MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Vox Mini SuperBeetle Audio (MSB50A)

A Vox erősítőinek hangja és dizájnja kultikus szintre emelte a márkát az elmúlt hatvan évben. Bár a legtöbb zenésznek (főként gitárosnak) elsőre a legendás AC30 ugrik be a Vox név hallatán, valójában korábban is széles palettán mozgott a cég kínálata. Manapság annyi féle cucc fut már ezen a márkanéven, hogy kijelenthetjük, a Vox távolról sem pusztán a múltjából él. Sőt, olyan újdonságokkal rukkol elő időről időre, melyekből egyértelműen láthatjuk, hogy az innováció legalább olyan fontos a cég jelenében, mint a tradíciók ápolása.

Az egyik legutóbbi újításuk, ami nagy port kavart gitáros körökben, a NuTube technológia, mely a Korg fejlesztőivel való kollaboráció eredménye. (A Vox jó ideje a Korg cégcsoport tagja.) Az MV50 család mini erőművei tenyérnyi erősítők, 50W teljesítménnyel, a NuTube technológiával előállított megdöbbentő, csöves hangzással.

A Mini SuperBeetle Audio tulajdonképpen az MV50 végfoka egy roppant sokoldalú preamp szekcióval felvértezve, elképesztően cuki vintage csomagolásban. A célközönség az “Audio” típusnál nem csupán a gitárosok tábora, sőt, lévén ez egy szélessávú hangrendszer, elsősorban egy általános “zenehallgatásra” szánt eszközről van szó. (Létezik kifejezetten basszusgitárosoknak illetve gitárosoknak tervezett, NuTube előfokkal rendelkező két további modell is.) Egy különleges szolgáltatás miatt viszont mégis úgy fest, hogy a gitárosok állnak e típus fókuszban is. De erre majd később térünk ki, most lássuk, mit is tud az MSB50A!

Az egész stack úgy néz ki, hogy az ember óhatatlanul azon kezd gondolkodni, a lakás melyik  szobájának dísze legyen. Ha még azt is hozzátesszük, hogy ez valójában egy bluetooth hangrendszer, logikus, hogy a nappaliban a helye. Mivel azonban nincs 10kg az egész cucc, bármikor elvonulhatunk vele a lakás bármely pontjára. Számítógéppel, vagy akármilyen mobileszközzel  pillanatok alatt kapcsolódhatunk a rendszerre bluetooth-on keresztül. Ha esetleg kábelt szeretnénk használni, annak sincs semmi akadálya, hiszen 3,5-ös kis jack aljzat is van az előlapon. A fej tetején található hangszínszabályzók (sub-bass, bass, middle, treble) nagyon el lettek találva. Gyönyörűen teszik a dolgukat, egészen szélsőséges beállításokat is használhatunk minden gond nélkül. Bevallom, kicsit meglepődtem a sub-bass potméter láttán, hiszen a kisméretű ládától nem vártam komoly mélyeket. Az 1 collos tweeter és a 6,5 collos woofer viszont olyan hangzást produkál, hogy a vendégek igencsak meg fognak lepődni, amikor észreveszik, hogy innen szól a zene vacsora közben. És akkor itt álljunk is meg egy pillanatra. Az erősítő teljesítménye 50W. Halkan megjegyezném, hogy pár éve MV50 fejet használtam jópár koncerten, amiben ugyanez a végfok dolgozik. Igaz, a sztereó kép miatt kettő szólt egyszerre, de az ország leghangosabb dobosai mellett is úgy szólt színpadon a cucc, hogy számos hangmérnököt zavarba ejtett, amikor sound check-en behergeltem a tenyérnyi fejeket. Nos a Mini SuperBeetle ugyanezzel a teljesítménnyel rendelkezik, tehát innentől fogva erősen elgondolkodtató, hogy valóban “nappali dísznek” szánták-e. Az a gyanúm, hogy nem kifejezetten, no de erre is visszatérünk még. Előbb azonban nézzünk egy kicsit a fej háta mögé!

A hátlapon található ugyanis az a szekció, amiből kiderül, hogy mégis csak a gitárosok lettek elsősorban megcélozva. Itt kapott ugyanis helyet egy 6,3-as jack aljzat, “guitar in” felirattal. És bizony belefért még a kis dobozba egy AC30 jellegű “AmPlug” is, ami tökéletes például gyakorláshoz, ha a telefonunkról lejátszott zenei alapra akarunk gitározni. Három pici potméterrel állíthatjuk a gain-t, a hangszínt és a gitár hangerejét. És itt a többi okosság. Ha van már például másik AmPlug-unk, és inkább azt szeretnénk használni, a kis kütyü itt hátul csatlakoztatható az erősítőhöz. A gitár jelét ez esetben ugyanis továbbítja a cucc az AmPlugra, aminek fejhallgató kimenetét pedig visszaküldhetjük a mellékelt kis jack kábellel a SuperBeetle-be. Zseniális megoldás. Ráadásul ez az “AmPlug return” független az előlapi, szintén kis jack-es aux bemenettől, tehát továbbra is használhatjuk azt a telefonunkhoz. De még mindig nincs vége! Az erősítő hangszín-szabályzói csak a zenelejátszásra vannak hatással, tehát ha egy gyengébb hangzású zenei alap miatt össze-vissza kell tekergetnünk, a gitárhangunk attól még sértetlen marad. Szerintem ez nagyon okos megoldás. Természetesen fejhallgató kimenet is van a fejen, ha ezt használjuk, a hangfal-kimenetet lenémítja a berendezés, tehát csendes gyakorlásra is használható a fej önmagában. Egyetlen dolog van, ami kicsit zavaró számomra, mégpedig az, hogy a végfok (és a láda) monó. Mondjuk hétköznapi zenehallgatásnál nincs ennek nagy jelentősége, és gyakorolni is vidáman tudunk vele bárhol. Cserébe rendkívül kompakt így a mini stack, hiszen a sztereó rendszerhez kétszer ennyi hangszóróra volna szükség.

Ami viszont roppant módon izgat, az az, hogy vajon hogy vizsgázna a kis szerkezet színpadon. A manapság egyre terjedő digitális modellezős multieffektek ugyanis épp efféle szélessávú cuccokat igényelnek. Az ilyen eszközökhöz fejlesztett úgynevezett “frfr” (full range, falt response) hangrendszerek piacán még igen csak kevés nagy múltú cég van jelen, ilyen módon hiánypótlónak mondható a Vox Mini SuperBeetle Audio. Sajnos egyelőre nem volt módom letesztelni színpadi körülmények között, de ha valóban ugyanazt a teljesítményt nyújtja, mint az MV50, akkor simán lehet, hogy két ilyen mini stack tökéletes volna például egy Axe FX-hez, Kemperhez vagy épp egy Headrush pedálhoz. A jelenlegi piacvezető Headrush FRFR ugyanis egy monitor láda valójában, tehát a színpad elejére, magunk elé helyezve ad igazán jó hangot, a színpadképből és a színpadi hangzásból viszont sokaknak hiányzik a hagyományosan hátul levő gitáralap. Nem lepődnék meg rajta, ha hamarosan egyre több gitáros mögött pillantanám meg a SuperBeetle Audio-t. Sőt, azon se csodálkoznék túlságosan, ha az egyik ilyen gitáros én volnék…

Lukács Peta


2020. július 29. 15:58

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA