A tizenharmadik sorozatához érkező ÖRÖM A ZENE Tehetségkutató 2020-2021. évadának döntőseit mutatjuk be a holnap hangjai rovatban. A sort a Prove zenekarral folytatjuk, ők a Paksi Amatőr Pop-Rock-Jazz Fesztivál tehetségkutatón érdemelték ki a döntőn való szereplés lehetőségét.
Bemutatnátok röviden a zenekart?
A Prove zenekart két fiatal zenész – Németh Márk (ének, gitár) és Tury Krisztián (gitár) – alapította 2019 februárjában, akikhez 2020 nyarán csatlakozott a dobos Borbély Bence Regőm a basszusgitáros Gerendás Ruben és a billentyűs Bejan Norbert.
Márk és Krisztián egy közös zenei producer barátuk jóvoltából ismerte meg egymást és gyorsan jóbarátság és egy kiváló szakmai kémia alakult ki közöttük. Bencét a zenekarba a csapat menedzsere ajánlotta, míg a basszusgitárost és billentyűst Bence, aki korábban már dolgozott együtt Rubennel és Norbival, nem mellesleg egy zenesuliba járnak. A csapat első "EP1C" című kislemeze három dallal 2020 februárjában jelent meg, melyről a "Megjöttél" című dalt február 21-én, míg az „Minden” című dalát október 4-én mutatta be a Petőfi Rádió.
A zenekar részt vett az „Öröm a zene!” sorozat 2019/2020-as élő zenei tehetségkutató sorozat három állomásán, ahol sorozat végéhez csatlakozva a 2020. augusztus 23-ai budapesti Fülesbagoly Tehetségkutatón 104 nevezőből a legjobb tízbe jutott, míg a szeptember 12-én megrendezett egri ÉTER Light-ról pedig öt különdíjat – köztük Kovács Ákos Dadan különdíjaként a 2021-es évre vonatkozó szabadon választhatóan előzenekari lehetőséget a Margaret Island vagy a Honeybeast zenekar előtt –, hoztak el és Ruben lett a mezőny legjobb basszusgitárosa. A csapat a verseny balassagyarmati fordulóján a „hozzáállásukat és szorgalmukat” díjazva Újfalusi Gábor díjban részesült. Az „Öröm a zene!” 2020/2021-es évadnyitó – 2020. november 7-ei – paksi versenyében pedig a zsűri a Prove-nak adta az első helyezést.
Van-e a zenekarnak kitűzött, megfogalmazott célja, vagy felvállalt üzenete?
A zenekar megalapításánál elhatároztuk, hogy szeretnénk a lehető legtöbb lépcsőt megjárni és tapasztalatot szerezni ahhoz, hogy sikeres csapattá válhassunk. Az „Öröm a zene!” sorozat állomásai nagyon sokat segítettek nekünk az építkezésünkben. Az első versenyünkről nyeremények nélkül távoztunk, de olyan építő jellegű észrevételeket, útravalókat hoztunk el a zsűritől, melyeket azonnal igyekeztünk a próbateremben hasznosítani. Nagyon fontos volt nekünk, hogy sokat tapasztalt szakemberektől kapjunk visszajelzést arról, amit addig csak magunk között forrasztgattunk. Éppen ezért is bár megnyertük a paksi fordulót – és tudjuk újra nem lehetünk már elsők – szeretnénk még visszatérni a sorozat 2020/2021-es állomásaira, hogy időnként megkapjuk a mi kis útravalónkat.
A Prove egy szórakoztató pop zenekar, de például nagyon nagy hangsúlyt szeretnénk fordítani a szövegeinkre. Fontos, hogy a „szívesen hallgatás” mellett üzenetet is közvetítsenek a dalaink. A célok között pedig szerepel, hogy szeretnénk minél több koncertszínpadon megfordulni, szívesen lennénk minél több nagyzenekar előzenekara, hogy építhessük a közönségünket és szívesen méretnénk meg magunkat olyan versenyekben is mint például a NAGY-SZÍN-PAD.
Véleményetek szerint a ti zenekarotok miben egyedi... mi az, ami különlegessé tesz benneteket?
Nagyon fiatal csapat vagyunk, nem régen kezdtük el együtt és a tagok átlag kora sem túl magas. Ennek ellenére nagyon gyorsan kialakult egy olyan kémia közöttünk, ami szinte testvéri kapcsolatot és minden túlzás nélkül komoly bizalmat és szeretet kovácsolt közöttünk. Leírhatatlan, hogy mennyire jó így dolgozni. Nagyon bízunk benne, hogy ez majd a közönségünkre is kisugárzik és hallgatva, látva minket ők maguk is feltudnak majd szabadulni.
Milyen jövőt láttok magatok előtt, merre tendál a hazai zeneipar?
Fiatal zenészek vagyunk ugyan, de külön-külön lehetőségünk nyílt már zenélni több komoly nagy produkció mögött és azt látjuk a közönségen, hogy hatalmas az igény a minőségi zenére. Ez talán mostanában újra egyre nagyobb teret is kap, így bizakodóak vagyunk. Őszintén szólva nagyon boldogok lennénk, ha azon 2020-ban bemutatkozó csapatok közé tartoznánk, aki 2030-ban a tízéves jubileumokat ünnepelhetnének egy arénában.
Meg tudnátok nevezni pozitív, vagy negatív trendeket, amelyeket mostanában tapasztaltatok?
Nagyon összetett és inkább korosztály függő, hogy kinek mi a trend. Sokan nem szeretik azokat a zenéket, melyek nagy részéből összeáll ma a legnagyobb videómegosztó „felkapottak” listája. Akik miatt ez így van azok meg egyre inkább nem hallgatnak rádiót vagy nem néznek tv-t. Ellenben, akik meg ezeken a platformokon nagyon sikeresek képesek megtölteni arénákat vagy nagyobb koncerthelyszíneket. Őszintén mi inkább talán az utóbbi irányba mennénk, de természetesen ma nagyon-nagyon fontos az online jelenét is, hiszen látjuk azt is, hogy a legsikeresebb produkciók minden platformon erős jelenléttel rendelkeznek.
Szerintetek meg lehet élni ma a zenélésből?
Erről egyelőre mi még nem sokat tudunk nyilatkozni, mert főként csak ráfordításaink vannak, de hisszük, hogy egyszer majd ezeknek meg lesz a gyümölcse. Az évek alatt sok melót belefordított zenekaroknál azt látjuk, hogy anyagi oldalról is megéri ezt csinálni, de addig bizony melózni kell és jól rakosgatni a nagy-nagy puzzle-ünk darabjait. Mi igyekszünk most jó alapokat lerakni.
Mit gondoltok a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerintetek miért?
Kinek ki a zenész? Inkább ez a kérdés az, ami picit keményebb. A minőségi zene erősödésével talán ez is újra tisztázódik majd és a régi nagy zenészeink által képviselt megítélés a helyére kerül.
Van-e jelöltetek, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?
Hihetetlen sok erre alkalmas előadó, zenekar lenne itthon, de valamiért nem jön meg ez az áttörés pedig vannak nagyon profi szakemberek és jó nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező kiadók is itthon. Akik pedig érnek el esetleg nemzetközi sikereket azokról meg egy-egy szakmai platformon kívül itthon alig hallunk. Jó lenne, ha valaki áttörné ezt a falat, mert talán úgy többen átjuthatnánk rajta.
Mi a véleményetek a tehetségkutatókról általában?
Jajjj, ez egy nagyon nehéz kérdés. A televíziós tehetségkutatók olyan népszerűséget tudnak adni egy-egy produkciónak, melyet önerőből borzasztóan nehéz, már-már lehetetlen megvalósítani, de fontos az is, hogy mi történik utána és mennyire marad tiszta az alany feje. Talán emiatt van az, hogy egyre kevesebben maradnak fent hosszú távon ezekből a műsorokból. Ellenben jól használva a népszerűséget sok példát láthatunk arra is, hogy igenis szép alapokat lehet lefektetni. Az élő zenekaros tehetségkutatók pedig nagyon kellenek a mérleg másik oldalára, hogy azok is megmutatkozhassanak, akik más értékrendeket szeretnének képviselni. Mi például már most nagyon sokat köszönhetünk az „Öröm a zene!” sorozatnak. Olyan mérföldköveket teremtetett nekünk már az a négy állomás is, amin részt vettünk, mely megalapozza a jövőnket. Ha csak egy egyszerű dolgot emelek ki talán akkor is érthető ez; azokat a hangszer- és hangtechnikai vagy szabadon felhasználható nyereményeket, amiket kaptunk, a próbatermünk megépítésére fordítottuk. Ha nem nevezünk, nem indulunk el ez jóval később történt volna csak meg, így most koncentrálhatunk a további lépcsőkre, célokra.
Mi a véleményetek a zenei utánpótlásról?
Elképesztően sok a jó zenekar és előadó. Az „Öröm a zene!” állomásokon is sokszor csak tátottuk a szánkat, hogy mennyi jó project van.
Mi a véleményetek a fesztiválokról?
Nagyon jó, hogy sok színvonalas fesztiválunk van, szeretnénk rövid időn beül mi is az otthonunknak tekinteni majd.
Mi a véleményetek a zenei klubéletről?
Az élő zenét támogató klubboknak nagyon nagy szerepe van szerintünk a minőségi zene népszerűsítésében, mert a nagy budapesti központi élettől távolabb is lehetőséget biztosítanak arra, hogy minőségi zenét fogyasszanak az emberek. Nem is beszélve arról, hogy közönségépítésnek hihetetlen jó. Célunk nekünk is minél több ilyen klubba eljutni.
Szerintetek mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?
Sok mai nagy produkció sok-sok éve van jelen a piacon és érdemelték ki azt, hogy ott legyenek a legnagyobb színpadokon és a legnagyobb játszásokban. Nagyon nehéz viszont – még ha színvonalas és jó produkciót is csinálsz – felnőni ebbe a körbe. Az „Öröm a zene!” sorozathoz hasonló fiatalokat támogató program, pályázatok, lehetőségek sokat segítenének abban, hogy a piacra új tehetségek, szereplők is sikerrel kerülhessenek.
Köszönjük a beszélgetést.
2020. november 13. 10:02