Egy angol cég, ami 50 éve gyárt hangrendszereket, aminek védjegyévé vált a tölcséres kialakítás.
1973-ban a Pink Floyd már az ő felszerelésükkel turnézott, megalkották a 'Phillishave'-et, az RS1200-at, az F1 moduláris rendszert, majd az F2-őt. Csupa legendás hangfalat, amiről itthon csak álmodtunk, vagy még azt sem, hiszen a ma is aktívan dolgozó technikusok közül, a legtöbben már nagyrészt csak a line array rendszereikkel találkoztak.
Pedig az Omegánál lehetett találni RS1200-at, a Multimédiánál (Rocktech) egy jó pár F2-essel dolgozni, itt-ott elszórva akadt még pár kis szett installálva. Azonban a márka tényleges megjelenése hazánkban a W8LC - 'közepes' méretű line array rendszerrel indult meg 2003-ban. Bár a nagy testvére korábban jött ki a gyárból, idehaza csak később találkozhattunk vele. A továbbfejlesztett változatával W8Longbow néven már több magyar és külföldi zenekar adott koncertet a Budapest Sportarénában. Kistestvérükből - W8LM, több mint 200 láda került forgalomba Magyarországon. A mai napig találkozhatunk ezekkel a fürtökkel, noha megjelenésük óta akármilyen furcsa is, eltelt már 15 év, ami alatt a gyárban folyamatosan fejlesztették a különböző szériákat. Mára több mint 100-féle hangfalat találunk a kínálatban, amivel a teljes iparágat lefedik. Gyártanak többek között klubokba, moziba szánt hangfalat, kültérre időjárásálló kivitelűt, falba süllyeszthetőt, mennyezetről lelógathatót és természetesen turnéra tervezett professzionális rendszereket is.
A kor elvárásainak megfelelően, már a wavefront line array is rendelkezett saját predikciós szoftverrel, ami eleinte két dimenzióban, majd később a Display programmal már három dimenzióban engedett tervezni.
Aztán 2010-ben debütált a line array elven továbblépő MLA (Multi-cellular Line Array) rendszer, ami azonnal technológiai díjat nyert újításával. Az MLA-val együtt érkező teljesen újragondolt Display 2.0 szoftver olyan szintre emelte a konfigurációs lehetőségeket, valamint a hangnyaláb kontrollálhatóságát, amire előtte, ekkora rendszereknél, és ilyen széles spektrumban nem volt lehetőség. Az MLA-ban minden hangszóróra külön erősítőcsatorna és külön DSP jut, a szoftveres optimalizálással addig sosem tapasztalt konzisztens lefedettség elérése érdekében.
A rendszerhez ajánlott aktív szub hangfal (MLX) is egyedülálló a maga nemében. Mondhatnánk, hogy ez is csak egy dupla 18”-os mélyláda, de ez közel sem így van. A hangsugárzók ugyanis a gyártótól megszokott módon tölcsérben helyezkednek el, így 150 dB-es hangnyomásra képes és bár a tömege ennél is nagyobb szám (160 kg), 2016-ban az Euroviziós dalverseny döntőjén mégis azért esett rá a választása a szolgáltatónak, mert egy tonnát spóroltak a tető terheléséből azzal, hogy ugyanahhoz a hangnyomáshoz MLX-ből elég volt hat darab oldalanként, míg a másik gyártó szubjából ugyanahhoz az eredményhez tizenhat kellett volna. A nagy rendszert itt is követte a kompakt-, majd a kis méret, hogy a különböző fizikai adottságú rendezvény-, és koncerthelyszínek hangtechnikai igényét kielégíthesse.
A rendszer megjelenése óta számos turné indult el MLA-val világszerte. Az idén márciusban 70 éves Chris Rea előtte W8LC-t használt, amit MLA Compactra váltott. A Killers is régóta elkötelezett az MLA iránt, és itt említsük meg azt is, hogy 2015 óta a Sziget fesztivál Main Stage-en több mint 100 MLA és 48 MLX szub alkotja a PA-t.
Mára itthon a Papp László Sportarénában Martin Audio rendszert alkalmazó rendezvények esetében is leváltotta a régebbi W8L Longbow-t az aktív utódja. Rúzsa Magdolna és zenekara 2016-ban még a line array fürtökön szólalt meg, 2018-óta MLA és MLA Compact, illetve MLX függ a teremben. Legutóbbi 2020-as koncertjén 50 MLA és 36 Compact került alkalmazásra. Presser Gábor az 1507. és 1508. koncertjéhez is a Martin Audio-t választotta. Nagyon fontos volt a legendás előadó-dalszerző számára, hogy a teremben mindenhol a lehető legkiegyenlítettebb legyen a hangzás mind a halk egy szál zongorás, majd a teljes rock zenekarral megszólaltatott daloknál is.
A multi-zónás (multicellular) rendszer kiegészítésére a pontsugárzók terén kiemelkedően jó karakterisztikával jelent meg 2014-ben a DD széria, bár annak csak 12”-os méretű tagja volt aktív, a másik termék a családban a DD6, ami a mai napig a termékpaletta egyik ékköve. Méretét meghazudtolja mind hangerőben, mind hangképben, amire a 6” collos mélysugárzóval képes.
Az aktív rendszerek megjelenése tovább folytatódott 2016-ban a CDD-Live (Coaxial Differential Dispersion) széria megjelenésével. Saját DSP-vel szerelt hangfalakat hoztak ki egészen kicsi 8”-ostól, a 15”-os méretig, amelyek integrálhatóak az MLA rendszerekhez. Ezek abszolút a csúcskategóriát képviselik. Fontos megjegyezni, hogy a saját fejlesztésű CDD technológiát, az épülethangosításra szánt hangfalcsaládjában alkalmazták először, ami nagy siker a Martin Aduio piacán. Azóta is a CDD termékcsalád tartja házon belül a legnagyobb számba értékesített termék rekordját.
A továbbiakban megjelentek a klubszéria aktív tagja is Blackline XP néven. Vadonatúj házon belül tervezett erősítőt és DSP-t kapott, bluetooth kapcsolattal és telefonos applikációval.
Azok számára, akik továbbra is passzív rendszerben gondolkodnak, a Martin Audio megalkotta az MLA elvén nyugvó, ám pénztárcabarát Wavefront Precision szériát. A neve is sugallja, hogy a wavefront széria (korábbi line array rendszer) továbbgondolása, amibe beleszőtték az MLA rendszer tudásának egy részét. Saját DSP-s, négy- (IK42) vagy nyolc csatornás (IK81) erősítőkkel eldöntheti a felhasználó, hogy milyen szegmensekben szeretné processzálni a hangrendszert, és megközelíteni az aktív rendszer tudását.
A széria mostanra négy méretben érhető el, mindegyik dupla mélysugárzóval szerelve. A legkisebb - WPM 6,5”-os, a nagy - WPL 12”-os akárcsak az MLA-nál, az eredeti W8-hoz visszanyúlva itt újra megjelenik a 8”-os méret - WPS. Természetesen az MLX szubláda passzív verzióját is kiadták a topládák mellett. Az SXH218 teljes mértékben integrálható a wavefront precision szériához, a riggelhető szub - SXHF218 a WPL topokkal egy fürtként húzható fel.
Nem lehet szó nélkül elmenni a 2019-ben megjelent SXC118 típusnevet viselő szubhangfal mellett. Egy önmagában kardió ládáról beszélünk, amiben előre egy 18”-os, hátrafelé egy 14”os sugárzó dolgozik, ami 75 Hz-en 28 dB kioltást hoz létre. Evvel az értékkel könnyen elérhetjük azt az érzetet a színpadon, mintha nem szólnának a szubok egyáltalán, így könnyítve meg a zenekar és a monitortechnikus munkáját. SXCF118 néven ebből a típusból is létezik riggelhető verzió.
Idén egy eddigi hiánycikk bemutatójával nyitotta a jubileumi évet a gyár, megjelent ugyanis a TORUS család. Hiánypótló a maga nemében a termék, aminek a debütálásával több évnyi fejlesztésre tesznek pontot. A gyár elmondása szerint 3 év munkája van benne, hogy ne csak egy új konstans görbületű hangfalat hozzanak létre. A 12”-os mély-középsugárzó elé tervezett phase-plug kiemeli a középtartomány érzékenységét, emellett három 1,4”-os neodímium magassugárzó kapott helyet, ami kompromisszummentes hangképet eredményez még magas hangnyomás mellett is.
Két kialakításban kapható a hangfal: 15, illetve 30 fokos nyitással, ami a láda felépítésében is látható és kombinálható a terület legjobb lefedettsége érdekében, így teljesen kiküszöbölhető a fésűszűrő, ami az array hangfalakból épített hangrendszerek tipikus hibája lehet. A TORUS azt a szegmenst fedi le, amikor 15-30 méteres távolságot kell modern technológia megoldásokkal, tökéletesen, és ésszerű beruházási keretek közt mozogva megoldani.
Ezzel együtt megjelent a teljesen új Display 3 predikciós szoftver, amivel három dimenzióban tudjuk tervezni a hangrendszert adott helyszínekre, importálni akár már kész helyszínrajzokból (pl. SketchUp), lefedettségi terveket készíteni.
A cég fennállásának 50 éves ünnepi évével kapcsolatban rengeteg érdekességet oszt meg az onlnie felületeken a gyár. Ezeket a népszerű közösségi felületeken és saját honlapjukon - www.martin-audio.com teszik elérhetővé, érdemes tehát felkeresnie annak, aki érdeklődik a márka története iránt. Illetve termékbemutató miatt, támogatásban, szervizinformációkért és az itthoni árakkal kapcsolatban a magyarországi forgalmazó áll rendelkezésre: BG Event Kft. – www.bgevent.hu, info@bgevent.hu
szerző: Bácskay Gábor
2021. május 14. 15:27