Következő fejezetéhez érkezett interjúsorozatunk a VOX gitárerősítők aktuális fejlesztéseit illetően. Ezúttal az AC30S1 és VX szériákról, illetve a Nutube-technológia alkalmazásáról mesélt lapunknak Dave Clarke, a VOX kutatásokkal és fejlesztésekkel foglalkozó Research & Development részlegének vezetője.
Milyen koncepcióval vágott neki a VOX az AC30 One Twelve tervezésének? Milyen célcsoportot lehet megcélozni egy egycsatornás AC30-assal egyáltalán?
Dave Clarke: Igazság szerint sokkal inkább az AC10C1 nagyobb testvérét szerettük volna előállítani, mintsem az AC30C2 lebutított verzióját. Ez volt a célunk, amit végül el is értünk. Az AC30S1 egy könnyen mozdítható AC30 az összes olyan tonális jellemvonással felvértezve, amit elvársz a VOX-tól. Úgy találtuk ki ezt a szériát, hogy kicsivel agresszívebb torzított karaktert produkáljon. Az AC30S1 kulcsa, hogy rendkívül jól reagál az előfokba kötött pedálokra. Ez a modell kiváló alternatíva azok számára, akik egyszerűen hordozható, pedál boarddal kiválóan együttműködő erősítőre vágynak. Ne feledkezzünk meg a hangerőről sem: aki már hallott életében AC30-at szólni, annak mondanom sem kell, hogy ez a cucc bizony hangos!
Kérlek, mesélj a VX szériáról is! Honnan jött az ötlet a műanyag házat illetően és milyenek a piac reakciói erre?
Dave: A VX modellek esetében szándékosan ki akartunk mozdulni a komfortzónánkból. Feszegetni akartuk a határainkat, mert kíváncsiak voltunk, mi fér bele a kicsi és könnyű erősítők koncepciójába. Olyan erősítőket alkottunk, amelyek figyelemreméltó mély tartománnyal bírnak a láda dizájnjából adódóan. Az összes VX-50-es modellben megtalálható a Nutube cső, ami felharmonikusokban gazdag, vérbeli csöves tónust produkál. A piac reakciói a szériára abszolút pozitívak! Persze eleinte akadtak szkeptikus vélemények is, de ez mindig így van, amikor az ember előrukkol egy olyan megoldással, ami nem szokványos. Mindenkit megleptünk azzal, hogy képesek voltunk egy ilyen kicsi erősítőt tervezni, ami a méreteihez képest ekkorát szól!
A Nutube-rendszer forradalmi jelentőségű fejlesztés az analóg technológiában. Mi lehet a következő nagy dobás az MV50 és az MVX150 után? Vannak még felfedezetlen területek a Nutube világában?
Dave: A Nutube valóban megváltoztatta a játékszabályokat. Csöves tónust ennél kompaktabb módon nem lehet produkálni. Olyan technológiát fejlesztettünk, melynek segítségével a csöves hangzás innentől kezdve szinte bárhová integrálható lesz, a fejhallgató erősítőktől a kispedálokig, gondoljunk csak a Nutube Screamerre. A felharmonikusokban gazdag csöves tónus a Nutube-modulnak köszönhetően alacsony teljesítmény mellett is megoldható így, méghozzá jóval nagyobb hatékonysággal. Mindig találni olyan izgalmas és új szegmenseket, ahol a Nutube-technológia használható, de hogy most konkrétan mik ezek, azt majd mindenki megtudja, amikor itt lesz az ideje!
Ami a modellező technológiát illeti, hová fog vezetni a VOX útja a VT Plus szériától? Vannak terveitek új multieffekt-rendszerek piacra dobására?
Dave: Attól tartok, hogy a jelenleg folyamatban lévő termékfejlesztésekről nem beszélhetek, de biztosíthatok mindenkit, hogy az elkövetkező időszakban napvilágra kerülő új szériáink sem fognak csalódást okozni senkinek!
A Valvetronix szériával a VOX kikövezte az utat a modellezés számára a 2000-es évek elején, amit más gyártók alaposan ki is használtak. Fog még a VOX hasonló nagyszabású rendszert alkotni, ami konkurálhat a manapság legnépszerűbb modellezős produktumokkal?
Dave: Roppant büszkék vagyunk, hogy részesei lehettünk az erősítő-piac ilyen formán történő felrázásának. Folyamatosan zajlanak a fejlesztések nálunk az új és izgalmas technológiákat illetően, de ezek hadd maradjanak egyelőre a mi titkaink!
Az R&D részleg fejeként mit gondolsz az újgenerációs modellező rendszerekről?
Dave: Roppant izgalmasnak találom a felsőkategóriás modellezés világát, sosem volt még ennyire egyszerű híres erősítők tónusait reprodukálni. Magam is kipróbáltam ezeket a rendszereket és az a véleményem, hogy igazán kitűnő technológiákról van szó, de ahhoz, hogy teljesen tökéletesek legyenek, még meg kell tenni néhány lépést előre. Az ilyen modellezések elsőrangúan produkálják az eredeti csöves hangzások megszólalásig hű másait, ám érzet és reagálás tekintetében nem képesek azt produkálni, amit a valódi erősítők. Hadd éljek egy példával: ha kiválasztasz egy AC30 profilt e rendszerek egyikében, akkor egészen addig valósághűen fog szólni, amíg el nem kezded tekergetni a virtuális tónus-potmétereket. Azok ugyanis éppen csak közelítik a valódi erősítőkön lévő rokonaikat. Az AC30 potméterei ugyanis roppant érzékenyek, ezáltal magasak az interakciós lehetőségei, ezeket azonban nem találod meg egy modellező profilban. Mindazonáltal izgatottan várom, hová futhat ki ez a technológia, addig azonban inkább adj egy 1964-es AC30-at Silver Alnico hangszórókkal, egy Stratocastert és egy Korg SDD-3000-et!
Interjú: Danev György
2019. december 25. 09:02