MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Volchestra

2013-as megjelenése óta, a Volca-széria sikere töretlen, amit mi sem bizonyít jobban, mint a folyamatos fejlesztés. A "mesterhármas" (Beats, Bass, Keys) után érkezett a Sample, illetve ennek limitált "OK GO" kiadása,  most pedig legújabb, a Volca FM. Utóbbit hihetetlen várakozás övezi - minimum akkora mint F. Ádámot és csapatát (a szerk.) - és biztosra veszem, hogy ez már az elődöknek köszönhető. Kiváló ár-érték arányukkal ezek a kompakt modulok megbolondították az elektronika kedvelőinek világát, kiváló hangzásuk és mobilitásuk pedig rendkívül széles körben, műfajtól függetlenül, hatalmas sikert aratott.

Egy dolog azonban, hogy van egy Volca-nk, ki is kell tudni használni, ezért ebben a cikkben szeretnék néhány tanácsot, tippet adni, hogy igazi Volca-arcokká válhassatok. Először is nézzük általánosságban a felhasználás módjait!

A kis méretüknél fogva a Volcá-k könnyen hordozhatók, így második, vagy éppen harmadik  hangszerként sem teher magunkkal vinnünk. MIDI bemenetének hála könnyen használhatunk hozzájuk bármilyen MIDI-s billentyűt, és biztos vagyok benne, hogy előnyére válik a produkciónak a friss hangzás.

Amennyiben azonban gyűjtők vagyunk, vagyis több Volca áll rendelkezésünkre, egyáltalán nem elképzelhetetlen egy teljes produkciót rájuk bízni, és ugyanez igaz a stúdiós használatra is, de erre még később visszatérünk.

A gyártó ügyesen kitalálta a koncepciót, de van, hogy ugyanarra a feladatra több eszköz is bevethető. Ha a dob-szekciónál maradunk, ami ugye az elektronikus és az élő zenének is az alapja, akkor két lehetőségünk van, vagy a Beats, vagy a Sample. Mindkettő 10-10 part-tal rendelkezik, de amíg a Beats a klasszikus, analóg hangzást hozza, addig a Sample-t megtölthetjük saját mintáinkkal is. Tehát ha klasszik house, vagy techno, esetleg némi trap van terítéken, akkor inkább a Beats a mi fegyverünk, azonban ha hiphop-os, break-es témákban utaznánk akkor a Sample.

Mindkét fent említett "dobgépnek" meg van a maga előnye, és sajátossága, nézzük is őket sorjában...

A Beats-ben lévő STUTTER effekt például kiváló kreatív eszköz, a beállított időintervallumban szakaszosan ismétel bizonyos részeket, alaposan megborítva az egyszerűbb dobprogramokat is. De mi van akkor, ha nincs türelmünk minden egyes kiválaszott résznél magunknak szabályozni ezt? Mindössze annyi a dolgunk, hogy live record módban, "mozdítjuk be" stuttert (DEPTH), így a szekvenciában rögzül az effekt! Szinte már hallom is, ahogyan néhány olvasó felsóhajt, hogy ez azért nem nagy kunszt. Valóban nem az, de van egy ennél kicsit hatásosabb módszer. Mi lenne ha minden partot (dobhangot) egyedileg szaggathatnánk? Ehhez mindössze ki kell kapcsolni a GLOBAL STUTTERT (FUNC + GS), majd egyesével rögzíteni minden parthoz a nekünk tetsző ismétlődést. Ez már egy kreatívabb folyamat, nem mellesleg sokkal összetettebb ritmusok készíthetők!

Habár a Sample 4 MB memóriája igencsak megmosolyogtató, ennek ellenére azonban neki is vannak rejtett tulajdonságai. A 10 monó minta tárolásárára tervezett memóriát könnyen átverhetjük, így "sztereósíthatunk" is mintákat a PAN potméter segítségével. Mindössze annyi a dolgunk hogy két helyre töltjük be ugyanazt a mintát, az egyiket bal, a másikat jobb oldalra panorámázzuk, és mondjuk a második minta START POINT potméterét egy leheletnyivel arrébb állítjuk. Így ha ugyanarra a lépésre mindkét  partot rögzítjük, akkor máris egy kiváló álsztereó hangzást kapunk. Így ugyan egy parttal kevesebbet használhatunk, de ha a minta kívánja a sztereó hatást, úgy gondolom megéri ezt az apró trükköt alkalmazni. Még egy effektív és nagyon hatásos módszer a minták loop-olása. Ezzel delay-szerű lecsengést hozhatunk létre, mindegyik parthoz, külön-külön. Mit is kell tennünk ehhez? Ha kiválasztottuk a megfelelő mintát (partot), nyomjuk meg a FUNC + LOOP ON/OFF gombkombinációt. Ekkor a megszólaltatott hang ismétlődni fog. Ezen ismétlődések paraméterezéséhez két forgópotméterre van szükség, az egyik SAMPLE LENGHT (ismétlődés sűrűsége), a másik pedig az AMP DECAY (lecsengés hossza). Kész is a tape delay-szerű effekt, tessék bátran használni! Még mielőtt továbbmennénk, tisztáznunk kell még valamit. A KORG Volca Sample 100 db mintája cserélhető, ráadásul meglehetősen egyszerű módon, se USB-kábel, se SD-kártya nem kell hozzá, mindössze a dobozban lévő kisjack-kábel szinkronkábel. Ezt a kábelt kell csatlakoztatnunk a Sample SYNC IN bemenetére, illetva a másik végét telefonunk, vagy laptopunk hangkimenetére. Ezt a jelátvitelt a KORG Syro nevű bináris kódolású technikája teszi lehetővé, ráadásul úgy hogy a küldő felület és az egész rendszer nyílt forráskódú. Igen, ezt azt jelenti, hogy akár magunknak is írhatunk rá programot, de azért felsorolok pár népszerűbbet: Audio Pocket, Caustic Editor for Volca Sample, Vosyr, Sample Robot Volca-X. Ezekkel szerkeszthetjük is mintáinkat, és ha kész vagyunk, egy kattintással meg is kezdhetjük a transzfert.

Tovább folytatva a sort a Bass irányába, aki azt hitte, hogy csak basszushangokra jó, nagyon téved. Hiába monofón az eszköz, egy apró trükkel könnyen játszhatunk vele akkordokat is, és ha valaki hallott már életében deephouse/dubtechno stílusú számokat, akkor azt a jellegzetesen filterezett stab, vagy akkord beütést játszi könnyedséggel előidézhetjük vele. Ehhez mindössze egy kis matematikára van szükség. Kiválasztjuk azt a VCA GROUP opciót, ahol mindhárom oszcillátor egyszerre szólal meg, majd beállítjuk, hogy ezen oszcillátorok mindegyike fűrész legyen. Ha ezzel megvagyunk, megfogjuk és a három PITCH potmétert úgy hangoljuk össze, hogy az első 0, a második +3 vagy + 4 (moll,dúr), a harmadik pedig +7 legyen. Máris kaptunk egy tiszta moll vagy dúr hármashangzatot, egyetlen billentyű lenyomásával. Természetesen első és második akkorfordításban is gondolkodhatunk, de ezeket nem írom le a terjedelemre való tekintettel, hiszen könnyedén kiszámolhatja bárki. Félhangonként kell a  +/- lépéseket érteni... Erre a hangzásra mindössze a  beépített filtert kell ráeresztenünk, majd egy delay-jel megtámogatni (pl. Monotron Delay!) és máris azon kapjuk magunkat, hogy tökéletesen hoztuk azt a mély, pulzáló hangzást, ami a lelke a fent említett stílus(ok)nak.

Ugorjunk ismét egyet, terítéken a Volca Keys. Ő csípőből tudja a polifóniát (3 hang), de mégsem ez az erőssége. Sokkal őrültebb dolgokat lehet vele kreálni, ha használatba vesszük a beépített delay-t. Így akár dub-szirénaként is működik, de ehhez ne feledjük el bekapcsolni a TRIGGER SYNC funkciót. Másik nagy előnye a Volca Keys-nek, hogy ő az egyetlen a sorozatban, amiben helyet kapott a  metronóm. Így ha több Volca van a csatasorban (természetesen szinkronban), akkor ő lesz aki a taktot adja, így live recording módban bármelyik KORG modulunkba pontosan rögzíthetünk, anélkül hogy mondjuk egy lábdob, vagy egyéb ritmust létre kéne hoznunk segítségképpen. (FUNC + METRONOME)

Korábban már említettem a stúdiós felhasználást, hiszen bőven megéri kiváltani egy-egy VSTi-t egy Volca-ra. Amennyiben szoftveres környezetbe akarjuk ültetni őket, a legnagyobb szükség a MIDI bemenetre lesz. Semmi más dolgunk nincs, mindössze a gépből MIDI-jelet küldeni a Volcá-nak, majd a hangkártya, vagy a keverő egyik bemenetére küldeni az audiójelet. Ezt az Abletonban pédálul a legegyszerűbben egy External Instrument behívásával tehetjük meg. Itt azonban két út áll előttünk, vagy csak szinkronizáljuk, hogy a Volcá-ban lévő szekvencia egyszerre induljon a gépen lévő más frázisokkal, vagy akár a gépből is adhatjuk a dallamot, amit persze rögzíhetünk is a modulokba. Akinek ez nem lenne elég, annak további jó hír, hogy a paraméterek változása is automatizálható, ehhez némi fejtegetésre van szükség, de már kiváló segédszoftvereket is találunk a cél elérése érdekében, főleg Ableton Live alá.
Az integráció sikere mindenképpen jó hatással lesz a produktumra, ugyanis bizonyítható tény, hogy akár egyetlen "vas" is rendkívül inspirálólag hat a zenészre/producerre, sokkal kratívabb munkavégzésre ösztönzi.

Apropó kreativitás. A KORG sosem rejtette véka alá, hogy abszolút partner az eszközei moddolásában, sőt mindezt annyira komolyan veszik, hogy a nyákon feliratozzák a forrasztási pontokat! Természetesen ez már mélyvíz, csak saját felelősségre nyúlhatunk bele a modulokba, ennek ellenére már rengeteg modifikáció létezik az interneten. Valaki független kimeneteket készített a Beats dobhangjainak, de akadt oylan is, aki normáli méretű 2 oktávos szintetizátort épített egy Volca Bass-ből és egy régi kiszuperált MIDI-billentyűzetből.

A lehetőség tehát adott, de ha nem vagyunk biztosak forrasztási ismereteinkben, akkor mindenképpen kérjünk segítséget egy gyakorlottabb szervizestől!

Ezek után már csak egy dolog marat hátra, lerágni a körmünket az első Volca FM megérkezéséig. Aki követi a sorozatot, annak valószínűleg nem újdonság a termék közeljövőbeli érkezése, annak azonban aki csak most kapcsolódik be a Volca-család megfejtésébe, mindenképpen mondanék róla pár szót. Kortól függően van aki jobban, van aki kevéssé emlékszik a 80-as évek végére amikor az FM szintézis, pontosabb a Yamaha DX7 szintetizátora felrobbantotta a piacot. Egy olyan friss hangzást hozott a produkciókba, amire korábban nem volt példa. Mára abszolút klasszikussá vált és újra reneszánszát éli ez a típusú szintézis, melynek architektúrája bárminek elmondható, csak egyszerűnek nem. A KORG ezt a hangzást most egy kisebb könyv méretében adja a felhasználó/zenész kezébe, hogy mindenki újraélhesse a 80-as éveket, illetve felfedezze a modulátorok és carrier-ek világát. Szerencsére mellékelnek a dobozban egy kis súgót is az eszközhöz, amin az operátorok különböző beállításai, illetve egyéb fontos infomációk segítenek minket a gyors és hatékony paraméterezésben.

Volca-ra fel!

Gergics Attila
www.audmax.hu


2016. november 18. 06:10

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA