Az előző lapszámunkban is volt szerencsém három Baton Rouge gitárt bemutatni, és most nagy örömmel folytatom a sort, ismét három igazán kiváló hangszerrel.
Baton Rouge X11S/BTE
Amikor hozzám került a három hangszer dobozban, ösztönösen a legnagyobb doboz megbontásával kezdtem... persze tudtam, hogy egy hathúros bariton gitár van benne és furdalt is a kíváncsiság. Nem is csalódtam, mivel óriási élményt nyújtott az első pillanattól kezdve.
A hathúros bariton gitárok általános hangolása az E-A-D-G-H-E normál hangolás helyett úgy alakul, mintha az öt legmélyebb húr mindegyikét feljebb tolnánk eggyel (tehát az A húr helyét veszi át az E, a D húr helyét az A, a G húr helyét a D, a H húr helyét a G (de ezt még egy félhanggal mélyebbre, azaz fiszre hangolják) és a felső E húr helyét a H), így az utolsó legmagasabb E húrt kiszorítva a rendszerből. Viszont a legmélyebb húr helye ezzel üresen marad, amelyre a normál hangolás rendje és logikája szerint egy mély H húr kell kerüljön. Ennek megfelelően a hathúros bariton gitárok általános hangolása: H-E-A-D-Fisz-H hangokra történik, vagyis az egész hangszer egy tiszta kvart hangközzel mélyebben szól majd a megszokott hangoláshoz képest. Ez már önmagában is izgalmas lehetőségeket tartogat... de ne szaladjunk a dolgok elé.
Ahhoz, hogy egy ilyen mély hangokkal apelláló hangszer hangja tisztán és szépen szólaljon meg, más testméreteket, menzúrahosszúságot szoktak használni a gyártók, mint a megszokott. A testméret (bár pontos számokat nem közöl a gyártó) szerintem megegyezik a JUMBO gitárok méretével, a menzúra hossza pedig az általánosan alkalmazott 630 milliméterről 704 milliméterre növekszik. Számos gyártó ehhez a hosszúsághoz szélesebb nyakat szokott készíteni. A mi esetünkben – és ez számomra igen pozitív – maradt a szélesség az általánosan megszokott 45 milliméter a felső nyeregnél. Ettől nagyon komfortos a játékérzet, miközben „szólnak a bitang mélyek”.
A továbbiakban is csupa jó hírt tudok közölni, mivel a hangszer alapanyagai és kialakítása előrevetíti a képességeit. Tömör fenyő fedlap, mahagóni hát és oldalak, babér fogólap és híd, valamint csont húrláb és nyereg. Ehhez szerintem már nem is kell túl sok hozzáfűzni való... talán csak annyi, hogy a nyak anyaga okoume. De mi a franc az az okoume, azon kívül, hogy jól láthatóan fa? Kis kutakodás után (a google a barátod alapon) a következő tudásra tettem szert egy faipari oldalon: „Az okoumé vagy okumé a balzsamfafélék családjába tartozó közepes méretű keményfa, 30-40 méter magasra nő. Nyugat-Afrika egyenlítői területein őshonos. Anatómiai felépítését tekintve az okoumé a legegységesebb, legegyenesebb rostú fák közé tartozik, minden építőeleme szabályos felépítésű és elrendeződésű.” Hurrá!
A nyak 20 érintővel rendelkezik és nyitott rendszerű antik króm hangolókulcsok gondoskodnak a hangolásról. Az akusztikus megszólaláson túl lehetőségünk van elektromosan hangosítani a hangszer hangját egy BR-1 pickup system segítségével. Ez a rendszer egy nagyon egyszerű Piezo Pickup-ból és egy aktív előerősítőből áll. A kezelőfelületen a hangerőt, a magas és mély frekvenciákat tudjuk állítani, valamint a hangológépet tudjuk be- és kikapcsolni, illetve az elem élettartamának végét jelző leddel találkozhatunk.
No de a lényeg... Némi játszogatás után nem bírtam ellenállni a kísértésnek, hogy egy hanggal még lejjebb hangoljam a gitárt, ami így a „normál” H-ról még mélyebbre, A-ra került. Már a sima bariton is nagyon élvezetes volt, de A-ra hangolva úgy hasítottak a blues-os témák, hogy az csuda. Illetve olyan pregnánsan és olyan energiával szólaltak meg még a rock riffek is, hogy alig tudtam letenni a hangszert. Igazán nagy élmény és szuper néhány óra volt.
Épp ezért mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy ne szalassza el ezt az élményt. A hangszer bruttó ára: 161.900 Ft.
Baton Rouge X54S/FJE-BT
Ez a hangszer egy igazi szépség. Szemet gyönyörködtető formavilág, szuper fényezés, stílusos díszítések... tökéletes összhang. Külön szeretnék kitérni a hangszer nevében található FJ rövidítésre, amely a FlatCut Jumbo többszörösen összetett mozaik kifejezés „monogramja”. Én magam még egy M betűt is becsempésztem volna a két szó közé, mivel a test mérete tipikus mini jumbo. Azonban nézzük inkább, hogy mit is takar a FlatCut (Flat Cutaway – lapos kivágás) kifejezés, ez ugyanis nem más, mint a különleges formavilágot leginkább meghatározó alsó testkivágás hivatalos elnevezése, amely igazán szexivé teszi ezt a gitárt.
Kiváló alapanyagok csakúgy, mint az előző hangszer esetében. Tömör fenyő fedlap, rózsafa hát és oldalak, fekete magas fényezésű tető, amely a natúr matt háttal és oldalakkal pazar összhatást nyújt. Mahagóni nyak, ovankol fogólap és híd. S ha már az előzőekben rátaláltam a különleges fákat részletesen bemutató faipari oldalra, akkor álljon itt egy kis „fejtágítás” az ovankol (ovangkol) fáról is... „Miután ennek a fafajnak a felhasználása csak az utóbbi 30 évben vált intenzívvé és lett ezáltal kereskedelmi körökben is ismert, hivatalos kereskedelmi megnevezéséről, valamint a különböző afrikai helyi neveiről még nem áll rendelkezésre teljes áttekintés. Az ovangkol közepes keménységű, egyenes növésű, néha enyhén szálkásodó fa. Jól szárítható és feldolgozás után alaktartó. A technológiai tulajdonságai jobbak, mint a bubingáé, mert tömörebb a struktúrája, ami nagyon jó felületkezelést tesz lehetővé. Nagyon tartós, csak ritkán és csekély mértékben fordulnak elő ennél a fafajtánál rovarfertőzések.” Nagyszerű az is, hogy ennél a hangszernél is alapból megkapjuk a csont húrlábat és nyerget. 21 érintő áll rendelkezésünkre, amely a nyak kivágással együtt hatalmas szabadságot jelent a szóló játék kibontakoztatására. Ami talán még ettől is fontosabb, hogy ennek a hangszernek az egyik legszerethetőbb tulajdonsága épp az, hogy elképesztően kényelmes és komfortos játékérzetet biztosít. A hangolásról pedig az előző hangszerhez hasonlóan itt is nyitott rendszerű hangolókulcsok gondoskodnak.
Amiben viszont mindenképp felülmúlja az előző gitárt, az a BR-2.1P elnevezést viselő – a Baton Rouge Guitars által fejlesztett – kétutas hangszedő rendszer és a hozzá tartozó vezérlés. Ez a rendszer ugyanis lehetővé teszi, hogy a híd alatt elhelyezett hangszedő hangját tetszés szerinti mértékben keverjük és hangszínezzük a testben (egészen pontosan a nyakblokkon) elhelyezett hangszedővel. Ezzel gyakorlatilag megsokszorozva annak a lehetőségét, hogy a játékos teljesen a saját játékstílusához igazítsa az elektronikus hangképeket. A híd hangszedő felel az alapvető akusztikus gitárhang megszólalásáért, míg a nyakblokk hangszedője olyan perkusszív hangok hozzákeverését teszi lehetővé, amelyek segítségével komoly dinamikatartomány, testesebb és valósághűbb megszólalás, valamint ténylegesen a testütésekre reagáló és azokat kiválóan átvivő elektromosan hangosítható hangzás kerül a kezünkbe. Itt fontos megjegyeznem, hogy ez a rendszer megtalálható lesz majd a következő (T22S/ACE) hangszerben is, ezért ott már nem fogom részletesen leírni a működését.
Összességében ez egy nagyon sokoldalú gitár, amely joggal pályázhat akár a pop-rock zenészek tetszésére is, mivel mind az akusztikus megszólalása nagyon kiegyenlített, mind pedig a hangosíthatósága és elektronikus hangzása a nagyon jól alakítható és kezelhető kategóriába emeli. Az egyik legnagyobb erénye, hogy nincsenek kiemelkedő frekvenciák a hangjában, pont ott és úgy szólal meg, ahol és ahogy kell. Igazán szuper „kis” hangszer, amelynek bruttó ára: 198.900 Ft.
Baton Rouge T22S/ACE
Elérkeztünk a legérdekesebb és egyben legkülönlegesebb hangszer bemutatásához, amely olyan technológiai innovációt hordoz, ami önmagában is megérne egy „misét”. Első ránézésre igazából semmi különöset nem vehetünk észre ezen a gitáron, hiszen egy normál Auditorium Cutaway formavilágú hangszernek tűnik. Azonban amikor elkezdjük böngészni a specifikációját, akkor két érdekességgel is találkozhatunk. Az első, hogy a hangszer rECOtimber által készített fából készült: tömör német fenyő fedlap, juhar (flamed maple) hát és oldalak, juhar nyak, szilva fogólap és végül, de nem utolsó sorba a másik érdekesség a BlackwoodTek fenyő híd.
Haladjunk szépen sorjában és nézzük először, hogy mit is takar a rECOtimber kifejezés...
1998 szeptemberében Gunther Reinhardt találkozott egy finnországi egyetemi tanárral, aki elmondta neki, hogy mikroszkóp alatt a hőkezelt fa úgy néz ki, mint a Stradivari idejéből származó fák. Ez a megjegyzés inspirálta a rECOtimber projekt elindítását, amelynek zanzásított lényege a következőképp összegezhető: a fenntarthatóság előtérbe helyezése úgy, hogy közben ne legyenek kompromisszumok a hangzás területén. Tehát a projektet azzal a céllal indították el, hogy a gitárkészítés során használt trópusi fafajokat, például a mahagónit vagy a rózsafát felválthassák helyi fákkal, miközben ugyanazt a hangminőséget érik el.
Ennek érdekében az Eberswalde Egyetemmel együttműködve kifejlesztettek egy eljárást, amely a helyi erdőkben kitermelt fákat több órán keresztül legalább 150°C-os hőnek teszi ki. Ennek az eljárásnak a sikere az adagolt hő mennyiségén és az időtartam pontos arányának megtalálásán múlik. Természetesen a különböző fafajták esetében, különböző mértékekben adagolt hő és idő szükséges, amely végül az optimális módosítást éri el az összes felhasznált fafajta esetében.
Magától értetődően segítségül hívták a tudományt, hogy az eredményeket pontos mérésekkel alá is tudják támasztani. Tehát a projekt mögött meghúzódó tudomány az, ami lehetővé teszi a hibaarányok csökkentését. Tudóscsoport vizsgálta az őshonos és a módosított fafajták vibrációs viselkedését és arra a következtetésre jutottak, hogy a megfelelő eljárással a gitárgyártásban használt őshonos fafajták akusztikai tulajdonságai mérhetően és igazolhatóan feljavíthatók.
A sorba beilleszthető a BlackwoodTek fenyő híd is (bár ez nem része a rECOtimber projektnek) hiszen az alapvető célok ennél az innovációnál is ugyanabba az irányba mutatnak, mint a rECOtimber projekt esetében. Lássuk, hogy honnan származik a Blackwood Tek? A Blackwood Tek-et Pinus radiata fából nyerik egy szabadalmaztatott technológiai eljárással, kizárólag természetes anyagok felhasználásával. Ez gyakorlatilag technológiailag módosított fa, amely az afrikai ébenfa vagy az indiai rózsafa tulajdonságait és megjelenését mutatja.
Még mindig az alapanyagoknál maradva, de visszatérve a tradicionális anyagok köréhez, ennél a hangszernél is megnyugvással konstatálhatjuk, hogy a húrláb és a nyereg csontból készültek. A hangolásról diecast zárt rendszerű, matt króm hangolókulcsok gondoskodnak. Az elekromos hangosíthatóságért, pedig az előző gitár esetében már részletesen bemutatott Baton Rouge BR2.1P pickup system felel.
Nos... ezzel együtt, vagy épp ennek ellenére nekem nagyon tetszett ennek a gitárnak a hangja, a játszhatósága és úgy általában maga a hangszer. Különösen szerettem azt a kis közép-magas tartományban érezhető – nem hivalkodóan, de azért meghatározó módon – kiemelkedő frekvenciát, amely egészen egyedivé teszi a hangszer hangját. Jó szívvel ajánlom mindenkinek kipróbálásra, vagy akár megvásárlásra ezt a valóban különleges hangszert, amelynek a bruttó ára: 248.900 Ft.
Végezetül nagyon fontosnak tartom azt, hogy amikor a hangszereket kipróbáltam, egyikről sem rendelkeztem az itt leírt információkkal. Tehát a legcsekélyebb mértékben sem befolyásoltak a hangszerekről később összegyűjtött technológiai adatok, vagy gyártási eljárások abban, hogy a véleményemet kialakítsam róluk.
Andrásik Remo
BŐVEBB INFORMÁCIÓ:
2023. augusztus 14. 07:31