MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Vintage a javából, British Invasion reloaded - VOX kézzel huzalozott gitárerősítők

A valaha gyártott legjobb kézzel készített VOX erősítő. Ezzel a szerénytelen mondattal jellemzi a gyártó a 2024-es NAMM-on bemutatott új HWR sorozatot.

De nézzük meg, mitől az a VOX, ami: a világ legelső és legfontosabb rockzenei alapvetése, a British Invasion-nek nevezett korszak meghatározó gitárerősítője. 1957 környékén született meg a Jennings Musical Instruments nevű cég, melynek tulajdonosa Tom Jennings, vezető mérnökei pedig Dick Denney és Derek Underdown voltak.  Elsősorban orgonákhoz gyártottak erősítőket, de Denney maga is gitáros volt, így belekezdtek az erősítők fejlesztésébe is. A technikai és kereskedelmi háttér vizsgálatának eredményeivel egy könyvet is meg lehetne tölteni, de a lényegre szorítkozva, a dolog bejött nekik.  Hank Marvin a Shadows-ból beújított eg yampot, majd szólt, hogy halk, így megszületett az AC30TB. Innen történelem az egész sztori, hiszen a Beatles, a Rolling Stones, a Yarbirds, a The Kinks és mások által gerjesztett zenei tűz egyik katalizátora lett a VOX AC sorozata. Nemzedékek legendái használták és használják mind a mai napig. A korai legendákon kívül nem mehetünk el olyan nevek mellett, mint Brian May a Queen-ből vagy John Scofield. Paul Weller a The Jam gitárosa egész falat épített AC30-asokból, de ott van Rory Gallagher, a komplett Radiohead vagy  the Edge a U2-ból. Persze bedobhatom ide a Tame Impalát, Ritchie Blackmore-t, de akár a Dire Straits-et és a Muse-os Matthew Bellamy-t is. Házunk táján is van egy ehhez hasonló lista, említhetem többek közt Patai Tomit a Republicból, Füstös Bálintot, aki a Margaret Island alapítója, gitárosa vagy Hámori Mátét, aki a Caramel zenekarban játszik. Igen, ők mind használnak vagy használtak VOX AC erősítőket karrierjük során, de a lista ennél sokkal-sokkal hosszabb, ám nem a névsor miatt született ez a cikk.

Sokkal inkább a tárgyak miatt, melyek hű reprodukálása nem csak a rombuszmintás hangfalszövet és a megfelelő “kockás” tolex kiválasztásán múlik. Ha az ember igen nagy feladatot vállal azzal, hogy egy zeneileg meghatározó időszak korszakos legendáját úgy támasztja fel, hogy az valamilyen formában megszületésétől folyamatosan gyártásban van modern gyártástechnológiával, mindenféle verziókban. Sőt rendre előfordul egy-egy kézzel huzalozott sorozat is. A legutóbbi gyártását hosszú évekkel ezelőtt befejezték, közben a VOX 60. születésnapjára lefutott egy hatvan darabos széria az AC30-ból és az AC15-ből angol manufakturális gyártással. Nem egyszerű feladat, meg kell hagyni, de nem is vették félvállról, hiszen jónéhány korabeli erősítőt megvizsgálva, hangjukat és mechanikai felépítésüket elemezve született meg a mostani sorozat.

A vintage erősítők ritkasága jelentős mértékben hozzájárul a nimbuszukhoz és értékükhöz, de ugyanilyen fontos a szerepe a jellegzetes hangzásának is. Az 1960-as évek óta gyártott AC sorozatot, mint ahogy a többi vintage erősítők is, gyakran úgy jellemzik, hogy szinte nincsenek rá szavak, gazdag hangzással és zeneiséggel rendelkeznek, ami egyszerre összetéveszthetetlen és misztikus. A cél az volt, hogy megfejtsék ennek a hangzásnak a titkait, és a mai zenészek számára is elhozzák a vintage varázst. Azt a varázst, amire azt mondja az erősítőt kipróbáló, hogy ez nem olyan. EZ AZ!

A klasszikus vintage VOX hangzás keresésének mérési pontjai a következők: tápegység, kimenő trafó, a láda és a hangszórók. A kötésről nem is beszélve, de kritikus alkatrészválogatással, az eredeti tervek és tesztdarabok birtokában ez a legkönnyebb a történetben, így erről nem is beszélek sokat. Ugye adott a turretboard, amire forrpontokra illesztve kerülnek a válogatott alkatrészek. Szó sincs nyomtatott áramkörről, itt minden ponttól pontig van vezetékezve. A hangszórópark adott, hiszen Greenback és Blue Alnico hangszórókat használtak a gyártás folyamán, amióta létezik a sorozat. Ettől eszük ágában sem volt eltérni.

Sokkal fontosabb volt ennél a tápegység áramkörének áttekintése. A korszerű tápegységek a feszültségingadozások minimalizálásával törekszenek a stabilitásra, aminek eredményét egy megbízható áramforrás jelenti. Ezzel szemben a vintage erősítők tápegységei olyan ingadozásokat mutatnak, amelyek a hangszórók extrém kilengésére reagálnak, és a vintage erősítőkhöz társított, jellegzetes kompresszált érzetét keltik, valamint a “sagging” is megjelenik. (Mi is a power sagging? Mi idézi elő? Amikor nagy dinamikájú jel érkezik a végfokba, akkor a komplett hálózati tápegység nem képes megfelelő árammal ellátni a csöveket. A "hiba" több egységben is nem várt feszültségesést okoz, közrejátszik itt a csöves egyenirányító, a hálózati trafó, de a hálózati puffer kondenzátorok is. Ezek együttesen okozzák azt a jelenséget, mikor is az erősített jel “befullad”). Kutatásaik során bemértek egy kisebb kupac vintage AC30 tápegység áramkörét, és ezeket felhasználták egy teljesen új tápegység megtervezéséhez, hogy újra megteremtsék ezt a szeretett vintage hangzást és a teljesítményjellemzőket.

A vintage karakterisztika puszta utánzása azonban nemkívánatos hangok, különösen a ténylegesen játszott hangokhoz nem kapcsolódó hangok létrejöttéhez vezethet, különösen nagy hangerőn. Szembesülve azzal a dilemmával, hogy a hangminőség vagy a szellemhangok kezelése kapjon prioritást, az előző AC30CC2 modell kapott egy kapcsolót a tápegység kiegyenlítő áramkörének ki- és bekapcsolására. Az újonnan tervezett tápáramkörrel az új VOX Hand-Wired erősítők a hangminőség és a reagálás veszélyeztetése nélkül kezelik a szellemhangokat teljesen zenei módon megtartva a két szempont közötti kényes egyensúlyt.

A tápegység mellett fontos eleme a hangkeltésnek a kimenő transzformátor, ami jelentősen hozzájárul a klasszikus vintage VOX hangzáshoz. Még ha a specifikációk azonosak is, a transzformátorban létrejövő szaturált torzítás hozzájárulhat a vintage erősítők kellemesen harmonikus, összetett hangjához. Mivel azonban ez a torzítás nem mérhető meg pontosan a transzformátor specifikációi alapján, belekezdtek egy kiterjedt prototípusfejlesztési programba, hogy az alapvető vintage hangkarakterrel rendelkező, egyedi trafókat tudjanak kifejleszteni.

Harmadik kiemelendő tényező a láda, hiszen az erősítő minden elemét és a hangszórókat is magába foglaló rezgő test is hozzátesz a hangzás egészéhez. Gondosan megvizsgálták a felhasznált anyagok vastagságát, kiderült, a vintage AC30 valamivel vékonyabb anyagból épült, ami hozzájárult a gazdag és kiterjedt középtartomány megszólalásához.  Az új ládakialakítás ugyanazt az anyagvastagságot használja, mint a vintage erősítő, ami tovább segíti a hangzás hű reprodukálását.

Miközben törekedtek a teljes vintage tulajdonsághalmaz, de legfőképp a sound reprodukálására, nem feledkeztek meg a mai gitárosok igényiről sem, így került az erősítőkbe effekt loop, rugós zengető (a nagyobbakba), valamint hangszóró kimenet is. A kimenet azért is fontos, hogy ha a körülmények követelik, be lehessen iktatni egy műterhelést a rendszerbe.

A paletta teljes. AC4HWR1 4W teljesítménnyel, 12” Greenbackkel. AC10HWR1 10W 12” Greenbackkel. AC15HWR1 és 1X 15W teljesítmény, 12” Greenback vagy Alnico Blue hangszóróval.  AC30HWR2 és 2X 30W teljesítménnyel, 2 darab Greenback vagy Blue Alnico hangszórókkal. Az AC30 elérhető lesz fej verzióban is, ehhez kínálnak 212-es ládát is Alnico Blue hangszórókkal.

Az erősítők hamarosan elérhetőek lesznek a hazai hangszerüzletekben.

Hajdu Zoli
Audmax Kft.


2024. november 9. 02:51

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA