MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

VOX VALVENERGY

Úgy tűnik, a VOX 2020-as éve ugyanúgy a Nutube-fejlesztések jegyében telik majd, mint az előzőek, legalábbis erről árulkodik a Los Angeles-i NAMM Show alkalmával bemutatott effektpedál-sorozat. A Valvenergy névre keresztelt pedálcsalád a VOX és a KORG szerelemgyerekeként született Nutube-technológia legfrissebb megtestesülése, a sorozat atyja, Phil Scarffe tervezőmérnök pedig volt olyan kedves és el is mesélt minden lényegi tudnivalót kis teremtményeiről.

A forradalmi Nutube-technológia a VOX különböző erősítő-szériáin keresztül ért el hallatlan sikereket az elmúlt években, most pedig itt a Valvenergy pedálcsalád, ami szintén e fejlesztés jegyében fogant. Mi volt a fő mozgatórugó a széria tervezését illetően?

Phil Scarffe: Azóta, hogy évekkel ezelőtt a Nutube titkos fejlesztési projektként testet öltött, roppant izgatottan kutatjuk azon tervezési lehetőségeket, melyekhez felhasználható eme egyéni technológia. Mindig tisztában voltunk vele, hogy a Nutube legnagyobb előnye az, hogy olyan csöves rendszereket lehet tervezni a segítségével, amelyek kisebb szerkezetekbe is beilleszthetőek. Korábban az ilyen elképzelések meghaladták a technológiai lehetőségeket. Figyelembe véve a piac változásait és látva, hogy egyre több gitáros támaszkodik pedálokra, jól tudtuk, hogy a VOX csöves erősítődizájnjainak tradícióit és a tapasztalatainkat felhasználva óriási lehetőségeket aknázhatunk ki a csöves erősítők mintájára épített torzítópedálok ötletéből.

Mely gitáros csoportokat célozta meg a VOX a Valvenergy szériával?

Phil: Úgy gondolom, hogy a négy, különböző tulajdonságokkal bíró pedállal széles spektrumot sikerült lefednünk, mind a tonalitás, mind a stílus tekintetében. Ezek flexibilitása, illetve a bennük rejlő különböző kimeneti lehetőségek rengeteg különböző szemléletű zenész figyelmét fel fogják kelteni. Lesznek olyanok, akik egy pedálba sűrített erősítőt látnak majd benne, és gyakorlatilag úgy fogják használni, mint egy második csatornát az erősítőjükön. Mások közvetlen a PA-rendszerhez vagy egy felvételi interface-hez fogják kapcsolni ahelyett, hogy erősítővel használnák. Számos opció adott, a lényeg viszont az, hogy a pedálok hangzásra és érzetre egyaránt képesek meggyőzi a gitárosokat.

A Nutube effektpedálokba történő beépítése olyasvalami, amivel a VOX most kezdett kísérletezni. Már a folyamat elején látható volt, hogy működni fog a technológia pedálok esetében is?

Phil: Abszolút, és ez nagy motivációt jelentett a tervezéskor. A múltban volt rá precedens, hogy 12AX7-es csöveket építettünk pedálokba és noha jól szóltak, az integrálásuk meglehetősen bonyolult feladatnak bizonyult a méretükből adódóan, de a működéshez szükséges elektronikai feltételeket sem volt könnyű biztosítani. A Nutube-ot ezzel szemben az ilyen formátumokhoz is optimalizáltuk.

A Nutube egyébként effektívebben működik ebben a közegben, mint egy normál elektroncső?

Phil: A Nutube összehasonlíthatatlanul hatékonyabb, mint egy átlagos 12AX7-es cső. Ahhoz, hogy a legtöbbet ki tudjuk hozni egy 12AX7-ből ilyen körülmények közepette, roppant magas tápfeszültség szükségeltetik. Ráadásul ebben a kontextusban szorzó áramkörökre és nagyobb kondenzátorokra van szükség, hogy a magas feszültséget biztonsággal elbírja a rendszer, és akkor az osztott fűtés tápegységről még nem is beszéltem, ami rengeteg áramot vesz fel, és emiatt problémaforrás lehet a teljesítményre nézve.
A Nutube hatalmas előnye ezzel szemben, hogy relatív alacsony tápfeszültségen való működéshez lett kitalálva. Ez azt jelenti, hogy csodálatos csöves tónust és dinamikát kapunk  és mindeközben megspóroljuk a magas feszültségű tápellátás összes nehézkes járulékát, a plusz alkatrészeket, a nagyobb helyigényt és a magasabb előállítási költségeket.

Nézzük a modelleket egyesével! Mit kell tudni a Copperhead Drive-ról?

Phil: A Copperhead Drive révén igyekeztünk megfogni a ‘70-es és ‘80-as évek klasszikus brit csöves erősítőinek nyers erejét és sistergő tónusát. A célunk az volt, hogy olyan felharmonikusokban gazdag torzítást idézzünk elő, ami nem gázol át a gitár saját hangkarakterén. Mindenképpen el akartuk kerülni az átlagos és felismerhetetlen torzított hangzások csapdáját. Szintén nagy erénye a pedálnak, hogy gyönyörűen tisztul, ha visszavesszük a gaint. Ez az, amit cseppet sem könnyű elérni egy olyan szerkezetnél, amibe annyi gain szorult, mint a Copperhead Drive-ba.

A Cutting Edge egy hi-gain torzító. A VOX nem arról volt eddig híres, hogy modern metal hangzásokkal bíbelődik. Miért gondolta azt a cég, hogy ezen a területen is ki kell próbálnia magát?

Phil: Véleményem szerint a hi-gain torzítás ma már nem köthető kizárólagosan a heavy metal gitárosokhoz, illetve a shredderekhez. Ez egy olyasfajta tónus, amit a legkülönbözőbb műfajokban alkalmaznak a mai modern gitárosok. Persze a metalban és az összes alfajában nagy megelégedésemre továbbra is él és virul ez a hangzás. Én magam óriási metalos vagyok, mi több, egész életemben az voltam, ezért úgy voltam vele, hogy miért ne szerezhetnénk örömet ezeknek a srácoknak is? A másik, hogy jó ideje az összes létező gitárstílus fellelhető és elsajátítható a Youtube segítségével, ami azt eredményezte, hogy sok gitáros nagy magabiztossággal képes különböző stílusokban helytállni. Ismerek komoly jazzistákat, akik Steve Vai bármelyik szólóját lenyomják tökéletesen, mert a shred technikák is benne vannak a kezükben. Tisztában kell lennünk azzal, hogy a gitározás mostani modern érájában nagy az átjárás a hangzások és a műfajok között. A VOX az ebből adódó hi-gain igényre ad csattanós választ a Cutting Edge torzítóval.

A Mystic Edge viszont azt a fajta klasszikus, csilingelő VOX-tónust produkálja, ami a márka védjegye…

Phil: Ez egy fantasztikus pedál, ami a legkülönbözőbb erősítőkhöz is hozzáteszi a klasszikus és jellegzetesen VOX-os felső frekvenciatartományt. A treble és tone cut potméterek segítségével könnyedén képes produkálni a tradicionális AC30-as hangzást is, csak tudni kell megtalálni azt a bizonyos pontot! Ha viszont eljutsz idáig és feltekered a hangerőt, már semmi nem állhat az utadba, hogy megkapd az eltéveszthetetlen VOX-tónust! Mindazonáltal a pedál arra is kiváló platform, hogy más hangzásokat csaljuk elő belőle. Egész különlegesen szól például PA-rendszerhez csatlakoztatva: nem hiszem, hogy van ember, aki a közönség soraiból meg tudja mondani, hogy nem erősítő generálja ezt a hangzást!

A Silk Drive-val kapcsolatban mi jelentette a kiindulópontot?

Phil: Ez egy nagyon érdekes darabja a sorozatnak. Képes arra, hogy olyan irányba billentse az erősítőd karakterét, amire csak azt lehet mondani, hogy nagyon amerikai. Rengeteg időt töltöttünk azzal, hogy a középfrekvenciáját belőjük. Az átlagnál kicsit mélyebben található a frekvenciatartományának középpontja, ami azt hozza magával, hogy az alsó középtartomány hangsúlyosabb benne és így elképesztően finom, sima közepet ad. Ugyanakkor képes fényesebb, magas frekvenciákban gazdag megszólalásra is, de nem arra a csilingelésre kell gondolni, ami a Mystic Edge sajátja, a Silk Drive azért más karakter.

A Valvenergy pedálok a januári Winter NAMM Show alkalmával kerültek bemutatásra. Milyenek a piaci reakciók eddig?

Phil: Az eddigi visszajelzések egytől egyig pozitívak. Nagyon sok ember hallotta a pedálok által produkált hangzásokat a NAMM Show alatt és mindenki elismerően nyilatkozott róluk. Az sem hátrány, hogy fölöttébb látványos köntösbe öltöztettük őket, az egyedi folyadékkristályos kijelző láthatóan felkeltette az emberek figyelmét.

Végezetül, milyen zenészek számára ajánlod a Valenergy sorozatot?

Phil: Azoknak, akik szimpatizálnak a kompakt pedálba épített csöves erősítő hangzásával, illetve különösen fontosnak tartják érezni a csöves tónust a pedálban. Azt hiszem, ez az a tulajdonság, amiben a Valvenergy pedálok leginkább különböznek az egyébiránt túlzsúfolt piac hasonló produktumaitól.

voxamps.com/series/valvenergy/

Interjú: Danev György


2020. június 4. 15:34

Minden jog fenntartva. 2020 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA