MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

KORG SV2 - Stage Piano V2

A modern hangszergyártás történetében gyakran megesik, hogy egy hangszer frissül. Ezek a frissítések sok esetben szoftveres frissítést jelentenek, azaz általában egy külső adathordozóról az eszközbe épített szoftver frissül. A firmware frissítése jelenthet új szolgáltatás- vagy hangszíncsomagot. A KORG a Stage Vintage zongoránkál nem elégedett meg ezzel, hanem több hardveres változást is eszközölt. Ezeken haladunk végig, szépen sorjában.

Az első szembeötlő eltérés, a modellpaletta megduplázódása. Két hangszerből négy lett. Ez szignifikáns gyarapodás, a 73 és 88 billentyűs variánsok kibővültek egy S betűjellel a modellszámban. Ez nem jelent mást, mint beépített hangszórókat. Jól elkülöníthetőek a hangszórós modellek, hiszen fehérre festett házukon jól látszik a hangszórórács egyedi vintage dizájnja. A hangszórókat és a hozzá tartozó erősítőt az olasz K-Array tervezte, adva meg a lehetőséget a hangszert külső erősítés nélkül használni gyakorláshoz, próbán, táncteremben, azaz praktikusan bárhol. De messze nem ez a legfontosabb frissítés, hiszen keveset érne a belbecs további tuningja nélkül.

Jól látszik, hogy meghallgatták a felhasználókat és igényeiket meghallgatva kezdtek az új hangszer fejlesztésébe.

Ha analitikus fejjel vizsgálom a hangszer és felhasználó zongorista viszonyának három igazán fontos pontja van. Ezek sorban - a billentő kéztől a kimenetekig haladva – a billentyűzet, a hangkeltés és a kezelőszervek.

A billentyűzet a KORG RH3 névre hallgató billentyűsora, ami több mint egy évtizede szolgál a KORG magas kategóriás hangszereiben. Real Weighted Hammer Action, azaz a valódi zongorakalapácsok súlyát utánzó, így a billentést kiválóan mímelő billentyűzet, ami az évek során több módosításon és ráncfelvarráson esett át. Ezek miatt tapasztalható, hogy az egyes generációk között vannak eltérések. Ugyan a gyártó sosem jelezte a verziószámokat, de nyilvánvalóan módosítottak itt-ott az évek során. Azért fontos ez az SV2 esetében, mert a billentyűk tapintásától kezdve a játékérzetig sok minden változott.

Szoros összefüggésben vannak a billentyűzettel, az ezáltal generált hangok. Hetvenkét gyári hang áll rendelkezésre, ami számszakilag duplája az elődmodellnek, mintaméretben pedig a tízszerese. Minden színpadi zongoránál szükséges hangszíncsoport fellelhető, igazi kincsestára a hangszíneknek.
Elektromos zongorák a vintage és modern(ebb) korszakokból, MK I, MK II, MK V, Dyno, FM, Wurly és variációik, összesen 24 darab.

Akusztikus zongorák a világ minden tájáról. Német, japán, osztrák és olasz hangszerek mintái, azaz világhíres gyártók zongoramintái kerültek a hangszerbe, téve a játékot a lehető legkifejezőbbé. Szintén összesen 24 elsőrangú Steinway, Yamaha, Bösendorfer és Fazioli minta. Nincs velük baj, de ha szükséges találhatóak jó pianínó és csemballó hangszínek is a hangszerben.

Clavinetek szintén minden fontos variációban fellelhetők, ahogy a fontosabb könnyűzenei és klasszikus (templomi) orgonahangok, hátha valakinek hammondozni támadna kedve az RH3 billentyűzeten.
Az „others” kategória alatt jópár pad, brass, lead és string hangszín lelhető, ezek bőven kiszolgálják az igényeket. Főleg, mert jól vannak válogatva és jól is szólnak.

Ha a hangszínek nem szólnának elég jól, vagy egyszerűen nem illeszkednek a zenei környezetbe a kívánt módon, a gyártó rendelkezésre bocsát egy könnyen használható, de okos USB editort, amivel a hangszínek minden fontos paraméterét lehet állítani, valamint rendezni a kedvenceket. Ezek (a kedvencek) előhívására a kezelőfelületen 8 gomb áll rendelkezésre, de 8 bankban, tehát 64 kedvenc menthető könnyű elérésre. A hangszínek közti átmenet akadásmentes. Okosan van megoldva a spill-over, hiszen, ha a még szóló hang közben, pl. lenyomott pedállal vált hangszínt a felhasználó, a zengő hangokat nem vágja el a hangszínváltás.

Az USB editor elvitathatatlan fontossága mellett egy színpadi zongoránál fontosabb, hogy mi és hogyan esik kézre. Az SV2 kezelőfelülete, a billentyűzet teljes szélességében tele van gombokkal és potikkal, mindez úgy, hogy okosan és kényelmesen vannak elhelyezve. Minden a komfort érdelében.

