MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Az olaszok már a spájzban vannak! - DB Technologies áttekintés

Az olasz dB Technologies vállalat nagyjából 1990 óta gyárt hangsugárzókat. Nincs olyan zeneközeli ember, aki még ne találkozott volna berendezéseikkel. Opera nevű dobozuk fantázianeve egybeforrt a hordozható műanyagházas dobozokkal, de szerencsére nem álltak itt meg. Tekintsük át a termékválasztékot szegmensekre bontva. Legyen ez mondjuk három szegmens: a professzionális hangosítási megoldások, a telepített hangrendszerek és a hordozható hangsugárzók.

A professzionális, nagyformátumú hangosítási berendezések, mint a VIO sorozat elemei minden formában megfelelnek a világsztenderdnek. Vonal és pontforrás sugárzói aktívak, azaz minden elem magában foglalja a végfokot és a processzálásért felelős DSP-t is, valamint a modern igényeknek megfelelően távolról monitorozhatók és vezérelhetők. Kistestvére, a DVA sorozat sokaknak ismerős lehet, jónéhány kisebb-közepes rendszer teljesít szolgálatot hangosító cégeknél országosan.

Kicsit kilóg a sorból a Fifty Line, hiszen itt nem beszélhetünk sorozatról, mindössze két doboz, egy top és egy szub olyan alkalmazásokra, ahol nem túl sok cuccal kell nagy hangnyomást előállítani. Hiszen az oldalankénti három láda (két sub, egy top), ládánkénti 135 dB hangnyomásával praktikusan házat lehet bontani. A topláda kiépítése igazán izgalmas, hiszen a négy darab 10” mélyközép sugárzó mellé két kompressziós magassugárzót is beépítettek. A waveguide trükkös kialakítása miatt a láda sugárzási karakterisztikája viszonylag szűk és aszimmetrikus: vízszintesen 60, míg függőlegesen +15/-35 fokot nyit fölfele és lefele.

Az installációs paletta Ingenia és az IS sorozat dobozai leginkább telepített környezetben találhatóak meg kül- és beltéren egyaránt, bár az Ingenia sorozat kisebb tagjai remekül teljesítenek és népszerűek mobil hangosítási feladatokra is. Legyen szó színházi, művházas, múzeumi vagy ipari felhasználásról.

Az egyszerűbb, józan zenészként/felhasználóként is könnyen felfogható sorozatok adják a választék derékhadát. Ebből a legnagyobb a választék. Sorban az aktív lábmonitorokat magába foglaló FMX sorozat az első. Egyre kevesebb gyártó kínál dedikált lábmonitort ebben az ársávban, hiszen a legtöbben (ahogy magam is) a kompakt ládákat döntjük oldalára. De van olyan, hogy ezt kívánja a szituáció. Alacsony profilú 10”, 12” és 15” kétutas, koaxiális hangsugárzók, melyek nem zavarják a színpadképet, jó hanggal, fadobozban. Elég hangosak a színpadi szituációk többségéhez. Vész esetére állványhüvelyt is szereltek rájuk (a tölcsért el lehet forgatni erre az esetre), van bennük egy 8 presetet tartalmazó DSP FIR szűrőkkel. Ráadásul szépek, ha lehet ilyet mondani ilyen szövegkörnyezetben.

Az LVX sorozat az univerzális fadobozos aktív hangsugárzó. Könnyű, hordozható, de kellően hangos multifunkciós dobozok. 8-10-12-15 inch-es mély-közép sugárzókkal, 1” magassal, digitális végfokkal hajtva. Állványon, lábmonitorként, falra szerelve, rohamcuccként vagy fixen telepítve is jó szolgálatot tesznek. A fa doboznak és a rücskös uretán bevonatnak köszönhetően megjelenésük tetszetős. Pont olyan, mint egy felső kategóriás kompakt láda.

Az Opera Reevo a műanyag dobozok közül a legújabb. A 210 és a 212 pontforrás sugárzó hangdobozok, két mély-közép sugárzóval és egy kompressziós driverrel egy érdekes “2,5 utas”

elrendezésben: a felső hangszóró egy koaxiálisan elrendezett kétutas rendszerként üzemel, míg az alsó hangszórót csak az alsó tartomány kiegészítésére használja a konstrukció. Ezzel a trükkel maximálisan kihasználható a felső hangszóró érzékenysége a nagy hangnyomás és a jó tranziens átvitel érdekében, míg az alsó hangszóró tökéletesen kiegészíti a mélytartományt, amit feláldoztak volna a hangnyomás oltárán. Fejlett DSP FIR szűrők egy speciálisan dobozban. Méretéhez és a beépített erősítő teljesítményéhez mérten hangosabb és jobb mélyátvitellel rendelkezik, mint gondolnánk, és jól is szól, ami nem mindegy.

Opera, a típus, melynek neve egybeforrt a gyártóval, de ahogy a bevezetőben írtam, ez fordítva is igaz. 2002-es megjelenése óta több variánst élt meg, mint amennyi kormányfőt mi elfogyasztottunk, de sikere töretlen. 10”, 12” és 15” hangszórókkal készülnek élőzenéhez és bejátszáshoz, jóformán mindenre alkalmas, legyen szó iskolai, művházas, vendéglátós vagy próbatermi alkalmazásról. A doboz aszimmetrikus kialakítása miatt mind állványon, mind földön eldöntve jól használható. Minden célhoz van EQ preset a csatlakozópanelen, ahol két bemenet található.

A KL sorozat elemei a belépő kategóriában vannak, de tudásuk kategóriájukban teljesen elfogadható. A fizikai bemenetek mellet van lehetőség Bluetooth kapcsolatra is a bemeneti részben, valamint több ládát egymás után lehet fűzni. 10, 12 és 15 inch-es méretben elérhető, a nagyobbak 800W teljesítménnyel bírnak.

A B-Hype a kompakt ládák legelső szériája, a méretezésük 8 és 15 inch között van. Nagy előnyük, hogy a hasonló méretű társaikhoz képest pillekönnyűek, nem beszélve a rettentő kedvező árfekvésükről. Egy be- és egy kimenettel rendelkeznek, fektethetők monitor állásba is.

A vendéglátósok és sokat mozgó előadók rohamcucca az ES széria. Ezek az oszlopsugárzók két csoportba oszthatóak. Az ES503 és ES1203 modellek egy sub, két kis kompakt oszlopsugárzó kiépítésben érhetőek el, míg az ES802 és ES1002 egy sub, egy top kiépítésűek. Minden esetben a topok passzívak, a szubban van minden processzálás és végfok. Így a kisebb méretű topok elképesztő mód könnyűek. A legkisebb 2+1-es rendszer is 1000W teljesítményű, a nagyobb ES1203 2400W, így egy vendéglátós produkciónak simán elég lehet egy közepes teremben, de egy próbahelyen, kiállításmegnyitón is kielégítő lehet. Az ES rendszerek elektronikailag is különbözőek: míg a standard szettek (ES802 és ES1002) egyszerűbb, kétbemenetes keverő erősítőt kaptak egy forgó kapcsolós DSP preset választási opcióval, addig a 2.1-es szetteket (ES503 és ES1203) egy okos “egérmozis” kezelőfelülettel látták el. Nem véletlenül, mert ezek a szettek sokoldalúan konfigurálhatók: mono, sztereo (2.1) vagy duplaszett üzemmód érhető el gombnyomásra. A mono üzemmódnál lehetőségünk van az oszlopsugárzó középmagas egység nyalábjának irányítására (föl, le vagy távolra). A beépített keverője okos, Bluetooth kapcsolattal is lehet hajtani és itt már három teljes értékű bemenetünk van, amiből az első lehet hangszer is (HiZ), emellett különféle gyári DSP beállítások mellett user EQ beállítási lehetőség is adott.

A SUB sorozat mélyládái minden hangdobozhoz képesek illeszkedni, legyen az a legkisebb B-Hype 8 vagy az LVX sorozat nagyobb modelljei, de akár nagyobb felszerelésekhez, installációkhoz is passzolnak. A 600-as széria darabjai 12”, 15” és 18” méretűek 600 watt teljesítménnyel. Mindegyik alkalmas megfelelően illesztve minden kompakt ládával akár 1 sub 2 top összeállításban működni, a sub mindkét csatorna jelét képes leválasztva továbbküldeni a topládák felé úgy, hogy a vágási frekvencia beállítható. A 900-as sorozat 15” és 18” méretű dobozai már 900 watt teljesítményűek, lehetséges őket RDNet-en keresztül vezérelni és monitorozni.

Hajdu Zoli
www.audmax.hu



 

2024. április 26. 08:29

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA