Mind zeneileg, mind a szövegek terén színes kínálat jellemezte a 2025-ös év huszonhatodik hetét. Ezekben a napokban olyan előadók jöttek ki új dallal, mint...
KISS TIBI ÉS AZ ARANYAKKORD – GÁLYA
Friss-ropogós számot szállított le a Kiss Tibi, Vastag Gábor és Gábor Andor alkotta Kiss Tibi és az Aranyakkord. A trió újdonsága a „Gálya” címet kapta, története pedig már 2023-ban elindult.
„A dal témája bennem ott pattant ki, szilveszter napján, amikor a teraszon gitározgattunk. Még kint elkezdtük megírni a szöveget, de a refrénnél megtorpant az alkotás és hazautazás után két évig pihent a dal a fiókban. Tibi tavaly úgy érezte, picit küzd az alkotással, úgyhogy azért vettük elő a dalt, hogy felrázzuk. Ez olyan jól sikerült, hogy újabb lendületet kaptunk és arra inspiráltuk egymást, hogy további dalokat is írjunk, de ezt is mindenképpen be akartuk fejezni, mert túl jónak éreztük ahhoz az első pillanattól, hogy a fiókban maradjon". - mondta el Vastag Gábor.
„Ez egy energikus, húzós nóta, erősen metaforikus, hullámokkal, akadályokkal és iránytűkkel. A mindennapi gályázásra utal, célja, hogy erőt adjon a hétköznapi küzdelmek, nehézségek közepette, hiszen ekkor is lépni kell előre. Aki becsukja a szemét, az könnyen elveszítheti a partszakaszt, amerre tart. A dal a közös emberi útra is utal és arra, hogy nem vagyunk egyedül a nehézségek közepette, hiszen mind együtt evezünk." - tette hozzá Kiss Tibi. "Amikor elkészült a dal, ami a korábbi megszokott Aranyakkord dalokhoz képest jóval dinamikusabb, másabb karakter, szóba került, hogy milyen jó lenne ehhez videóklipet készíteni. Már az elejétől egy pörgős, látványos videót képzeltem el hozzá, ami képivilágban is visszaadja a dinamikáját." - csatlakozott Gábor Andor, aki a klip kapcsán így nyilatkozott: "Jozsó elképesztő lelkesedéssel vágott bele ebbe a kreatív alkotói folyamatba. Nagyon szerettem volna, ha olyan videóklip készül a dalhoz, ami önmagában is egy esztétikai élmény, ami le tud válni kvázi kicsit a dalról is, egy izgalmas, a megszokottól eltérő videó."
„A vizuális világ kialakításához a dal első sora (kettétört alattunk a gálya, tombol a vihar) segített nagyon sokat. Elképzeltem ahogy egy hajó hánykolódik egy nagy sötét viharban a tengeren, de nem szerettem volna, ha egy az egyben az jelenik meg a képen, ami szó szerint a dalban elhangzik, úgyhogy elkezdtem keresni olyan vizuális elemeket, képi megoldásokat, vágástechnikákat, amik rímelnek a szövegre, de csak a dallal együtt válnak működőképessé. Így alakult ki, hogy a víz állandó megfelelője a csíkos papír lett, a gályáé pedig az aranyból készült tárgyak, ami hánykolódnak benne. A vihart pedig igyekeztem megtartani alaphangulatnak." - zárta Simon József rendező.
PRIBELSZKI, YA OU – HAZATALÁLTAM
Ya Ou és Pribelszki korábban olyan közös dalokat adott ki, mint a „Nem vagyok még készen”, a „Találkoznánk”, a „Csak egy perc”, vagy éppen a „Végső tánc”. A duó letisztult, nyári hangulatú „Hazataláltam” újdonságához Makk Vata rendezett videót.
„A szöveg Norbi tollából született, de az alaptémát én hoztam. Nekem nem fájdalmas élményekből fakadt a felismerés, hogy hazataláltam, hanem abból a mély, megnyugtató érzésből, amit Viki mellett élek meg. Már a legelső találkozásunkkor éreztem, hogy ez egy sorsfordító pillanat." - kezdte YA OU. "Volt idő, amikor mindketten letértünk a saját utunkról, és nem igazán tudtuk, kik vagyunk valójában. Mielőtt megismertem a feleségemet, Maját, sok olyan szokásom volt, ami inkább elvett belőlem, mintsem hozzáadott volna. Ő volt az, aki kihúzott a depresszióból is. Ez a dal számomra egyfajta hála. Bárki magára ismerhet benne, hiszen mindannyiunknak van valakije, akinek megköszönhetjük, hogy hazataláltunk." - tette hozzá PRIBELSZKI.
BACKDOOR PEOPLE – HÉLIOSZ, EMBER VAGYOK
A 2021 óta aktív, Kozma Robin, Kozma Timon, Péter Bence, Gerges Agenor alkotta Backdoor People rögtön két dallal rázta fel június utolsó hetét. A srácok 60-as-70-es és 80-as évek-beli muzsikákból építkeznek, amelyet organikus hangzással fűszereznek. Új megjelenéseik a „Héliosz”, valamint az „Ember vagyok” címet kapták.
PÉNZES MÁTÉ ÉS A ZSEB – HOVÁ PARKOLT KERN ANDRÁS
Örömzenével jött elő Pénzes Máté és a Zseb. A banda (Heilig Tomi – bass, Kiss Péter – gitár, Nagy Barni – ének, Ferencz László – dob, Nagy Ágnes és Szabó Anna – vokál, Pénzes Máté – billentyűk) ezt a hangulatot, vibe-ot a videós formátummal is megtámogatta, hiszen live session anyagot forgattak hozzá.
„A dal egy régi felháborodásomból és egy nem oly régi értetlenkedésemből állt össze, legalábbis szövegileg. Létezett régen (remélem, ma már nem) az úgynevezett olvasói riporter fogalom, amikor pénzt fizettek, ha valaki ismert embereket kellemetlen szituációban tud lefotózni. Sosem értettem, hogy miért jó valakinek, ha a másiknak az kellemetlen...de tudom, hogy ilyen a világ" – mesél a dalszöveg inspirációjáról Máté.
„"A másik része pedig az elmúlt félév egyik napokig jelentősnek mondható híre volt: Hová parkolt Kern András? Nem hittem a szememnek, hogy ezt képes minden oldal fő helyen lehozni...igaz, örülnék, ha ennél nem történne nagyobb dolog a világban, de a "legszebb" az egészben, hogy az emberek képesek telefont ragadni és feljelenteni a másikat, csak mert ismert ember. Persze ettől még a tilosban parkolás az probléma természetesen, szerencsére vannak is, akik ezt ellenőrzik. Szóval olyan kívül-belül szürke emberekről szól a dal, akik csak a rosszindulatuk kifejezésével érzik magukat valakinek. Ehhez képest a dal maga egész vidámra sikerült."
„A felvételek a Pannónia Stúdióban készültek és innen is köszönet Mohai Gyurinak a sok segítségért. A videókat ismét Pénzes Bence készítette, neki nem tudok elég hálás lenni...A mix/master pedig most is a Jajj Stúdióban készült, Kovács Balázsnál, szalagról, teljes analóg világban. Mivel a zenei stílus, amit igyekszem képviselni a megírt dalokkal, az általam használt hangszerekkel, mind a 70-es évek analóg hangzását elevenítik meg, ezért nem csak a stúdióban szerettem volna analóg eszközökkel dolgozni, hanem szerettem volna, hogy a rólunk készült fotók is ilyenek legyenek, hiszen ezek nem csak passzolnak ehhez a világhoz, de ettől függetlenül is nagyon szeretem a hangulatukat. A sokak által a Brutalista című film fotósaként is ismert Szemerey Bence jött, és lőtt rólunk néhány fotót, amiket nagyon szeretek egytől egyig." - zárta végül.
AZORKA – ÉBREDÉS
Egy Dunakanyarban eltöltött nap ihlette aZorka (Lackfi Dorottya) „Ébredés” számát. A dal producere a Hangadó programban részt vevő Nyitrai Péter, azaz NYPE volt, és az aZorka állandó zenészei, Perger Péter és Berek Dániel mellett a Fiúk zenekarból ismert Kasó Máté is részt vett az elkészítési folyamatban.
„Sűrű időszak volt: értek kudarcok is az album kiadása után, aminek következtében repültem mélyeket tavaly óta. Voltak olyan elképzeléseim, amelyeket végül nem tudtam megvalósítani, és meg kellett tanulnom elengedni azokat. De úgy alakult, hogy megtaláltam önmagamat az elengedés közben, és sikerült megélnem egy újfajta békét" - mesélte aZorka.
"Meg nem történt emlékek nosztalgiájához kerestem képeket. Azt az érzéskupacot szerettem volna megjeleníteni, ami tavasz elején, nyárra várva megjelenik az emberben. Régi, általam átalakított objektívekkel is felszerelkezve, türelmesen kutattam Dorottyával ezek után a képek után" - tette hozzá Szombathy András.
„Azért is kerestem meg Andrást újra, mert rájöttem, hogy a hagyományos videoklipek helyett szívesebben dolgoznék együtt vele úgy, hogy az ő művészi meglátása legyen a középpontban. Nagyon izgalmasnak találom azt a folyamatot, amikor kétféle művészeti ág találkozik: korábban volt már élő vetítés a koncerten analóg technikákkal, illetve a grafikusokkal is mindig ilyen módon kooperáltam" - zárta aZorka.
HÁRS BARNA – ANNYIRA ELEGEM VAN MÁR
Dühös, kétségbeesett, pörgős punk dallal jött elő Hárs Barna (egykori Meg Egy Cukorka).
„Amikor ezt a dalt írtam iszonyatosan haragudtam, legfőképpen saját magamra. Elegem volt magamból, abból, ahogy működök, hogy olyan helyzetbe kerülök, amit nem tudok irányítani ("miért leszek szerelmes, amikor csak szexet akartam?") majd nem vagyok képes meghozni egy döntést, mert rohadtul félek, hogy rosszul fogok dönteni és aztán már nem lehet visszacsinálni.... Életemnek abban a szakaszában meg voltam rekedve és úrrá lett rajtam a kétségbeesettség. Éreztem, hogy valaminek változnia kell, mert így nem lehet tovább csinálni." - árulta el Barna.
HAJÓS KRISTÓF, BAD NOMAN – SZERELEMRE SZÜLETTEM
A nemrég nyolcvanadik életévét betöltött Pásztor László előtt tiszteleg legfrissebb újragondolásával Hajós Kristóf, aki Zoltán Erika 1986-os slágerét, a „Szerelemre születtem” számot öltöztette jazzes, akusztikus köntösbe.
„Mostanában, tíz évvel a The Unbending Trees utolsó fellépése után, ismét a zongorához közelítek a dalaimban és egy jazz-standardekből álló estre is készülök. Ezek mind hatottak a feldolgozásra. Csodaszép dallama és harmónia menete van ennek a klasszikusnak egy nagyon finoman lefestett, kicsit fülledt szituációval a szövegében. Ezek mind arra sarkalltak, hogy egy lecsupaszított megközelítésből mutassam meg a szépségét." - mesélte Hajós Kristóf.
HEARTKILLER – NÉHA FÁJ
Augusztus 15-én jelenik meg a Heartkiller első lemeze, amely a „Világomban” címet kapta. A héten a finn Inverse Records által gondozott korong negyedik előfutárát szállította le a produkció.
„Néha rájössz, hogy az a személy, akiben megbíztál, akivel a jövődet tervezted, akivel új életet akartál építeni, valójában nem is azaz ember, akibe egykor beleszerettél. Próbálsz kompromisszumot kötni és megfelelni a másiknak, de előbb-utóbb rájössz, hogy, önmagadat tagadod meg, ha engedsz, ami egy sivár, üres életet eredményez. Ehelyett állj ki magadért, vess véget a szenvedésnek, fogadd el a fájdalmat, majd emelt fővel indulj tovább! Így vagy úgy, de élned kell. Ez történt velem is néhány évvel ezelőtt. Erről szól ez a dal." – mondta el Nagy Gábor Kenny.
ADAM LOST EVE – SORE
Klasszikus, akusztikus rockballadával jött elő az Adam Lost Eve, a „Sore” a formáció eddigi legkönnyedebb szerzeménye, amit Gáncs Péter és Adam Rimay írtak közösen.
,,Elég kopott hangulatúnak tűnik a Sore, amikor először meghallgatjuk. Olyan, mintha intim lenne, aztán hirtelen enerváltnak tűnik, pillanatokkal később meg jön a harag, ami nem a hirtelen felszakadó düh, hanem a régóta kielégítetlen szörny, a szoborrá torzult harag. Nem volt szándékos, hogy bibliai metaforákat hozzak, csupán Peti témája ebbe az irányba lökött. Mint a kiűzetés utáni Ádám, aki már sokadjára kezd imádkozni az Úrhoz, mind hiába. Aki bensőségesen szólít meg egy erőt, amiben megbízott, fáradtan érti meg, hogy se válasz, se visszaút, és tátong benne egy befoltozhatatlan hasadék. Hogy kire haragszik, és hogyan tud tovább élni, még kérdés. Hogy a férfi és a nő miként hivatott örökké egymást üldözni, boldogságot teremteni a pusztában, szintén megválaszolatlan"– fogalmazott Adam Rimay.
írta, összeállította: Hatos Niki
2025. július 5. 06:27