Balról jobbra haladva először az elektroncső foglalata üti ki az ember szemét. Csöves zongora? Minek? Természetesen a Valvetronix és a Cooltron technológiákat egyaránt birtokló KORG-tól ne várjuk, hogy az effekteket nem tudja valódi csöves felharmónikus dúsítással megtámogatni. Mert tudja. Nem is akárhogy.

Mellette a főhangerő tekerője található, majd az EQ szekció kapcsolója és a három sáv szabályzói. Minden kapcsoló LED-es, ahogy a szabályzók körül is LED-ek mutatják az aktuális értéket. A szabályzók kiválóan teszik a dolgukat, bár megtekergetve őket picit mozognak tengelyirányban. Ez azért van, mert gombok is ezek a potik. Az EQ esetében az eltekert értéket a kiinduló állapotba löki vissza a gombnyomás.

Az EQ-t követi a Pre-FX szekció, itt a klasszikus eszközkészlet áll rendelkezésre. Booster, kompresszor, Univibe, vibrato, tremolo és egy Vox wah áll rendelkezésre. Ezeknek sebessége és intenzitása állítható a front panelen, valamint a wah kapcsolható automata módba. A wah pedál egy expression pedállal is alkalmazható, ami egyéb esetekben hangerőpedálként funkcionál.

A soron következő szekció az erősítőké. Itt a billentyűs hangszerekhez általában használt inkább tiszta hangú ampokat találjuk meg, de természetesen a választó mellett egy drive poti is helyet kapott. Ennek részletei az USB editorral tovább finomíthatók. Az erősítő EQ-ja és a hozzá kapcsolható ládák sora itt található. Ezek a beállítások rámenthetőek a presetekre, de sokkal több lehetőséget ad a variációk mentésére a kezelőpanel közepén található, korábban említett kedvencek mező.

Haladva tovább a sorban, a favoritok jobbján van a hangszínválasztó szekció két szelektora. EP1, EP2, Piano1, Piano2, Clavier és Other főkategóriák alatt találhatók a korábban felsorolt variációk, melyeket a kategóriaválasztó melletti gomb tekerésével és nyomkodásával érhetünk el.
Alattuk helyezkedik el négy funkciógomb. A Transpose nem meglepő módon a hangszer transzponálásáért felel. A Local off gombbal a hangszer saját hangkeltése kapcsolható ki, a Touch gombbal állítható a billentyűzet érzékenysége, a Function gombbal sok, nem feltétlen szükséges, de esetenként fontos funkció érhető el, ezek az auto power off, a hangolás, a program hangerőszintek, a kezelőszervek lezárása és az alap MIDI funkciók.

Tovább pillantva jobbra találhatóak a modulációs effektek. Ezek jól ismert pedálok modelljei. Túl nagy fantáziára nincs szükség a beazonosításukra, hiszen a nevek magukért beszélek. Például Black Chorus (ez talán egy MXR?), Orange Phaser (ez csak egy MXR lehet) vagy az MX Flanger (ez tuti egy MXR). De vannak további effektek a szekcióban, chorus és rotary effektek. A rotary sebessége kapcsolható. Ezen effektek intenzitása és sebessége állítható az előlapon. Ha mélyebb beállítást követel meg a zenei szituáció, az editor programban minden részlete állítható az effekteknek.

A modulációk mellett vannak az ambient effektek, visszhangok, zengetők és delay-ek. Típusonként az effekt mélysége szabályozható, az editorban mélyen bele lehet piszkálni ezekbe. Time, Lo-Damp, Hi-Damp, Mix és Feedback állítható itt.

Ha már ennyi szó esett az editorról, vannak olyan paraméterek, melyek csak itt állíthatók, mindennapos csavargatásukra nincs is feltétlen szükség. Ezek a limiter, amivel a szükségtelen hangerőtüskéket lehet megfogni, és a sztereo mastering limiter.

A hátlap nincs elbonyolítva. XLR és jack sztereo kimenetek, MIDI ki és be, Pedal 1 és 2, damper és USB, nomeg egy standard IEC tápcsati. Az XLR színpadon alapkövetelmény, azonnal erre fordítanak a technikusok minden billentyűs jelet, hiszen ez nem csak formátum, de jelszint béli eltérés is. A Pedal 1 kapcsolót fogad, ami sostenuto vagy rotary kapcsoló lehet, a Pedal 2 viszont fogad kapcsolót vagy expression pedált is. Kapcsoló soft pedálként funkcionál, téve a damperrel és a pedal 1-be dugott kapcsolóval 3 pedálossá a hangszert. Expression pedállal sokkal életszerűbb a használat, hiszen ez hangerő vagy wah pedál lehet. A damper a hagyományos zongorapedál konnektor, ami támogatja a half pedal effektet kezelő pedálokat is.

Összességében egy kiváló billentéssel és hangszínekkel, valamint remek szolgáltatásokkal felvértezett, ügyesen dizájnolt hangszer. Akinek felkeltette az érdeklődését a hangszercsalád, az megtalálja őket a szerződött forgalmazóknál.

Hajdu Zoli

http://www.audmax.hu


2020. szeptember 4. 08:24

Minden jog fenntartva. 2020 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA