Az idei évben első alkalommal mutatkozik be a Gitármánia és Zenei Továbbképző Tábor tanáraként Berkesi Alex, akit azért a zenei életet ismerők számára már egyáltalán nem kell bemutatnunk, hiszen számos formációban játszott az elmúlt néhány évtizedben. Most egy kicsit faggattuk a cuccairól, és a terveiről is.
Fiatalon mit gondoltál a cucc építésről?
Az a helyzet, hogy az 25 éve volt, ráadásul Debrecenben. Annyira szegényes volt az ellátás, hogy amikor elmentünk Krzysztof Scieranski koncertre és elkezdett játszani egy olyan loop pedálon, amihez hasonlót most a telefonomra is le tudnék tölteni, azt sem tudtuk, mire tapos... Szóval örültünk annak, ami volt. Ahogy kezdtek eljutni hozzánk a különféle cuccok, az effektpedálok váltották ki leginkább az érdeklődésemet. Amikor a müncheni Platzl's Theatherie basszusgitárosa voltam, nyílt ki a világ ezen a téren, az ottani hatalmas készletekkel rendelkező hangszerboltoknak köszönhetően. Akkoriban a Trace Elliot és Ampeg erősítők voltak a kedvenceim, de a tulajdonomban soha nem volt ilyen.
Jelenleg milyen felszereléseket használsz?
Gitárom rengeteg volt. Most egy egyedi építésű hangszert használok (nem nekem készült). Ezelőtt egy Yamaha TRB 6-osom volt, nagyon szerettem.
Erősítőm igazából kettő olyan volt, ami minden igényemet kielégítette: pár éve egy Mark Bass combo, jelenleg pedig egy Phil Jones combo. Az én ízlésemhez mérten mindkettő hibátlan.
Effektek terén kipróbáltam már mindent a one €uro shopban vásárolt gazdaságos chorus pedáltól kezdve a Tc Electronic-ig, rengeteg multieffektem volt, de végül mégis oda jutottam, hogy néha a kevesebb a több. Jelenleg a Boss új szériájából használok egy bass drivert és egy super chorus-t, és nagyon szeretnék egy Boss dd-7-es delayt, valamint egy oc-3-as octavert, csak most, hogy az újításoknak köszönhetően kb a duplájára nőttek az áraik, kicsit váratnak magukra...
A két speckó cuccom pedig egy Boss rc-300 looper (élmény dolgozni vele), valamint egy Roland Handsonic 10-es percussion pad. Ezeket a szólófellépéseimen használom elsősorban.
Húrok területén nem vagyok márkafüggő, a 7 húros gitár miatt kompromisszumokat kell kötnöm, bár semmi bajom a D'addario-val, amit használok. Ebből tudok ugyanis megvenni egy 6 húros készletet és egy 24-es "g" húrt szólóban. Utóbbit használom "f"-húrként.
Mennyire tartod fontosnak az eszközöket és mennyire magát az embert a láncban?
Mindkettő, ez nem is lehet kétséges. Egy jó hangszer, vagy effekt, de egy dögös erősítő is elképesztően inspiratív. Teljesen más stílusban játszom, ha más cuccot használok.
Jelenlegi munkáidról és a jövőbeni szakmai terveidről megtudhatunk valamit?
Miután tavaly év végén ért véget egy 5 éves külföldön tartózkodásom, most az itthoni kapcsolatrendszeremet építem újra, illetve rakom össze a leendő műsoraimat. Elkészült egy gyerekműsorom, illetve most készül az új zenekarom anyaga, ami a 2. szólólemezem stílusát (world music) igyekszik továbbvinni Kovács Bálinttal, a Palladio egyik szólistájával, valamint egy tüneményes énekeslánnyal, Bihary Kirával. Emellett természetesen van a Palladio Orchestra, amivel egy 5 állomásos turnénk lesz az ősszel. És életemben először úgy döntöttem, hogy elkezdek tanítványokat fogadni, akár nagyobb mennyiségben is.
Szerinted merre tendál a hazai zeneipar?
Vegyes érzéseim vannak vele kapcsolatban. Egyfelől komoly fejlődést tapasztalok a fesztiválok terén, ugyanakkor a rengeteg tehetségkutató műsor óriási károkat okoz. Ez nehezíti meg pl. a zenéből való megélhetést is.
Lemezkiadásnak szerintem ma üzletileg az égvilágon semmi értelme nincs, max. annyi, hogy az ember így pofásabb referenciát tud letenni az asztalra egy névjegykártyánál, ami viszont az élő fellépések szervezésében segítségünkre lehet.
Szerinted mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?
Ha több teret nyerne az a rengeteg tehetséges, de nem ismert zenész, akik ma Magyarországon tevékenykednek. De ehhez el kellene jutni oda, hogy akit ötször annyi helyre hívnak, mint amennyire el tud menni, csak háromszor annyit vállaljon el...
Köszönjük a beszélgetést.
2017. május 6. 13:41