MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Tascam hordozható hangrögzítők - filmes és Sound Design célú felhasználási lehetőségek

A Tascam cég hordozható hangfelvevői egyre népszerűbbek a különböző felhasználási területeken, és a versenytársakhoz képest nagyon jó ár-érték arány jellemzi őket. Eddigi pályám során legalább négy-öt gyártó mobil felvevőjét próbáltam már ki, rendszeresen cserélem is ezeket. A Tascam eszközeiben az egyszerű és praktikus fizikai kivitelezést, a hangmérnökök és laikus felhasználók számára is közérthető menürendszert és szoftveres működést, valamint a méreteknek megfelelően jól optimalizált, sőt gyakran igen kiváló hangminőséget értékelem a legjobban. Jelenleg három különböző Tascam felvevőm van, mindegyik a legújabb, úgynevezett 32-bit float hangfelvételi technológiát alkalmazza, és elsősorban sound design célú, külső helyszíni hangeffekt- és atmoszférafelvételek elkészítésére használom őket.

Az első a három közül a DR-05XP sztereó felvevő, amely a legkisebb hordozható eszköz a Tascam családban. Ez tulajdonképpen mindig nálam van: övtáskában, autóban, biciklin vagy hátizsákban, frissen feltöltött AA ceruzaakkumulátorokkal betárazva. A körülbelül 4–5 másodperces indítási idő után azonnal készen áll a hangfelvételre. Egy kis méretű, de nagyon jó minőségű in-ear fülhallgatót használok hozzá (FiiO FH1) és egy szintén Tascam gyártmányú WS-11 szélvédőt is. A szélvédő vagy szélpajzs alkalmazása minden kézben tartott és mozgatott, valamint külső térben akár fixen rögzített mikrofon esetében is alapvetően szükségszerű kiegészítő. E nélkül a felvétel könnyen szélzajos, puffogó, dübörgő, esetleg teljesen használhatatlanul torz lesz. A készülék alacsony ára ellenére a beépített sztereó mikrofonnak kimondottan jó hangja van, kiválóan alkalmas beszéd vagy interjú felvételére, valamint atmoszférák és zörejek rögzítésére is. A csupaszon kézben tartott DR-05XP meglepően kevéssé érzékeny a kézben mozgatás zajára, tehát nyugodtan meg lehet fogni és tartani speciális rezgéscsillapító nélkül is, nem lesz ún. “tapizaj” a felvételben. A mikrofonok irányérzékenység szempontjából az “omnidirectional”, azaz kör- vagy gömbkarakterű családba tartoznak. Mivel viszonylag közel vannak egymáshoz, a bal és jobb oldal szeparációja kevésbé markáns, vagyis a sztereó hangkép némileg szűkebb, mint a „cardioid”, más néven vese érzékenységű, irányítottabb mikrofonok esetében. De ez nem hibának számít, hanem adottságnak, mellyel együtt ez a kis felvevő kiválóan teszi a dolgát, és ha valaki határozottabb, szélesebb sztereó hangképet szeretne rögzíteni, akkor annak az eggyel nagyobb testvérét, a Tascam DR-07XP felvevőt ajánlom kipróbálásra. Megjegyzendő, hogy mindkét (05XP és 07XP) eszköznek még mindig elérhető a régebbi verziója 05X és 07X jelzéssel, amelyek hasonlóan jó tulajdonságokkal rendelkeznek, de 32 bit helyett “csak” 16 és 24 bites mélységű hangok rögzítésére alkalmasak. Azonban a felvételi szint ügyes beállítása mellett szintén klassz hangfelvételek készítésére alkalmasak ezek is. A 32 bit lebegőpontos hangrögzítők különösen akkor nyújtanak jó szolgálatot, amikor egy felvételen belül tág dinamikájú hangokat kell kezelni — pl. egy suttogó beszéd után a színész váratlanul kiabálni kezd, vagy ha egy halk atmoszféra felvételére szintezett beállításunkat hangos autó vagy sziréna szakítja meg. Ilyenkor a felvétel során esetleg túlvezéreltnek és torznak tűnő hangok a 32 bites lebegőpontos technikának köszönhetően az utómunka során javíthatóak.

Fontos még, hogy a 05 és 07 felvevők is rendelkeznek egy külön 3,5 mm-es minijack bemenettel, ahová akár csiptetős mikrofont, akár külső, alternatív sztereó mikrofont is csatlakoztathatunk. Ebben az esetben természetesen a saját mikrofonpár nem fog működni.

A második gyakran használt felvevőm a Portacapture X8, melyről Zagyva Tamás korábban már bővebben írt. Ez tulajdonképpen egy érintőképernyős, egy pár sztereó saját mikrofonnal és 4 XLR/Jack bemenettel kombinált, sokoldalú, hatcsatornás hangfelvevő, amellyel pl. egy többszereplős, többmikrofonos interjú vagy podcastfelvétel is jó minőségben megoldható. A saját mikrofonok a kategóriájában nagyon jó jel/zaj tulajdonsággal rendelkeznek, picit nagyobbak is a kapszulák, a mély hangok átvitelében is gazdagabbak a kisebb felvevőkhöz képest, és a különálló 4 mikrofonbemenet egészen kiváló minőséget képvisel a hordozható felvevők piacán. Nem utolsó sorban a külön beszerezhető AK-BT1 Bluetooth adapterrel okostelefonról vezérelhető a felvétel és a beállítások. Én gyakran használom csak a saját mikrofonját széles sztereóra nyitott (A-B) beállításban különböző természeti hangok és városi atmoszférák felvételére, de készítettem már 4 „cardioid” mikrofonnal kiegészített immerzív városi hangfelvételt is, melyben a két, előre és hátrafelé irányított ORTF típusú sztereó mikrofonpárral kiegészítve a megfelelő szoftveres kódolás után akár költséghatékony 7.1.2-es Dolby Atmos kompatibilis hangkép is létrehozható.

A harmadik leggyakrabban használt Tascam felvevőm az FR-AV2, mely egészen új fejlesztés a cég termékpalettáján. Ez az eszköz pl. a Zoom F3-hoz hasonlóan egy kétcsatornás 32 bites lebegőpontos felvevő, de összehasonlítva lényegesen több funkciót építettek bele a Tascam mérnökei. Először is a bemeneti oldal nemcsak XLR csatlakozású mikrofonok, hanem 6,3 mm jack vonalszíntű jelek fogadására is alkalmas. A mikrofon-előerősítő minősége messze felülmúlja a kicsi, hordozható versenytársakét; a mérések alapján saját zaja 10 dB-lel kisebb (-68 dB RMS) a hasonló felvevőkhöz képest. Én leggyakrabban egy Audio-Technica BP4025 sztereó mikrofonnal használom különösen akkor, amikor nagyon halk atmoszférákat szeretnék felvenni filmekhez (pl. csendes éjszakai hangképek) és a nagy erősítés miatt a felvételben megnövekedő ún. hiss noise sziszegő zajt a minimálisra szeretném korlátozni. A 3,5 mm-es bemenet a 05 és 07 modellekéhez hasonlóan lehetővé teszi alternatív mikrofonok, pl. csiptetős dialógmikrofonok vagy rádiómikrofonok csatlakoztatását (ez a csatlakozó sajnos hiányzik az X8-ról). Az eszközön külön kamerahang és időkód-generátor be/kimenet található, így az FR-AV2 probléma nélkül illeszthető a megfelelő filmes munkafolyamatba, azaz szinkronban együtt futtatható a felvétel akár pl. egy nagyfilmes, sokcsatornás Sound Devices felvevővel is. Szintén nagyon jó funkciója az eszköznek az MS (Mid-Side) sztereó mikrofon támogatása akár lehallgatásban, akár már a felvételbe kódolva, és USB-C kapcsolaton keresztül számítógépes hangkártyaként is használhatjuk az egységet. Különleges új funkciója az FR-AV2-nek a vezeték nélküli élő lehallgatás (Live Monitoring) funkció, amihez párosítás után bármilyen Bluetooth fejhallgatót használhatunk (ehhez az új AK-BT2 adapter szükséges). Ez akkor lehet nagyon előnyös, ha a mikrofont és felvevőt valahová letéve, diszkréten visszavonulva (kerülve a feltűnést pl. egy utcai atmoszféra felvételnél) picit távolabbról akarjuk hallgatni a hangokat. Ezzel a lehetőséggel azonban óvatosan kell bánni, mert a vezeték nélküli lehallgatás jelentős (akár 300 ms) időkésést is okozhat, ami zavaró lehet a hang-kép szinkronra érzékeny szituációk megítélésénél. Ilyen esetekben mindenképpen inkább vezetékes fülest kell használni. Az FR-AV2 nem érintőképernyős – számomra ez nem jelent problémát-, viszont a gyengébb háttérvilágítás miatt erős fényben a kijelző nehezen olvasható. Éppen ezért érdemes használatba venni a telefonra letölthető, ingyenes Tascam Recorder Connect alkalmazást, amely nemcsak a napfényben végzett munkát, hanem a gyorsabb és mobilis használatot is megkönnyíti.

Összefoglalva elmondhatom, hogy bármelyik Tascam hordozható felvevőt is választjuk, nem fogunk benne csalódni. Fontos azonban mérlegelni az elérendő célokat, a használni kívánt mikrofonok számát, valamint a pénztárcánk lehetőségeit. Ügyes beállításokkal és használattal pedig tényleg kiváló hangfelvételeket készíthetünk mindegyikkel.

Zányi Tamás
Balázs Béla-díjas hangmérnök, Sound Designer
(Saul fia, Véletlenül írtam egy könyvet, The President’s Cake)

www.audmax.hu


2025. szeptember 11. 08:19

Minden jog fenntartva. 2025 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA