Mind zeneileg, mind a szövegek terén színes kínálat jellemezte a 2025-ös év huszadik, illetve huszonegyedik hetét. Ezekben a napokban olyan előadók jöttek ki új dallal, mint...
HONEYBEAST – BEZÁRKÓZÁS
Mézlassan hömpölygő, folk-rockos hangzású pedal steel gitárral fűszerezett (Lengyel Tibor) dallal jött elő a Honeybeast. A mindig bátran kísérletező banda újdonságában a lírai én a külvilágtól már nem lel segítségre, ezért magába menekülve igyekszik megoldani a problémákat.
„Nem újdonság a téma, elég A falra gondolni a Pink Floydtól. Az érzékenyebbek elzárkóznak a külvilág elől, valami mögé menekülnek, ami megvéd, de el is választ mindenkitől, emiatt pedig az ember a magányosságtól szenved. A dal ennek a stratégiának a sikertelenségéről szól. A fal a 70-es évek végén készült, amikor a szorongás szinte gyerekcipőben járt még ahhoz képest, amivel a 21. század »gazdagítja« a mindennapjainkban. Ezt érzem én is, de érzi a Z generációs fiam is, sőt: érzem azt is, ami benne, bennük, az ő korosztályában van, hogy nincs jövő, nincs értelme semminek. A Bezárkózás arra világít rá, hogy nem jó út, ha elzárjuk magunkat" – mondta el Bencsik-Kovács Zoltán.
„Annak a reménye is benne van szerintem ebben a dalban, hogy amikor úgy érezzük, nincs megoldás, akkor is találhatunk. Ha más nem, magunkban – onnan visszatérve pedig talán kicsit könnyebb lesz a külvilágban helytállni." - zárta Zsófi.
BYEALEX ÉS A SLEPP – VODKASHOT
ByeAlex, a Csillag Születik zsűritagja legutóbb februárban jött elő új anyaggal, amikor kiadta „van1szektám” EP-jét. A héten izgalmas lüktetésű számmal lepte meg közönségét, amit az előadótól már jól megszokott őszinte, szókimondó szövegvilág jellemez.
WAGNER EMIL, ORSOVAI RENI - PTSD (ÉJJEL BÁTOR)
Bár megannyi produkcióban állta meg a helyét, Wagner Emil mostanra ért meg ahhoz, hogy szólóban is bizonyítson. Ezt támasztja alá, hogy idén alaposan rákapcsolt a megjelenésekre, illetve azt is tudni lehet, hogy gőzerővel készíti második lemezét. Legújabb anyaga egy duettet jelent, amelyre Orsovai Renit kérte fel. A rádióbarát, végtelenül személyes, belső párbeszéddel építkező szerzemény az akusztikus pop és a modern, letisztult hangzás határmezsgyéjén mozog. A „PTSD (Éjjel bátor)” klipjét Emil rendezte.
TEMESI BERCI, NAGY RICSI, JAYLENN - FANCY LIES
Az Artisjus- és kétszeres Fonogram-díjas Temesi Berci is közreműködésben gondolkodott. „Fancy Lies” megjelenésében ugyanis két énekes, Lengyel Johanna (jaylenn) és Nagy Ricsi bizonyít.
„A Fancy Lies című dal Lengyel Johanna (jaylenn) és Nagy Ricsi duettje, amit kifejezetten az ő hangjukra írtam. A zenében állandó szerzőtársam, a kiváló billentyűs és producer, Bubenyák Zoltán közreműködött, a dalszöveget pedig Kálmán Tamás írta. Mivel Lengyel Johanna anyanyelvi szinten beszél angolul, ők ketten közösen alakították ki a végleges szöveget. A klip története egy fiatal lányról és egy srácról szól, akik külön-külön otthon készülődnek az esti randijukra, de a sors úgy hozza, hogy végül nem azzal találkoznak, akivel eredetileg tervezték, mert véletlenül ugyanabba a taxiba szállnak be és inkább együtt mennek tovább az éjszakába. A Fancy Lies klipjét Mirtse Korinna forgatókönyve alapján Czoller Bence rendezésében Bikali Sándor és Zsoldos Dávid készítette." – árulta el Temesi Berci.
TORNÓCZKY ALL ACCESS – ODAFENT
Berci nem unatkozik, hiszen a Tornóczky All Access (ifj. Tornóczky Ferenc, Nagy Ricsi, Zombori Atus) oldalán is előjött újdonsággal. Az „Odafent” szám a gyászfeldolgozás témáját járja körül, klipjét pedig Mirtse Korinna és Bikali Sándor rendezte.
„A dalszerzés nálunk jellemzően úgy megy, hogy a zenei ötleteimet a többiekkel közösen dolgozzuk ki. Mivel én gyakran gondolkodom tempókban, lüktetésekben, szerettem volna egy szép, lassú dalt is a készülő lemezünkre. Amikor elkészültünk a zenével, átküldtük állandó szövegírónknak, Lombos El Marcinak, aki megalkotta az Odafent szomorú, de csodálatos dalszövegét. Sajnos a zenekar tagjai az elmúlt néhány évben sok személyes veszteséget éltek át, hiszen nekem is és Bercinek is elhunyt az édesapánk, Atus pedig egy közeli barátját gyászolta, emellett olyan művészegyéniségek távoztak, mint Póka Egon és Szappanos György, akik a mentoraink, barátaink, szinte pótapáink voltak" – kezdte ifj. Tornóczky Ferenc.
"Bevallom, eleinte meg sem fordult a fejemben, hogy egy ilyen lírai, lassú dalra forgassunk videóklipet, de a többiek meggyőztek. Egy ember életében az egyik legnehezebb feladat elfogadni és feldolgozni az elmúlást, a gyászt, és megpróbálni valahogyan túlélni, majd továbblépni. És mivel ez mindenkit érint, mások is tudnak a dalhoz kapcsolódni. A klipet most is Mirtse Korinna rendezésében Bikali Sándor és Zsoldos Dávid készítette. A történet főszereplőjét az énekesünk, Nagy Ricsi személyesít meg. A történet szerint egy fiatalember, aki bármelyik pillanatban kaphatja a rossz hírt, hogy elveszítette az édesapját. Az ő egy napját látjuk, ahogy koncertezünk és közben jönnek vissza az emlékei." - tette hozzá.
BLAHALOUISIANA – VESZÉLYES UTCÁK
Pengeéles gitárriffekkel és fesztiválszínpadokat is megrengető refrénnel fűszerezte „Veszélyes utcák” szerzeményét a Blahalouisiana. A dalhoz Vadas Géza rendezett videót.
„Ez a dalszöveg egy fájdalmas, mégis felszabadító belső monológ: a főhős egy mérgező kapcsolat utórezgésein keresztül beszél arról, hogyan próbálja visszavenni az irányítást az élete fölött. A saját életem és a hozzám közel álló emberek történetei inspirálták" – mesélte Schoblocher Barbara.
„Vezetés közben – nem meglepő – sokszor énekléssel ütöm el az időt. Egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy egy bizonyos környéken erős mellkasi nehézség tör rám és elárasztanak az érzelmeim. Dallammal együtt érkezett a szöveg, amit minden újabb úttal továbbírtam a fejemben. Az első verze teljesen összeállt és abban is biztos voltam, hogy a legvégén azt akarom ordítani, hogy elég belőled. Nagyjából itt tartottam, amikor a dalírós próbán Jancsó megmutatta, mi az új ötlete. Ahogy elkezdte játszani a témát, olyan volt, mintha végig ott ült volna mellettem a kocsiban. Mint két tökéletesen passzoló puzzledarab: beéreztük egymást." - tette hozzá még.
THE TROUSERS - SECOND HAND SUICIDE
Hetedik nagylemezét készíti a budapesti garázs rock/hard rock banda, avagy a The Trousers. Kováry Zoliék albuma a „Necessary Evil” címet kapja, munkálatai pedig Artist Factoryban, az együttes korábbi dobosának és állandó stúdiósának, Cs. Szabó Zoltánnak a vezetésével készülnek. Erről kaptunk most egy előfutárt „Second hand suicide” címmel.
„A dalt már játszuk egy ideje a koncerteken. Ez az első olyan felvételünk, ahol újfajta technikával rögzítettük a gitársávokat, emiatt jóval keményebben szól a korábbiaknál. Az alapfelállásunkon túl vendégként szerepel a számban Csányi Rita vokalista és Derecskei Zsolt billentyűs. A kislemez borítóját Gulyás Antal Samuval közösen készítettük el." – árulta el Kőváry Zoltán frontember.
BELGA – EGYRE GONDOLUNK
Szókimondó korongot adott ki a Belga. Az „Egyre gondolunk” érdekessége, hogy DJ Titusz is írt egy dalt rá „Feka fan dala” címmel.
„A stílusok szabadon választottak, a témák sokszor szinte triviálisan hétköznapiak, pont ettől működnek. Örülök, hogy van most több bassline zene a lemezen, remek munka Titusztól" – kezde Bauxit. "Én ezt filozofikusan tudom csak megfogalmazni, nem művészi szempontból. Úgy látom, hogy az ember nem választható el a környezetétől. A környezetünk ugyanúgy része az emberi létünknek, mint az énünk, kölcsönösen alakítják egymást, egy folyamatos, dinamikus táncban irányítják egymás tánclépéseit. Az emberi lény nem testbe zárt, hanem kiterjed a környezetébe. Szociális környezet nélkül nyelvünk sem lenne, amin meg tudom mindezt fogalmazni. Ez a környezet esetemben tág értelemben Magyarország, szűk értelemben a közvetlen környezetem, amiben ott van egy csomó más kultúra nyoma is, meg persze Magyarország is. Szóval nem kell mást csinálni, mint benne lenni ebben a környezetben és figyelni, milyen hatások érnek, ez önmagában inspiratív tud lenn és a túlélést is segíti. Az érdekes hatásokat pedig meg lehet fogalmazni a művészet nyelvén. Ebben segít a közvetlen alkotói környezetem, Tokyo és Még5, akik a legnagyobb inspirálóim a művészi kifejezésben" - tette hozzá még.
KORINNA, UTAZÓ – FEKETE-FEHÉR
Mirtse Korinna Balázs Mihállyal (felvétel, keverés, master, producer, zene) alkotta meg „Fekete-Fehér” dalát, amelyhez Nápolyban forgattak végtelenül ízléses, hangulatos klipet.
DZSÚDLÓ – SÖTÉT
A hazai zeneipar sötét bugyraiban merül el Dzsúdló idei első megjelenése.
„Nem szeretem a hazugságokat, a sötét ferdítéseket és a felvett pózokat, amiket az iparban látok. Az én magyar esztétikám, magyar szimbólumrendszerem találkozik a klipben és a számban is" – mondta el Dzsúdló.
WELLHELLO, FILO – TAXI
Harmadik dalával jelentkezett a Wellhello. A „Taxi” esetében Fluor és Diaz ezúttal Filoval működött együtt.
„Ez az új album legérzelmesebb dala, a "Taxi", ami az egymástól való eltávolodást úgy ábrázolja, mint amikor valakinek, aki egykor a legközelebb állt hozzád, mennie kell, és csak bámulod a taxiját, ami egyre messzebb kerül tőled. Tudod, hogy vége van, de sötét napokon még várod, hátha egyszer ugyanaz az autó visszahozza, és újra a régi lehet minden. Csak fekszel a szobában és magadnak is bizonygatod, hogy nem gondolsz rá, de közben végig azt teszed" – árulta el Fluor.
TOLDYUUSO – NARCISSUS
„ACT I: Narcissus” címmel adta ki legújabb nagylemezét a toldyuuso (Hamar Barnabás, Mógor Máté). A munkán Narkisszosz mitológiai figura története mélyen személyes és társadalmi vonatkozásban köszön vissza olyan témákkal, mint a fiatalság, az önismeret, a szerelem és a trauma modernkori lenyomata.
„Sok a trauma sok a feldolgozandó "élmény", fura irányba halad éppen a társadalom. Egy ember életében is sok ilyen dolog történik, amiről lehet írni, itt viszont Mátéval mindkettőnkről szó van tehát dupla annyi. Ez az oka annak, hogy egy négyfelvonásos nagyalbummal készülünk idén, ami négy külön fázist fog megjeleníteni szövegben, hangzásban és vizuálisan is. Ebben az első felvonásban a fájdalom és a remény egymásba kapaszkodnak. Az album maga egy mély tükör – néha el is torzul benne a kép, de ezek is mi vagyunk" – mondta Hamar Barnabás.
„Nem akartunk skatulyába bújni. A dalok hangulatát nem műfajok határozták meg, hanem a kérdések, amik bennünk voltak. Talán a "reményteljes fájdalom" jól leírja az érzéseket, amin átvisz az album. Hullámvölgy az egész anyag, nyilván a traumák feldolgozása nem egy lineáris folyamat, ez az ív valószínűleg a későbbiekben is visszatérő elem lesz" – tette hozzá Mógor Máté.
PERPÉTUUM – HOLNAP KÖDDÉ VÁLOK
Magyar szövegű dalokból állt össze a perpētuum „Holnap Köddé Válok” lemeze.
A számokat Sárosi Áron - a zenekar basszusgitárosa mixelte és Fenyvesi Márton masterelte.
„Ez a lemez az utóbbi másfél év lenyomata, és úgy érzem most tudtam megnyílni a dalszerzésben és szövegírásban eddig a legőszintébben. Egy hosszú, nehéz időszak lezárása, ami mindenkihez szól, hiszen mindannyian voltunk már hasonló helyzetben, értek minket váratlan balesetek, veszítettünk el értékes kapcsolatokat és embereket. A lemezen ennek minden árnyalata benne van. A legmélyebb gödörből indulunk, majd közösen mászunk ki belőle. Az általam összetákolt demókat izgalmas munka volt összerakni a zenekarral, olyan ötleteket és színeket vittek a dalokba, amit álmodni sem mertem volna. " – mesélte Fruzsi a zenekar énekesnője. "Egy zenekar számára ma már minden technikai eszköz rendelkezésre áll, hogy a lehető legpontosabban megvalósítsa a művészi elképzeléseit: nincs szükség végtelen költségvetésre vagy akár mély technikai ismeretekre, az ötleteket azonnal rögzíteni lehet, a kidolgozás pillanatok alatt megtörténhet. Ezt az alkotói élményt tapasztalhatta meg a perpētuum is, ezt halljuk ezen a lemezen: minden pillanata hamisítatlanul a zenekar organikus sajátja." – tette hozzá Fenyvesi Marci.
BARILACI – VIHAR
Egy ideje az R&B és az elektronikus zene határán állja meg helyét BariLaci. Az előadó „Vihar” trackjében a gyász okozta bánat és a szingliség eufóriája keveredik egymással.
„Ezt a dalt az első komoly kapcsolatom lezárása ihlette. Őszinte lenyomata annak, amin keresztülmentem: a fájdalom, a düh, az üresség, majd a furcsa felszabadultság érzése mind ott van benne. Ezek a fázisok nem lineárisak, épp úgy váltják egymást, mint a viharban a csend és a tomboló szél" – mondja BariLaci szerzeményéről.
SZEKÉR GERGŐ - DON'T TURN AROUND
Cinematic pop hangzással fűszerezte „Don't turn around” számát Szekér Gergő. A szerzemény hangzását Biksi Gábor és Garay Elza formálták véglegessé, a klipet LehoLegacy rendezte.
„Gyerekkorunkban menőnek tartottuk, ha pisztolyokkal hadonásztunk. Azt mondták: 'Ez katona dolog. Ma már tudom, egy háborúnak sosincs nyertese. Ez a dal ezt a felismerést járja körül. Azt pedig egyáltalán nem gondolom véletlen egybeesésnek, hogy éppen egy ilyen témával fedjem fel azt a férfiasabb oldalamat, amit eddig nem sikerült láttatni. Komplex személyiséggel rendelkező férfinak vallom magam és akár a háború témáján keresztül szeretnék abban is állást foglalni, hogy igenis létezik mérgező és egészséges maszkulinitás – és nagy különbség van a kettő között. A történet egy jövőbeli katonáról szól, akit már virtuális valóságban képeznek ki az éles bevetések előtt. Viszont mivel egy háború nem népek, inkább hatalmak – legtöbb esetben két ember – között zajlik, úgy adtunk a klipnek egy olyan hangulatot, amely azt érezteti a nézővel, hogy a katona, akit kiképeznek, egyáltalán nem szabad. Ez adja meg azt az ízt, ami a világunk lényegét is tükrözi: nehéz kitörni abból, amit valójában nem is látunk." - árulta el az előadó.
HÁRS BARNA – TE VAGY A NAP
Hárs Barna (egykori Meg Egy Cukorka) sem unatkozik, idén immáron ötödik számával jelentkezett, ami a „Te vagy a nap” címet kapta. A dal egy ütős, energikus szerelmes slágernek tűnik, ám valójában Barna instabil, bipoláris lelkivilágába kalauzolja el a hallgatót.
„A nap szimbólum régóta fontos számomra: az első tárgy, amihez kötődtem egy napocska alakú párna volt, amivel gyerekkoromban aludtam, na meg márciusban születtem, ez az a hónap, amikor a nap visszahódítja az eget a sötétségtől. Azok az emberek, akiknek a figyelme, a szeretete fontos számunkra, olyanok mint a nap a növényeknek. Kiszolgáltatottak vagyunk a napnak, kiszolgáltatottak vagyunk azoknak a bizonyos valakiknek, akik számunkra a "nap". Erről szól a dalom refrénje. A verzék szövege meg inkább arról mesél, hogy ki vagyok én. Megjelenik benne az örökös félelmem, hogy el vagyok késve azzal, amit szeretnék, hogy elrontottam az életem, rossz irányba mentem, hogy még mindig csak keresem önmagam, hogy a legegyszerűbb lenne néha csak úgy megszűnni létezni, vagy hogy sokszor csak úgy a semmiből rám tör a depresszió, amivel nehézséget okozok a szeretteimnek és közben ebből táplálkozik a művészetem is. Nem vagyok egy könnyű eset…" - árulta el Barna.
CALL ME COYOTE – KÉT KOJOT LAKIK BENNEM
Új dallal rázta fel május utolsó napjait a pop-rock szerzeményekkel építkező Call Me Coyote is.
„Legújabb dalunk az Indián Mitológiából ismert "két farkas" történetét vegyíti a modern pszichológiával a kojotot középpontba helyezve, mint az átalakulás és túlélés mitikus szimbólumát. A bennünk küzdő személyiségjegyek harcát, az önelfogadást és a lélek szabadságát éltető dal energikus western hatású riffjével, aréna rock hangulatával, csavaros rap szövegével szinte azonnal közönségkedvenccé vált. Mind a rock, mind a rap rajongóinak ajánljuk a dalt melynek fő üzenete, hogy a döntés a mi kezünkben van, kizárólag rajtunk áll melyik bennünk élő kojotot etetjük." - nyilatkozta Jávor Dániel.
MOVA, SZABIKEYZ – BEKEBELEZEL
MOVA és Szabikeyz (Iceboyz) közreműködése a hiphop és alternatív zene határvidékén született meg.
„Nagyon tetszett Szabi világa, úgyhogy dobtam neki egy üzenetet, hogy lenne-e kedve valamit közösen csinálni. Egyből igent mondott, és küldött is egy olyan demót, aminél azt mondta, már előre hallja, hogyan szólna rajta az én hangom" – mesélte MOVA.
„Azt hittük, cserélni kell majd, mert kontrasztos lett a kettő, de aztán rájöttünk, hogy pont ez adja a dal erejét. Apróbb változtatásokkal harmonizáltuk, és megszerettük benne ezt a feszültséget. Erős személyiségek vagyunk, ragaszkodunk az elképzeléseinkhez, de végig meg tudtunk egyezni. Az eredmény olyan lett, amit mindketten maximálisan magunkénak érzünk. Van benne egy erős kritika a fogyasztással és a mértéktelenséggel kapcsolatban, de mélyebben a társadalmi különbségek kérdését is érinti" - tette hozzá.
írta, összeállította: Hatos Niki
2025. május 31. 04:36