Áttekintés a KORG billentyűs hangszerek, legfőképp a szintetizátorok és workstationok kínálatáról. Az örök kérdés, miszerint milyen hangszert is válasszunk, állandóan lebeg a billentyűsök többsége előtt. Ebben a kérdésben szolgál segítségként az alábbi összefoglaló.
A gyakorlott billentyűs többnyire tisztában van azzal, hogy mit is szeretne és azt mivel tudja előállítani. De ha mégsem, íme a KORG választéka karácsony környékén. Érdemes átfutni, mielőtt betérnétek egy hangszerboltba.
Retrómánia
Rendszeresen előkerülő dizájntrend, miszerint a tervezők néhány évtizedet visszanyúlnak. Így lett divat egy időben a trapéznadrág és jött vissza a Buffalo. Lehet szeretni. Vagy nem. Hála a magasságosnak, a hangszergyártók többségének van hova nyúlni, ha a retróról beszélünk. Legyen az reissue, ami régi, legendás hangszerek hű reprodukciója, vagy a klasszikus hangkeltés alapján újragondolt modern hangszer.
miniKORG 700 FS
Ez volt a KORG első tömeggyártott hangszere 1973-ban. Bátran kijelenthetem, hogy nagyban hozzájárult a szintetizátorok elterjedéséhez ebben a korai időszakban. Fumio Mieda, az eredeti hangszer tervezője bábáskodott a projekt fölött, melyet fiatal japán mérnökök szabták át a beltartalmat úgy, hogy az eredeti hangkeltési mód és hangszín ne változzon, de feleljen meg a modern gyártási folyamatoknak és felhasználói elvárásoknak. Hűek maradtak az eredeti dizájnhoz, ami az akkori kiegészítő billentyűket jellemezte. Mivel általában a zongora vagy e piano tetején csücsült, a kezelőszerveket nem a hangszer tetejére tették, hanem a billentyűzet alá, így játék közben könnyebben lehetett operálni velük, valamint jobban át is tekinthetők. A miniKORG 700S-hez (ami az mk2 volt) hasonlóan két oszcillátorral kerül gyártásba, de ez a hangszer aftertouchos billentyűzetű, került rá egy pitch/moduláció joystick, arpeggiator, USB és MIDI, valamint memória gombok. Az eredeti hangszer gyártásakor az alkatrészek jóval nagyobbak voltak, így ha a felsorolt technológiák léteztek volna sem fértek volna el a hangszer házában. Most lett hely, így beledobtak még egy rugós zengetőt is. Mint az összes KORG reissue, ez is extrém limitált példányszámban került legyártásra. A szerencsés kevesek nagyon fognak örülni.
ARP 2600 M
Néhány évvel ezelőtt a KORG-hoz került az ARP szintetizátorok gyártásának joga. Ez nagyon jól is jött a retróvonaton. Az ARP legalább akkora név a szintis úttörök névsorában, mint a KORG, a Moog vagy az Oberheim. Alan R. Pearlman, David Friend és lelkes csapatuk 1969 és 81 között gyártott hangszereket. Az ARP2600 az első hordozható szintetizátorok közt van számot tartva. A reissue 2600 darabos sorozata gyakorlatban a gyártás megkezdése előtt elfogyott. Ekkor úgy döntött a KORG, hogy a korábban bevált módon új sorozatot ad ki. Hasonlóan az MS20-hoz vagy az ARP Odysseyhez harmadával csökkentették a méretét és megszületett az ARP2600M. Funkcióiban és tudásában megegyezik a klasszikus darabbal, tehát a sound designerek, elektronikus zeneszerzők és valahányan (köztük e sorok írója is), akik csak a nyálukat csorgatják egy ARP2600-ra, most szert tehetnek egyre.
Retró, de mégsem.
Mint fentebb írtam, a régi technológiákhoz és legendás hangzásokhoz való visszanyúlás nem kizárólag a reissue kiadásokban nyilvánul meg. Az analóg technológiát követő korai digitális szintetizátorok újrakiadása nem olyan kézenfekvő, mint analóg társaiké. A technológia, leginkább az alkatrészek mérete, a digitális tárolás és a frissebb technológiákkal való ötvözés lehetősége új utakat nyitott a tervezőknek, hogy a 80-as és 90-es évek ikonikus hangszereit új, mai köntössel ruházzák fel.
Wavestate
Volt egyszer egy Wavestation. 1990-ben egyedi és forradalmi volt a megközelítés, miszerint hullámtábla szintézissel, wave szekvenciákkal és vektor szintézissel operáló hangszert készítenek. Ez praktikusan azt jelenti, hogy a megszólaló hangszínek folyamatosan változnak, fejlődnek. Több billentyűés és rackes verzió után ’94-ben befejezték a gyártását. A KORG legújabb új hangszer tervezési hullámának első darabja a Wavestate. Leírni is nehéz, hátmég felfogni, hogy mennyire agyas a hangkeltés és az effektezhetőség. Gyakorlatban egyszerre négy réteg szólal meg, de ezek nem feltétlen azonos hosszúságúak, ezáltal a megszólaló hang folyamatosan változik. Ehhez jön az effektek és szűrők hada, valamint a rendomizálhatóság. Minden mozzanat rögzíthető a hangszer saját szekvenszerében, természetesen a potitekergetések is. Jön vele egy szoftveres editor, így az informatív, de kisméretű kijelzőn való egerészés leegyszerűsíthető. A nemrég érkezett 2.0 frissítéssel pedig saját hangminták is behúzhatóak.
Opsix
Ki ne hallott volna a DX7-ről? A sokáig kvázi monopolhelyzetben lévő hangszer és az abban használt oltalom feloldásával több hangszer és egyéb hangkeltő eszköz használta az FM szintézist, mint hangkeltési módot. De az FM gyakorlatban a 80-as és 90-es években virágzott. Kevés olyan sláger van ebből az időből, melyben ne szólalna meg egy FM szinti. A gyártástechnológia fejlődésével lehetővé vált újra felfedezni az FM-et. Először a VOLCA FM zsebszintivel tett egy próbát a KORG, majd megérkezett az Opsix, ami egy hat operátoros FM szinti, az operátorok sora szabadon varálható. Bitang effektek, melyek a 2.0 frissítéssel tovább bővültek. Hasonlóan a Wavestate-hez, ebben is helyt kapott egy step sequencer, ami a billentyűzés mellett a gombtekergetést is rögzíti.
Modwave
Ez is egy újragondolt hangszer, nem is akárhogy. Az 1985-ben megjelent DW-8000 modern reinkarnációja. Olymódon, mintha az öregecske, de nagytudású tudós tudatát egy cyberpunk regényekben megismert augmentált testbe ültetnénk. A modwave a DW örökségét úgy viszi tovább, hogy a formabontó hangkeltés, azaz a digitális hangkeltés és hullámtábla szintézis, valamint a szűrők sora tovább erősödik a hozzáadott szolgáltatásokkal. Korában nem létezett elérhető technológia a rengeteg funkció gyors, előlapi eléréséhez. Most ez adott, tehát a lehetetlen mélységig editálható hangszínek és wave szekvenciák KAOSS padokból megismert módon modulálhatóak.
Innováció
A fent említett hangszerek és a retró vonal mellett a klasszikus(nak gondolt) innováció is zakatol.
Nautilus
Minden valamirevaló szintigyártónak van egy csúcskészüléke. A KORG-nak most éppen kettő. A KRONOS-ról sokmindent látott a kedves olvasó, hiszen néhány éve a workstation-szintetizátor piac egyik meghatározó eleme. Profi és amatőr, színpadi, stúdió és otthoni felhasználásban teszi boldoggá magát és a hallgatóságot a rendkívüli tudású hangszerrel. De az élet és a technológiai fejlődés nem áll meg, így a KRONOS-ok lassan elfogynak az üzletek polcairól, így lép a helyükre a Nautilus. A Nautilus hangkeltés tekintetében megegyezik a Kronossal, azaz mind a kilenc hangmotor megtalálható benne. Az SGX-2 prémium zongora német, japán és olasz sokrétegű brutál részletes zongoramintái, az EP-1 szuperélethű, multidimenzionális elektromos zongorái vagy a CX-3 klasszikus orgonahangjai a szorosan vett klasszikus modulok is elég lehetőséget adnak. Ezekhez társul a HD-1 PCM modul, az MS-20EX, a Polysix EX és az AL-1 analóg modellező modulok, a MOD-7 VPM/FM modul és az STR-1 húros hangszereket kreáló fizikai modellező modul. Mindezek hatalmas számítási kapacitással támogatva polifóniában is erősek. A nyitott architektúra miatt a hangszínek szabadon bővíthetőek, ezt a gyártó 14 extra (külön megvásárolható) hangbankkal támogatja. A hangok garmadája mellé 16 effektprocesszor, egy 16 sávos MIDI szekvenszer és egy 16 sávos audio felvevő is található a készülékben. Arpeggator és drum trackek minden hangszínhez rendelhetők. Az élő előadást támogatja az akadásmentes átmenet a hangszínváltások között. 61, 73 és 88 billentyűs verziókban érhető el.
SQ-64
Az SQ-64 egy rendkívüli, polifónikus step sequencer. Kicsit kívűl esik ugyan a billentyűs hangszerektől, de mégis írok ide róla. Minden világ összekötője, ami a világ összes szintetizátorát képes összefogni, legyen az CV vezérelt analóg, MIDI-s eszköz vagy a számítógép USB-n. 4 sáv áll rendelkezésre. A három dallamsáv 16 patternt tud kezelni, patternenként 64 lépésig. Egyenként természetesen. Láncba fűzhetők, editálhatók, miegymás.A negyedik egy dobsáv. Brutális kapcsolatmennyiség, real time beavatkozás többféle képp. Mindehez jön egy jópofa szoftvercsomag is.
SV-2
A jelenleg piacon lévő színpadi zongorák leginkább alul értékelt modellje a KORG SV-2. Pedig minden adott ahhoz, hogy egy igazán jó hangszer legyen. Nem árulok el titkot, ha azt mondom, az is. Japán tervezés és gyártás. A KORG RH3 kalapácsmechanikájával, ami a Real Veighted Hammer, azaz valódi súlyozott kalapácsmechanika, kiváló játékérzettel. Vintage kialakítású, ívelt ház, ezáltal nagyon kézreálló kezelőfelület. Megjelenése miatt az otthoni enteriőrbe is kiválóan illeszkedik. Jó akusztikus és elektromos zongorák, orgonák és kiegészítő hangok. Jól használható effektek és erősítő szimulátor, melyet a KORG Cooltron technológiájával hajtott elektroncső támogat, tehát igen organikus a felharmonikus dúsítás. Mindenféle pedál csatlakoztatható, MIDI és USB kimenetek is vannak a hangszeren, valamint az audió jel jack és XLR kimenetken is kinyerhető a hangszerből. Az SV-2 88 és 73 billentyűs verzióban érhető el, hangszóró nélküli és hangszórós változatban. Jön vele egy editor program, amivel a hangszer hangjai, finomhangolhatók, rétegek, splitek és effektek tekintetében, így téve az SV-2-t igazán ütőképessé.
Hajdú Zoli
www.audmax.hu
2022. január 27. 19:14