MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Adam Audio A7V - a naprakész közeltéri

A történelemben visszatekintve, az ADAM Audio A szériája mióta csak jelen volt, a fejlesztéseknél olyan trónkövetelőket tett a táblára az elődök után, amelyek naprakészebbek, erősebbek, és használhatóbbak voltak, mint az őket megelőző generációk, pedig sikeresek és jók voltak azok is. Néhány éve kiveséztem nektek, hogy milyen újdonságokat hozott az A7X az őt megelőző A7-hez képest, most újra itt vagyok, de mai írásom témája a vadonatúj A7V.

Az A, majd AX széria után frissen bontottam az új A sorozat második tagját, az A7V-t, amelynek a nevében a V betű vertikálist takar. (Bár, ha akarjuk, akkor ez sem igaz, de erre visszatérek később.) Az AX szériához képest szinte minden megváltozott, de mindez úgy, hogy a gyártó a saját hagyományai mellett figyelembe vette az aktuális évtized igényeit is. Szerencsére ezeknek a modelleknek egyértelműek az elnevezései és nem az autóiparhoz hasonlóan a “melyik évjárat” kérdés teszi tisztába a paramétereket.

A juzer (jelen esetben én) már a kicsomagolásnál szembesül azzal, hogy a kezelőszervek bizony hátra kerültek, és a hátlap is sokkal maibb lehetőségekkel lett megszórva az elődhöz képest. Kaptunk egy rakás nyomógombot, ledeket, az egyetlen tekerőszabályzó a LEVEL gomb maradt, de az eszköz megvásárlásával nyertünk egy váltókapcsolót a bejáratokhoz, melyek továbbra is szimmetrikus XLR és aszimmetrikus RCA, és miénk lett egy UTP csatlakozási lehetőség is, ami hangfalpár szoftveres beállítására, illetve kalibrálására szolgál. Igyekszem nem az összes poént lelőni előre, de mindennek oka van.

Na és akkor elölről még rá sem néztünk az A7V-re, pedig érdemes jobban szemügyre venni. Első látásra kicsit össze is zavarodtam, mert az újítások miatt úgy nézett ki, mintha az S-szériából tartották volna vissza idáig, de doboz kivitele, anyagválasztása és textúrája azért helyre tett. A zöld LED felkerült a tweeterhez, a bass reflex portok is teljesen más formát kaptak az A7X kerek nyílásaihoz képest, de az igazán szembetűnő változás a 7”-os hangszórón vehető észre. Az eddigi domborúból lett egy homorú, a szén-rohacell-üvegszál hibrid középsugárzó helyett egy Multi-Layer Mineral (MLM) szálas megoldást kaptunk. A magassugárzónk továbbra is X-Art, viszont itt térnék vissza arra, amit az elején mondtam. Ez a magassugárzó ugyanis alapból úgy lett beépítve, hogy ha szeretném elfektetni a V, azaz vertikális hangfalamat, hogy H-nak, azaz horizontálnak érezze magát, akkor a négy tartócsavart kitekerve a tweeter elforgatható. Ennek azért van értelme, mert a teljes monitor forgatásával a sugárzási irány is fordul(na), de ezzel a megoldással akár örökre elkerülhetjük ezt a problémát. A hangfal forgatásánál tűnt fel az is, hogy négy csavaranyát süllyesztettek az alsó oldalba, hogy az igény szerinti falikaros, vagy egyéb fix installos rögzítést is megoldják ott, ahol a számít a helytakarékosság és a gravitáció. Egyébként is fél kilóval könnyebb, mint az elődje.

A kezelőszervek és az UTP csatlakozó egyértelműen tudtunkra adta, hogy az A7V bizony digitális. A benne található AD konverter 24 bites és a belső mintavételezése 96kHz. A hátsó panel már emlegetett nyomógombjai és zöld ledjei a bejáratváltó kivételével mind azt szolgálják, hogy ízlésünkhöz és szobánkhoz állíthassuk a láda hangját. A beépített DSP-re elsőként ható gomb a Voicing nevet kapta, ahol első lehetőségként a ‘Pure’ mód választható. Ez a láda által nyújtható legegyenesebb, legpőrébb hangkép, ami leginkább megfelelő a labor-jellegű munkákhoz. Mondjuk úgy, itt van egyenesben minden. (Általában így hagyom örökre.) A második az UNR, a “Uniform Natural Response” gomb, ami egy ADAM által előre hangolt beállítás. Ez a gyártótól megszokott és várt hangzásra hajaz, szóval ha valaki azt keresi, amit eddig megszokott, először itt keresse! Mielőtt rárontok a harmadik lehetőségre, ne feledkezzünk meg a kézileg állítható 4 paraméterről, amivel magunknak tudunk gyorsan és hatékonyan más karaktert varázsolni. Így, hogy már itt is bőven vannak lehetőségeink, kapunk rá még pár egy lapáttal, amihez a harmadik Voicing gombos lehetőség, és az UTP-s távirányító csatlakozás határozza meg az utat.
Vannak azok az esetek, amikor az installált technika mögé nehéz benyúlni is, nem hogy még lássa is az ember, hogy az ott elhelyezett kijelzők mit mutatnak. A fenti 4 paramétert egy falra szerelt, nagyobb mélységű munkaasztalnál kézzel elérni szinte lehetetlen, de ha az ADAM hivatalos oldaláról a termék regisztrációja után letöltjük az ingyenes A CONTROL nevű szoftvert, akkor a hátlapon található állítási lehetőségek átkerülnek a számítógépünk képernyőjére is, feltéve ha csatlakoztattuk a pár A7V-t a routerre.
Valljuk be, az utóbbi évek súlyosan rajta hagyták az ujjlenyomataikat a lehetőségeinkből adódó szokásainkon, így olyan kialakítású szobákban is végzünk kreatív munkát, ahol korábban elképzelhetetlen lett volna, mindezek mellett egyre inkább fontos az eszközeink mobilitása is. Akinek az életében az előbbi tényezők meghatározóak, az a Sonarworks mérőmikrofonos-kalibrációs-szoftveres megoldásával teljesen az aktuálisan szobájára szabhatja a sugárzókat. Érdemes a A CONTROL-ba integrált SoundID Reference környékén is kutakodni, mert a későbbiekben ott is lesznek erre az A7V-re szabott lehetőségek.

2016 óta ülök napi szinten ADAM közeltéri hangsugárzók előtt, néha napi 14-15 órát is akár. Kíváncsian raktam fel az összes eltávolított monitorom helyére az A7V-t, majd a gyári ajánlás alapján nekiestem “bejáratni”. Egy napig kalandoztam rajta, classic funkot játszó kortárs zenekarok felvételeitől a minden beavatkozást mellőző akusztikus albumokon át aktuális deathcore “slágerlistáig” mindenen. Ezt követően korábbi saját munkáimon próbáltam rájönni, hogy milyen irányba változott az, mi évekig vett körül amúgy is. A77X-en készült anyagaimat hallgatva “nem éreztem rosszul magam”, de más mélységet és pontszerűséget ad az A7V, mint az elődei. Ilyenkor szoktak azzal viccelni, hogy a dallamos részek még dallamosabbak, a kemények még keményebbek lettek! Az eddigieket is szerettem, de a fejlődés egyértelműen érezhető.
Aztán van még egy terület, amit eddig a tesztekbe nem vettem be, az pedig a Podcast. Egy négy résztvevős beszélgetés felvételénél és utómunkájánál is bevetettem az A7v-t. Ezeknél a tartalmaknál kritikus szempont, hogy az emberi beszéd mélyei jól el legyenek találva, valamint hogy a mikrofonok közötti áthallásokat, terességet úgy sikerüljön kezelni, hogy a szereplőink ne váljanak robottá. Ezeknek a paramétereknek a beállítása már a felvétel folyamán megtörténhet, ha a lehallgató rendszer megfelelően adja vissza azt, ami alapján tájékozódnunk kell. A cucc ebben a szerepkörben is jól vizsgázott, a felvett anyagot később konzumer eszközökön meghallgatva sem rúgott meg az alja, nem kongott és nem szóltak úgy résztvevőink, mint a terminator.

Ha valakinek röviden kellene összefoglalnom, amit az A7V-ről tapasztaltam, akkor annyit mondanék csak, hogy 2022! A klasszik ADAM hangzást megkaptuk, a manapság elvárható kezelhetőség kipipálva, és a maga úri visszafogottságával jól is néz ki az egész. Projekt-stúdiók, produceri műhelyek, közvetítő vezérlők, editálószobák és voiceover stúdiók egyik központi eleme lehet az A7V. Tetszik.

írta: Nóniusz Gábor, Nóniusz Productions 


2022. augusztus 16. 08:54

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA