A közösségi oldalak és azok billentyűs csoportjai roskadoznak a megosztásoktól, melyekben híres-hírhedt zenekarok és billentyűseik pózolnak a hangszerükkel. Ez napjainkban elkerülhetetlen és elengedhetetlen. A művész, aki elköteleződött egy hangszer vagy gyártó irányában több okból hozza létre a tartalmat. Részint meg kell felelni a gyártó és az internetes közösség elvárásainak, miszerint pózolj a hangszereddel, másrészről az elköteleződött művész meggyőződéssel használja az adott hangszert. Azaz szereti. Hogy miért? Az az alábbi körkérdéses interjúból kiderül, mely hazai KORG KRONOS felhasználókkal készült.
KRONOS. Minden hangszergyártónak van egy-egy zászlóshajónak kikiáltott hangszere, amibe a legjobb tudásuk szerint mindent belepakolnak, amit az adott technológia megenged. Minden gyártó ilyen hangszere kiemelkedő a maga nemében, innen a felhasználón múlik, mit választ. Melyik az a berendezés, amelyik hangjával, billentésével, szolgáltatásaival, kezelhetőségével és gyorsaságával az ő céljait szolgálja színpadon és stúdióban. A KORG a KRONOS sorozatba sűrítette bele 50+ évnyi szintis tapasztalatát. Rendkívül jól átlátható menürendszer, kilenc különféle hangmotor, elképesztő hangszínválaszték, Set List mód, multitouch kijelző, bitang 16 sávos MIDI és 16 sávos audió szekvenszer, KARMA, Drum Tracks, szempler, tonnányi effekt és hangszínszabályzó. Címezhető gombok, tekerők és csúszkák, melyek bővíthetők. És a billentyűzetről nem is tettem említést.
Hogy ezek közül a funkciók és szolgáltatások közül ki mit és miért szeret és használ a hangszerében az kiderül a következőkben. A válaszadók hazánk ismert billentyűsei, zeneszerzői, producerei. Kik Ők? Beke Márk, Cséry Zoltán, Kardos Norbert, Romhányi Áron, Szebényi Dániel és Varga Zoltán.
Hz: Mi döntött a KRONOS választása mellett?
Beke Márk: Az elmúlt 25 évben rengeteg hangszerem volt és ma is van egy pár …
Komplex megoldást kerestem, mert a színpadi létezés és az igényesség sokszor egymással szembe mennek. Folyamatosan kompromisszumokat kellett kötnöm.
A LORD-ban pedig minden élő. Nincs gép, ami kisegít …
A KRONOS volt az első olyan hangszer a világon –és ez azóta sem változott-, amiben mindent egyszerre találtam meg kompromisszumok nélkül.
A SET LIST mód verhetetlen élőben. Gyors, érthető és minden szempontból felhasználóbarát. A hangszínek pedig minden szempontból tökéletesek. Egyszerűen hihetetlen a sokévnyi kínlódás után ez a megoldás, úgyhogy kettő is van. Nemsoká jön haza a harmadik is.
Cséry Zoltán: Életem első komoly hangszere egy KORG TRITON STUDIO 76 volt. Nagyon megszerettem a KORG-ot anno, szimpatikus kezelését, hangját és tényleg bármilyen műfajban nagyszerűen ki tudtam használni a hangszer adottságait. Innentől kezdve csak KORG workstation-öket használtam.
Kardos Norbert: Azért döntöttem mellette mert kiválóak a hangminták, főleg a Rhodes, zongora, Hammond minták fogtak meg elsőre. Emellett nagyon könnyen kezelhető, szeretem a nagy kijelzőt és a SET LIST módot, ahol könnyedén sorba tudom rendezni a műsor által megkívánt hangszíneket és combikat.
Romhányi Áron: A KRONOS az első olyan haladó gondolkodással tervezett hangszer a piacon, amely a laptopon is használt színpadi szoftverek által kínált, szinte korlátlan testreszabhatóságot kombinálja a megbízható célhardver kivitellel. Végre USB-n simán rá lehet másolgatni bármilyen mintát vagy teljes zenei alapokat a beépített SSD-re, és azonnal dolgozni lehet velük. Külföldi fellépésnél az itthoni hangszer teljes memóriáját egy 32 Gigás pendrive-on zsebre vágva ülök fel a repülőre, kint feltöltöm, és minden stimmel. Ahhoz képest, hogy mennyire komplex szerkezet, nem vészesen bonyolult a programozása, és ami a legfontosabb: a hangszínek csúcsminőségűek. Személyes kedvenceim a lecsupaszított MKII-es Rhodes minta, a koncertzongora valós idejű felhang rezonancia-szintézise, és a Karma.
Szebényi Dániel: Szerettem volna egy olyan rendszert, amiben kevesebb a hardver, nincs laptop, de a lehetőségeim ugyanakkorák, vagy nagyobbak. A KRONOS gyakorlatilag bármilyen környezetben, bármelyik színpadon megállja a helyét. Gyorsan lehet reagálni vele különböző helyzetekre, de a beállt dolgok is nagyon átláthatóan rendszerezhetőek rajta, egyszerű kezelőfelület nagy kijelzővel.
Varga Zoltán: A zenei tevékenységemmel kapcsolatos időm nagy részét stúdióban töltöm és gyakorlatilag minden hangszerelési feladatot DAW-on belül oldok meg, így logikusnak tűnt, hogy a manapság népszerű laptop/Mainstage kombót használjam én is a színpadon, ezért a KRONOS-szal nagyon óvatosan indult a kapcsolatunk. Egy hét ismerkedés után döbbentem rá, hogy mi van a kezem alatt. Nehezen tudtam elképzelni, hogy laptop nélkül meg lehet oldani azt a színpadi feladatot, amit elképzeltem. Jelenleg az a véleményem, hogy sokkal megbízhatóbban és bizonyos szempontból rugalmasabban teszi azt.
Hz: Milyen produkcióban/produkciókban használod? Stúdióban? Élőben?
BM: Alapvetően egy jó ideje kizárólag a LORD-ban játszom. Ennek sok oka van, de főleg az, hogy hiszem, hogy egy időben egy szívvel igazán egy szituáció szolgálható. Ezt az élet sok egyéb területére gondolom igaznak. Így a KRONOS évi kb. 60 alkalommal társam a színpadon. Ugyanakkor mivel hangmérnökként is dolgozom (itthon és máshol is), elhagyhatatlan társam a zenei munkáknál. Nincs szoftver szinti, mert nincs alternatíva a KRONOS mellett. És ezt most tényleg nem a barátságosság és ezen gondolatok megírására való felkérés miatt mondom.
CSZ: Az összes zenekaromban használom a KRONOS-t (Patché,Pápai Joci, Barabás Lőrinc, Kodály Spicy Jazz, Random Trip, Dalok a lelkednek). Mindenhol más szegmensét tudom kihasználni a cuccnak. A Patché dalokat jóformán csak a KRONOS mintáiból készítettem.
A Dalok a lelkednek zongoraműveit a nagy japán zongora soundokkal vettem fel. A két fúziós jazz bandában pedig a lead hangszínek, pad-ek nagyon jól jönnek. Nagyon nagy lelke van a KRONOS-nak. Stúdióban vagy élőben? Mindkét placcon szeretem. Ha lemezt rögzítek, akkor a Rhodes, zongora, mindig a KRONOS-ból jön. Szeretem a hangszer effektjeit, főleg a Rhodes-ra használható vintage effekteket (wah, drive, phaser, stb...) Igazi varacskos disznót lehet készíteni a hangszerből. Ez mind stúdióban, mind élőben is átjön a zenén nagyszerűen.
KN: Élőben Caramel, Takács Nikolas, Veres Mónika és Kökény Attila produkcióiban, valamint a Sax-o-funk zenekarban játszom leggyakrabban, de emellett session zenészként még sok más zenekar és produkcióban használom a KRONOS-t élőben és stúdióban is.
RÁ: United Experience, Loop Doctors, Tóth Vera és a Random Trip. Stúdióban kevésbé szoktam használni, szinte csak akkor, amikor nem programozás folyik, hanem fontos a hangszeren való hangszerszerű előadásmód. Ilyenkor jó minőségű alaphangszíneket nyersen rögzítem, amelyek dinamikailag remekül össze vannak hangolva a billentyűzettel.
SZD: Jelenleg élőben a Kowalsky Meg a Vega zenekarban, Random Trip esteken használom főként, de használtam stúdióban is.
VZ: Színpadon a USEME és Paddy And The Rats zenekarokban használom. Stúdióban korábban leginkább master keyboard-ként, ha éppen ott tudott lenni, de most, hogy már két KRONOS-om is van nem kell utaztatnom, igyekszem majd a hangját is kihasználni a produkciós munkák során.
Hz: Mik azok a tulajdonságok, melyek a használatbavételt követően kerültek fókuszba és ezeket azóta is használod?
BM: Mint már fentebb jeleztem, az igazi élőben muzsikálás sok egyéb hangszeres kritériumot megkövetel az egyéb hangszeres munkákhoz képest, de a legfontosabb helyen a hangszínek tökéletessége és a hangszer megszólalása mellett a SET LIST mód hibátlan és gyakorlatilag tökéletes használhatóságát tenném az első helyre.
CSZ: Tetszik, hogy a faderekre szinte bármit kioszthatsz, így aztán igazán real-time lehetőségek vannak. A zongorahangszínek felé volt nagy elvárásom. Külön tetszik, hogy egy szép zengetővel eszméletlen vibe-ot tud kapni a hangkép. Ami még izgalmas, hogy a hangszer külön részeit (MS-20, Polysix, stb...) egybe tudom layerezni, így aztán nincs határ igazán a hangképben...Minden műfajban tudok ráruházni szerepet a KRONOS-ra.
KN: Koránt sem használom ki minden a KRONOS nyújtotta lehetőséget. Természetesen splittelni. layerezni szoktam, ezt nagyban megkönnyíti a legújabb frissítéssel belekerült quick layer és quick split funkció.
Így a kiváló és átütő hangszíneket könnyen tudom alkalmazni. Nagyon szeretem a hangszer kiváló és telt hangját.
RÁ: A KARMA. Vásárlásnál nem volt szempont, de miután a tap tempo gombot felfedeztem, önfeledten használom, ha kell, ha nem: élő dobra könnyen rá lehet illeszteni egy-egy harapós arpeggio-t, melyet akár ütemenként újra indíthatunk, ha picit eltérne a tempótól. A HD és taktjel kötöttségei nélkül egyből modern hangzást kölcsönöz az élőben játszó zenekarnak, és ami a legfontosabb: zenélésnél a gép alkalmazkodik az emberhez, és nem fordítva.
SZD: A SET LIST, KARMA és a sampling módokat nem volt módom kivesézni vásárlás előtt, ezeknek a hasznosságára és egyszerű kezelhetőségére azután derült fény számomra.
VZ: Már a teszt időszakban konkrét elképzelésem volt arról, hogy miket kell tudnia, ahhoz, hogy színpadon kiváltsa a laptopot, így nagy meglepetés nem ért már használat közben. Nem elhanyagolható viszont, hogy egy év használat után hiányzik a KRONOS billentése és a hangja, ha valamilyen oknál fogva más, hasonló kaliberű hangszeren játszom.
Hz: Melyik projekt, feladat jelenti a legnagyobb kihívást?
BM: Kicsit közhelyesnek tűnhet, de a legkomolyabban gondolom, hogy bármelyik feladat jön velem szemben, azt a legtökéletesebben szeretem megoldani képességeimhez mérten, így nem tennék különbséget stúdiózás és élő muzsikálás között. Egyik nélkül sem lennék meg, mint ahogyan a KRONOS nélkül sem. Részletesebben az előző kérdésekben megtalálhatóak az ide illő válaszaim.
CSZ: Épp most vettük fel a Kodály Spicy Jazz nagylemezét és eközben rögzítem a saját szóló lemezemet (Dalok a lelkednek). Sok hangszínt kell ide készíteni, melyek mindig nagy kihívások. De például a Patché lemeznél is a groove-okat is a KRONOS-ból használtam. Millió lehetőség, szerkesztési mód, hát itt sok időt töltöttünk el együtt...
KN: Jelenleg a saját projectemben kezdtem el használni, ami az R’n B’, soul és jazz világot köti össze. Talán ez a legnagyobb kihívás jelenleg! De a KRONOS minden fajta stílusban meg állja a helyét. Kedvenc hangszerem. Nagyon szeretem!
RÁ: Hacsak nem kamarazenét játszom koncertzongorán, szinte minden más projekt igen összetett igényeket támaszt a hangszerrel szemben, amely eddig állta a sarat. A United Experience esetében a hat független kimenet majdnem mind ki van használva: külön megy ki a stereo alap, a stereo zongora és plusz egy mono takt jel a dobhoz, mind függetlenül kezelhetőek.
A Loop Doctors setupjai pedig igen összetettek - egyedi effektezéssel kifejlesztett soundok splitelve és layerezve, plusz a billentyűzet alján saját wav file mintáim vannak kiosztva, egyes hangszíneknél beállítottam súgógépnek, ugyanis ott a rap szövegem is megjelenik a képernyőn!
SZD: Nem tudok különbséget tenni. Mindegyik dolog, amiben részt vehetek más-más dolgok miatt szép, és más kihívásokat tesz le elém.
VZ: Mind a két színpadi produkcióban teljesen más felfogásban játszom, a Paddy-ben klasszikus értelemben vett "ülve zongorázás" szükséges, míg a USEME-ban gyakorlatilag a hangszer minden funkciója érintett, a teljes audio/midi sequencer részt futtatom, van olyan dal ahol 5 split-et 8 program/combi layer-t és saját sampling-et használok, közben váltja a gitár preseteket az Axe Fx-en és még egy iPad is rá van dugva, amin leginkább a Geoshred-et használom a KRONOS belső routing-jával és effektjeivel.
De, hogy a kérdésre is válaszoljak nekem a gitár a fő hangszerem így technikai értelemben véve a Paddy-s zongorázás nehezebb feladat, viszont a USEME saját gyerek ezért a "billentyűs/masiniszta" szerep sokszínűsége nagyon izgalmas és komoly kihívás.
Ha felkeltette a hangszer a kíváncsiságát tegyen egy próbakört a KORG márkakereskedésekben országszerte.
Hajdu Zoli
www.audmax.hu
2018. szeptember 23. 18:21