MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Martin: A Szív és a Sound Legendája

C.F.Martin&Co. A név hallatán mindannyian kiváló minőségű akusztikus gitárokra asszociálunk, gitárokra, melyeken a könnyűzenei irodalom igen jelentős része keletkezett és egy cégre, ami képes az innovációt és a tradíciót patikamérlegen kimért, tökéletes egyensúlyban tartani. A Martin gitároknak saját, jól elkülöníthető arca és hangja van. Mielőtt kettő, a Martin mai palettáját bővítő szériával kicsit behatóbban is megismerkednénk, szót ejtünk a cég múltjáról, illetve megkerülhetetlen újításairól.

A világ legöregebb, jelenleg is működő, családi tulajdonban lévő hangszercégéről beszélünk. Amint azt a legendás „baltával lecsapott” gitárfej design-on is láthatjuk, 1833. óta készülnek Martin gitárok. Nem kisebb újítások köthetők a névhez, mint az X merevítő (X bracing) feltalálása, ami lehetővé tette, hogy az addig használt bélhúrok helyett a gitárokra fémből készült húrok kerüljenek. Tehát a Martin céghez kapcsolódik a ma használt akusztikus gitár megalkotása. Szintén Martin fejlesztés az első 14 bundos (a test és a nyak a 14. érintőnél találkozik) gitár: az OM (Orchestra Model), ami akkoriban a banjo-t hivatott felváltani a zenekarokban és a minden idők legnagyobb népszerűségének örvendő Dreadnought is, ami eredetileg egy csatahajóról kapta a nevét. Amikor tavaly ősszel a gyárban jártam tapasztaltam meg testközelből, hogy a cég dolgozói igazi ügyként tekintenek arra amit csinálnak. Nem egy munkahelyre járnak be reggelente, hanem minden áldott nap együtt építik tovább a Martin kultuszt.

Nemrégiben egy mexikói gitárfesztiválon a koncertem után átmentünk egy kis klubba, ahol helyi zenészekkel jammeltem reggelig. A klubban kb. 50 Celsius fok volt túlzás nélkül és Martin OMC-35E gitáromra és -ról konkrétan patakokban folyt az izzadtság. Akkor és ott az eleve emelkedett hangulat és a közben elfogyasztott meskál mennyiség segített, hogy ne aggódjak, azonban utólag elgondolkodtató, hogy nem kéne-e egy szerényebb és egyben a mostoha körülményeket jobban toleráló modellel turnézni. A Road szériát pontosan erre találták ki.

A Road Series a Martin legkedvezőbb árú tömör fa testtel készült hangszereket felvonultató szériája. Ésszerű választás mindazoknak, akik szeretnének belekóstolni a tömör fából készült akusztikus hangszerek világába, illetve azoknak is, akik esetleg méregdrága gitárjaikat szeretnék megóvni a turnézás viszontagságaitól. A sorozaton belül három testformát 000, D (Dreadnought) és GP (Grand Performance) találunk. Az egyes hangszerek ára a felhasznált faanyagok, illetve a kidolgozás mértékének függvényében tér el némiképp. A nyak anyaga minden esetben válogatott keményfa, formája pedig úgynevezett Performing Artist, ami a magasabb fekvésekben is éppolyan kényelmes játékot biztosít mint a nyak elején. A fogólap és a híd az úgynevezett FSC (Forest Stewartship Council) által hitelesített Richlite, ami egy kompozit anyag, mely az ébenhez nagyon hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, ugyanakkor a fenntartható fagazdálkodást segíti elő. Minden modellben a Fishman Sonitone nevű piezo pickupja található, melynek hangerő és tónus potmétere a hanglyuk peremének belső felén kapott helyet.

A széria nyitó darabjai az 000RS1 és a DRS1. Mindkét gitár tömör sapele tető, hát és káva összeállításban érkezik, hamisítatlan Martin külsővel és hanggal. A sapele egy a mahagónihoz igen hasonló tulajdonságokkal rendelkező fa Afrika trópusi régiójából. Ezek a gitárok egy turnézó zenész minden igényét kielégítik, igen masszív kialakítással, a lehető legkevesebb cicomával. A következő gitár a DRS-2, amit a sitka lucfenyő tető különböztet meg a DRS1-től, ezért egy hajszálnyival magasabb árat kell fizetnünk. Árban ismét egy hajszálnyit feljebb lépve találjuk a GPCRSGT-t. A névben a GP a Grand Performance testre, a C, arra, hogy a gitár cutaway, az RS a Road Series-re, a GT, pedig a csillogó fényű tetőre (Gloss Top) utal, hogy egy kicsit a Martin modellek elnevezésébe is belekóstoljunk. A kategória felső három modellje, a DCRSG, a GPRSG és a DRSG nevében a G betű arra utal, hogy a teljes test csillogó fényezést kapott. Az első két darab a közép és magas frekvenciáknak melegséget kölcsönző mutenye fa háttal és kávával kapható. A DRSG háta és oldala pedig siris fából készül, ami egy akác fajta. Összességében a Road Series egy árát igencsak meghazudtoló, jól átgondolt és összerakott modellekből álló sorozat, melyből a számunkra megfelelő modell kiválasztása után már indulhat is a turné.

A 17-es széria számomra az egyik legizgalmasabb a Martin újkori fejlesztései közül. Egyszerűségében és letisztultságában a múlt század elején, a nagy gazdasági világválság idején kiadott 17-es gitárokra emlékeztet, amik akkoriban a megváltozott piaci feltételeket követték le. A 17-es családban három testformát találunk 00 (Grand Concert), 00L (kerekített vállú Grand Concert) és 000.  A tető mindhárom esetben tömör sitka lucfenyő, a káva és a hát tömör mahagóni, a fogólap és a híd rózsafa, a felső nyereg csont, az alsó tusq. A nyak módosított alacsony ovál profilú, ezért azoknak is jó játszhatóságot biztosít, akik esetleg elektromos gitárhoz vannak szokva. Mindhárom forma létezik black smoke és whiskey sunset színben, valamint akusztikus, illetve Fishman Matrix VT Enhance elektronikával szerelve elektro-akusztikus kivitelben. A szériában tehát 12 modell található.

Ami elsősorban izgalmassá teszi ezeket a gitárokat, az pihekönnyű, rendkívül jól rezonáló testük. Minden egyes játékkal töltött órát meghálálnak és jutalmaznak. Másodsorban nem tudok szó nélkül elmenni amellett, hogy mennyire szépek. Letisztult, jól átgondolt, ízléses külsejük által igen magas a menőségi faktoruk. Már ránézésre is gyanús, hogy a klasszikus blues témák jól fognak szólni rajtuk, ez a megérzésünk az első pengetéseknél be is igazolódik. Bár ezek a hangszerek minden porcikájukban régebbi korokat elevenítenek meg, kialakításuk által szinte bármilyen stílusban, akár fingerpicking, akár pengetős játékra jól használhatók. Kiegyenlített, jól artikulálható hangjuk könnyen kezelhetővé teszi őket stúdió körülmények között is.  Bármely modellt rendelhetjük elektroakusztikus verzióban is. A bennük található Fishman Matrix VT Enhance, egy alsó nyereg alatti piezo pickup hangerő és tónus állítási lehetőséggel, kombinálva egy híd alatti piezo pickup-pal (bridge plate transducer), ami a gitár tetejének a rezgéseit hivatott közvetíteni és aminek az arányát egy külön potméterrel tudjuk szabályozni. Olyasféle érzést prudukál ez az elektronika, mintha mikrofon is lenne a gitárunkban, csak épp a rengeteg gerjedési probléma nélkül. A potméterek mind a hanglyuk peremén kaptak helyet, a pickupokhoz tartozó preamp pedig a jack aljzat másik felén a gitár belsejében. Így a gitár kávájának felénk eső részén nincs egy éktelenkedő műanyag panel, csak a jack aljzat mellett van egy elemtartó a 9V-os elemhez.

Azt, hogy fekete színben is létezik Martin gitár, Johnny Cash-nek köszönhetjük. Ő állt elő először egy fekete hangszer ötletével, amiről III. C.F. Martin, a cég akkori vezetője hallani sem akart. Azonban a műhelyben a hangszerészek titokban elkészítették Johnnynak a hőn áhított fekete D-35-öt, amit III. C.F. Martin a nálunk is sugárzott Columbo c. sorozatban látott meg először Johnny kezében, és így már a számára sem tűnt annyira rossznak az ötlet (ha-ha). Szóval, köszönjük Johnny!
Summa summarum, bármely széria, bármely modellje is legyen szimpatikus, Martin gitáron játszani inspiráló élmény, és kívánom, hogy minél többeteknek legyen benne része. Világbéke.

Tom Lumen


2018. április 28. 06:04

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA