MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Legkedvesebb felszerelésem – Vermes András / Leander Kills

Folytatjuk „Legkedvesebb felszerelésem” címmel indított sorozatunkat a Music Media Magazin oldalain, melyet azért tartunk kiemelkedően fontosnak, mert ebben a sorozatban minden megkérdezett zenésztől, hangtechnikai szakembertől azt kértük, hogy azon felszereléseiket mutassák be nekünk, amelyek koroktól, márkaszerződésektől és egyéb érdekektől mentesen váltak meghatározó kedvencükké.

Fiatalon mit gondoltál a cucc építésről?

Amikor nagyon fontossá vállt számomra a zene, úgy mint a legtöbb kezdő zenészpalánta, imitálni próbáltam a hőseimet. Eleinte nem is hangszereken, csak szimplán teniszütőkkel léggitároztam a tükör előtt. Számomra már ez is egy forradalmi lépés volt, olyannyira, hogy még a szüleimnek is megmutattam milyen ügyesen pengetem az ütőt. Majd nem sokkal később, megkaptam életem első elektromos gitárját, de emlékeim szerint soha nem voltam túlzottan elfoglalva azzal, hogy milyen cuccom van, inkább csak próbáltam kihozni belőle a legtöbbet.

Hány hangszerre vágytál?

Csak egyre. Minden áron egy Telecaster-t szerettem volna. A mai napig nagyon vonzónak találom az egyszerűsége miatt. Gyakorlatilag két összecsavarozott fadarabról beszélünk, hat húrral és némi elektronikával, ennél nem is lehetne egyszerűbb! Mindig úgy gondoltam, hogy a túl sok opció a kreativitás halála, és a Telecaster erre tökéletes példa. A letisztultsága hihetetlenül inspiráló számomra. Nincs min gondolkozni, csak bedugod és szól!

Mára mi valósult meg ebből, és mi az, ami egyáltalán nem úgy alakult, ahogy régen gondoltad?

Életem második hangszere már egy Telecaster volt, úgyhogy nagy szerencsémre ez viszonylag hamar meg is valósult. Akkoriban a lánc többi része sem volt sokkal bonyolultabb. Egy Marshall JCM2000 DSL 100-as fej-ládát használtam, 5 db effekttel (Dunlop Wah, Digitech Whammy, BOSS DD6 Delay, Ibanez DFL Flanger, BOSS Tremolo). Mára ez annyiban változott, hogy Ibanez endorser lettem, így élőben kizárólag Ibanez hangszereket használok. A lánc többi része pedig digitális lett (Kemper), melynek első sorban kényelmi okai vannak. Egyben lefedi az összes erősítő és effekt igényemet, nagyon megbízható, sokkal könnyebb szállítani és hangosítani, és nem utolsó sorban nagyon jól szól! Lényegében ugyanazt szimulálom, amit régen „vasakban” használtam: Egy EL-34 alapú erősítő és a fentebb említett 5 db effekt. Az egyetlen dolog, amivel kicsit bonyolítottam a setupot, hogy a DFL Flangert nem tudtam sehogy sem szimulálni digitálisan, így azt kénytelen voltam bekötni, és mindenhova magammal hurcibálni.

Bemutatnád, hogy most milyen gitárokat használsz élőben és/vagy stúdióban? Kezd esetleg a beszerzés időrendjében.

Fender Telecaster Pro 2012
Egyik legkedvesebb hangszerem! Az a legszebb benne, hogy nincs mit mondani róla, csak szimplán egy nagyon jó Telecaster, amit túlságosan féltek, ezért csak otthoni gyakorlásra és stúdiózásra használom.

Suhr Modern 7 Satin
Nem hiszem, hogy lesz ennél valaha jobb hangszerem! Egy limitált kiadású 7 húros változata a Modern Satin-nak. Afrikai Okoume fából van, ami nagyon hasonlít a mahagónihoz, csak sokkal könnyebb. Orros, mocskos, gonosz, zseniális! Az Ibanez endorsement miatt sajnos, mára már ez is csak stúdió hangszer.

Ibanez FR
A Telecaster mániám miatt választottam ezt a hangszert, ami lényegében az imént említett gitárnak egy 6 húros modernizált változata. Sokkal kényelmesebb, és a hangzása megállja a helyét metálban is. Mivel a Kills-ben 7 húros hangszereket használunk, ezért kénytelen voltam egy elég ritka hangoláshoz folyamodni, hogy ne veszítsem el a legmagasabb húrt, így a két legmélyebb húr között egy oktáv különbség van (Eb-B-Gb-Dd-Ad-Ad). A Bare Knuckle Aftermath hangszedők kegyetlenül jól szólnak, ez most az új kedvenc hangszerem!

Milyen erősítőket hangfalakat használsz élőben?

Kizárólag Kempert használok stúdióban és élőben is, és 90 százalékban két profilt: Randall Diavlo a torz hangszínekhez, Tone King Imperial a tisztákhoz. A hangfal mindkét esetben a gyári megfelelője.

Milyen erősítőket, hangfalakat és kiegészítőket (pl.: mikrofon) használsz stúdióban?

Mivel Kempert használok, nem kell mikrofonozni. Hála Istennek, mert nem is értek hozzá!

Milyen effekteket szoktál használni?

Nagyon keveset. A torz ritmus hangszínnél gyakorlatilag semmit, de néha a poén kedvéért bekapcsolok egy Flangert (Ibanez DFL), ami a leggonoszabb hangszín, amit valaha hallottam, és annyira hangos, hogy elnyom mindent. Amikor legelőször bekapcsoltam, a hangtechnikusunk (Botlik Mátyás) annyit mondott, hogy: „Atyaúristen, ez tuti jó?”. Nem tudom, hogy a zenénkhez hozzátesz-e bármit is, mindenesetre imádom idegesíteni vele a többieket. Ezen kívül oktávert szoktam még használni, ami megint csak teljesen nélkülözhető, de engem boldoggá tesz! Szóló és tiszta hangszíneknél pedig sok-sok zengető és visszhang, meg egy kicsi chorus, hogy benne legyen a 80-as évek szelleme.

Van-e valami különleges cucc, amit használsz? (szimulátorok, szoftveres kiegészítők)

Az egyetlen nem szokványos dolog az Ibanez DFL Flanger, amit már fentebb említettem párszor. Lényegében ez a világ első digitális flanger effektje gitár pedál formában, a 80-as évekből. Tom Morello nagyon sokat használta az első Rage Against The Machine albumon (pl. a Killing In The Name egyből azzal indul). Morello volt az első hősöm, és elképesztően sok időt töltöttem kiskoromban azzal, hogy az utolsó csavarig tanulmányozzam a felszerelését. Mára sikerült beszereznem egy ilyen pedált, és valahányszor bekapcsolom, elfog a nosztalgia és eszembe jut, hogy honnan indult minden.

Milyen húrokat szeretsz leginkább?

D’Addario 10-es készlet, és egy 68-as a legmélyebb húrra (Ab).

Mennyire tartod fontosnak az eszközöket és mennyire magát az embert a láncban?

Úgy gondolom, hogy az eszköznek két szerepe van. Egy részről van egy fizikai oldala, azaz fontos, hogy működjön és ne hátráltasson. Ezáltal kialakul egyfajta bizalom kettőnk között, és tudom, hogy mindig azt teszi, amit kérek tőle. Egy spirituális oldalról viszont fontos, hogy inspiráljon, hogy a hangzást magaménak érezzem, és legyen kedven gyakorolni, számokat írni, és előadni. Ha ezt a kettőt sikerül összeegyeztetnem a felszerelésemben, onnantól kezdve viszont a legfontosabb, hogy ne foglalkozzak vele, csak használjam. Így tud kibontakozni az „ember” faktor, és igazából ez a legfontosabb láncszem, mert mindenki erre kíváncsi. Emberek azért járnak koncertre, hogy a zenészeket hallják, és nem a pengetők, kábelek, vagy erősítők hangjára kíváncsiak.

Köszönjük, hogy megosztottad velünk mindezt.


2018. március 17. 16:14

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA