A tavasz közeledtével a természetben és társadalmunkban is aktuálissá válik ez a téma, függetlenül attól, hogy melyik értelmezésében tekintünk a cikk címére. A szó szerinti jelentésével, hiába tartom fontosnak, most sajnos nem tudunk foglalkozni ennek a magazinnak hasábjain, de az átvitt értelmében megpróbálok segíteni, némi részre hajlással persze. Tehát vegyük az alaphelyzetet...
Most indítjuk saját kis projektünket, amiben valamiért hangosításra van szükségünk, akár zenészként, akár más típusú előadóként, a lényeg, hogy jó döntést hozzunk. De ha régebben benne vagy a bizniszben, akkor pedig hamarosan nyitnak a teraszok, szabadtéri helyek és bizony a téli szezonban vagy lerúgtuk a felszerelésünket, vagy simán csak több helyszínen kéne hangosítanunk idővel, de már nincs elég hangsugárzónk és kapacitásunk. Az ügyfél persze „csak” annyit kér, hogy hozzunk „egy pár hangfalat és kész”, de mi azért tudjuk, hogy ha megújítani, vagy bővíteni szeretnénk az arzenált, azt okosan érdemes csinálni, figyelembe véve minden eshetőséget és jövőbeli tervünket is. Persze nyilván igent mondunk, mert szeretnénk lekötelezni a megrendelőnket és onnantól kezdetét veszi az agyalás, hogy rendben, vásároljunk „egy pár” hangsugárzót!
Mivel némileg köt ez a cikk és nem is árulok zsákbamacskát, máskülönben a cikk mellett lévő képek már rég elárulták szándékom, bizony QSC termékeket fogok ajánlgatni, egy, mert ez a munkám, kettő, mert jók. Ugorjunk is neki a QSC aktív hangsugárzó portfóliójának, eltekintve a line array vonaltól, amiről már külön értekeztünk korábban:
Az újonc, avagy a CP-széria
Az egyik legfrissebb termék a klasszikus, aktív hangsugárzó kínálatban, ami elsőre óriási meglepetést okozott számomra, hiszen annak ellenére, hogy megolvastam a gyári adatokat, amikor kibontottam őket, sokk-ként ért a méretük. Ennyire kompakt és átgondolt dobozkialakítást régen láttam. Meglepően kicsi, mind a CP8-as, mind a CP12-es típus, már ha a hangszóró méretéhez viszonyítjuk. A CP-ket tehát az előző két „kiszerelésben” lehet kapni, 9,5, illetve 13,7 kilogrammos nettó súllyal. Az anyaghasználatot tekintve jó tapintású műanyagokra és fém rácsra támaszkodunk, ami könnyen tisztítható a bulik után és kellően ellenálló a napi használat tekintetében. A belső értékeket tekintve a két típus egyforma végfokkal dolgozik, aminek csúcsteljesítménye 1000W, ezt osztja meg két útban a mély- és magassugárzó között. Nyitásszögüket vizsgálva 90 (CP8) és 75 fokot (CP12) kapunk, 124 és 126 dB maximális hangnyomás mellett. DSP-ből sem szenvedünk hiányt, egy nagyon egyszerű és hatékony megoldással választhatunk a preszetek közül, attól függően, hogy szubsugárzóval, lábmonitorként, vagy egyszerűen beszédre használjuk. És még egy fontos tény: 2 XLR bejárata mellett, amiből az egyik közvetlenül mikrofont is fogad (!), kapunk 3,5 mm-es JACK bemenetet és a továbbfűzéshez XLR kijáratot is!
Ha egyszerű és hatékonyt megoldást keresel gitáros-énekes formációnak, kisebb rendezvényekre, kedvező árfekvésben, mert kompakt és jó hangú megoldásra vágysz, amivel meg is lehet jelenni, akkor a CP8 és CP12 a tökéletes választás és ugyanúgy 6 év garanciát kapsz rá, mint bármelyik, nagyobb kategóriájú hangsugárzóra!
A tökéletes katona
Ha eggyel feljebb ugrunk a „ranglétrán” és mondjuk már egy fokkal okosabb DSP-re van szükségünk, amiben például delay-ezni is tudunk, akkor el is érkezünk a legnépszerűbb termékkörhöz, ami a K.2 jelzést viseli. Itt már három típus áll rendelkezésünkre 8, 10 és 12 colos méllyel, 2000W-nyi digitális végerősítővel. Ugyan ABS-ből készül a külső héjazat, de súlyban is kicsit többet kell emelnünk arányosan. A K.2 széria DSP-jét már egy kijelzős menürendszerrel konfiguráljuk, amiben menthetők az EQ beállítások és a preszetek, valamint elérjük a már emlegetett delay (késletetés) funkciót, ami egy nagyobb setup esetén igazán jól konfigurálhatóvá teszi a hangzásunkat. A hangsugárzók nyitásszöge és maximális hangnyomása itt is változik a mérettől függően: 105 fok, 128 dB (K8.2); 90 fok, 130 dB (K10.2) és 75 fok, 132 dB (K12.2).
A bemenetek számát tekintve azonos számokat találunk, mint a CP-knél, fontos különbség azonban, hogy nem csak az összegzett jel, hanem az XLR bemenetek egymástól függetlenül is tovább fűzhetőek!
A K.2 sorozatban akkor érdemes gondolkodni, ha nagyobb hangnyomásra van szükségünk vagy tervezzük nagyobb konferenciák hangosítását is, ahol elengedhetetlen a késleltetés, hogy koherens hangképet hozzunk létre! Nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy a DJ-k és szolgáltatók nagy kedvence ez a termékcsalád.
A veterán
Vannak azok az esetek, amikor nem a súly vagy a kompakt méret a mérvadó, hanem egy bevált, minden hájjal megkent katonára van szükségünk, aki klasszikus módszerekkel oldja meg a próblémát. Ilyen a KW-sorozat, ami fából készült dobozával egy régebbi világot idéz és hozza is annak minden előnyét, de az ár-teljesítmény aránynak egy olyan felső kategóriájával találkozunk, ami lenyűgözi a közönséget. A KW122 és KW152 mellett, amik 12 és 15 colos, kétutas konstrukciók, létezik egy igazi nagyágyú is, a KW153, ami nem elég, hogy fából készül, aktív meghajtású, még 3 utas is. A 15-ös mély, mellett egy 6,5 colos középet is kapott, amivel még részletesebb hangreprodukcióra is képes, csúcs hangnyomása pedig 134 dB. Ez a két „kisebb” testvérnél 131 dB (KW122) és 133 dB (KW152). Hordozhatóságuk nem pont az erősségük, ezért telepített helyen hálálják meg igazán a vásárlást, azonban az a többlet, amit régivágású felfogásuknak köszönhetünk, nem okoz csalódást!
A kém
Az észrevétlenség nem új fogalom a QSC felfogásában, hiszen mindig igyekeztek olyan eszközöket gyártani, amik kiválóan beolvadnak a környezetükbe, de a fizika eszén nehéz túljárni, így a doboz formát sokáig meg kellett tartani a lehető legesztétikusabb kivitelben. Idén azonban ez megváltozott és mindjárt két színben (fekete/fehér) debütált egy moduláris, a köznyelvben oszlopsugárzónak nevezett termék. A KC12 egy három darabból álló szett, aminek része egy 12-es aktív szubsugárzó, egy összekötő elem és felső, szélessávú rész. Tehát a szett aktív, erősítője 3000W összteljesítményű, amin összesen négy hangszóró osztozik, egy a szubban, három pedig a „topban”. Nehéz ezt jobban megfogalmazni, de talán nem is lényeges, mert a hangnyomás, amit kipréseltek a technológiából, magáért beszél (132 dB).
A KC12 különlegessége az L-Class line array rendszerből örökölt LEAF Waveguide, ami 145 fokos vízszintes nyitást eredményez, mindezt meglehetősen magas diszperzió mellett. Tehát széles nyitása különösen jól jön éttermekben, elegáns rendezvényeken, ahol a lehető legkevesebb és leginkább beolvadó eszközt kell üzemeltetnünk.
Csatlakozásai közül a Bluetooth technológiát emelném ki, ami multicast rendszerű, egyetlen telefon lejátszását négy darab KC12 képes fogadni!
Különösen olyanoknak ajánlom, akik találkoztak már olyan megrendelővel, aki sokallta a technikát, vagy egyszerűen nem tetszett neki, hogy kilóg a rendezvény dizájnjából. Esküvői DJ-k most már feltehetik a kezüket!
A védelmi vonal
A praktikusság és a hosszú távú tervezés jegyében mindenképpen jó, ha a megfelelő védelmet biztosítjuk a QSC hangsugárzóinknak, bármelyikre is esett a választásunk. Ha már 6 év garanciát kapunk rájuk, érdemes a külsejét is megóvni, amihez nagyon jó szolgálatot tesznek a hordtáskák, tote bag-ek.
Minden típushoz kapható saját, gyári megoldás, amelyek ellenálló, Cordura anyagból készülnek, így garantálhatóan a teljes életciklusukban kiszolgálják a hangsugárzók védelmét.
Remélem a cikk segített eligazodni a QSC aktív portfóliójában, következő alkalommal már a mélysugárzók közül választunk egyet a megvásárolt „pár” mellé. Éljen a tavasz!
2025. május 9. 07:17