MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Tamás Kinga - Phonic Chat Zenei Workshopok

Zenei online élet napjainkban. Phonic Chat Zenei Workshopok -  közösségi zenélés a közönség részvételével online. A Phonic Chat zenei platformunk neve már nem ismeretlen a hazai zenei szakma számára. 2017-ben Poór Dénes IT-szakember ötletéből kiindulva indítottuk el a közösségi online zene gondolata köré épülő startupunkat. 

Dénes a CEO és a vezető fejlesztő, Máté Gergő grafikusként és online felülettervezőként egészíti ki a csapatot, az én feladatom többek között a menedzsment, a kommunikáció és a networking. A hazai zeneipari szereplők és a kulturális közeg évekig bizalmatlanul fogadott minket, és bár a szakma kezdi felismerni az internet jelentőségét az iparági trendek jelenlegi drasztikus változása kapcsán, mégis bizalmatlanság van sokakban az online megoldásokkal kapcsolatban. A pandémia nagyon agresszív szemléletformáló erőnek bizonyult az elmúlt egy évben. Az internetes létezésre szorul a zenei szféra is, kikényszeríti a helyzet az alkotókból az online jelenlétet. A Phonic Chat koncepciónk készen várta azokat a zenészeket és formációkat tavaly tavasszal, akik kreatív megoldásaikat szerették volna átültetni a virtuális térbe.

Elkészült a Fekete-Kovács Kornél ötletére épülő és a Modern Art Orchestra által jegyzett zseniális, internetes közösségi zeneszerző-projekt gyűjtőoldalát és biztosítottuk a 40 országból regisztráló közel 500 zeneszerzőnek a közös munkához szükséges, egyedi fejlesztésű funkciókat tartalmazó munkafelületet. Mindezt két-három hét leforgása alatt teljesítettük, mivel a Phonic Chat alaprendszerét évek óta fejlesztjük. Könnyen és gyorsan szolgálunk ki ilyen igényeket. A másik, szintén nemzetközi munkánkat Izrael Állam magyarországi Nagykövetsége számára készítettük, ez egy hibrid, online koncert volt, izraeli és magyar zenész közreműködésével. A két művész sosem találkozott egymással, a közös produkcióikat a saját stúdiónkban szerkesztettük egybe, alkalmazva a Phonic Chat-technológiánkat. Sok olyan videót látni az interneten, ahol több zenész, vagy egy egész kórus szimultán zenél. Egy ilyen videót minőségi kép-, és hangszerkesztéssel létrehozni, majd élő adásban lejátszani, keverni az élő (legtöbbször Zoom-on bonyolított) beszélgetéssel nagyon sokoldalú feladat. A zenei videók gyártásával sokan foglalkoznak itthon, egyre elterjedtebbek a házi megoldások is. A Phonic Chat-koncepció egyik alkotóeleme, hogy a hagyományos broadcasting-szemlélet és a mobiltelefonnal felvett home-videózás között hozunk létre egy körülményekhez, projektekhez nagyon rugalmasan viszonyuló, kis számú stábbal dolgozó csapatot, akik bárhová mozgathatók. A stáb felkészítése az aktuális projektre szabott, és komplex szemléletmódot rejt.

Két alapelvet tartunk szem előtt: az egyik az internetre optimalizált tartalom és technológiai megvalósítás, a másik az online fogyasztási szokásokra épülő, interaktivitást szem előtt tartó műsorformátum. Úgy van összerakva a csapat agyban és képességekben egyaránt, hogy az online zenélés közösségi élményét, mint az általunk közvetíteni kívánt legfontosabb értéket a lehető legjobb minőségben nyújtsuk a zenészeknek és a közönségüknek. Szeretnénk, ha az alkotók megbecsültsége a platformunk segítségével az online térben is nagyobb mértékben érvényesülhetne, mint a jelenlegi internetes disztribúció esetében.

A szolgáltatásaink mellett saját műsorsorozatunk is fut 2020 szeptembere óta. A Phonic Chat Zenei Workshopok kísérleti online műsorok, amelyekben integráljuk a szemléletmódunk minden elemét és bemutatjuk a szakmának és a közönségnek, hogy milyen közösségi zenei együttműködések születhetnek a Phonic Chat segítségével. Ezek az online élő adások a Youtube-csatornánkra készülnek. Alapötletünk, hogy a félnapos workshopra olyan felállásban hívunk zenészeket, amelyek kifejezetten csak erre az alkalomra állnak össze. Egyikük saját dalait is hozza, és az alkalmi stáb közösen értelmezi újra az adott szerzeményt. A folyamat végén egy élő adást sugárzunk, és megmutatjuk a közönségnek, hogy hogyan jött létre a feldolgozott szerzemény újrahangszerelt változatban. A műsorban a zenészek kötetlenül beszélgetnek a folyamatról, és a közönség közbeszólhat, kérdezhet, reagálhat, és visszajelzést is adnak a résztvevők a hozzászólásokra az adásban. Nagy hangsúly van az interakción, mert a nézők részvételét minél aktívabbá szeretnénk tenni ezekben a műhelymunkákban.

A saját nézőpontomból tekintek ezekre a workshopokra, amikor azon gondolkozom, hogy milyen lehet online bekapcsolódni ebbe a műsorba. Én nem vagyok profi zenész, viszont éhezem a minőségi hangszeres zenére és nagyon szeretem a hazai, igényes és instrumentális produkciókat szinte műfajtól függetlenül. A hozzám hasonló rajongókat szeretnénk megszólítani, és rábírni, hogy merjenek az internet adta interakciók segítségével sokkal közvetlenebbül kapcsolódni a művészekkel és magával a zenealkotói folyamattal. Nagyon szeretjük azt a talán megvalósulni látszó hazai elképzelést, hogy a könnyűzene és a hangszeres zene széles körben lesz elsajátítható, művelhető, és a hazai művészek is hangsúlyosabb szerepet kapnak itthon és nemzetközi viszonylatban egyaránt.

A Phonic Chat koncepcióhoz az a lényeges elem tevődik még hozzá, hogy az általunk készített tartalmak esetében úgy gondoljuk újra az online zene disztribúcióját, hogy az alkotók és az előadók profitálhassanak belőle. A workshopok zenészeivel egy délután alatt felvett tartalmakat többféle formátumban hasznosítjuk. Az egyik különlegesség, amivel most kezdtünk kísérletezni, a 360 fokos videó és az ehhez társuló ambisonic hangzás, ami a VR zenei videózás felé mutat. Ez egy lehetséges stratup-fejlesztési irány, mert nagyon kevesen foglalkoznak ezzel még, ugyanakkor a VR elterjedése itt van a küszöbön. A korábbi, Phonic Chat lejátszó VR-változatával új lehetőségeket nyithatunk meg a közösségi, interaktív zenében. Szeretnénk, ha ez technológia a mi startupunk fejlesztéseként lenne ismert.

A workshopokon vagy bármely általunk rögzített produkció esetében sávosan, hangszerenként, tehát művészenként hozzuk létre a tartalmakat, mivel arra számítunk, hogy az adatalapú gondolkodásban sokkal kifinomultabb gyakorlatok alakulnak ki hamarosan az online zenék díjazására. Szeretnénk, ha a rajongók és a zenészek is ránéznének ezen a szemüvegen keresztül is a létrehozott produkciókra. A workshop-formátumot azért találtuk ki, hogy szétszálazzuk, érthetővé tegyük a rajnogóknak a zene keletkezésének a folyamatát a zenészek nézőpontjából. Minden egyes művész egy teljes jogú csapattag egy ilyen műsorban, és attól, hogy még nem játszottak együtt korábban ezek a zenészek, hangsúlyt is kap mindenkinek a szerepköre. Láthatóvá válik, hogy nem arról szól egy-egy szerzemény, hogy valakit, aki középen énekel, megtámogat pár hangszeres. Átélhetővé válik a munkafolyamat közben maga az élményszerűség, a kémia. Persze ez sérülékennyé is teszi a produkciót, de épp ezért szeretnek a zenészek hozzánk jönni. Kikerülhetnek egy kis időre a keretrendszerükből, és újra ránézhetnek egy szerzeményre egy teljesen más kontextusban, kötetlenül és teljesítménykényszer nélkül. Egyre több zenésznek és rajongónak tetszik ez a koncepció, és a Phonic Chat platform is egyre népszerűbb a közös munka által.

A Phonic Chat Workshopokból négyet már megvalósítottunk, hat adásra van pályázati keretünk. A VITE (Velencei-tó Információs Társadalmáért Egyesület) egyesületünkkel nyertünk Gárdony várostól egy CLLD-programpályázatot, ennek keretében tudjuk lebonyolítani ezt a sorozatot. Hálásak vagyunk Gárdonyi Nemzedékek Háza, a Velencei-tavi Galéria és a Dinnyési Templomkert és Hagyományőrző Központ vezetőjének, Ocsenás Katalinnak, aki az első három adásunkhoz helyszínt biztosított.

A Workshopok egyfajta missziós feladatot is adnak a pandémia alatt, mert igyekszünk minél több, kiváló zenészt meghívni és tiszteletdíjjal támogatni. Vendégünk volt Bágyi Balázs, Behán Eszter, Dobai István, Mohai Szabolcs, Mohai Tamás, Horváth Janó, Pocsai Kriszta, Oláh Tzumo Árpád, Fonay Tibor,  Richter Ambrus, Szirtes Edina Mókus, Cserta Balázs, Fekete János Jammal és Hámori Máté, Cseke Gábor, Hárs Viktor, Kelemen Angelika és Potesz Balázs. A workshopok zenei stábját minden alkalommal Kiss G. László jazz basszusgitár-művész barátunk hívja meg fellépni, ő a projektünk művészeti vezetője.

A következő workshopunk 2021. április 19-én 18:00-kor lesz a Phonic Chat Youtube-csatornáján. A fellépők Szőke Nikoletta, Gotthárd Mihály, Oláh Dezső, Gudics Martin és Gudics Marcell lesznek, Szőke Niki dalait dolgozzák fel. A Facebook-csatornánkon lehet követni az eseményben a híreket erről az alkalomról, és ha valaki feliratkozik a Youtube-csatornánkra, akkor a kísérleti, 360-as videó  és ambisonic hang formátumú tartalmainkat is megnézheti, amelyek nemzetközi szinten is különlegességnek számítanak.

Phonic Chat Workshopok Youtube-playlist:
https://youtube.com/playlist?list=PLyti5fK7toCjAYcACf-IuBhf3Fyzj2PBa


 

2021. április 2. 06:54

Minden jog fenntartva. 2021 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA