MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Tóth Tomi választása: Natal dobhoz Audio-Technica mikrofonok

Pár hónappal ezelőtt végre megérkezett az összes dobmikrofonom, amiket most szeretnék nektek röviden bemutatni. Több mint négy éve az Audio-Technica mikrofonjait használom a teljes dobomon és az évek során sikerült megtalálni azt az összeállítást, ami számomra a legmegfelelőbb. A szett a következő darabokat tartalmazza: 

Egy ATM250 került a lábdobra, egy AE2300 a pergőre felül, egy ATM650 pergőre alul, egy ATM450 a lábcinre, két darab AE5100 overhead és négy darab ATM350D a tomokra.

Lábdob fronton számomra az ATM250 egy tökéletes választás. Ez egy hiperkardioid dinamikus mikrofon, ami alapverően dobok, ütőhangszerek és más erős dinamikával bíró hangszerek mikrofonozására készült. Gazdag meleg hangja van és könnyen kezelhető mind a stúdióban, mind élő körülmények között. A felfüggesztése lehetővé teszi, hogy könnyen beállítsuk a kívánt szögbe és minden nem kívánt mechanikai zajt megszűntet.

A pergődobra természetesen két mikrofont használok. Felül egy kis gyöngyszem az AE2300 kapott helyet. Ez egy kardioid dinamikus hangszer mikrofon, amit szinte mindenhol fel lehet használni. A pergőre azért választottam, mert a teljes frekvenciatartományban közel azonos átvitelt biztosít, így a lehető legszínesebb hangzást tudom vele kihozni a hangszereimből. Mind emellett egy igen kicsi mikrofonról van szó, ami nagyon kényelmessé teszi a használatát.

A pergődob aljára egy ATM650-es mikrofon került, ami egy hiperkardioid dinamikus mikrofon. Neodínium mágnessel van ellátva és a többfokozatú sík szélvédő rendszer lehetővé teszi a hangforráshoz közeli pozicionálást. Ennek köszönhetően nagyon tisztán adja vissza a hangot, ezért választottam a sodrony oldalára. Könnyen kezelhető stúdióban és élőben egyaránt.

Az egyik kedvenc darabom következik, ami nem más, mint az ATM450 a lábcinen. Ez egy kardioid kondenzátor mikrofon, aminek van egy apró különlegessége. A társaival ellentétben olyan a kialakítása, hogy csak egy adott irányból vesz egy viszonylag szűk szögben, így minimálisra csökkenti az áthallást a dob többi részéből. Gyönyörű magasai vannak és nagyon érzékeny, így a lábcinen megjelenő apró játékok is szépen megjelennek a hangjában.

Overhad-ként két darab AE5100-as mikrofont használok. Ez egy kardioid kondenzátor mikrofon (illetve kettő a dob felett), amelynek szép meleg hangzása van és hihetetlenül érzékeny. Ha csak egy gyors felvételt szeretnék készíteni és nincs időm, vagy lehetőségem arra, hogy a teljes dobot bemikrofonozzam, akkor egy lábdob és egy pergőmikrofon mellé felteszem a két AE5100-ast és gyakorlatilag a teljes dobot fel tudom venni úgy, hogy az arányaiban és hangszínben is jól szóljon. Könnyen kezelhető, ha csak a tányérokat szeretnénk hallani belőle és akkor is, ha egy komplett dobhangzást szeretnénk keverni. Egyszóval számomra a tökéletes választás a fejem felé.

Elérkeztünk a szett utolsó darabjaihoz. Nem véletlenül hagytam őket utoljára, egyrészt ez a másik nagy kedvencem, másrészt tartalmaz egy olyan újítást, amit főleg a dobosoknak (de természetesen mindenkinek) ajánlom a figyelmébe. Amiről beszélek az az ATM350D mikrofon. Ez egy kardioid kondenzátor mikrofon kifejezetten tiszta egyenes hangzással, amit én nagyon szeretek a tomokon. Könnyen keverhető és gazdag hangzást biztosít, de természetesen nem ez az újítás, amiről korábban beszéltem. A felfüggesztési rendszere kimondottan zseniális. Egyrészt maga a mikrofon egy gégecsövön ül, emiatt szinte bárhogyan tudjuk pozicionálni és garantáltan ott is marad. Másrészt az a mechanizmus, amivel a mikrofon a tom kávájára akad hihetetlen praktikus. alul egy vájattal belekapaszkodik a csavarba felül pedig egy dobkulcs és egy hangoló csavar házasságából kialakult szerkezet rácsatlakozik a csavar tetejére. Ezáltal úgy is tudjuk hangolni a dobunkat, ha épp fent van a mikrofon, és mindemellett természetesen olyan stabilan tart, hogy bármennyire is dobolunk erőteljesen biztosan nem fog leesni.

Az összes mikrofonra jellemző, hogy a saját minimális színezésétől eltekintve a hangszerek eredeti hangját adják vissza. Így ha van egy jó hangszerünk biztos, hogy a lehető legjobb hangot tudjuk rögzíteni, avagy a színpadon megszólaltatni.

Tóth Tamás


2019. május 5. 16:29

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA