MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Adam Audio A4V stúdió monitor teszt – Tóth Péter – Nortyx hangstúdió 2022

Tóth Péter vagyok, a Nortyx hangstúdió tulajdonosa, és vezető hangmérnöke. Izgalommal fogadtam, amikor az ADAM Audio munkatársa megkeresett, hogy részt vehetek egy az új A sorozat tesztjében. Munkám során több ADAM Audio hangszóróval találkoztam már, de komolyabban még nem tudtam kielemezni őket. Egy stúdió monitor megítélése nagyon nehéz feladat, mivel a hallás, és hogy kinek mi tetszik, az egy eléggé szubjektív dolog, viszont vannak pontok amiket mindenképpen figyelembe lehet venni, és össze lehet hasonlítani.

Első benyomások:
A doboz kibontásakor a csomagolás minősége kifogástalan volt. Legalább 5-8 centi védőréteg veszi körbe a hangszórót, így garantáltan nem sérül meg, amíg elér a felhasználóhoz a gyártótól.

A hangszóró doboz kialakítása rendkívül igényes. Tökéletes tapintású anyagválasztás, és kialakítás. A súlya már árulkodik arról, hogy nem rossz hangszóró van a kezünkben, nem lesz itt gond a doboz rezonálásával, vagy a teljesítménnyel.

A doboz elején 2 bass reflex nyílás található, hogy a kis átmérő ellenére is mélyre tudjon szólni. A hangszóró elég kis helyet foglal, így kimondottan otthoni stúdiókba, vagy kis lehallgató helységekbe javaslom.

A hangszóró alján gyárilag található 4 rögzítő csavar, aminek nagyon örültem, mivel így a doboz bármiféle megfúrása vagy beszorítása nélkül lehet installálni állványra, vagy izolációs padra. Ez a hangfal nem fogja lerázkódni magát soha a helyéről, és nem is kell megkarcoljuk a különböző satus beszorítókkal.

Funkcionalitás:
A hangfal hátulján található kezelőszervekből egyértelmű volt hogy DSP dolgozik a hangszóróban. Személy szerint nem vagyok oda a DSP vezérelt monitor rendszerekért, mivel a DSP mindig ellensúlyozni, vagy ha úgy tetszik javítani szeretne valami hangzás beli hiányosságot. Ez esetben az elsődleges funkciója, hogy ellensúlyozza a mélysugárzó kis méretét, és kiegyenlített tartományban tartsa a teljes hangképet.

Izgalmas funkció a Voicings választó, amivel kiválaszthatjuk, hogy élvezetes, természetes és telt hangzást szeretnénk, vagy lapos, stúdió hangzást. Mivel ez egy stúdió monitor , nem hinném hogy bárki otthoni zenehallgatásra vásárolná meg, így valószínűleg a Pure állásban fog állni a legtöbb felhasználásban.

Találunk itt még egy EXT opciót is, ami nagyon érdekes, innovatív megoldást ad arra, hogy ha a lehallgató helység kiegyenlítetlen. Az EXT állásban a hangszóró képes a Sonarworks room diagnosztikai rendszer által előállított EQ görbét betölteni közvetlenül a hangszóróba, így nem kell külön VST használni a fő kimeneten, vagy egyéb szoftvert futtatni ahhoz hogy a hangszóró a szobához viszonyítva is mindig FLAT hangzást adjon, ami a leginkább megfelelő a keveréshez, illetve mastereléshez.

Hasznos újítás még, hogy a hangszórón található LAN csatlakozó, így a Control szoftverrel távolról állítható a beépített EQ, és a hangerő.

Hangzás:
Először is, le kell szögezni, hogy nem lehetnek hatalmas elvárásaink mély tartományban, mivel ez egy 4 colos hangszóró. Ha ezt szem előtt tartjuk, akkor nem fogunk csalódni.

Kis és közepes hangerőn hallgatva a magas és közép tartományok elképesztően részletgazdagok, és a speciális magashangszórónak köszönhetően a 3 kHz feletti tartományban valami olyan gyors reagálást hallottam, amit kevés hangszóró tud. Nagyon nyers, és nagyon gyors tranziens válasz jellemzi. Ezen a hangerőn a mély tartomány is jónak mondható, meg lehet hallani mindazt amit keverésnél meg kell 50 hercig nagyjából. Mivel én 7 és 12 colos mélysugárzókhoz vagyok szokva, így kicsit keveseltem a lowendet, de pár hét hallgatás után már nem hiányzik.

Ez egy újabb jó pont az otthoni stúdió felhasználásra, mivel nem fogja zavarni a szomszédokat, és ha a közeltérben maradunk, akkor kiegyenlített frekvenciaválaszt kapunk.

Nagy hangerőn, viszont már problémákba ütköztem. Egy hangmérnök munkája során, elkerülhetetlenül hangosabbra tekeri néha a lehallgatást, ha valamit nagyon ki kell hallani, vagy ha mondjuk a gitáros éppen flow-ba kerül és élete szólóját készül feljátszani. Ezt csak viszonylag nagy hangerő mellett lehet csinálni, aki próbálta már, az tudja. Ahogy viszont tekerjük felfele a hangerőt, egyre inkább hallható hogy a DSP elkezd dolgozni, és próbálja tartani a hangképet. Én azt észleltem, hogy a hangerő növelésével arányosan csökken a hangszóró mélye, ami érthető megoldás a DSP részéről, viszont a zenei élményből kicsit elvesz. Fél hangerőn hajtva (hangerő poti 12 óránál) megjelenik a hangképben még egy kis torzítás, ami vagy a hangszóró méretének, vagy a DSP-nek köszönhető, de engem picit zavart. A sorozat nagytestvérei valószínűleg ezt nem produkálják.

Izgalmas megoldás hogy a mélysugárzót egy D osztályú, azaz kapcsolóüzemű erősítő hajtja, a magasakat viszont egy analóg AB osztályú. Így el lehet kerülni a melegedést, és a hangszóró mérete kisebb lehet. Mint mérnök, tudom hogy egy egységes hangképet kialakítani két ennyire eltérő karakterisztikájú végfokkal nagyon nehéz, mivel a két végfok egészen máshogy viselkedik hangerő függvényében. Lehet hogy részben ennek is köszönhető a hangerő függvényében elforduló hangkép, ami viszont ennek a megoldásnak az ismeretében elhanyagolhatónak mondanék.

Összegzés:
Minőségi, masszív hangszóró, ami 10 év múlva is hangszóró lesz még
Kis mérete ellenére meglepően flat hangzás, és kiemelkedő tranziens megjelenítés
Ár/érték tekintetében nem kiemelkedő
Kiválóan alkalmas lehet otthoni stúdiókba, szűk helyekre

Tóth Péter – Nortyx hangstúdió


2022. augusztus 22. 07:46

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA