MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Zűrös idők, nagyszerű megoldások

Zűrös időket élünk. Ki tudja, merre változik a világ, mire e sorok az olvasók elé kerülnek. A bizonytalanság és kiszámíthatatlanság mára megszokottá vált, és életünk szinte minden aspektusára hatással van. Az univerzum kitágult, akár csak a lehetőségek tárháza. Az internet szerves része lett mind az üzleti, mind a magánéleti mindennapoknak. Találhatunk rajta munkát, vagy elbújhatunk benne. Kommunikálhatunk a világ másik pontjával, és szinte bármiről szerezhetünk információt. Hivatalos ügyeinket épp úgy végezhetjük ott, mint a nagybevásárlásokat. Egyszóval, sikerült egy teljes világot kialakítani, melyre a „világháló” elnevezés is remekül utal. Ez a világ lehet sürgető, megnyugtató, örömteli, félelmetes és sok esetben veszélyes is, de egy biztos: szinte megkerülhetetlen a modern társadalomban. 2022 elején, amikor már azt hittük, a világjárvánnyal letudjuk a „once in a lifetime” katasztrófát az életünkben, valakinek telitalálata volt az apokalipszis bingóban. Most a bizonytalan még bizonytalanabb lesz, és a kiszámíthatatlan még kiszámíthatatlanabb. Ezért kényszerülünk mindent a végletekig leegyszerűsíteni, és gyakran az egyszerűbb utat választani, mely adott esetben kompromisszumokkal jár. Otthonról dolgozunk, webmeetingeken veszünk részt; a távoli rokonokat és barátokat ritkábban látogatjuk meg, inkább videócsetelünk velük.

Az internetes kommunikációnak számos formája van, de a legelterjedtebb és leghatásosabb a szóbeli. Ezt az egy aspektust is rengeteg tényező befolyásolja a technikai láncban, így sok esetben kell bosszantó kényelmetlenségekkel szembesülnünk, amikor a nagymama almáspite receptjét szeretnénk elkérni, nem is beszélve arról, amikor a főnökünknek kell elmondanunk, hogy miért nem sikerült időre elvégeznünk a ránk bízott munkát. A legkritikusabb pont a lánc középső eleme, ami maga az internet, vagyis annak gyorsasága és sávszélessége. Ezek a tényezők lokálisan változhatnak a különböző kiszolgálóknál lévő előfizetésekhez képest, és gyakran sajnos nem tudunk változtatni rajta, még akkor sem, ha hajlandóak lennénk több pénzt áldozni rá. De tegyük fel, hogy az internetünk megfelelő minőségű. A következő kulcselem a mikrofon, hiszen a lánc első résztvevője képes elrontani az egész hálózatot, ha nem jó a minősége, rosszul van konfigurálva, vagy épp nem az adott célnak megfelelő eszközt használjuk. Természetesen a választék végtelen hosszú a különböző gyártók különböző kategóriájú termékeinek köszönhetően, melyek a világ bármely pontjáról származhatnak, és 3 fityinges ártól a csillagos égig terjednek értékben. Nagyon könnyű elveszni a végtelen hosszú webshopok kilométeres oldalai között, főleg, ha nem tudjuk, mi mire való, vagy épp, hogy mit is keresünk. Sajnos - nem sajnos, a jelenlegi alkatrészhiány - és ebből adódó gyártási problémák - miatt a kínálat fele nem érhető el, vagy nagyon hosszú a beszerzési idő, ami jelentősen leszűkíti a kört.

A felhasználási területek szempontjából már sokkal átláthatóbb a helyzet. A Coviddal egyidőben felfutó, és jelenleg is elterjedt podcast felhasználás mindenképp kiemelkedő helyen van a kategóriák között. Ez több eszközvariációval is megoldható, de sok céleszköz is született már az új trend népszerűségét kihasználva. Az általánosabb felhasználás a sima „meeting” konfiguráció, illetve a zenélés, ami alatt ének, hangszer, vagy bármilyen hangfelvétel készítését értem.

Az Audio-Technica szerencsére kompromisszummentes megoldásokat kínál a 20-as stúdiómikrofon szériájának segítségével. Ebben a palettában találunk USB-s kondenzátor mikrofont, podcast mikrofont, ceruzamikrofont, színpadi énekmikrofont és 3 féle stúdiómikrofont, melyekkel a legtöbb otthon (vagy akár stúdióban, külső helyszínen) felmerülő mikrofonozási feladatot kényelmesen meg lehet oldani. A rendkívül jó ár/érték arányú japán mikrofonok kategóriájukon belül rendkívül minőségi hangzást biztosítanak mindamellett, hogy nagyon masszív kialakítással is rendelkeznek. Az egyszerűbb felhasználáshoz, meetingekhez, videóhívásokhoz az AT2020USB+ a tökéletes választás, mert nem kell hozzá külső hangkártyára beruháznunk, a mikrofont közvetlenül a számítógéphez tudjuk csatlakoztatni, és még egy fejhallgató kis jack csatlakozót is bele tudjuk biggyeszteni, amin keresztül hallgathatjuk a számítógépből jövő hangeseményeket a saját hangunk mellett, ezen kettő arányának állíthatóságával. Kapunk hozzá egy kis asztali tripodot is, és a különböző szoftverek telepítésével sem kell bajlódnunk, hiszen az eszköz „plug&play”, vagyis a rendszer rögtön felismeri és telepíti a megfelelő drivert a működtetéshez.

Amennyiben komolyabban szeretnénk belevágni egy podcast műsor elindításába, már érdemes elgondolkodni egy külső hangkártya, vagy podcast állomás beszerzésén is, és ekkor már szóba jöhetnek a „rendes” XLR csatlakozóval rendelkező mikrofonok. Itt fontos megemlítést tenni a kondenzátor és dinamikus mikrofonokról, hiszen ez az egyik alapvető kategóriakülönbség, ami alapján meg szokták különböztetni az eszközöket. Egyszerűen megfogalmazva: a dinamikus mikrofonnak sokkal kisebb az érzékenységi hatóköre, vagyis kifejezetten közel kell lennie a hangforrásnak a mikrofonhoz (vagy fordítva), hogy megfelelő hangminőséget kapjunk, a mikrofontól távolodva exponenciálisan halkulni fog a mikrofon jelszintje, és romlik a jel/zaj viszony is. Ezzel szemben a kondenzátor mikrofonok sokkal érzékenyebbek és részletesebb hangzást kínálnak, viszont akár azt is felveszik, hogy Mari néni a szomszédban a Szerencsekereket nézi, vagy épp egy énekfelvételnél az énekes fején lévő fejhallgatóból kiszűrődő alapot, ami meg tudja keseríteni az adott felvételt, vagy élő eseményt. Ha belegondolunk, nem is véletlen, hogy a hangstúdiókban hangszigetelt falak mögött zajlanak a felvételek, hiszen a lemezeken a lehető legjobb hangminőséget kell produkálni, amiket kondenzátor stúdiómikrofonokkal érnek el, ezek viszont nagyon érzékenyek. Egy otthoni stúdió, vagy podcast állomás kialakításakor persze nem tudjuk hirtelen hangszigeteltté tenni az adott szobát, és már az is bizonyossá vált, hogy a sarki boltból beszerzett százötven tojástartó falra szerelése sem túl hatékony. Így tehát a dinamikus mikrofonok irányában kell keresnünk a megoldást. Nem is véletlen, hogy a rádióstúdiókban használt dinamikus broadcast mikrofonok kistestvérei alkotják a podcast mikrofonok családját. Az Audio-Technica 20-as szériájának palettáján ez az AT2040 podcast mikrofon feladata, mely nemrég jelent meg, és azóta is hatalmas sikernek örvend. Az újonnan kezdődött Budapesti Zsaruk videó podcast, melyet a BRFK indított útjának, AT2040 mikrofonokkal rögzíti az előadók hangját. Masszív kialakítása, beépített rezgésmentes felfüggesztése, beépített popfiltere és kiváló frekvenciamenete remek választássá teszi a podcast stúdiók világában.

Természetesen előfordulhat – nem is olyan ritkán -, hogy éneket, vagy zenét szeretnénk felvenni otthonunkban, és a zaj és visszhang csillapítását is hellyel-közzel meg tudtuk oldani. Ekkor lépnek színre a nagymembrános kondenzátor stúdiómikrofonok, az AT2020, AT2035 és AT2050. A három eszköz három kategóriát képvisel, és a beállítási lehetőségek száma is felfelé haladva változik. Az AT2020 egy beugró mikrofon, amit azzal lehet legjobban jellemezni, hogy „bedugjuk és felvesszük, amit kell”. Semmi bonyolult nincs benne, és nem is képes többre, de azt nagyszerűen elvégzi. Az AT2035 esetében már kapunk egy rezgésmentes kengyelt is, ami az állványról származó felületi rezgésektől hivatott megvédeni a mikrofont, illetve az eszköz testén találunk egy 80Hz-es mélyvágó szűrőt is, ami 12dB/oktávval vágja a mély tartományt. Ez gyakorlatban annyit jelent, hogy amennyiben ének, vagy olyan hangszer hangjának felvételére használjuk, amely a 80 Hertz alatti tartományban nem szól, vagy csak zavaró szubharmonikusokat tartalmaz, ezt könnyedén kivághatjuk már a felvétel készítésekor, így az utómunka során nem fognak sok vizet zavarni. A legnagyobb testvér, az AT2050 tudja mindazt, amit az AT2035, tehát rezgésmentes kengyellel érkezik és mélyvágó szűrő is van rajta, valamint helyet kapott egy karakterisztika választó is, amivel kiválaszthatjuk, hogy vese, nyolcas, vagy gömbkarakterisztikával szeretnénk használni a mikrofont, ezzel nagymértékben kitágítva az eszköz használhatósági területeit.

Bármilyen felhasználásról legyen is szó, az eszközlánc minden eleme meghatározza a végeredményt. Bár könnyen lehet, hogy nem is rajtunk múlik, az Audio-Technica 20-as szériájának mikrofonjai kiváló társként kísérnek végig a hangfelvétel és hangtovábbítás első lépcsőinek rögös útján.

Írta: Hunyad Attila
Audmax Kft.  


2022. május 13. 06:41

Minden jog fenntartva. 2022 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA