MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Szűcs Norbert zenei producer az ABBA Stúdióban

„A The Winner Takes It All Újjászületése” Amikor beléptem az RMV Stúdióba… - ez a pillanat örökre velem marad. A stockholmi Riksmixningsverket (RMV) Stúdió vörös téglás épülete festői tengerparti környezetben áll, Stockholm szívében, mégis mintha egy másik világba csöppentem volna. Olyan varázslatos hely, ami az alkotás, a történelem és a zene szentélye. Az, hogy itt dolgozhattam, ahol az ABBA tagjai is alkottak, nemcsak szakmai mérföldkő, hanem egy valódi csúcspont is.

A projekt, amely miatt ide utaztam, különleges volt: Ress Hajnalka feldolgozásában a The Winner Takes It All egy új, modern, mégis hiteles interpretációja született meg. Nemcsak az eredeti dal ikonikus jelentőségét, hanem az alkotási folyamat minden apró részletét is tiszteletben tartottuk.

Egy magyar producer Los Angelestől Stockholmig

Tíz évvel ezelőtt, 2014-ben jártam először a Paramount Recording Studios-ban Los Angelesben, ami a komfortzónámon kívül volt, és a kíváncsiság és a szakmai kihívás, fejlődés vezetett utamon. Hollywood egy ikonikus hely, ami egyszerre lenyűgözött és inspirált. Az első projektem ott is arról szólt, hogy megtaláljam az előadóhoz illeszkedő legoptimálisabb stúdióhangzást, de azóta is rendszeresen dolgozom a los angelesi stúdióban, ahol hosszabb, rövidebb időszakokat töltök. A Paramount a szakmai fejlődésem egyik kulcspontja lett, és minden egyes visszatérés új lehetőségeket és kihívásokat hoz.

Los Angelesben tapasztaltam meg először, hogy milyen jelentősége van egy stúdió szellemiségének és technikai felszereltségének. Pontosan ez az élmény adott alapot ahhoz, hogy évekkel később, 2024-ben a stockholmi RMV Stúdióba is eljussak. Az út Magyarországról Los Angelesen át Stockholmig a kemény munka és a zene iránti elhivatottságom egyik bizonyítéka.

Az ABBA szelleme az RMV Stúdióban (2024)

Az RMV Stúdió nem csupán egy hely, ahol zenét rögzítenek, hanem ez egy kisdarab zenetörténelem is. Az ABBA Voyage albuma is itt készült, és Benny Andersson maga is rendszeresen használja az ikonikus Neve 8068 keverőpultot, amely az RMV szíve. A Neve 8068 pult nemcsak egy eszköz, hanem az analóg hangzás szimbóluma.

A Neve 8068 pult története is lenyűgöző: A Neve 8068 konzol eredetileg két különálló keverőpult volt, amelyeket Nashville-ben Fred Hill kapcsolt össze, aki a középső részt tervezte. Majd átkerült az angliai BBC-hez, és valószínűleg a londoni Battery Studiosban töltötte az időt bár a történetének ezt a részét nem dokumentálták pontosan. Később Max Martin stockholmi stúdiójába került, majd onnan az RMV-be. Az asztalon még mindig található automatizálási adat a Backstreet Boys korai munkameneteiből, ami mutatja, milyen legendás projektek születtek rajta. Max Martin ezen a pulton készített számos világsikerű dalt.

Az RMV Stúdió azonban nem csak technikai szempontból különleges. Az évek során olyan művészek dolgoztak itt, mint Cat Stevens, Celine Dion, The Hives, Rihanna, Coldplay és a svéd Eurovízió-győztes Loreen. Az ilyen ikonikus nevek is hozzájárultak a stúdió legendájához. Nem véletlen, hogy az egyik vezető szaklap a világ legjobb stúdiói közé választotta az RMV-t 2024-ben.

A mikrofonok közül az ABBA által készíttetett egyedi Didrik de Geer mikrofon különleges helyet foglal el. Kézzel gyártott mikrofonok, amelyeket évente mindössze hármat készítenek az éneklés legtisztább, leglágyabb és legmélyebb részleteit képesek visszaadni. Agnetha Fältskog is ebbe a mikrofonba énekelt felvételekor, és Hajnalka is ebben énekelhetett ez szinte spirituális élmény volt.

A hangfelvételt ProTools rendszeren rögzítettük 48kHz/24bit formátumban. Az énekhang dinamikájának processzálásához a Teletronix LA-2A, dbx 160, Distressor és UREI 1176 kombinációját használtuk. A lehallgatáshoz Yamaha NS-10 monitorokat választottunk, amelyek a középfrekvenciák tiszta és őszinte visszaadásával segítették a tökéletes mix elkészítését.

Az együttműködés során az ABBA stúdió hangmérnökei is aktívan részt vettek a munkában. Az ő szakértelmük és helyismeretük nélkülözhetetlen volt a felvétel tökéletessé tételéhez. Közösen dolgoztunk azon, hogy a produkció technikai szempontból is megfeleljen az ABBA örökségének, miközben megőrizte a modern hangzást.

Egy merész hangszerelés születése

Amikor megkaptam a felkérést a dal feldolgozására, azonnal tudtam, hogy valami egyedit szeretnék létrehozni. Nem elég egy szimpla új verzió, hanem egy olyan hangszerelést álmodtam meg, amely új távlatokat nyit a dal számára, és egyúttal tiszteleg az eredeti mű előtt. Hosszas kutatómunka után, végig nézve az összes számottevő korábbi feldolgozást, egy olyan kreatív irány mellett döntöttem, amely ötvözi a klasszikus zene mélységét a rock lendületével.

Azt szerettem volna, hogy a szimfonikus zenekari hangzás ne tűnjön pusztán egy „kísérő” elemnek, hanem váljon szerves részévé a dal dinamikájának. A koncepcióm szerint a mű kezdetben egy 60 tagú klasszikus zenekari hangzással indul, amely lassan magával ragadja a hallgatót. Majd a rock vonal a Queen zenekar energiájához hasonló robbanással csatlakozik be, hogy végül a zárásnál egy finoman megkomponált elegyet hozzon létre.

A legnagyobb kihívás az volt, hogy az átmenetek természetesek maradjanak, és a két műfaj egymásra találása egyedülálló, mégis harmonikus legyen. A végeredmény egy olyan feldolgozás lett, amely merészen lép túl a korábbi verziókon, mégis tisztelettel adózik az eredeti mű iránt. A nagyközönség lelkes fogadtatása, több százezres nézettség néhány nap alatt számomra azt bizonyítja, hogy ez az irányvonal működik, és valóban képes új értelmet adni a dalnak.

A hitelesség és az érzelmek ereje

A felvétel során végig az volt a célunk, hogy a produkció hiteles legyen, ugyanakkor új értelmezést adjon a dalnak. Ress Hajnalka tehetsége és elhivatottsága tökéletesen illeszkedett ehhez az elképzeléshez. Az ABBA stúdió hangmérnökei is elismerően nyilatkoztak: „Soha nem tapasztaltam ilyen felkészültséget és gyorsaságot külföldről érkező művésztől, zenei producertől.”

A Videóklip - Werkfilm és a jövő

Hamarosan megjelenik egy hosszabb werkfilm a stockholmi munkáimról, amelyben részletesen bemutatom, hogyan készült ez a különleges projekt. Addig is, a feldolgozás videóklipje már elérhető, és egy beharangozó werkfilm is. A videóklipben az énekhangot szándékosan előtérbe helyeztük, hogy még személyesebb és érzelmesebb legyen, és egy rövidített werkfilm is található Ress Hajnlaka YouTube csatornáján, mindkettőt megtaláljátok itt ezen az oldalon.

Ez az utazás nemcsak egy dal feldolgozásáról szólt. Valójában ez egy történet a zene erejéről, az álmainkról és arról, hogy azok hogyan válhatnak valóra. Az, hogy magyar producerként egy ilyen legendás helyen dolgozhattam, csak megerősített abban, hogy a zene nem ismer határokat.


2025. január 9. 12:53

Minden jog fenntartva. 2025 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA