb akkor találkozhattak a neveddel, amikor a tavaszi számban a Hősök egyik motorjával, Menthával beszélgettünk rólad. Tőle is megkérdeztem, de a te válaszod is érdekel. Hogyan indult a kapcsolatotok? Mit szeretsz a vele való közös munkában?
Régebben többször játszottunk a Hősök előtt. Van egy majdnem tíz éves közös videónk, amiben az akkori SativuS lemezt promóztuk. Ahogy ő is mondta, nem volt az a nagy spanolós típus, így nem kerültünk annyira közel egymáshoz. Aztán a „MindigMindig” volt az első közös projektünk, amire felkértem és belement. Ott egy nagyon jól sikerült két-három nap lett a tervezett egy helyett. Buliztunk a haverjaimmal, elég jó vibe volt az a pár nap, ráadásul a klip is jól sikerült. Azóta csináltunk még néhány tracket, sokat utaztunk együtt az évek alatt, jó barátom lett. A L'SOVIET kollektíva is az ő ötlete volt, bár én ugyanúgy éreztem, hogy kellene egy ilyen formáció az első közös fellépésünk után és a többieknek is tetszett az ötlet. Most pedig kijött az első közös lemezünk. Többek között azért szeretek vele dolgozni, mert megbízható embernek tartom, amit megbeszélünk, az úgy is szokott lenni.
A közönség több projektnév alatt ismerhet téged, Curta, CurtaSativuS, vagy éppen a L'SOVIET. Egy ideje az utóbbi kapja a legnagyobb fókuszt részedről, jól látom?
Igen. Az utóbbi időben sokat dolgoztunk az „UnderRét” című lemezen a L'SOVIET ganggel, ami kitette a zenére fordított időm nagy részét. A szövegelés mellett a mix, a master, a beatek és a videós munkálatokban is kivettem a részem. Viszont most újra visszatérek a szóló nagylemezemhez, amit nagyon régóta húzok, pedig ütős cuccok vannak készülőben erre a projektre is.
Rólad tudni lehet, hogy nagyon szeretsz másokkal együtt alkotni, dolgozni. Beszélgetésünk aktualitását a L'SOVIET adja. Kik a társaid?
Valóban szeretek együttműködni, a L'SOVIET -es srácokkal pedig főleg, mert amellett, hogy egytől-egyig a barátaim, nagyon tehetséges zenészeknek, előadóknak tartom őket. Mentháról már beszéltünk, ZiZi nagyon jó barátom, lakott is nálunk pár hónapot, amikor Sopronba költözött. Francis szintúgy, sőt megtisztelt azzal, hogy a fiának, Miltonnak a keresztapja lehettem. Hibiszkhusz és Phami is, ők producerek is, akikkel a lemez zenei részének kilencven százalékát készítettük. Ezt a csapatot egyébként egy baráti társaságnak mondanám, nálunk semmi nincs kőbe vésve. Addig csináljuk ezt az egészet, amíg élvezzük, nem lesz kényszer számunkra. Ha valaki idővel bekerül a körünkbe, nyitottak vagyunk az új arcok bevételére is, nem feltétlenük csak zenészekre gondolok.
Térjünk ki a L'SOVIET eddigi megjelenéseire! Kiknek ajánlod őket?
Nehéz ezt így megmondani, mert mindenki más stílust képvisel a hip-hopon belül külön-külön. Viszont együtt, a L'SOVIET-nek kezd kialakulni a hangzásvilága, ami mindnyájunknak fekszik, a hallgatók is érezhetnek egy egységet a lemezen. A YouTube csatorna egy gyűjtő csatorna is, a csapatból bárki bármit feltölthet rá. Nyílván mindenkinek van külön fiókja, itt a L'SOVIET cuccok a főcsapásvonal, de előfordulhat, mint ahogy Francis is rakott fel szólókat, mi is egy közöset Zizivel, hogy még lesz hasonló tartalom.
Amikor a lap megjelenik, akkor már az „UnderRét” című L'SOVIET album is elérhető. Mesélj a munkálatokról, a dalokról!
A dalok nagyrészt sessionök alatt születtek. Összeültünk nálam többször, beraktunk alapokat, amiket hozott Ábel, megírtuk a szövegeket, felvettük őket. Az egyik legélvezetesebb a lemez címadó dala volt, az „UnderRét”. Szerintem ez a track bír a legtöbb tartalommal, ennél volt a legkonkrétabb a téma, a koncepció is. Az „UnderRét” az angol Undarrated, alulértékelt és Undergound szavakból ered. Ez a két dolog eléggé összefügg. Sokan a zene stílusa, hangzása alapján tesznek különbséget az underground és a mainstream között, pedig egy pop zenekar is lehet underground, amíg csak egy szűk réteg ismeri őket.
Mi egy underground csapat vagyunk, mindkét értelemben egyébként. Nem hinném, hogy mainstream babérokra fogunk törni, már csak a nevünk is olyan, amit nehezen tudok elképzelni mondjuk a tévében, vagy egy fesztivál headlinereként. Főleg a jelenlegi helyzetben. Ennek ellenére, vagy valamennyire ebből adódóan is azonban underratednek tartom a csapatot, viszont nem csak a zenére értve. Például Mentha muráljai, urbex útjai, Francis személyisége, ZiZi freestyle tudása szerintem több figyelmet érdemelne meg. Ezzel a kijelentésemmel nem sajnáltatni akarom magunkat! Röviden összefoglalva, én így értelmezem az „UnderRét” fogalmát. Ezenkívül még a dal érdekessége, hogy pár soronként felváltva reppelünk benne.
A lemez mellé klippel érkezett a „GettóJuice”. A címet a „Ne légy barom” kultikus film inspirálta. A refrént, a visszatérő énekdallamot pedig az „NTM – Ma Benz” című dala, ezzel is tisztelegve előttük. Mindenki nagy francia rap fan a csapatban. Ez a dal inkább egy hype zene, amiben aktuális hangulatok, stúdió flessek, érzések, keménykedések, gondolatok vannak. Előfordulnak benne belsős poénok, nem kell túl komolyan venni ezt a számot.
A „JellyBeans (KöszPoint)” számhoz én készítettem az alapot. Hangzásra kicsit house-os beütése van. Rulsade, Mentha unokatesójának, akivel együtt szokták festeni a murálokat egy régi hangüzenete introként lett bejátszva, amit hajnal öt körül küldött egyik este, amikor ott aludtak Sopronban. Ezt azóta is emlegetjük, muszáj volt felhasználni valahova, mert rendkívül vicces kis üzenet. Ez a dal „GettóJuice”-hoz hasonlóan szintén egy laza, könnyed szerzemény, nem a mély gondolatokra mentünk rá.
A „KoRapetálás” az első a tracklisten. Közreműködőre nem igazán volt szükségünk, így is vagyunk elegen, viszont ez az egyetlen szám, amiben van más is rajtunk kívül. DJ Arre karcol egy komolyat a végén. Ez egy igazi klasszik hangzású hip-hop dal, ami időtálló, 15-20 éve is megállta volna a helyét.
A „RomanDick” a lányoknak szóló dal a lemezen. Ehhez sokat nem is fűznék hozzá inkább.
A „ManóRude” pedig az első kiadott cuccunk, utána következett a „RuszKick”, szóval ez a két track már régebb óta elérhető volt mindenki számára.
Az elmúlt hetekben több Freestyle anyaggal is jelentkeztél, amik igen nagyot szólnak. Folytatod ezt az irányt?
A freestlye szó ezeknél a videóknál nem úgy értendő, ahogy az előző válaszomban említettem. Ezek inkább csak gyorsan született rövid dalok. Néhány órát, vagy a videókkal együtt néhány napot szántam rájuk. Vannak még ötleteim ezen a vonalon, szeretem csinálni őket, szóval még lesz pár. Sok közülük egy emlék egy-egy adott városból, ahol jártunk, de hasznosnak is tartom őket, mert amíg a hangsúly a L'SOVIET lemezen volt, addig sem pangott teljesen a csatornám, illetve a Tiktokon is ezek a rövidebb tartalmak tudnak jobban érvényesülni.
Nem csak szerzőként vagy aktív, videózással is foglalkozol. A képi anyagok kivétel nélkül valóban egyediek, minőségiek. Ez az irány hogyan jött az életedbe?
Nagyjából, mint sok mindent az ember életében, ezt is a kényszer szülte. Egyrészt a videóklip készítés drága dolog, általában nincs pénzünk arra, hogy felbéreljünk egy profi stábot. Másrészt sokszor azt tapasztaltam, hogy az adott vágó nem úgy készítette a videót, ahogyan én azt elképzeltem. Például olyan jeleneteket tett bele, ami nekem nem tetszett annyira, emiatt elég macera tudott lenni az utómunka. Sokszor összeültünk a vágóasztalnál, az alapokat ott tanultam el. Aztán idővel a Youtube-on fejlesztettem tovább magam, ahol már bármire lehetett találni egy tutorialt. Menthának van egy nagyon jó kamerája, így a klipes munkák el tudnak készülni teljesen házilag. Persze előfordulnak olyan projektek, amikbe be kell vonni másokat is, mert nyilván vannak olyan szakemberek, akiknek ez a hivatása, nálam sokkal jobban értenek hozzá, így tudják emelni egy-egy produkció színvonalát.
Hogyan látod a jövőt?
A közeljövőben ki szeretném adni a szólólemezemet, utána egy darabig szerintem nem fogok albumban gondolkodni, inkább komolyabb videoklipek, bootleg dalok, freestyle-ok érkeznek majd. Társadalmi, magánéleti szempontból pedig az egyik legjobb, amit tehet az ember, hogy elhagyja az országot. Ez nyilván nálunk is opció, bár megnehezítené a zenei munkálatokat. Szóval nehéz ügy, egyelőre nem látom magam előtt annyira azt sem, hogy hol leszek egy év múlva.
Curta, beszélgetésünket folytatjuk, amikor megjelent a többször említett, készülő szólólemezed. Bárhol is leszel egy év múlva, „MindigMindig” találj elegendő energiát, lehetőséget, ihletet!
Szerző: Hatos Niki
2023. november 25. 03:26