
2025-ben, amikor a digitális erősítőszimuláció a fénykorát éli, és minden héten kijön egy újabb erősítő-plugin vagy pedál, akkor felmerülhet a kérdés, hogy van-e létjogosultsága egy komplett, a 60-as éveket megidézni hivatott, full csöves, kézi forrasztású erősítőszéria piacra dobásának. Persze teljesen érthető, hogy azok a régmúltú nagy cégek, amelyek 70-80 évvel ezelőtt a gitárerősítő-gyártás és -fejlesztés úttörői voltak, és egészen napjainkig meghatározták a könnyűzene megszólalását, megpróbálnak talpon maradni és megvetni lábukat a digitális piacon, miközben ápolják eredeti gyökereiket is. Legfőképpen, ha az egyik olyan cégről van szó, amelynek neve rögtön eszünkbe jut a Fender és a Marshall mellett, amikor a csöves erősítők fénykorára gondolunk, a Voxról.
A Beatlestől Rory Gallagheren és Brian Mayen át egészen a Radioheadig rengeteg gitáros használta és használja a Vox AC-szériás erősítőit, a beat műfajtól a blueson át a grunge-ig.
Egyáltalán nincsenek könnyű helyzetben, akár az elektromos gitár, akár az erősítők klasszikus gyártóiról beszélünk. Ha valamelyik legendás dizájnjukon újítani mernek, akkor azt kapják meg, hogy az már nem is “az”, ha pedig nem újítanak semmin, akkor “nem tudnak haladni a korral”.
A Vox 2024-ben fogta magát és újraértelmezte az addigi kézi forrasztású (Hand-Wired) sorozatát. Négy (hat, ha a hangszóróverziókat is nézzük) különböző teljesítményű kombóval – AC4HWR1, AC10HWR1, AC15HWR1(X) és AC30HWR1(X) – tért vissza a gyökerekhez. A fejlesztés központi célja az volt, hogy a hatvanas évek ikonikus Vox-hangját a lehető leghitelesebb formában hozzák vissza, miközben egy-két modernebb újítást is alkalmaznak. Ezt a feladatot annyira komolyan vették, hogy muzeális vintage darabokat is szétszedtek: a dobozt aprólékosan megvizsgálták, a soundot pedig alkatrészről alkatrészre haladva fejtették vissza.
Az AC4HWR1 a család legkisebb tagja: 4 wattos teljesítményével és egy darab 12"-os Celestion Greenback hangszórójával. Ideális stúdióba és otthoni használatra. A 10 wattos AC10HWR1, amiben szintén egy 12”-os Greenback duruzsol, egyensúlyt teremt hordozhatóság és színpadi használhatóság között. Kompakt mérete ellenére már egy dobos mellett is megállja a helyét mikrofonozás nélkül, de persze sok headroomot ne várjunk. Az AC15HWR1 vagy X egy darab Celestion Greenback hangszóróval - az X változat Alnico Blue-val - az egyik legjobb középutas megoldás. A 15 wattos teljesítmény révén próbákon és koncerteken is hibátlanul helytáll. A sorozat zászlóshajója az AC30HWR1(X) maradt, a Vox hangzás abszolút etalonja. Két 12” -os Greenback vagy Alnico Blue hangszóróval, hatalmas headroommal és embertelen hangerejével a mai napig ugyanazt az élményt nyújtja, amely a The Rolling Stones vagy a U2 zenéjét meghatározta. Mind a négy modell kézi huzalozású, és a hagyományos áramkör mellett csöves, rugós zengetőt és effekt loopot kapott. Hozzám a legkisebb királyfi jött szerencsét próbálni, az AC4HW.

Az első meglepetés rögtön az erősítő kézhezvételekor ért. A maga 13,5 kg-jával nagyon kellemes a súlya. Persze ezzel sem buszoznék át szívesen az egész városon, de rövid távon abszolút kényelmesen cipelhető kis dobozról van szó. A megjelenése a szokásos Vox AC vénát követi: fekete tolex, a jellegzetes barna, rombuszos hálóval. A láda hátulja szinte teljesen zárt, vélhetően a feszesebb mélyek érdekében, viszont ez adhat egy kis plusz csavarozási feladatot a karbantartási munkák során. Itt találjuk az effect loopot, amit egy kapcsoló segítségével teljesen ki is iktathatunk, a reverb lábkapcsoló bemenetet és egy 16 ohmos external kimenetet, ha másik ládával használnánk. Személy szerint a Voxokra jellemző fordított kezelőpanelt még mindig nem tudom megbocsátani, de egy kis idő után ezt is meg lehet szokni. A 30 és 15 wattos testvéreivel ellentétben a 10 és 4 wattos verzió csak a fényesebb hangú, több gainnel felvértezett Top Boost csatornával rendelkezik.
A második meglepetés akkor ért, amikor először bekapcsoltam az erősítőt és bedugtam egy Telecastert. A 4 watt tényleg azt adja, amit ígér: egy lakásban is teljesen élhető hangerejű kis kombót, amit kis hangerőn is egészségesen ki tudunk hajtani, hogy rögtön azt a tipikus csilingelős brit hangot kapjuk, amire egy AC-től számíthatunk anélkül, hogy elolvadna az arcunk a hangerőtől. A magasak gyönyörűen szólnak, a közepeket természeténél fogva egy kicsit felerősíti, míg a mélyeket levágja a láda kis mérete és az egy darab hangszóró, de ez a Bass és Treble potikkal egészen szépen kompenzálható. A Volume potival tudjuk a két darab 12AX7-es csővel dolgozó előfokot egészen a crunchos finom overdrive-ig hajtani, a hangerőt pedig a Master Volume potival tudjuk kordában tartani. A végfokban egy darab EL84-es végfokcső végzi a munkát, de azt nagyon büszkén teszi. A csöves erősítőkre jellemzően, ahogy a gaint elkezdjük emelni, érdemes a mélyeket visszább venni, hogy feszesek maradjanak, ám ha valami kevéssé artikulált, fuzzos hangszínre vágyunk, akkor akár az ellenkezőjét is tehetjük. A Treble potméter kimondottan érzékeny, és széles spektrumban dolgozik, így meglehetősen változatos hangszíneket tudunk beállítani. Ha az erősítőn a torzítást nem tekerjük ki agyig, akkor a pedálokat is nagyon szépen fogyasztja. Személy szerint a Vox- jellegű erősítőkhöz én a nyitottabb, kevésbé orros, nem Tube Screamer típusú overdrive-okat preferálom. Humbuckeres gitárokkal is nagyon szépen muzsikál, a hang kompresszáltabb és krémesebb lesz.

Összességében a VOX AC4HW egy nagyon szép, artikulált vintage hangú erősítő, ami méltó az ősökhöz. Hátránya ugyanabból fakad, amiből az előnye is. Karakteres vintage hangja nem minden műfajban állja meg a helyét. Ahol viszont igen, ott nagyon. Blues, soul, funk és klasszikus rock stílusban mozgó zenészeknek tökéletes választás lehet otthonra vagy a stúdióba. A mai technikai körülményekkel, bemikrofonozva, akár színpadon egy dobos mellett is használható. Olyan gitárosoknak viszont, akik nem a monitorból, hanem az erősítőből szeretik magukat hallani koncerthelyzetben, valamelyik nagyobbik testvért érdemes választania.
Végül az első kérdésre válaszolva: amíg lesznek zenei stílusok mint például a blues vagy a soul, ahol nem terjedt el teljesen a digitális technológia, és amíg minden megyében találunk egy szakit forrasztó pákával, aki 3 perc alatt kicseréli a hibás kondit vagy munkapontot állít az erősítőnkön, addig igenis lesz létjogosultsága a kézi forrasztású, full csöves erősítőknek. Különösen, ha a modellezős cuccokat csak 4–5 év supporttal gyártják, és a garancia lejárta után nem találunk senkit, aki megjavítaná őket.
Kovács Botond
Antares, Tündérvese
2025. december 8. 06:13