MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Pénteken produkciónkat pallérozandó

Beszámoló a XXVII. Gitármánia és Zenei Továbbképző Tábor ötödik napjáról, 2020. július 24. péntek

Szinte folyamatos a fesztiválhangulat a Gitármánia Táborban, s így az ötödik nap végére a legszívósabb, legrutinosabb öreg rókák is kezdenek megfáradni a folyamatos, kora reggeltől másnap hajnalig tartó pörgésben, különös tekintettel a résztvevők műszaki-művészi jóllétét biztosító technikai személyzet tagjaira. Illesse őket hát hála és köszönet, míg a Tábor lakói viháncolnak tovább, egy percre sem feledkezve meg a rájuk váró szombati megmérettetésről, a gálakoncertről.

A reggelit követően Szabó Károly segített a billentyűsök ujjait kibogozni a fekete és fehér billentyűk útvesztőiből, miközben Hudák Attila a kezdő-, Szappanos György pedig, a haladó basszusgitárosoknak segített megszilárdítani tudásukat. Fekete Szilárd a kezdő dobosokat, Sümeghi Tamás pedig a haladókat igyekezett ellátni nélkülözhetetlen szakmai tanácsokkal, míg Andrásik Remo a kezdő gitárosok alapképzését, Lukács Peta pedig, a haladó gitárosok továbbképzését folytatta, interaktív módon. Bakonyi Bálint és Obermajer Dániel a házi stúdiókban előforduló kihívásokra igyekezett felkészíteni az érdeklődőket, legyen az egy váratlan elektronikai gubanc, vagy akár egy szokatlan kérés a megrendelő részéről.

Turcsán András a TLS Zeneház képviseletében egész nap várta a digitális módon, házi stúdiós jelleggel, de profi körülmények között dalaikat rögzíteni kívánó zenekarokat és szóló előadókat teljesen ingyen és bérmentve, míg Baranya Tamás a főtéri rendezvénysátorban hangosította az ottani tanórákat, mesterkurzusokat és az esti koncerteket, valamint felügyelte az ott szakmai gyakorlaton levő hangmester hallgatók munkáját. Cserny „Bogi” Kálmán (ORIGO Stúdió) a hagyományosabb módon, akusztikus dobokkal, gitárerősítőkkel és analóg stúdió-berendezésekkel felvételt készíteni kívánókat várta az egyik kőházban kialakított stúdiójában, míg a Tábor próbatermeiben és összes koncerthelyszínén a Szent György Médiaiskola hangmester szakos hallgatói teljesítették szakmai gyakorlatukat, és segítettek a táborozóknak a hang- és fénytechnikával, zenekari megszólalással kapcsolatos problémáik megoldásában.   

Ebéd előtt a tábori zenekarok próbái helyett összevont zenekari óra zajlott a főtéri rendezvénysátorban, s folytatódott az ebéd utáni idősávban egyaránt, míg az éppen nem abban a turnusban jelenésre váró zenekarok próbái zajlottak a Tábor összes próbatermében, kivéve azokat az órákat, mikor előadás, mesterkurzus volt akár az adott helyiségben, vagy annak szomszédjában, mikor is egy próba zavarta volna az előadókat és közönségüket. Újdonság ebben az évben, hogy a próbatermek közül egy „silent” üzemmódban működött, tehát az énekes hangja a leghangosabb, mi ott megszólalhat, s minden résztvevő muzsikus fejhallgatón, személyi monitor-rendszeren hallhatja a maga és társai játékát.

Pacziga Linda délutáni énekkurzusán már javában zajlott a gálakoncerten fellépő énekkar szólamainak kialakítása, míg Kecskeméti Sanyi – RUM 'N' BASS címmel, latin basszus groove morzsákból nyújtott át egy teljes órányira valót. Banai Szilárd dobkurzusán várta az érdeklődőket a főtéren, míg Kovács Botond gitárkurzusa abban segített, hogyan találhatja meg a gitáros ember hangját és helyét a zenekarban. Egry Balázs és Hajdu Zoli – „Amatourmanager, avagy hogy ne induljunk útnak” című előadásán igyekezett felhívni a figyelmet az utazó zenekarokra váró gyakori és általános érvényű kihívásokra. Géczy Viktor a SelectGuitars képviseletében az analóg és butik gitárpedálokból összeállított pedálsorának kialakítási szempontjait, az adott pedálok hangjának jellegzetességeit boncolgatta öreg gitárja és különleges erősítője segítségével. Klausz Melinda a zenekarok és előadók közösségi média stratégiája kialakításának fontosságát igyekezett kihangsúlyozni előadásán, majd Lombos Marci 5letszobrászati sziporkái következtek a már jól megszokott helyszínen, a büfében. Kolosai Fecó, az Antares basszusgitáros-énekese a zeneelmélet fontosságáról mesélt, mellyel az idő csökken, a minőség nő, legyen a szó akár dalszerzésről, akár hangszerelésről, és szót ejtett a szövegírás módszereiről is, ahogyan ő csinálja. Tóth Tamás dobos és Virányi János hangmester ismét az elvárható lehetetlent kísértette, hogy a résztvevők elsajátíthassák a fesztiválokon és klubokban szokásos húsz perc alatt történő színpadi átszerelés technikáját.

Miközben Benkő Zsolt a blues-ról, mint világméretű jelenségről, egyben jól dokumentált népzenéről igyekezett a lehető legátfogóbb vázlatot felrajzolni, szót ejtett az általa jelenleg használt felszerelésekről, és nem maradt el sem a kitűnő blues-gitározás, sem a tőle már jól megszokott sziporkázó humor sem. Ezt követően késő estig folytatódtak a zenekari próbák, miközben Osváth Gábor ismét az elmélet és gyakorlat közti szakadékot igyekezett áthidalni a fejekben, majd a Fatal Error rendhagyó zenekari foglalkozásán tombolhatta ki magát a nagyérdemű.

Őket követte a Gypo Circus franciás sikkel elővezetett folk-punkja a büfében, majd folytatódott a késő éjszakába nyúló örömzene, s akinek még volt energiája s befogadó készsége, ismét jelentős lépést tehetett a tudatos zenehallgatás irányába, hogy ne csak fogyassza, hanem értse is a muzsikát.

Jön tehát a hétvége, Tisztelt Hölgyeim és Uraim, lehull majd a lepel, hogy kik voltak az idei Tábor legszorgalmasabb, legkreatívabb, vagy akár leginkább segítőkész résztvevői, őket díjak várják majd a szombati gálakoncert szüneteiben a szponzorok és szervezők jóvoltából, mi pedig részletesen beszámolunk a díjazottakról éppúgy, mint az utolsó nap eseményeiről.

Tisztelettel:
Illés Norbert Géza

Az ötödik napról készült képgaléria itt tekinthető meg: https://www.facebook.com/pg/Gitarmania/photos/?tab=album&album_id=10158806413123319


 

2020. július 26. 06:58

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA