Kevin Madigan egy rutinos hangmérnök és akusztikai szakértő, aki ügyesen ötvözi az élő hangosítás és a stúdiófelvételek világát. Szülővárosából, az írországi Dublinból körülbelül 10 éve Los Angeles-be áttelepülve impozáns ügyfélkört épített fel, köztük olyan nagyságokkal, mint a Crosby, Stills and Nash (CS&N), a Smashing Pumpkins és David Gilmour, hogy csak néhányat említsünk. Mostanában kezdte el használni a Neumann KH 120 és KH 310 monitorhangfalakat, valamint a KH 810 mélyládát – mind az élőkoncertek FOH szerepkörében, mind a stúdióban.
Madigan akkor ismerkedett meg a Neumann monitoring megoldásaival, amikor a CS&N turnéjának FOH hangmérnökeként szert tett egy pár KH 120 közeltéri hangfalra: „Egyre fontosabb számunkra, hogy az élőkoncerteken folytatott munkánk során minőségi stúdió monitorhangfalakat használjunk” – magyarázza. „Mivel így sokkal könnyebb kiváló minőségű digitális hangfelvételeket készíteni, és az, amit az élő helyszíneken csinálunk, egyre inkább hasonlít a hagyományos stúdiómunkákhoz.”
Neumann KH 120: azonnali eredmény
Madigan szerint a rajongók egyre inkább vágynak arra, hogy az éppen megtekintett koncert után rögtön kiváló minőségű felvételekhez jussanak: „Számos művész teszi lehetővé a rajongók számára, hogy az egyes előadásokat követően megvásárolják a koncertről készült felvételek letöltési lehetőségét a merch-pultnál. Így hát megbízható monitoring megoldással kell rendelkeznem, hogy a végleges mixek feltöltése előtt kiértékelhessem a felvételeket” – mondja. „Az én Neumann KH 120 hangfalaim tökéletesek erre a célra – nagyszerűen szólnak, egyszerűen szállíthatók és turnébiztos konstrukcióval rendelkeznek.”
Az élőhang rögzítéséhez Madigan többsávos felvételt készít 24/96kHz-es MADI stream-en keresztül, külön sztereó mix busszal SD7 DiGiCo keverőpultjáról. „A show alatt a KH 120 hangfalakat is bekapcsolva hagyom, így ha valamit ki akarok emelni a mixből (például szólózáskor), akkor azt a fejhallgatón és monitorhangfalakon keresztül is ellenőrizhetem” – mondja. „Azután általában másnap korán reggel visszajövök és átfutom az előző esti show anyagát, hogy megbizonyosodjam arról, hogy minden megfelelő arányban szól. Amikor aztán minden rendben van, akkor feltöltöm a stream-et.”
Neumann KH 310: keverés a mesterek keze alá
Madigan hangmérnöki munkája – ügyfeleinek munkaciklusától függően – az élőkoncertek és stúdiók világa között mozog. Amikor egy hosszú turné véget ér, holtbiztos, hogy LA egyik híres hangrögzítő helyén, egy keverőpult mögött fogja találni magát, a következő nagyobb megjelenő anyag tracking-elésén és keverésén dolgozva. A CS&N turnéját követően Madigant – Shane Fontayne producer mellett – felkérték Graham Nash legújabb lemeze, a This Path Tonight hangfelvételének elkészítésére. Az új album, amely 10 eredeti szerzeményt tartalmaz, Mr. Nash 14 éves zenei pályafutásának első szóló hanganyaga.
Miután turné közben rendkívül pozitív élményei voltak a Neumann KH 120 hangfalakkal, és tavaly a Neumann KH 310 középtéri monitorhangfalaival is megismerkedett egy NAMM kiállítást megelőző rendezvény alkalmával egy Sennheiser „Magával ragadó hangzás” bemutató közben, Madigan az új albumhoz készülő néhány mixben ki akarta próbálni a KH 310 modellt. „Már jó ideje foglalkozom hangkeveréssel és nagyon jól tudom, mi hogyan szól a Village Recorder lemezstúdió Studio B és D hangszobájában” –emlékszik vissza. „Egyik nap egy kicsit korán érkeztem, felállítottam a 310-es hangfalakat a korábbi monitorládáim mellé, és elkezdtem hallgatni. Rögtön lenyűgöztek és a keverési munkámhoz már mindkét monitorláda szett kíséretében tértem vissza. Miután hosszasan váltogattam oda-vissza a két hangfalpárt, és más környezetben is hallgattam a mixeket, a váltogatást abbahagyva végül nem tudtam megválni a 310-es hangfalaktól.”
Bízz az ösztöneidben
Madigan szerint a KH 310 hangfalak képesek arra, amire a többi monitorhangfal nem. „Hasonló méretű, kiváló minőségű középtéri monitorhangfalakat használtunk akkoriban, és én egyszerűen éreztem, hogy a KH 310-esek jobb mélyfrekvenciás kiterjesztéssel rendelkeznek és precízebben szólnak – és ez még azelőtt volt, hogy a KH 810-es mélyládát hozzáadtam volna” – emlékszik vissza. „Ezek a mélyek egyszerűen lenyűgözőek voltak egy ilyen zárt kialakítású konstrukció esetén. Nagyon könnyű volt ezekkel a hangfalakkal dolgozni a stúdióban a hosszú napok és éjszakák során, a segítségükkel készült mixek pedig nagyon jól teljesítettek számos egyéb hallgatási környezetben és egyéb rendszerekkel összehasonlítva is.” A végső bizonyíték az volt, amikor Madigan az anyagokat a mastering munkálatok elvégzése céljából Bernie Grundmanhez hozta. „Bernie nagyon meg volt elégedve a mixekkel és azt mondta, hogy „Nem tudom, mit használsz a monitoringhoz, de igazán tetszik”.”
A KH 310 hangfalakkal Madigan a hangszíneket illetően rábízhatta magát ösztöneire: „A KH 310 hangfalak precizitásának köszönhetően jó döntéseket tudunk hozni a hangszínminőségek vonatkozásában. A felelősség rajtunk van, hogy hangmérnökként a tőlünk telhető legjobb munkát végezzük, mivel az emberek egyre kiválóbb minőségű és egyre csiszoltabb hangzású lejátszórendszereket használnak. Ezekkel a monitorhangfalakkal képesek vagyunk úgymond a teljes hangzásképet látni.”
Madigan kedvenc monitorhangfalai most élő hangfelvételekhez a Neumann KH 120-as, stúdiófelvételekhez és keveréshez pedig a KH 310-es hangfalak. „Nem tudnék meglenni nélkülük és mindig magammal fogom hozni őket, amikor dolgozom” – teszi hozzá. „Ráadásul éppen most fontolgatom, hogy az archívumból néhány „magával ragadó hangzású” mixet készítek a KH 310 hangfalakkal – így lehet, hogy a közeljövőben sokkal többre lesz belőlük szükségem.”
2017. május 20. 07:07