
Ez a jól ismert és nem kissé degradáló szófordulat vajon igaz-e a hangszerek világában is? Ennek igyekeztem utánajárni és azt tapasztaltam, hogy a használt szó a hangszerek esetében már cseppet sem jelent másodrendűt, mert a legtöbb zenész újrafogalmazza, mi is az a jó hangszer. Az elmúlt években a könnyűzene világa ebben a tekintetben látványos fordulatot vett. A zenészek tudatosabb és árérzékeny szemlélete, a fenntarthatóság, a digitalizáció és azzal járó vásárlási lehetőségek együtt formálták át a hozzáállást. Egyes nemzetközi elemzők egyenesen a használt hangszerek aranykorának nevezik ezt az időszakot. Hazánkban pedig nyilvánvalóan spórolásról van szó, de a zenészek világszerte egyéb okokból is újra felfedezik a régi hangszerek varázsát. Egyre többen és többen ismerik fel, hogy nem kell vadonatúj hangszer ahhoz, hogy inspiráló hangzásokkal zenélhessenek. De mi áll a jelenség mögött, és melyik kategóriákban történnek a legizgalmasabb változások?
Nemzetközi trendek... Amikor a vintage újra menő
Világszerte nő a kereslet a használt hangszerek iránt. 2019 és 2024 között közel 50%-kal bővült a használtpiac, és már nemcsak a gyűjtők, hanem a fiatal, aktív zenészek is tudatosan választanak használt eszközöket.
A vintage gitárok mellett a középkategóriás modern modellek – mint a PRS SE, a Cort vagy a Chapman – is előretörtek. A zenészek számára ma már a hangzás, a megbízhatóság és a történet számít, nem feltétlenül a gyári új címke.
A szintetizátorok világában az analóg hangzás továbbra is nagyon menő: a Moog, a Korg és a Roland stabilan őrzik a helyüket a stúdiókban. Ugyanakkor a hibrid (analóg-digitális) szintik is hódítanak, mert sokoldalúak és otthoni stúdiókban is könnyen kezelhetők.
A hazai piac is érezhetően átalakult. A magyar zenészek körében már nem tabu használt hangszert venni – sőt, egyre többen keresik a jó állapotú, középkategóriás modelleket.
A legnépszerűbb márkák: Cort, Fender Squier, Yamaha, Korg, Roland. A legtöbb vásárlás 60–200 ezer forint között történik, és a magyar online közösségek is erős közösségeket építettek köré. Egyre több zenész gondolkodik úgy, hogy a „használt” valójában kipróbált és bevált. Ez a szemlélet különösen a fiatal generációnál jellemző, akik számára a kreativitás és a hozzáférhetőség fontosabb, mint a csillogó újdonság.
Nézzük a hangszercsoportokat:
Gitárok... A középkategória előretörése
Billentyűs hangszerek... A hibrid korszakában járunk
Dobok és ütősök... Az elektronikus térhódítása
A dobosok világa csendben, de látványosan átalakul. Az akusztikus szettek iránti kereslet csökken, miközben az elektromos dobok (Roland V-Drums, Alesis Nitro, Yamaha DTX) iránti igény robbanásszerűen nőtt. Az otthoni felvételekhez, stúdiómunkához és élő produkciókhoz egyaránt ideálisak, ráadásul zajmentesen használhatók, ami városi környezetben kiemelkedő előnynek számít. A használt elektromos dobok ára 2023-hoz képest kb. 12 %-kal nőtt.
Home-stúdiók és a „bedroom producer” forradalma...
Soha nem volt még ilyen könnyű zenét készíteni otthon. A home-stúdió boom miatt hatalmas kereslet mutatkozik a használt hangkártyákra, mikrofonokra, kontrollerekre. A Focusrite Scarlett, PreSonus, Rode, Shure termékek nagyon gyorsan forognak a használt piacon, így nem meglepő, hogy a stúdióeszközök 10% körüli árnövekedést mutatnak – miközben a kereslet tovább nő.
A magyar piac... Rendkívül árérzékeny, és kimondottan tudatos
Magyarországon a használt hangszerpiacot egyre inkább a tudatos vásárlás jellemzi. A zenészek nem csak érzelmi alapon, hanem célzottan vásárolnak... sokan konkrét stílushoz vagy hangzásvilághoz keresnek eszközöket.
A legtöbb eladás a 60–200 ezer forintos sávban zajlik.
Általános értelemben mire számíthatunk 2026-ban?
2025-ben a piac kissé átrendeződött: a gitárok ára átlagosan 5–10%-kal csökkent, míg a szintetizátoroké és stúdióeszközöké 5–9%-kal nőtt.
Összegzés... A tudatos zenészek kora
Egyre több zenész fedezi fel, hogy a „régi” nemcsak olcsóbb, hanem karakteresebb is. A zenészek ma sokkal pragmatikusabban állnak ehhez a kérdéshez, mint korábban és leginkább egy jól használható eszközt keresnek nem pedig egy státuszszimbólumot.
Árak alakulása:
| Kategória | 2024-2025 ártrendeződés | Megjegyzés | 
| Gitár (általános) | – 5 % -10 % | túlkínálat a középkategóriában, vintage szegmens enyhén csökken | 
| Pedál / effekt | + 5% | boutique és gyűjtői darabok keresettek | 
| Szintetizátor / keyboard | +7 - 9 % | főként digitális-hibrid modellek miatt | 
| Dob / ütős | stabil | akusztikus csökken, elektromos nő | 
| Studio / felvételi eszköz | + 10% | „home recording” hatás – mindenki stúdiózik otthon | 
További gazdasági tényezők:
Andrásik Remo
ChatGPT segítséggel
2025. november 4. 04:33