A vintage stúdióberendezések és mikrofonok újjáépítője, a Warm Audio most először mutat be dinamikus mikrofont, sőt egyből kettőt!
WA-19 – a “Beatles mikrofon”
A hatvanas évek leggyakrabban használt, relatív olcsó stúdiómikrofonja az AKG D19C volt, mindenekelőtt azért, mert ugyan a dinamikus mikrofon egyszerűbb felépítésű – és így olcsóbb –, és általában kevéssé részletező hangzású, mint a kondenzátor mikrofon, mégis a D19C sok tekintetben a kondenzátor mikrofonok erényeit csillogtatta. Most a Warm Audio első dinamikus mikrofonjaként bemutatta a WA-19-et, amely nem csak minden tekintetben felveszi a versenyt a neves elődjével, de a legtöbb interneten látható és olvasható összehasonlítási tesztben jobbnak is bizonyult annál!
Az AKG D19C a stúdióvilágban az ismertségét mindenekelőtt az Abbey Road stúdiónak köszönheti, ahol az akkoriban sorra készülő Beatles albumok egyik főszereplője volt, szinte mindenre használták, a lábdobtól a tomokon és a pergőn és a lábcinig, de overhead mikrofonként is, emellett gitárokhoz, énekhez – a Beatles tagjai több dalban is ilyen mikrofonba énekeltek.
Az AKG D19C az európai stúdiók után hamarosan az amerikai stúdióknak is a kedvenc “mindenes” dinamikus mikrofonja lett. Sikerét annak köszönhette, hogy míg a legtöbb klasszikus dinamikus mikrofon jellegzetesen egy adott hangforrással mutatja meg a legjobb képességeit, gondoljunk csak a Shure SM57-re (pergő), a Sennheiser MD421-re (tomok), az AKG D12-re (lábdob), vagy az ElectroVoice RE20-ra (fúvósok, hangbemondás), addig az AKG D19C szinte bármilyen hangforrással kiválóan teljesített!
A Warm Audio WA-19 – akárcsak a legendás AKG D19C – sikerét a precíz gyártású mikrofonkapszulának és a mikrofontest felépítésének köszönhette. A kapszulának köszönhetően a magasátvitele és a részletgazdag hangzása hangzása miatt vetekedett a kondenzátor-mikrofonokkal, miközben a többi vese karakterisztikájú dinamikus mikrofonokhoz képest direktebb, karakteresebb volt a hangja. A mikrofontest üreges kialakítása akusztikusan megakadályozza a túlzó mélyátvitelt közelről történő éneklés esetén. Ráadásul a kapszula alatti recés gyűrű valójában a mélyvágó-szűrőként is működő üreges mikrofontest-szerkezet szabályzója, amellyel folyamatosan állítható a mélyvágás, akár -10 dB-el 50 hertzen.
WA-44 – A világ legnagyobb, legnehezebb és legemblematikusabb mikrofonjának új változata
A mikrofonok egy évszázadra visszanyúló történetének egyik ikonikus hőse a harmincas évektől a hatvanas évekig fénykorát élő RCA-44 szalagmikrofon volt. A hatalmas mikrofontestben nincs sok alkatrész, de ami benne van, az nagy és erős: egy hatalmas mágnes – mivel dinamikus mikrofonról van szó –, egy vékony hajtogatott aluminium szalag, a membrán – mivel szalagmikrofonról van szó –, és egy transzformátor alkotja a mikrofont.
Az RCA-44-et három évtizedes fénykora alatt olyan világsztárok tették híressé, mint Bing Crosby, Elvis Presley, Frank Sinatra, Nat King Cole, vagy Bob Dylan lemezeit ilyen mikrofonnal vették fel a mikrofon természetes, meleg, testes hangzása miatt. Az énekfelvételek mellett a nagyméretű szalagmikrofont az amerikai rockzenében azóta is előszeretettel használják lábdobhoz, overhead- és room-mikrofonként, zongorához, akusztikus gitárhoz, gitár- és basszusgitár erősítőhöz. A mikrofon a komolyzenében is használatos a kezdetektől, zenekari főmikrofonként, részletező hangzása és kiváló tranziens-átvitele miatt vonósokhoz, rézfúvósokhoz, ütősökhöz is, annál is inkább, mivel a szalagmikrofonokra jellemző, 15 kHz-től csökkenő magasfrekvenciás átvitele révén kiválóan kezeli a hegedű és a cintányérok sokszor zavaróan karcos prezence-tartományát.
A most bemutatott Warm Audio változatba prémium alkatrészek kerülnek beépítésre, a ribbon hangszedő a legismertebb japán gyártó neodímium mágneséből és nagytisztaságú alumimiumból készült, hajtogatott szalagjából épül fel, az illesztő transzformátor az amerikai CineMag (Reichenbach Engineering) transzformátor-specialista cégtől. Nem mellesleg a WA-44 fizikai felépítése is prémium minőségű. (A 2.7 kg-os mikrofon egyetlen “hátránya”, hogy méretes és erős mikrofonállvány szükségeltetik a biztonságos használatához.)
A szalagmikrofonról érdemes tudni, hogy felépítéséből következően nyolcas karakterisztikájú, vagyis nemcsak szemből de hátulról is érzékeny a mikrofon. A nyolcas karakterisztika miatt irányítottabb az érzékenysége, emiatt fókuszáltabb, jobban a hangforrásra összpontosító a hangzás. A nyolcas karakterisztika jellegzetességét, hogy egyformán érzékeny szemből és a mikrofon mögül is, nagyszerűen kihasználhatjuk két vagy több énekes, hangszeres egyidejű felvételéhez! Fontos annak is tudatában lenni, hogy a szalagmikrofon mélyátvitele miatt kiemelten jelentkezik a proximity-hatás: minél közelebb van a hangforrás, annál hangsúlyozottabb a mélytartomány. És egy érdekesség: nem mindenki tudja, hogy a legtöbb szalagmikrofon, így a WA-44 jellegzetessége az is, hogy a szemből és hátoldalról nem teljesen egyformán szól! A WA-44 esetében míg elölről a hagyományos “ribbon” hangzás érvényesül, a testes, meleg hangzás dominál, addig hátoldalát használva fényesebb és vékonyabb a hang.
A szalagmikrofonok kimeneti jelszintje a legalacsonyabb az összes mikrofontípus közül, úgyhogy használatához nagy erősítésű mikrofonerősítőre van szükség, Éppen ezen tulajdonságok miatt a Warm Audio kínál a WA-44-hez egy Warm Lifter nevű illesztő-dobozt, a fantomtáppal működő áramkör egyrészt a nagyon alacsony szintű kimeneti jelet erősíti 26 dB-vel a hagyományos mikrofonok kimeneti szintjére, míg a beépített kapcsolható -12 dB meredekségü 100 hertzes mélyvágó szűrővel a proximity effekt mélyemelési hatását tudjuk kordában tartani, a kapcsolható magas-emeléssel pedig szükség esetén 3 kHz-től 2.5 dB-vel erősíthetjük a magasfrekvenciás tartományt.
A Warm Audio WA-19 érdekes módon az ikonikus eredeti dinamikus mikrofon egyedüli újraépített változata, más cég nem épített másolatot, és a WA-44 mintájául szolgáló vintage ribbon mikrofonból is nagyon kevés cég dobott piacra másolatot. Viszont mind a WA-19, mind a WA-44 közös tulajdonsága, hogy az internetes összehasonlító tesztekben, akár egy ma már igen drága “vintage” eredetivel, vagy bármely nagyságrendekkel drágább másolattal hasonlítják össze őket, mindkét Warm Audio modell mindig győztesként került ki!
Forgalmazó: www.digitalpro.hu
2024. október 30. 04:29