Az Acoustic Pocket Amp segítségével módosíthatjuk az akusztikus gitár jelét, ugyanakkor keverőként, gerjedésgátlóként és DI-boxként is szolgál. Egy különleges eszköz azon gitárosok számára, akik nem bízzák hangzásukat a véletlenre – jobban mondva a hangmérnökre.
Az akusztikus gitár pickup továbbra is egy hot topic állandó témája lehetne, hiszen erősítésük hangbéli kompromisszumokkal jár. Azonban mindig akadnak gyártók, akik azt állítják, hogy feltaláltak egy csodadobozt, amely átalakítja a gitár pickup hangját egy bemikrofonozott gitár hangjává, de ezidáig egyetlen akkordot sem sikerült megszólaltatni ezekkel.
Ennek ellenére komoly erőfeszítéseknek lehetünk tanúi, amelyek arra irányulnak, hogy javítsanak a hangzáson, közelebb kerüljön a természetes megszólaláshoz annak minden előnyével. Ehhez szükséges a frekvencia átvitel testre szabása a gitár típusának megfelelően, hiszen minden hangszer különbözik egymástól erősségeit és gyengeségeit tekintve. Ebben az esetben a presetek önmagukban kevés eredményt nyújtanak.
Az akusztikus hangszerek másik problémája a gerjedés, akusztikus gitárok esetében főleg a mély frekvenciáknál tapasztalhatunk ilyet. Lehet, hogy minden fantasztikusan szól, de ha egy hang az E-húron vagy A-húron folyamatosan berezonál, az elviselhetetlen búgást okoz.
A Palmer akusztikus zseberőstője célul tűzte ki az ilyen és egyéb problémák megoldását, és további lehetőségekkel is szolgál, mint például a hangszimuláció, a fejhallgató erősítő és a beépített jelosztó.
Sokoldalú
Az előerősítő minden, aktív vagy passzív hangszedővel rendelkező hangszerhez alkalmas. Bendzsóval, hegedűvel, csellóval, bőgővel és sok egyébbel is használható sokoldalú mindenes, bármire készen áll. A különösen nagy jelet leadó hangszedőkhöz osztókapcsolót építettek be, amely 12 dB-lel csökkenti a pickupból kijövő jel mértékét.
Az XLR kimenet szükségtelenné teszi további DI-box alkalmazását, vagyis az Acoustic Pocket Amp közvetlenül a keverőre köthető. Földleválasztó kapcsolóval is ellátták, amely a nemkívánatos, földhurokból származó zajok megszüntetését teszi lehetővé. A bemeneti limiternek köszönhetően nem fordul elő torzítás. A szint a gain szabályzóval finomhangolható.
A robusztus készülékház strapabíróvá teszi az előerősítőt, kiválóan elviseli a turnézás nehézségeit. A készülék 9 V-os hálózati tápegységgel, vagy elemmel üzemeltethető. A gitár jele megosztható: például küldhetjük a keverőre és egy további gitárerősítőre. A változatlanul hagyott jel egy külön kimeneti csatlakozón is megjelenik, ez a megoldás jól jöhet élő felvétel esetén. Az inzert csatlakozó segítségével külső effekt vagy kompresszor könnyedén a jelútba köthető.
Kiváló hangzás
Az üzembe helyezés utáni első benyomás igazolja, hogy az Acoustic Pocket Amp valóban kellemesebbé teszi a hangzást a fülünk számára. A készülék rendkívül egyszerűen kezelhető, kevés alapismerettel is gyorsan beállítható.
A háromsávos hangszínszabályzót kifejezetten akusztikus hangszerekhez hangolták, ezt mutatja a középszabályzó, amelynek átfogása 150 Hz és 8 kHz közé, azaz a piezo hangszedők frekvenciatartományába esik. A részletes középhangszín-beállítás lehetősége sok egyszerű hangszínszabályzóval rendelkező keverőből hiányzik. Itt a beállítást precízen elvégezhetjük a gitár igényeinek megfelelően, vagyis az előadó hamar kiszűrheti a zavaró frekvenciákat a hangképből. A notch filter 20 Hz és 400 Hz között dolgozik, segítségével megakadályozható a gerjedés. Mivel a kiválasztott frekvencia csak egy nagyon szűk tartományra vonatkozik, nem befolyásolja az általános hangzást. A blend szabályzóval a bemeneti jel és a módosított jel arányát lehet beállítani, tehát nem lesz túlzottan effektes. Persze kellően aprólékos beállítással kiváló teljes egészében effektezett hangzás is előállítható.
A szokványos hangszínbeállításokon kívül az előerősítő több lehetőséget is rejt. A style kapcsoló különösen izgalmas alaphangzásokat kínál: a modern feltűnően presence-es, míg a vintage melegebb és kerekebb karaktert nyújt. Középállásban a jel érintetlen marad. Megéri kísérletezni a különböző gitár típusokkal, mivel a legkellemesebb hangzás minden esetben a hangszer felépítésétől és a hangszedő típusától függ.
A tesztelés Fishman Matrix Infinity elektronikával felszerelt Gibson J-200 gitárral zajlott, a vintage preset különösen szép eredményt hozott: nem csupán melegséget adott a gitárnak, de egy kicsivel több mélységet is hozott. A notch filter tökéletesen működött a teszt körülmények között, sikeresen elnyomta a gerjedést, amely az E-húron a harmadik bundot lefogva minduntalan kialakult. A készülék gyakorláshoz is remekül megfelel.
A DI-jel kapcsolható a hangszínbeállítások elé, vagy utána, tisztán DI-boxként is használható. A mode kapcsoló preseteket kínál mágneses hangszedőhöz, mélyvágást hegedűhöz a testzajok kiszűrésére, valamint akusztikus basszusgitárhoz és nagybőgőhöz arra az esetre, amikor nincs szükség a mélyvágásra.
Mindent egybevetve
A Palmer Acoustic Pocket Amp az akusztikus hangszeres zenészek svájci bicskája, nem csupán azért, mert jelentősen javítja a megszólalást, hanem mert számos hasznos eszközt is nyújt: gerjedésgátló, DI-kimenet, effekt inzert.
Kisméretű strapabíró kivitele folytán vélhetően egyre több pedalboardban megtalálható lesz.
Forrás: AH Blog
Forgalmazza az Elimex Kft.
2019. október 13. 09:19