November 29-én jelent meg a Van Halen legújabb koncertalbuma Live In Dallas 1991 címmel. A néhány hónapja napvilágot látott For Unlawful Carnal Knowledge gyűjteményes doboz részeként már ismert exkluzív kiadvány most önálló dupla vinyl formátumban került kiadásra erősen korlátozott példányszámban, ugyanis a Warner kiadó világviszonylatban hatezer darabban határozta meg az értékesíthető mennyiséget, ami a független lemezboltokat támogató Record Store Day Black Friday 2024 keretében került a kiválasztott üzletek polcaira. A lemezgyűjtők számára felbecsülhetetlen értékű album szériája ezzel voltaképpen már aznap kifutott és utánnyomás híján nehezen beszerezhetővé vált, érdemes azonban felidézni azt a legendás koncertet, amit megörökítettek rajta. Merthogy az 1991. december 4-i fellépés majdnem a Van Halen vesztét okozta.
Minden egy könnyelmű ígérettel kezdődött. 1988. július 3-át mutatott a naptár, amikor a Monsters Of Rock névre hallgató elképesztő sikerű stadionturné Texas államba érkezett. Az öt sztárcsapatból álló kontingens akkor már bő egy hónapja rótta az utakat az Egyesült Államokban, a zenekarok estéről estére több tízezer rockrajongó álmát teljesítették be, aznap pedig a Dallas Cowboys otthonában, a Cotton Bowlban léptek fel. A sorrend adott volt, a partit a debütáló anyagával rögtön platinasikert aratott Kingdom Come indította, majd jött az …And Justice For All koronggal a mainstreambe éppen betörő Metallica. James Hetfieldéket az a Dokken követte a sorban, amely népszerűsége csúcsán története legnagyobb krízisével nézett szembe, míg a különleges vendég szerepét a Scorpions legénysége öltötte magára. Főattrakcióként a Sammy Hagar énekessel két évvel korábban újjászületett és töretlenül menetelő Van Halen vette birtokba a világot jelentő deszkákat, tehát látszólag minden adott volt egy felejthetetlen nyáresti buli betetőzéséhez. Vagyis majdnem minden…
A Van Hagarnak is becézett Van Halen zsinórban második amerikai listavezető albumát mutatta be az ominózus körúton - zajos fogadtatás közepette. Aznap este is hatvanezer ember várta felfokozott hangulatban, hogy a lemenő nap fényében Eddie Van Halen belekezdjen a műsort indító Summer Nights staccato riffjébe, egy dolgot azonban nem tudhattak: történetesen azt, hogy Sammy Hagar nem volt jó állapotban. Amellett, hogy egy szerencsétlen esés következtében törött farokcsonttal volt kénytelen színpadra állni, az énekest az egész koncertsorozat alatt elhúzódó középfül- és orrmelléküreg-gyulladás gyötörte, ami éppen a dallasi állomáson hágott tetőfokára. De nem volt mit tenni, a shownak folytatódnia kellett, a fellépés lemondása szóba sem jöhetett: „Ötvenhat kamionnal jártuk az országot, három színpadot és produkciós rendszert állítottunk fel minden helyszínen, ez pedig akkora logisztikai kihívást jelentett, hogy hetente csak három koncertet voltunk képesek adni” - írta Hagar 2013-ban megjelent önéletrajzában. „Minden egyes koncert Háromszázötvenezer dollárt emésztett fel, ezért városonként minimum negyvennégyezer jegyet kellett érzékesítenünk ahhoz, hogy az aktuális buli nullszaldós legyen, ami bődületes szám annak tükrében, hogy milyen magasan voltunk kénytelenek tartani a belépők árát.”
A produkció befektetése persze Dallasban éppúgy megtérült, mint a többi helyszínen, ez azonban extra terhet rótt a tagságra, hiszen minden körülmények között teljesíteni kellett. A nyomás a Texasban rendkívüli népszerűségnek örvendő frontemberen volt a legnagyobb, aki V.O.A. című utolsó Van Halen előtti szólóalbumának turnéján egymás után két este is megtöltötte a dallasi Reunion Arenát 1984-ben. A Van Halen kötelékében viszont felettébb rosszul sült el legutóbbi találkozása ottani rajongóival, a szintén a Cotton Bowlban megtartott 1986-os Texxas Jam alkalmával ugyanis hangszálproblémákkal küzdött, és emiatt nem volt képes tudása legjavát nyújtani. Sammy tehát tartozott Dallasnak, adósságát azonban nemhogy törleszteni nem tudta 1988. július 3-án, de még újabb számlák is jöttek az addig felhalmozottakhoz, amikor a Summer Nights közepén leállította társait: „Képtelen voltam rendesen énekelni” - mesélte. „Majdnem sírva fakadtam a színpadon. Dallas a szívem csücske volt, egészen különleges státuszt foglalt el a karrieremben, mégis újfent cserben kellett hagynom a várost. Szívszorító volt.”
A csapat kénytelen-kelletlen rövidített programot játszott aznap, kihagyták a műsorból Hagar Eagles Fly szólódalát, valamint a friss OU812 album egyik pillérét, a kultfavorit A.F.U. (Naturally Wired) című nótát, illetve a kislemezként éppen a Billboard-listát és az FM-rádiók hullámhosszait uraló When It’s Love slágert, ami mind közül a legkomolyabb vérveszteséget jelentette. Az elkeseredett énekes tehetetlenségében és megindultságában - talán kicsit meggondolatlan módon - még a helyszínen ígéretet tett a közönségnek, hogy a Van Halen amint lehetséges, visszatér Dallasba, és ingyenes koncertet ad a város számára, nem sejtve, hogy a nem mindennapi megnyilvánulás milyen hullámokat vet majd. A felelőtlen kijelentés hallatán Eddie és Alex Van Halen a buli után azonnal Hagar torkának ugrottak, felháborodásukat pedig meg lehetett érteni: egy Van Halen kaliberű banda számára logisztikai rémálommal ért fel egy ingyenes koncert tető alá hozatala a bázisuknak számító Los Angelestől ezernégyszáz mérföld távolságra. Az énekes egy tavalyi visszaemlékezésében elárulta, hogy az akkori krízis a csapatot túlzás nélkül a feloszlás szélére sodorta, a helyzet ugyanis sokáig megoldhatatlannak tűnt. Az adott szónak viszont mindenhol súlya van, pláne Texasban, így végül sikerült megszervezni a Van Halennek kétszázezer dollárjába kerülő ingyenes fellépést, igaz, három és fél évvel később.
1991-ben a csapat már az ambiciózus For Unlawful Carnal Knowledge lemez turnéját bonyolította. A Kanadát, Mexikót és Hawaii-t is felölelő monstre körút december elején érkezett meg az amerikai délre, ezért kézenfekvőnek tűnt akkorra időzíteni a Dallasnak beígért bulit. Nyilvánvalóan úgy kellett intézniük mindent, hogy a turnés menetrendet a lehető legkisebb mértékben borítsák fel, ezért a december 4-i dátumot lőtték be, mint ideális napot. Azzal számoltak, hogy egy nappal korábban a louisianai Shreveportban mindössze néhány percnyi távolságra lesznek a texasi államhatártól, így pedig mindössze négyszáz mérföldes kerülőt kell tenniük ahhoz, hogy Mikulás napjára a Mississippi állambeli Biloxi városába érjenek. A koncert helyszínéül a West End Marketplace nevű vásárcsarnok előtti teret választották, a délutáni matinéműsort pedig a Munger Avenue és a North Market Street kereszteződésében sebtében összetákolt színpadon szikrázó napsütésben adta a banda. A korabeli beszámolók szerint nyolcvanezer ember zsúfolódott össze a környező szűk utcákban, mindez azonban nem számított, valódi népünnepély vette kezdetét a gesztusértékű buli alatt. Pedig a Van Halen nem játszott teljes turnés programot, inkább a F.U.C.K. album promotálására használták fel az eseményt, és egy tizenegy dalos, minden sallangtól mentes szettet ajándékoztak a városnak. Dallasban aznap senkinek nem volt hiányérzete, mert mindenki tudta, hogy a csapat szavahihetőségének erőpróbáját jelentette a buli. A Van Halen állta a szavát, semmi más nem számított. Hagar a koncertet követően a legendás dallasi rádiós DJ-nek, Doug “Redbeard” Hillnek adott interjújában a következőket nyilatkozta túláradó elragadtatással: „Fantasztikus bulit csaptunk! Annyira valódi és őszinte volt! Nem terveztünk meg semmit előre, nem használtunk műsortervet, csupán belecsaptunk és addig toltuk, ameddig lehetett. Azt mondtam a közönségnek, hogy most már kvittek vagyunk, így tiszta lappal kezdhetjük újra a kapcsolatunkat. Tényleg úgy érzem, hogy ezzel mindent megbeszéltünk!”
Két rosszul sikerült dallasi fellépés után a Van Halen, vagyis inkább Hagar végre kiegyenlítette a számlát, a frenetikus sikerű turné pedig a megszokott kerékvágásban folytatódhatott. Időközben a Van Halen-testvérek is fátylat borítottak a történtekre, egyvalami azonban biztos: a furcsa módon rocktörténeti jelentőségűvé vált koncertet azóta sem felejtette el senki.
Írta: Danev György
Forrás: Ultimate Classic Rock
2024. december 13. 04:55