Június 27-én került a boltok polcaira Bruce Springsteen legújabb kiadványa, a Tracks II: The Lost Albums. A monumentális gyűjtemény elnevezése sokat elárul a doboz különleges jellegéről, a Főnök ugyanis hét teljes értékű kiadatlan nagylemez anyagát adta most közre kilenc vinyl-korongon és hét CD-n, illetve egy ezekből készült válogatást Lost And Found: Selections From The Lost Albums címmel dupla vinylen és szimpla CD-n.
A Columbia kiadó gondozásában napvilágot látott box set összesen nyolcvanhárom eddig fiókban tartott dalt rejt, amit Bruce 1983 és 2018 között rögzített soha meg nem jelent lemezei alkotóelemeiként. A Főnök pályafutásának képzeletbeli idővonalán lévő fehér foltokat kitöltő hét album mindegyike sajátos arculattal rendelkezik és hűen reprezentálja készítésének időszakát, így aztán önálló entitásként éppúgy kezelhetőek, mint retrospektív kollekcióként.
“Sokkal több lemezt készítettünk az évtizedek alatt, mint amennyit valójában kiadtunk” - magyarázta Springsteen a kiadvány felvezető kampányában. “Hogy miért nem adtuk ki azokat az albumokat? Egyszerűen nem tűntek annyira lényegesnek. Lehet, hogy jónak gondoltam őket, lehet, hogy élveztem a készítésüket, de egész pályafutásom során tartottam magam ahhoz, hogy mindig csak olyan anyagokat tárjak a nagyérdemű elé, melyek egy adott pillanatban meghatározóak. Cserébe nagyon éles képet kaptam arról, ki is vagyok valójában, mit akarok csinálni, miről kell énekelnem. Alapvetően még mindig ugyanezen szabályok szerint ítélem meg a munkáimat.”
A Tracks II videós előzetesében Springsteen hozzátette: „Gyakran olvastam magamról a kilencvenes években, hogy az egy elveszett időszak volt számomra, vagy valami hasonló. Ezzel szemben végigdolgoztam azt az évtizedet is.”
A legendás zenész szerint a most közzétett albumok betekintést nyújtanak a házi lemezkészítés rejtelmeibe is, melyekre a Born To Run, majd a Born In The U.S.A. hallatlan kereskedelmi sikerét követően került sor: “„Az, hogy otthon bármit felvehettem, amikor csak kedvem szottyant rá, lehetővé tette számomra, hogy sokféle zenei irányba induljak.”
A gyűjtemény első albuma az L.A. Garage Sessions ‘83 címet viseli, és nem kevesebb mint tizennyolc dalt rejt, melyek az 1982-es Nebraska és az azt követő Born In The U.S.A. korongok között eltelt időszakban készültek. A kiadvány második lemeze nagyot ugrik előre az időben, a beszédes Streets Of Philadelphia Sessions az 1993-tól 1994-ig tartó korszakra fókuszál, amikor Bruce Streets Of Philadelphia című filmzenés betétdala mindent elsöprő sláger lett, majd Oscar-, Golden Globe- és Grammy-díjakat nyert. Springsteen akkoriban sokat kísérletezett modern hangzásokkal, ez érhető tetten eme tíz tételből álló dalfüzér esetében. A számos instrumentális témát rejtő következő anyag, a hangulatos Faithless dalai eredetileg egy westernfilmhez készültek 2005-2006-ban, ám az valamiért sosem valósult meg. Jócskán visszaugrik az időben a negyedik album, a Somewhere North Of Nashville, ami 1995-ben fogant, szinte egyidőben a The Ghost Of Tom Joad szerzeményeivel, a countryba hajló korong anyagát 1995 májusában rögzítették. Az ötödik mű a különös Inyo névre hallgat, és a The Ghost Of Tom Joad lemez turnéján formálódott kerek egésszé 1995 és 1997 között: itt-ott latin ízekkel tűzdelt akusztikus megfogalmazása révén a kompiláció legfinomabb eresztése ez.
Hatodiknak a Twilight Hours kerül terítékre, amin 2010-11-ben dolgozott először az énekes, majd a Western Stars lemez idején, 2017 és 2018 között öntötte végleges formába a nagyzenekari hangszereléssel ellátott atmoszférikus popdalokat. Bruce elmondása szerint az utolsó felvonás, a Perfect World volt az egyetlen, amit nem önálló albumnak szántak. Ez a korong felöleli mindazon dalokat, amiket a Főnök hajdani alkotótársával, Joe Grusheckyvel írt a kilencvenes és a kétezres években.
A ritka fotókkal és Erik Flannigan kísérő szövegeivel teli százoldalas keményfedeles könyvet is rejtő gyűjteményen a végső simításokat a pandémia alatt végezte el Springsteen, erről így nyilatkozott a Variety számára: “A világjárvány idején lehetőségem nyílt befejezni mindent, ami még erre várt a széfemben. Ez lett a Tracks II”. A Lost Albums olyan nagylemezek gyűjteménye, amelyek teljes albumok voltak: néhányuk esetében még a keverést is elvégeztük anno, de valamilyen okból nem jelentek meg, mert úgy éreztem, hogy valami hiányzik belőlük, vagy egyszerűen nem éreztem őket teljesnek abban az időben. Ennek ellenére hosszú évek óta hallgatom ezeket a zenéket, gyakran a közeli barátaimnak is lejátszottam őket. Örülök, hogy eljött az idő, és végre ti is meghallgathatjátok teljes egészében.”
A The Lost Albums gyűjteményt Springsteen maga állította össze Ron Aniello és Jon Landau producerekkel, illetve Rob Lebret hangmérnökkel a New Jersey-i Thrill Hill Recording stúdióban.
Írta: Danev György
2025. szeptember 27. 09:08